Toon posts:

[php] Form genereren uit databse (mysql)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen,

Ik ben van plan om mijn cms in een framework te gaan stoppen (CodeIgniter). Mijn cms bestaat uit een paar categorieen: gebruikers, categorien en artikels. Per categorie moet ik zowat hetzelfde gaan doen nl: de gegevens lezen, bewerken, verwijderen en aanmaken. Het lezen en bewerken gebeurt via hetzelfde formulier. Daarom dacht ik eraan om een formulier te laten genereren aan de hand van de tabellen en kolommen in de tabel.

Nu vraag ik mij af: is hier nog nooit iemand op gekomen? Ik vind hier namelijk helemaal geen informatie over ...
Is dit misschien een veel resource-vretende methode of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:27
Ik ken CodeIgniter niet, maar dit wordt CRUD genoemd en daar zijn wel eens wat meer mensen op gekomen ja: http://www.google.nl/sear...8&q=codeigniter+form+crud ;)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 14:55
Wellicht heb je hier wat aan?:
http://www.grocerycrud.com/

Overigens had CodeIgniter in eerdere versies een eigen scaffolding library, deze is echter verwijderd en wel om de volgende redenen:
- Niemand gebruikte het.
- Beperkte functionaliteit
- Iedereen schreef alsnog eigen CRUD.

Je zou hier ook nog eens naar kunnen kijken:
http://henrihnr.wordpress.../simple-crud-application/

Natuurlijk kun je ook prima iets zelf maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:40:
Dag iedereen,

Ik ben van plan om mijn cms in een framework te gaan stoppen (CodeIgniter). Mijn cms bestaat uit een paar categorieen: gebruikers, categorien en artikels. Per categorie moet ik zowat hetzelfde gaan doen nl: de gegevens lezen, bewerken, verwijderen en aanmaken. Het lezen en bewerken gebeurt via hetzelfde formulier. Daarom dacht ik eraan om een formulier te laten genereren aan de hand van de tabellen en kolommen in de tabel.

Nu vraag ik mij af: is hier nog nooit iemand op gekomen? Ik vind hier namelijk helemaal geen informatie over ...
Is dit misschien een veel resource-vretende methode of zie ik iets over het hoofd?
Gegevens uit de database plukken en verwerken dmv. een formulier is een piece of cake met Symfony2, echter is Symfony nou niet echt beginner vriendelijk. Letterlijk een kwestie van een formulier maken en je database entity aan het formulier koppelen!

Je zou eens kunnen kijken om Doctrine te combineren met CI (google!) ;) Het is echter een héél slecht idee om formulieren dynamisch te genereren adhv. een database.

Zelf formulier genereren en valideren en daarna zelf de data persisten (CRUD) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 05-01-2012 20:14 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:02

Bjk

@Rubinski
Wellicht kun je wat met de Datamapper binnen CI: http://codeigniter.com/forums/viewthread/205637/

@Ventieldopje
Waarom is het een _heel_ slecht idee om een formulier dynamisch te genereren? Ik zie ook wel voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Bjk schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:18:
@Rubinski
Wellicht kun je wat met de Datamapper binnen CI: http://codeigniter.com/forums/viewthread/205637/

@Ventieldopje
Waarom is het een _heel_ slecht idee om een formulier dynamisch te genereren? Ik zie ook wel voordelen.
Hoe wil je dat dynamisch gaan doen dan, hoe zit het met dingen als validatie etc? Ik kan me voorstellen dat je bepaalde velden niet in je form wil hebben, wat doe je bijvoorbeeld met database relaties (group_id) etc, ook dat bepaalde velden in sommige situaties wel weer gegeven moeten worden en in sommige niet of sommige verplicht zijn en sommige niet ;) En dan nog maar te zwijgen over de labels en vertalingen etc.

Automatisch dingen laten doen zorgt alleen maar voor problemen, gewoon je database goed ontwerpen en daar een formulier op maken, kleine moeite (als je het goed doet) om je form er op aan te passen mocht je database structuur veranderen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Ventieldopje op 05-01-2012 20:49 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CRUD, ik ben het al overal tegengekomen maar had nog niet de moeite genomen om eens te kijken wat dit precies inhield...

Ik vond het al zo vreemd dat ik hier vrij weinig over vond, maar ik denk dat zoeken met zoekwoorden CRUD en CodeIgniter wel wat betere resultaten zal geven.
Solopher schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:12:
Wellicht heb je hier wat aan?:
http://www.grocerycrud.com/

Overigens had CodeIgniter in eerdere versies een eigen scaffolding library, deze is echter verwijderd en wel om de volgende redenen:
- Niemand gebruikte het.
- Beperkte functionaliteit
- Iedereen schreef alsnog eigen CRUD.

