Wat zouden jullie doen?

Pagina: 1
Acties:

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Even een uitleg van mijn situatie:

Ik heb een Denon AVR 1910 staan. Deze werkte altijd naar tevredenheid in combinatie met een surround setje Kef Coda's (speakers uit de jaren 90). Nu ben ik helemaal gek op de klank van de speakers uit die tijd en ik heb een set Scientific Fidelity Crown Jules weten te bemachtigen via via. Dit zal niemand wat zeggen maar dit zijn speakers waarvan er maar 1000 zijn gemaakt (amerikaans fabrikant) en natuurlijk uit de jaren 90. Ik moet 1 speaker laten repareren waar een kraakje in zit maar dat gaat helemaal goed komen. Die dingen kostten destijds 3000 dollar per stuk en ik heb ze voor een fractie van dat kunnen krijgen.

Die nieuwe speakers vragen om wat meer vermogen dan dat mijn huidige versterker kan leveren. Ze doen het wel op de Denon maar zijn beduidend zachter wat betekend dat hij er meer aan zal moeten trekken.Ik dacht eerst aan de optie nog een eindversterker er achter. Dan kan helaas niet op deze Denon (wel op voorgaande modellen).

Nu mijn vraag. Ben ik helemaal debiel als ik mijn huidige versterker verkoop en een iets ouder type koop (Denon 2805 bijv.) met een eindtrap erbij. Ik weet dat ik dan mijn HMDI ingangen kwijt ben maar voor de rest zal dit wel een verbetering zijn hoop ik.

De reden van deze aanpak is dat ik niet zo'n bizar groot budget heb. Mocht iemand andere ideeen hebben dan hoor ik dat graag! :*)

Groeten,

Christian

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-01 20:15
Noem eens een getal voor je budget, daar gaat alles vanaf hangen ;)
En een setje = 2?

[ Voor 12% gewijzigd door w-dev op 05-01-2012 17:11 ]

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 12:51
Kun je geen eindversterker aan de zone 2 uitgang aansluiten?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

Peenutzz schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:17:
Kun je geen eindversterker aan de zone 2 uitgang aansluiten?
Zone 2 != gewone Pre-Out
Zo geeft Zone 2 lang niet alle soorten signalen door en ook de ingangen die naar Zone 2 doorgestuurd kunnen worden zijn schaars.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Zahariac
FeaR schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:20:
[...]

Zone 2 != gewone Pre-Out
Zo geeft Zone 2 lang niet alle soorten signalen door en ook de ingangen die naar Zone 2 doorgestuurd kunnen worden zijn schaars.
Klopt. Werkt helaas niet. En setje bedoel ik inderdaad 2 mee.

Ik denk dat ik voor mijn versterker nog 200 kan krijgen. En ongeveer het zelfde bij leggen.

• Zahariac
Ik heb misschien nog wel een idee, en hoop dat iemand mij kan bevestigen of dit wat is:

SONY STR-DB930. Was vroeger een beest van een versterker. En zijn nu echt voor een schijntje te koop (100 euro ben je niet eens kwijt). En daar zit dus 5.1 pre-out op. Als ik dat nou doe en dan een goeie 5.1 eindversterker er aan (of zelfs alleen een 2.0 eindversterker), ga ik mijn huidige situatie dan verbeteren?

Alvast bedankt voor de reacties

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:46

DjVe

Hatsaflats!

Dat kan inderdaad. Ik heb op de studeerkamer een 940 en die heeft een 5.1 uitgang. De Sony klinkt al heel behoorlijk, maar waarom pak je niet gewoon een goede stereo versterker?

• Zahariac
Jordy van e schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:36:
Dat kan inderdaad. Ik heb op de studeerkamer een 940 en die heeft een 5.1 uitgang. De Sony klinkt al heel behoorlijk, maar waarom pak je niet gewoon een goede stereo versterker?
Omdat ik toch wel behoorlijk gehecht ben geraakt aan de 5.1 surround. Dat wil ik niet inleveren. Maar ik heb nu wel een oplossing nodig voor de nieuwe speakers. Dus vandaar mijn vraag.

• Zahariac
En ik zie waar de verwarring is ontstaan. Met setje kefs bedoel ik wel 5.1. En heb nu nieuwe fonds. Dat maakt het verhaal al wat duidelijker.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 12:51
FeaR schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:20:
[...]

Zone 2 != gewone Pre-Out
Okee, wist ik niet. Nu wel :)
Zahariac schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:39:
Ik heb misschien nog wel een idee, en hoop dat iemand mij kan bevestigen of dit wat is:

SONY STR-DB930. Was vroeger een beest van een versterker. En zijn nu echt voor een schijntje te koop (100 euro ben je niet eens kwijt). En daar zit dus 5.1 pre-out op. Als ik dat nou doe en dan een goeie 5.1 eindversterker er aan (of zelfs alleen een 2.0 eindversterker), ga ik mijn huidige situatie dan verbeteren?

