Stroom over utp bedrading

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 21:19

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Van de zolder naar de woonkamer is door de vorige bewoners een utp kabel getrokken. De utp kabel wordt gebruikt om de thermostaat in de woonkamer te verbinden met de CV boven op zolder. Van de 8 aders zijn er twee gebruikt. Nu wil ik een nieuwe thermostaat kopen met een 24volts verbinding. De CV op zolder heeft een extra output hiervoor, waarmee ik dus feitelijk 2 extra aders van de UTP zou kunnen aansluiten. Kan dit en zitten er risico's aan het lopen van stroom (24volt) over utp?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Kijk eens naar de specificaties van Power over Ethernet. Daarmee moet je een eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-10 18:11

Perkouw

Moderator General Chat
Power over Ethernet, Armageddon_2k was met net voor haha.

[ Voor 19% gewijzigd door Perkouw op 05-01-2012 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

(Echte) PoE (Power over Ethernet) kan als het goed is 48 volt aan, dus ik zou zeggen dat een ethernetkabel moet 24 volt wel aankunnen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Moet geen enkel probleem zijn. Merkwaardig dat die vorige bewoners voor zoiets elementairs een UTP-kabel hebben gebruikt. Een simpel belkabeltje zou ook hebben volstaan en is bovendien veel goedkoper. Maar goed, het zal wel een "wat-hebben-we-voorhanden" zijn geweest, niets op tegen om dat dan te gebruiken.

Waar je wel even op moet letten (dat is het enige) is dat een UTP-kabel maar heel dunne adertjes heeft. Veel stroom moet dat 24 V circuit dus niet trekken. Maar er zijn nog aders over, dus wat let je om 4 draden te nemen, dus + en - twee draden parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het leuke is dat hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom bij hetzelfde vermogen. Men zal die spanning wel bewust zo gekozen hebben dat er weinig stroom loopt zodat er goedkope bekabeling gebruikt kan worden. Over UTP lijkt me dit geen enkel probleem, nog minder zelfs dan over ouderwetse belkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het leuke is dat hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom bij hetzelfde vermogen
Een waarheid als een koe. Maar spanning vertelde TS al, die is 24 V dus bepaald niet een hoge spanning.
Ik dacht trouwens dat ouderwetse belkabel iets dikkere aders heeft, in elk geval is die ook nog in verschillende doorsneden verkrijgbaar. Maar goed, UTP-kabel, als je dat toch hebt liggen, is prima geschikt voor zoiets.
En die stroom, versta me a.u.b. niet verkeerd. Als die enkel een controlelampje betreft of een relais, dan is er niks aan de hand. Ik weet alleen niet wat je er mee doet, vandaar die terloopse opmerking hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:30

Nox

Noxiuz

Ik heb CV-kabel in mijn handen gehad en degelijke UTP. Ik kan je melden dat de UTP toch echt beter voelde dan het fragiele CV-kabeltje. Niet alleen de aders.

Moet goed gaan! De klassieke telefoonlijn is ongeveer normaal voor een CV-kabeltje, daar kan je het mee vergelijken.

EDIT:

Ik geloof dat er ook nog 2A overheen mag. Dus dan zit je met 50 watt toch wel aardig wat te verbruiken :+

[ Voor 17% gewijzigd door Nox op 05-01-2012 23:47 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De nieuwe thermostaat heeft dus 4 aansluitingen, 2 voor permanente voeding en 2 voor het regelen van de verwarming? Welke thermostaat is dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 05-01-2012 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
normale CV kabels zijn ongeveer dezelfde dikte als utp aders. Dat kan prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Wat hierboven is gemeld en je komt het wel vaker tegen tegenwoordig dat er ipv die fragiele CV bekabeling getrokken wordt hier tegenwoordig UTP voor gelegd wordt is er een draadje kapot kun je zo een nieuwe pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
NoxiuZ schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 23:46:
Ik heb CV-kabel in mijn handen gehad en degelijke UTP. Ik kan je melden dat de UTP toch echt beter voelde dan het fragiele CV-kabeltje. Niet alleen de aders.

Moet goed gaan! De klassieke telefoonlijn is ongeveer normaal voor een CV-kabeltje, daar kan je het mee vergelijken.

EDIT:

Ik geloof dat er ook nog 2A overheen mag. Dus dan zit je met 50 watt toch wel aardig wat te verbruiken :+
PoE over UTP is beperkt tot 700mA per aderpaar; de beperking zit hem vooral in het elektronische component dat de galvanische scheiding tussen kabel en device doet. Ik kan me haast niet voorstellen dat het vermogen van de thermostaat hoger ligt dan 24V*700mA=17W dus aansluiten via UTP lijkt me geen probleem.

Qua spanning hoef je je ook geen zorgen te maken: PoE staat maximaal 58.6V toe over UTP.

[ Voor 5% gewijzigd door Mini-me op 08-01-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de ervaring dat UTP-kabel-draadjes niet veel stroom kunnen voeren; ik bouw er breadboards mee op, en moet soms meerdere draadjes parallel laten lopen om niet te veel spanning te verliezen.
Pagina: 1