Je zou hier ook nog eens naar kunnen kijken:
http://henrihnr.wordpress.../simple-crud-application/

Natuurlijk kun je ook prima iets zelf maken :)
Ik heb al even een kijkje genomen naar die Grocerycrud en dat is exact wat ik zoek.
Ventieldopje schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:13:
[...]

Je zou eens kunnen kijken om Doctrine te combineren met CI (google!) ;) Het is echter een héél slecht idee om formulieren dynamisch te genereren adhv. een database.

Zelf formulier genereren en valideren en daarna zelf de data persisten (CRUD) ;)
Zou je dit misschien even kunnen toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:12
Ventieldopje schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:13:
[...]

Gegevens uit de database plukken en verwerken dmv. een formulier is een piece of cake met Symfony2, echter is Symfony nou niet echt beginner vriendelijk. Letterlijk een kwestie van een formulier maken en je database entity aan het formulier koppelen!
offtopic:
Met de meest recente tutorials kom je al een heel eind, zelfs met de Symfony2 cookbook moet het prima te doen zijn. Desnoods kun je ook nog op de IRC kanalen van SF2 terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:53
Ventieldopje schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:47:
[...]

Hoe wil je dat dynamisch gaan doen dan, hoe zit het met dingen als validatie etc? Ik kan me voorstellen dat je bepaalde velden niet in je form wil hebben, wat doe je bijvoorbeeld met database relaties (group_id) etc, ook dat bepaalde velden in sommige situaties wel weer gegeven moeten worden en in sommige niet of sommige verplicht zijn en sommige niet ;) En dan nog maar te zwijgen over de labels en vertalingen etc.

Automatisch dingen laten doen zorgt alleen maar voor problemen, gewoon je database goed ontwerpen en daar een formulier op maken, kleine moeite (als je het goed doet) om je form er op aan te passen mocht je database structuur veranderen ;)
Ik weet niet hoe het met bijvoorbeeld Symfony zit, maar in ASP.NET MVC3 zijn al die zaken die jij noemt ontzettend makkelijk. Je maakt daar een model waar je wat annotations inzet die gelijk dienen voor de validatie, je kunt markeren wat wel en wat niet gerenderd moet worden (ID velden enzo), hoe het gerenderd moet worden, hoe het label weergeven moet worden (kun je weer uitlezen uit een resource file), en dat allemaal met slechts enkele miniscule regeltjes code. Database veranderd? Maakt niks uit, je werkt toch tegen je model ipv je database :Y)

Stellen dat automatisch forms laten genereren slecht is gaat dus nergens over, hooguit is je framework niet geavanceerd genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
@avalaxy, dat is hoe symfony2 het ook doet, je hebt diverse annotations die je aan je model toevoegt, en het werkt onderwater met gegenereerde proxyclasses om die annonations in php code om te zetten.

En er zijn een aantal admin generators die prima inhaken op de dcotrine2 ORM/ODM laag en met relatief weinig code admin schermen kunnen maken. Al met al nog niet zo gepolijst als dat voor andere systemen is, maar symfony2 is dan ook nog een vrij jonge speler :)

Zie : http://knpbundles.com/search?q=admin en zeker die van het Sonata project zijn al behoorlijk bruikbaar in productie omgevingen.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog eens even allemaal nader bekeken, maar denk toch dat ik het anders zal aanpakken. Ik heb een hele mooie tutorial gevonden over CodeIgniter in combinatie met Doctrine en dat ziet er echt wel goed uit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Avalaxy schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:39:
[...]

Ik weet niet hoe het met bijvoorbeeld Symfony zit, maar in ASP.NET MVC3 zijn al die zaken die jij noemt ontzettend makkelijk. Je maakt daar een model waar je wat annotations inzet die gelijk dienen voor de validatie, je kunt markeren wat wel en wat niet gerenderd moet worden (ID velden enzo), hoe het gerenderd moet worden, hoe het label weergeven moet worden (kun je weer uitlezen uit een resource file), en dat allemaal met slechts enkele miniscule regeltjes code. Database veranderd? Maakt niks uit, je werkt toch tegen je model ipv je database :Y)

Stellen dat automatisch forms laten genereren slecht is gaat dus nergens over, hooguit is je framework niet geavanceerd genoeg.
Ho ho, dynamisch genereren is evil, wat jij doet is echter gewoon een form in/rond je model maken en daar heb ik niks over gezegt. Dat vind ik een goeie methode imo! Symfony2 werkt ook zo hoor :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:53
Ventieldopje schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:12:
[...]

Ho ho, dynamisch genereren is evil, wat jij doet is echter gewoon een form in/rond je model maken en daar heb ik niks over gezegt. Dat vind ik een goeie methode imo! Symfony2 werkt ook zo hoor :)
Ah ok, dan heb ik je verkeerd begrepen. In mijn ogen is wat ik omschreef ook 'dynamisch genereren', maar erg dynamisch is het eigenlijk niet, dus wellicht verkeerd gebruik van de term van mijn kant :P
Pagina: 1