Welk bestandsformaat voor mediaspelers en HTPC's

Pagina: 1
Acties:

• PMarcus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2025
Ik zit te kijken om mijn Bluray's om te zetten naar "media speler" bestanden. Ik wil deze dan voor "altijd" kunnen gebruiken op verschillende spelers dan wel TV's (via m'n NAS bijvoorbeeld), dus ik wil het in een keer goed doen. Ik heb hierbij de volgende wensen:

1. DIRECT STARTEN: De film moet direct starten (ik wil dus geen menu en reclame van te voren)
2. ONDERTITEL NL AUTO AAN: De Nederlandse ondertiteling mag meteen aan staan, zodat je dit niet zelf hoeft te doen.
3. 1 BESTAND: Het moet 1 bestand zijn. Ik vind het niet handig om verschillende mapjes in een map te hebben (bijvoorbeeld video_ts en audio_ts, waarbij video_ts ook weer verschillende bestanden bevat). Ook eigenlijk maar 1 bestandsformaat. Zo krijg ik een grote nette map vol met bestanden.
4. FULL HD: Het Full Hd dat de bluray bevat moet natuurlijk wel behouden kunnen blijven.
5. KLEIN BESTAND: Het bestandsformaat moet zo klein mogelijk zijn. Bluray is 50GB, maar als ik fatsoelijk beeld overhoud en het met bijvoorbeeld 5GB of 9GB ook af kan, is dit natuurlijk mooi.
6. METADATA: Ik wil graag film informatie, en een plaatje van de cover toevoegen. Deze moeten dan in dat ene bestand zitten zoals bij punt 3 genoemd.

GELUID: Geluid vind ik niet zo heel belangrijk. Het behouden van 5.1 of DTS vind ik genoeg. Ik weet niet of ik het verschil van bijvoorbeeld DTS-HD wel hoor.

MKV: Ik ben aan het kijken geweest naar de verschillende formaten. MKV leek me meteen een goed formaat, aangezien het erg populair is. Helaas kan ik hier volgens mij geen losse ondertitels in het bestand zetten, en metadata is ook niet mogelijk. MKV valt dus al af wat dat betreft.

MP4: Vervolgens MP4, deze lijkt veel van de eigenschappen wel te kunnen. Metadata schijnt mogelijk te zijn, maar niet zo heel makkelijk lijkt het. Nu is het volgens mij niet zo'n populair bestandsformaat, waardoor ik twijfel of de levensduur lang is, en of het een goede keuze is. Voor de duidelijkheid, ik zie het als betamax ten opzichte van VHS. En ik wil wel graag dat ik de bestanden overal op kan gebeuren.

ISO: Vervolgens kwam ik uit op ISO, 1 bestand, van alles mogelijk, kan er eventueel gewone DVD's in gooien, MP4, MKV met losse ondertitels er langs (maar geen metadata waarschijnlijk). Maar ik vraag me af of het afspelen van ISO's wel zo goed ge-support wordt.

Na bovenstaande acties (en veel meer) blijf ik niet zitten met een formaat wat me echt aanspreekt, wat ik met een vertrouwd gevoel kan gaan gebruiken.

Ben benieuwd of er mensen zijn die hier iets goeds over kunnen roepen. Wat is verstandig? Waar ben ik het beste mee af...? Waar moet ik voor kiezen...

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-02 13:32
Ik denk dat je MKV wel een eind komt. Ondertitels kun je wél los in/op/bij het bestand zetten. Verder zou ik je metadata niet in je bestand zelf zetten. De meeste renderers (mediaspelers) gaan toch op hun eigen manier om met metadata.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben zat MKV's tegengekomen met hardcoded subs, zelfs meerdere talen...

En in hoeverre het je gekeken naar M2TS als formaat?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N5RMm4jD6DXySlJuB8fIKrKs/full.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door MAX3400 op 05-01-2012 18:09 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:07
Ik zou het eerst gewoon zoeken bij een fatsoenlijke speler. (Die NL subs standaard aan zet enz.)
Qua formaat eigenlijk altijd .mkv, (die gewoon de subs er bij in heeft zitten) of eventueel .iso als de speler (de fatsoenlijke doen dit iig wel) het ondersteund.

