Aansluitschema HD44780 4x40 -> Arduino

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 14:07
Goedenavond :),

De titel zegt denk ik al genoeg. Ik zit al de halve avond op internet rond te zoeken naar het aansluitschema van mijn LCD-tje met een Arduino.

De datasheet van mijn LCD heb ik hier wel: http://www.lcdmodkit.com/specification/LKC-4004-B2.pdf

Op internet vind ik wel heel wat schema's, maar die zijn samen met een LCD die maar 1 Enable hebben, maar ik heb er twee (Heb een 40×4, dus het is een groter LCD (Enhanced had ik ergens gelezen?)).

Zou iemand me op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Volgens mij werkt het precies hetzelfde als 2 losse schermen... Eerst al je data voor de eerste 2 lijnen inclocken, enable1 hoog en weer laag, dan alle data voor de 2e 2 lijnen inclocken en enable 2 hoog en weer laag. Dat is wat ik uit het block diagram op kan maken...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Zonder dat ik me verder verdiept heb in je specifieke probleem, als je 2 enable ingangen hebt dan hang je ze toch gewoon aan elkaar?
DP Kunst schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:11:
Volgens mij werkt het precies hetzelfde als 2 losse schermen... Eerst al je data voor de eerste 2 lijnen inclocken, enable1 hoog en weer laag, dan alle data voor de 2e 2 lijnen inclocken en enable 2 hoog en weer laag. Dat is wat ik uit het block diagram op kan maken...
Even in het datasheet gekeken en inderdaad, ze worden apart aangestuurd.

[ Voor 67% gewijzigd door Avar op 05-01-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je kunt ze niet zomaar aan elkaar hangen, dan gaat het niet goed komen.
Ik heb zelf ook een 4x40 display aangestuurd met een Arduino. Hiervoor heb ik wel een PCF8574 gebruikt en het display aangestuurd dmv I2C. Dat scheelde een hoop IO poorten.
In de library voor de LCD zit een optie om de backlight aan te sturen die heb ik misbruikt om te schakelen tussen rij 1-2 en 3-4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
Bedankt voor de reacties! Helaas ben ik geen held qua electronica (weet wel het een het ander). Maarja, ik weet dus niet waar ik mijn enabke2 op aan moet sluiten, en of ik misschien meer datakabeltjes aan moet sluiten omdat ik zo'n groot scherm heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 19:33
Ik denk dat de ene helft van het scherm wordt aangestuurd door enable1 en de andere helft met enable2.
Probeer eerste eens de ene helft aan te sturen als 4x20 of 2x40 (denk de eerste)
De overgebleven enable pin gewoon aan de min hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
Ik heb het geprobeert met de gewone LiquidCrystal library, TX en RX knipperen enkele keren, maar dat was het dan ook.

Ik weet niet of jullie iets hier aan hebben, maar als ik aan mn potmeter draai gebeurt er dit:
http://youtu.be/pvK8jEvHUMc

-Edit-
En bij de 440 library, krijg ik constant een error:
code:
1
2
3
30: error: LiquidCrystal440.h: No such file or directory In function 'void setup()': 
 In function 'void loop()': 
Bad error line: -3

[ Voor 30% gewijzigd door Fusioxan op 06-01-2012 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 19:33
Dat dat gebeurd als je aan de potmeter draait is heel normaal.
Wat heb je aan ervaring met Arduino?
"TX en RX knipperen enkele keren" lijkt erop of die helemaal niet upload.
Als je nog geen ervaring hebt: laat eerst eens de led van pin 13 knipperen.
Pagina: 1