Alvast bedankt voor de reacties
Dat is toevallig, die Sony heb ik hier al jaren staan en ik denk dat je daar al genoeg aan hebt, vermogen zat. Mocht het toch niet genoeg zijn (ik ken de speakers niet), dan kun je alsnog een andere eindversterker kopen. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Zahariac
Peenutzz schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 23:50:
[...]

Okee, wist ik niet. Nu wel :)

[...]

Dat is toevallig, die Sony heb ik hier al jaren staan en ik denk dat je daar al genoeg aan hebt, vermogen zat. Mocht het toch niet genoeg zijn (ik ken de speakers niet), dan kun je alsnog een andere eindversterker kopen. :)
Ja dat is mijn idee nu ook. Ben er met de jaren achter gekomen dat bijv. tru hd ook niet zaligmakend is. Het verschil op deze versterker die ik nu heb is het eigenlijk alleen maar een blauw lampje wat wel of niet aan staat. Qua geluidsverschil is het eigenlijk nihil. Maar ik hoop dat iemand mij echt kan bevestigen dat die sony beter is dan mijn huidige denon. En ja ik weet dat in een perfecte wereld de versterker geen geluid mag veranderen. Helaas doen ze dat wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Zahariac op 06-01-2012 11:13 ]

• Zahariac
Even een kick op m'n eigen topic.

Ik heb een Marantz SR 4200 gevonden. Tweedehands heel goed betaalbaar en pre-out. Nu is dit niet zo'n hoog model van Marantz. Ik vroeg mij dus af, wat heeft de meeste invloed op het geluid. Het proces wat het geluid ondergaat in de receiver. Of ga ik een mooi resultaat bereiken als ik hier een mooie eindversterker achter gooi? Daar heb ik dan nog aardig wat geld voor over namelijk.

Of is het inderdaad beter een receiver te zoeken die stereo gewoon beter is en meer kracht heeft dan mijn huidige versterker. Ik ben bang dat daar mijn budget niet groot genoeg voor is maar ik hoor het graag als ik fout zit.

• Zahariac
Helaas is het bovenstaande niks geworden. Die Marantz was al weg. Heb mijn blik nog steeds gesteld op een tweetal MA500's.

Nu had ik nog een andere leuke receiver gevonden die denk ik meer in mijn straatje ligt. De T743 van NAD.
Nu heb ik alleen voorheen een NAD cd speler gehad die vrij snel stuk ging. Mijn vader heeft ook alles van NAD en die is al 3 keer teruggeweest, 2 keer versterker en 1 keer cd speler.

Mijn vraag, is dit puur pech of is de kwaliteit van NAD over het algemeen belabberd. En hoe zit het met de T743?

Ik denk wel dat ik qua kwaliteit er op vooruit ga. Maar mocht iemand andere ervaringen hebben dan hoor ik dat ook graag.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 10:59

SeatRider

Hips don't lie

Zahariac schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:39:

SONY STR-DB930. Was vroeger een beest van een versterker. En zijn nu echt voor een schijntje te koop (100 euro ben je niet eens kwijt).
Hm, ik had vroeger de DB830 en die was echt woefully underpowered. Volgens de specs 5x90 watt, maar dat heb ik er echt nooit aan afgehoord. Had een setje Magnat zuilen waar ie geen raad mee kon. Nadat ik die amp vervangen had door een Yamaha RX-V1600 was dat echt een enorme verbetering.

De DB930 heeft volgens mij hetzelfde vermogen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Zahariac
SeatRider schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:55:
[...]

Hm, ik had vroeger de DB830 en die was echt woefully underpowered. Volgens de specs 5x90 watt, maar dat heb ik er echt nooit aan afgehoord. Had een setje Magnat zuilen waar ie geen raad mee kon. Nadat ik die amp vervangen had door een Yamaha RX-V1600 was dat echt een enorme verbetering.

Dat is dan inderdaad niks, heb na in de historie van tweakers lang te zoeken dat zelfde begrepen. Sony is dan ook volledig voor mij afgevallen. Helemaal omdat dit speakers zijn die een stabiele krachtige versterker vragen (watts zeggen niks dat weet ik). Dus ik staar ook echt niet blind op de wattages (bewijs is mijn zoektocht naar inmiddels NAD versterkers). NAD geeft tenminste de minimale continue wattages aan.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

SeatRider schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:55:
[...]

830/840 en de 930/940 hebben zeker niet de zelfde eindtrappen. De 930 en 940 hebben echt behoorlijk veer vermogen en kunnen ook mijn CM1 speakers prima aansturen (die vreten best wat vermogen).
Zahariac schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:06:
[...]