[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 05-01-2012 18:10 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• PMarcus
KirovAir schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:05:
Ik denk dat je MKV wel een eind komt. Ondertitels kun je wél los in/op/bij het bestand zetten. Verder zou ik je metadata niet in je bestand zetten. De meeste renderers (mediaspelers) gaan toch op hun eigen manier om met metadata.
Ik heb dezelfde actie als ik hierboven beschrijf een keer met een aantal van m'n DVD's gedaan (1,5 jaar geleden of zo). Toen heb ik alleen toch mapjes gemaakt met video_ts enz (dus niet maar 1 bestand).. daarbij in de map ook Nederlandse metadata met een jpg van de cover. Deze gooide ik van de week op m'n nieuwe mediaplayer, en dat was meteen goed. Hierdoor ben ik weer enthousiast geworden. Dit moet met HD spul toch ook kunnen, of gaat het daarmee anders/moeilijker?

• PMarcus
MAX3400 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:07:
Ben zat MKV's tegengekomen met hardcoded subs, zelfs meerdere talen...

En in hoeverre het je gekeken naar M2TS als formaat?
M2TS zegt me zo effe niks. Kom ik ook niet tegen bij veel voorkomende formaten die door mediaspelers worden ondersteund. Dit is de actie die ik eerst gedaan heb namelijk, om een begin te hebben.

Wat ga ik daar voor een voordeel mee halen dan denk je?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:17
MKV kan met meerdere interne subs overweg. Dat is dus geen probleem. Mediaspelers hebben over het algemeen geen enkel probleem externe subs.
Wanneer in een MKV de NL-subs als eerste staat (kan je makkelijk wijzigen met MKVMerge), zorgen vrijwel alle spelers er voor dat de NL-subs automatisch getoond wordt. Bij sommige spelers kan je vast een voorkeur voor een taal opgeven.

Metadata inderdaad lekker apart houden. Ook Films ieder zijn eigen map. Dit is ook veel praktischer als je met software als Yamj gaat werken. De Metadata wordt vaak in de map van de film opgeslagen en zo blijft alles goed bij elkaar.

De meeste mediaspelers herkennen de DVD structuur en zullen de schijf gewoon starten. Je hoeft dus geen *.ifo of *.vob te selecteren. Of je bij DVD eerst menu's en/of trailers ziet, ligt helemaal aan de rip. Geen enkele speler zal zelf automatisch de hoofdfilm starten als eerst een menu geprogrammeerd staat in de rip. DVD's kunnen overigens makkelijk MakeMKV omgezet worden naar een MKV bestand. Hierdoor krijg je 1 bestand en kan je de menu's, trailers, etc zelf verwijderen. Dit omzetten gaat best snel, over het algemeen maar een paar minuten (of sneller)

Nieuwe spelers als de WD TV live (van 2011) en de Popcorn A-300/C-300 kunnen zelf de metadata scrapen van internet. Hierdoor gaat het one-click principe sowiezo op.

Helaas betekent meestal dat je bij specifieke wensen er zelf wel wat voor moet doen

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MPEG-4 is in principe *de* industriestandaard. Iedereen support dat, van Microsoft tot Apple tot Sony tot Google en alle open source programma's ook. Dat betekent in princpe:
- MP4 container
- MP4 ("timed text") subs
- MP4 (H.264) video
- MP4 (AAC) audio
Dat is de combo waar de hele industrie voor gekozen heeft, als er iets futureproof is, is dat het. Het speelt af op een Xbox, een Playstation, een iPhone, PSP, Android, Flash, OS X, Windows 7, allemaal out-of-the-box zonder iets te hoeven installeren (ok - sommigen van deze doen geen subs, maar dat doen ze ook niet met andere containers). Je kan in principe alles in een MP4 container schuiven, van bitmap vobsubs tot AC3 audio tot elke mogelijke video codec die je maar kan bedenken, maar dan wordt gegarandeerde support weer een stuk onzekerder.

