Computer hapert, geheugen maakt veel 'harde fouten'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 02:42
Sinds een paar weken loopt mijn computer niet meer echt lekker. Hij hapert soms, programma's lopen met enige regelmaat vast, en als ik een programma opstart, verdwijnt het icoontje weer van de taakbalk, om na 5 a 6 seconden weer terug te komen. Hierdoor kan ik natuurlijk absoluut niet werken.

In het gebeurtenis logboek van windows staat vaak maar éen fout of waarschuwing per dag (die met de DNS te maken heeft), dus daar valt niks nuttigs te halen. Toenet happerde mijn computer weer enorm, en heb ik met enige tijd wachten de broncontrole op kunnen starten. Wat me hier direct opvalt is dat mijn computer meer dan 80 'harde fouten' met het ram geheugen per seconde maakt. Met Memtest mijn geheugen getest, maar na 20 keer draaien nog steeds geen errors. Ik heb genoeg RAM, 4gb, waarvan 2gb verbruikt word op het moment. Ook heb ik 7 GB swap ruimte ingestelt op mijn hardeschijf, wat me ook ruimschoots voldoende lijkt.

Heeft iemand enig idee wat er aan de fouten te doen is, of waardoor mijn computer nog meer zou kunnen haperen?

Edit:

Specs:
Windows 7 ultimate x64
AMD Phenom II x4 945 met 4 GB ram.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueCola op 05-01-2012 17:31 ]

And that's how one and one makes three.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef eens volledige specs, en test eens met een ander OS. Heb je met een UbuntuLive bijv dit probleem ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
TERW_DAN schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:30:
Geef eens volledige specs, en test eens met een ander OS. Heb je met een UbuntuLive bijv dit probleem ook?
Specs in de startpost gezet, was ik vergeten, dankjewel. Om een compleet ander OS op mijn PC te zetten alleen om te kijken of mijn computer daar ook hapert vind ik overdreven. Er moet natuurlijk een makkelijkere manier zijn (zowieso geeft windows dus al aan dat er fouten worden gemaakt met het ram geheugen).

[ Voor 8% gewijzigd door BlueCola op 05-01-2012 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 17:02

Perkouw

Moderator General Chat
20 keer draaien, wat bedoel je daar precies mee? Laat je de memtest wel echt een paar uur aanstaan om het geheugen goed te testen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BlueCola schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:33:
[...]

Specs in de startpost gezet, was ik vergeten, dankjewel. Om een compleet ander OS op mijn PC te zetten alleen om te kijken of mijn computer daar ook hapert vind ik overdreven. Er moet natuurlijk een makkelijkere manier zijn (zowieso geeft windows dus al aan dat er fouten worden gemaakt met het ram geheugen).
Daarom: Ubuntu Live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
Harde fouten hebben niet zoveel te maken met je RAM, met je RAM is er dan ook niets mis, zoals memtest je verteld.

Harde fouten zijn blokken geheugen die uit de virtuele ruimte(swap) van je hardeschijf worden gelezen, dus informatie die niet aanwezig is in je RAM geheugen, eigenlijk is het dus geen fout maar meer een melding van: 'Hé, ik moet wat van je HDD trekken'.

Dit treed meestal op als je RAM vol loopt, maar je geeft zelf aan dat dat niet het geval is, misschien kun je ons nog wat meer specificaties geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Perkouw schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:35:
20 keer draaien, wat bedoel je daar precies mee? Laat je de memtest wel echt een paar uur aanstaan om het geheugen goed te testen ?
Memtest draait een bepaald aantal tests. Wanneer dit is afgelopen begint hij opnieuw. Heb dit 20x laten draaien à 6 uur achter elkaar.
Toettoetdaan schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:44:
Harde fouten hebben niet zoveel te maken met je RAM, met je RAM is er dan ook niets mis, zoals memtest je verteld.

Harde fouten zijn blokken geheugen die uit de virtuele ruimte(swap) van je hardeschijf worden gelezen, dus informatie die niet aanwezig is in je RAM geheugen, eigenlijk is het dus geen fout maar meer een melding van: 'Hé, ik moet wat van je HDD trekken'.

Dit treed meestal op als je RAM vol loopt, maar je geeft zelf aan dat dat niet het geval is, misschien kun je ons nog wat meer specificaties geven?
Hmmm, dat is wel vreemd ja, want ik gebruik gemiddeld 1,5 GB ram. Ook op de momenten dat hij dus gebruik wil maken van de swap ruimte. Welke specificaties wil je nog meer hebben? Dan zoek ik die gelijk even voor je op (:

[ Voor 53% gewijzigd door BlueCola op 05-01-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
BlueCola schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:53:
[...]

Memtest draait een bepaald aantal tests. Wanneer dit is afgelopen begint hij opnieuw. Heb dit 20x laten draaien à 6 uur achter elkaar.

[...]

Hmmm, dat is wel vreemd ja, want ik gebruik gemiddeld 1,5 GB ram. Ook op de momenten dat hij dus gebruik wil maken van de swap ruimte. Welke specificaties wil je nog meer hebben? Dan zoek ik die gelijk even voor je op (:
Correct, was alleen benieuwd wat je nu exact bedoelde met 20x draaien vandaar. ;)

Zoals TERW-DAN al zegt even Ubuntu Live proberen, kijken of je pc dan nog van die kuren heeft. De haperingen treden die trouwens ook op bij een geheugen gebruik van 2GB zoals je in je startpost zegt of heb je dan nog meer in gebruik ?!