De illegale scene blijft bij hun oude 'eigen' MKV container, het al helemaal non-standaard AVI, en direct geripte ISO's, en dat zorgt ervoor dat de in elk geval de open source players dit grotendeels allemaal wel ondersteunen. Als hardware support niet belangrijk is en je alleen open source software players gebruikt op Linux/Windows/OS X, dan maakt het allemaal niet uit. Sommige fabrikanten ondersteunen ook MKV als container, maar omdat je daar alles in kan gooien is het altijd onzeker of wat er in zit wel afspeelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 05-01-2012 22:15 ]

• PMarcus
Dreamvoid schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:47:
MPEG-4 is in principe *de* industriestandaard. Iedereen support dat, van Microsoft tot Apple tot Sony tot Google en alle open source programma's ook. Dat betekent in princpe:
- MP4 container
- MP4 ("timed text") subs
- MP4 (H.264) video
- MP4 (AAC) audio
Dat is de combo waar de hele industrie voor gekozen heeft, als er iets futureproof is, is dat het. Het speelt af op een Xbox, een Playstation, een iPhone, PSP, Android, Flash, OS X, Windows 7, allemaal out-of-the-box zonder iets te hoeven installeren (ok - sommigen van deze doen geen subs, maar dat doen ze ook niet met andere containers). Je kan in principe alles in een MP4 container schuiven, van bitmap vobsubs tot AC3 audio tot elke mogelijke video codec die je maar kan bedenken, maar dan wordt gegarandeerde support weer een stuk onzekerder.
Dit vind ik goed klinken, want wil ik bijvoorbeeld een keer een PS3, dan moet het daar ook mee kunnen. Ga er dan vanuit dat de nieuwe Samsung TV's ook MP4 doen?

AAC is geen 5.1 of DTS of zo toch? Gewoon 2.0 alleen toch? Dat zou dan nog een probleem zijn...

• MAX3400

MAX3400

PMarcus schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 01:52:
[...]

Dit vind ik goed klinken, want wil ik bijvoorbeeld een keer een PS3, dan moet het daar ook mee kunnen. Ga er dan vanuit dat de nieuwe Samsung TV's ook MP4 doen?
Playstation is geen mediaspeler. Sterker nog, als je soms ook op de PS3 wil kijken, ben je al beperkt tot een paar formaten tenzij je gaat transcoden. En de aanname over "de nieuwe Samsung"; als we in een glazen bol konden kijken, kochten we allemaal hetzelfde Staatslot :)
AAC is geen 5.1 of DTS of zo toch? Gewoon 2.0 alleen toch? Dat zou dan nog een probleem zijn...
:? AAC ondersteunt toch gewoon 48 kanalen tot 96KHz?

Algemeen; tot zover in je topic lees ik teveel onzekerheden/aannames. Ondanks dat je startpost relatief netjes is, is ergens toch een stukje onderzoek niet helemaal voltooid. Mogelijk dat het "handig" is even een stap terug te doen, eerst te bedenken op welke devices je wil gaan afspelen (voor zover dat mogelijk is), dan te kijken welke formaten/containers/codecs die devices ondersteunen en aan de hand hiervan een keuze te gaan maken.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
PMarcus schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 01:52:
[...]

AAC kan ook 5.1 geluid doen.

Het grootste probleem is subs:
- De PS3 ondersteunt H.264 video en AAC audio in een MP4 container, maar geen subs (ook niet als ze in een MKV zitten of als losse SRT).
- De huidige Samsung TV's ondersteunen H.264 video en AAC audio in MP4 container, maar geen subs (niet in een MKV, niet in MP4), maar weer wel als losse SRT file.
Ja, het is een zooitje.

• PMarcus
MAX3400 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 07:56:
[...]

Playstation is geen mediaspeler. Sterker nog, als je soms ook op de PS3 wil kijken, ben je al beperkt tot een paar formaten tenzij je gaat transcoden. En de aanname over "de nieuwe Samsung"; als we in een glazen bol konden kijken, kochten we allemaal hetzelfde Staatslot :)

[...]