[ Voor 21% gewijzigd door Perkouw op 05-01-2012 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
BlueCola schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:53:
[...]

Wel, het kan zijn dat je HDD kuren gaat vertonen, dus even het type nummer van he HDD en de SMART info is wel handig.
Maar ook wat voor een GPU je hebt, misschien heb je wel een on-board GPU die 2GB mem in beslag neemt.

Kijk maar of je het volgende kunt vinden:
-Moederbord
-Grafische kaart
-Memory +Mhz, timings en aantal reepjes
-Hardeschijf (Wat is de leeftijd ongeveer?)

Kijk ook even bij Start>rechtermuisknop op Computer>eigenschappen, en daar hoeveel RAM geïnstalleerd is en hoeveel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het word ook vaak aangeraden om je swapfile niet handmatig in te stellen maar door Windows te laten beheren, plus dat wanneer je het toch handmatig in stelt moet je minimaal 2 x de grootte van je intern geheugen aan houden dus in jou geval toch wel minimaal 8 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Perkouw schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:58:
[...]

Correct, was alleen benieuwd wat je nu exact bedoelde met 20x draaien vandaar. ;)

Zoals TERW-DAN al zegt even Ubuntu Live proberen, kijken of je pc dan nog van die kuren heeft. De haperingen treden die trouwens ook op bij een geheugen gebruik van 2GB zoals je in je startpost zegt of heb je dan nog meer in gebruik ?!
Oke, dan zitten we nu op dezelfde lijn :). Ubuntu live installeren zie ik echt als laatste oplossing, als er niks anders komt ga ik dit doen. De haperingen treden meestal op na het afsluiten van een programma wat veel ram gebruikt (zoals games of photoshop). Met die programma's aan gebruik ik dan max 3 GB, altijd nog een over dus.
Toettoetdaan schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:29:
[...]

Wel, het kan zijn dat je HDD kuren gaat vertonen, dus even het type nummer van he HDD en de SMART info is wel handig.
Maar ook wat voor een GPU je hebt, misschien heb je wel een on-board GPU die 2GB mem in beslag neemt.

Kijk maar of je het volgende kunt vinden:
-Moederbord
-Grafische kaart
-Memory +Mhz, timings en aantal reepjes
-Hardeschijf (Wat is de leeftijd ongeveer?)

Kijk ook even bij Start>rechtermuisknop op Computer>eigenschappen, en daar hoeveel RAM geïnstalleerd is en hoeveel beschikbaar.
  • Hdd merk en type: link.
  • Hdd leeftijd: Bijna 2 jaar.
  • Smart info: afbeelding.
  • Moederbord: MSI 785GM-E51
  • Grafische kaart/GPU: ATI HD5770
  • Ram geheugen: afbeelding.
  • Ram info volgens computer>eigenschappen: 4,00GB geinstalleerd, 3,75GB beschikbaar
Dat is 'm, hoop dat je hier mee vooruit kunt! Vreemd dat de computer aangeeft dat er 4GB is geinstalleerd, maar er maar 3,75 beschikbaar is?
Roel1966 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:18:
Het word ook vaak aangeraden om je swapfile niet handmatig in te stellen maar door Windows te laten beheren, plus dat wanneer je het toch handmatig in stelt moet je minimaal 2 x de grootte van je intern geheugen aan houden dus in jou geval toch wel minimaal 8 GB.
Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Hij stond tot vandaag ook op 'Systeem laten beheren', maar dan pakte hij niet meer dan 3 GB, terwijl er onder stond 'Aanbevolen hoeveelheid: 6GB'. Dus heb ik er 7GB van gemaakt. Moet nog merken of dit verschil gaat maken.

[ Voor 57% gewijzigd door BlueCola op 06-01-2012 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Je begrijpt dat Ubuntu Live niet geïnstalleerd hoeft te worden maar dus gewoon vanaf een usb stick en/of cd/dvd drive gedraaid kan worden ? >:) Vandaar namelijk ook de ''live'' in de naam als ik het goed heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

How to determine the appropriate page file size for 64-bit versions of Windows

Ik persoonlijk heb helemaal geen swapfile; die ene crash per jaar boeit me dan niet :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BlueCola schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 02:14:
[...]

Oke, dan zitten we nu op dezelfde lijn :). Ubuntu live installeren zie ik echt als laatste oplossing, als er niks anders komt ga ik dit doen.
Je hoeft niets te installeren, enkel dat OS te starten. Op die manier kun je heel makkelijk uitsluiten of het nu aan de hardware of aan de software ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 07:58
Volgens mij is de vuist regel 1.5x de grote van je intern geheugen.

Dus in dit geval 6gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Killertjuh schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:45:
[...]

Volgens mij is de vuist regel 1.5x de grote van je intern geheugen.

Dus in dit geval 6gb.
Wat ik nog van het XP tijdperk weet was het altijd 2,5 keer het interne geheugen maar binnen Windows 7 word het afgeraden om de swapfile handmatig in te stellen. Dit omdat het geen voordelen heeft en in sommige situaties zelfs tot regelmatige crashes kan leiden. Zeker in het geval van de TS en wanneer je met programma's als Photoshop gaat werken en in mijn geval met Adobe Premiere Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Ik heb even naar je smart waarden gekeken maar volgens mij is die harde schijf niet helemaal lekker.
Ik zou die harde schijf even backuppen en vervangen.
Pagina: 1