:? AAC ondersteunt toch gewoon 48 kanalen tot 96KHz?

Algemeen; tot zover in je topic lees ik teveel onzekerheden/aannames. Ondanks dat je startpost relatief netjes is, is ergens toch een stukje onderzoek niet helemaal voltooid. Mogelijk dat het "handig" is even een stap terug te doen, eerst te bedenken op welke devices je wil gaan afspelen (voor zover dat mogelijk is), dan te kijken welke formaten/containers/codecs die devices ondersteunen en aan de hand hiervan een keuze te gaan maken.
Ik een glazen bol kijken? Nieuwe Samsung's zijn gewoon in de winkel te koop hoor. Sterker nog, ze hebben in de regel niet anders. En misschien wist jij dat nog niet, vele hebben tegenwoordig een ingebouwde mediaplayer.

Het onderzoek kan nooit voltooid worden, daar heb ik nou juist wel een glazen bol voor nodig. Ik weet niet waar ik in de toekomst tegenaan loop. Daarom start ik dit topic, om te proberen de beste keuze te maken (voor zover mogelijk, maar als het niet kan is dat ook een uitkomst). Op de rest ga ik niet reageren, enige wat ik me afvraag is waarom je überhaupt reageert, hier is toch niemand mee geholpen? En moderator spelen zou ik alleen doen als je moderator bent.

• MAX3400

MAX3400

PMarcus schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:18:
[...]

Ik een glazen bol kijken? Nieuwe Samsung's zijn gewoon in de winkel te koop hoor. Sterker nog, ze hebben in de regel niet anders. En misschien wist jij dat nog niet, vele hebben tegenwoordig een ingebouwde mediaplayer.
Wow, zonder type-nummer en link naar de specs, is "de nieuwe Samsung" niet alleen een raadplaatje voor geheel GoT maar blijkbaar heb je zelf al een beslissing genomen (of al gekocht) wat je precies wil gaan neerzetten.

Desondanks; door de beperking die je jezelf oplegt over het afspelen van dezelfde content op een mediaplayer, een TV met ingebouwde player of een PlayStation, denk ik dat je misschien eens rustig moet kijken welke formaten door de Samsung worden ondersteund en welke door de PS3 en dan moet matchen of er overeenkomsten zijn. Dat zullen dan de enige formaten worden die je nu moet kiezen voor je conversie.

/edit: ik speel geen moderator; ik probeer te beargumenteren dat je startpost niet meer overeenkomt met je uitspraken later en dat er teveel hiaten zitten waardoor wij ook niet kunnen lezen/ruiken wat je nou precies hebt, wil of gaat neerzetten in je huiskamer.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 06-01-2012 11:22 ]

• PMarcus
Dreamvoid schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:53:
[...]

AAC kan ook 5.1 geluid doen.

Het grootste probleem is subs:
- De PS3 ondersteunt H.264 video en AAC audio in een MP4 container, maar geen subs (ook niet als ze in een MKV zitten of als losse SRT).
- De huidige Samsung TV's ondersteunen H.264 video en AAC audio in MP4 container, maar geen subs (niet in een MKV, niet in MP4), maar weer wel als losse SRT file.
Ja, het is een zooitje.
AAC ook 5.1, das goed nieuws. Wat ik gisteren zo snel las niet, maar niet alles wat op internet staat klopt natuurlijk.

- PS3 valt dan gewoon af als mogelijkheid, dat is niet anders. Kan niet alles in Sony-Philips formaat gaan doen.
- Losse SRT kom ik dus niet onderuit om een bredere acceptatie de genereren. Ik moet dus toch gewoon een map maken per film. Dan laat ik de wens van 1 bestandsnaam varen, zo belangrijk was hij ook weer niet.

MP4 lijkt de beste oplossing te zijn. Ga hier even verder in duiken! Kom ik op terug.

Thanks voor de nuttige info!
Pagina: 1