Dat is dan inderdaad niks, heb na in de historie van tweakers lang te zoeken dat zelfde begrepen. Sony is dan ook volledig voor mij afgevallen. Helemaal omdat dit speakers zijn die een stabiele krachtige versterker vragen (watts zeggen niks dat weet ik). Dus ik staar ook echt niet blind op de wattages (bewijs is mijn zoektocht naar inmiddels NAD versterkers). NAD geeft tenminste de minimale continue wattages aan.
Je springt van links naar rechts om te kijken of wij ervaring hebben met apparatuur, maar haal gewoon een goede receiver op MP. Is het niks, dan verkoop je hem weer voor dezelfde prijs. Het is toch altijd een kwestie van proberen, aangezien geluid persoonlijk is.

[ Voor 38% gewijzigd door DjVe op 09-01-2012 15:46 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Jordy van e schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:23:
[...]

830/840 en de 930/940 hebben zeker niet de zelfde eindtrappen. De 930 en 940 hebben echt behoorlijk veer vermogen en kunnen ook mijn CM1 speakers prima aansturen (die vreten best wat vermogen).
De 830 en 930 hebben dezelfde handleiding, en dezelfde specs qua vermogen. De 930 heeft alleen meer aansluitingen en een andere remote.

Boekje 830/930: http://pdf.crse.com/manuals/3866968511.pdf

Verwijderd

yamaha ca-610 als je er daar nog een van kan vinden.
Waar komt je input vandaan ? altijd tv ? pc ?
geluid uit een gemiddeld pc is namelijk bagger, met een DAC hoor je direct het verschil

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

SeatRider schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:29:
[...]

De 830 en 930 hebben dezelfde handleiding, en dezelfde specs qua vermogen. De 930 heeft alleen meer aansluitingen en een andere remote.

Boekje 830/930: http://pdf.crse.com/manuals/3866968511.pdf
Die meerdere aansluitingen geeft de handleiding ook niet aan. Maar als ik ga zoeken tussen de twee modellen, dan kom ik echt op verschillende waarden uit. Zelfs in Sony service handleidingen is duidelijk een verschil te vinden tussen de 830 en de 930.

http://sportsbil.com/sony/STR/STR-V/STR-V929X.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door DjVe op 09-01-2012 15:44 ]

• Zahariac
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:35:
yamaha ca-610 als je er daar nog een van kan vinden.
Waar komt je input vandaan ? altijd tv ? pc ?
geluid uit een gemiddeld pc is namelijk bagger, met een DAC hoor je direct het verschil
Weet niet of deze reply voor dit topic bedoeld was. Maar geluid voor muziek komt altijd vanaf een marantz cd speler (type ben ik even kwijt). En voorheen een NAD cd speler tot die stuk ging.

En bagger klinkt het zeker niet, heb ik ook niks over gemeld. Denk dus inderdaad dat deze reply geen betrekking had op mijn vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zahariac op 09-01-2012 15:44 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Jordy van e schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:42:
[...]

Die meerdere aansluitingen geeft de handleiding ook niet aan. Maar als ik ga zoeken tussen de twee modellen, dan kom ik echt op verschillende waarden uit. Zelfs in Sony service handleidingen is duidelijk een verschil te vinden tussen de 830 en de 930.

http://sportsbil.com/sony/STR/STR-V/STR-V929X.pdf
Linksboven op pagina 3 van de handleiding.

In het document wat jij aanhaalt zie ik wel dat de 930 in de VS meer vermogen heeft. De overige (EU) uitvoeringen lijken wel hetzelfde vermogen te hebben.

Verwijderd

Zahariac schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:43:
Ik vroeg mij dus af, wat heeft de meeste invloed op het geluid. Het proces wat het geluid ondergaat in de receiver. Of ga ik een mooi resultaat bereiken als ik hier een mooie eindversterker achter gooi?
meeste invloed is vaak de input, antwoord op een vraag van jou ;)
sony ca610 is een zeer krachtige en goed klinkende versterker, is erg bekend onder de audiofielen.
Kun je soms voor een mooi bedrag op de kop tikken. (4*80 watt) echte wats van 1979

• Zahariac
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 15:55:
[...]

meeste invloed is vaak de input, antwoord op een vraag van jou ;)
sony ca610 is een zeer krachtige en goed klinkende versterker, is erg bekend onder de audiofielen.
Kun je soms voor een mooi bedrag op de kop tikken. (4*80 watt) echte wats van 1979
Aah op die manier. Nee met die input zit het wel snor. Het klinkt nu ook gewoon goed. Alleen mijn nieuwe speakers vragen net teveel van de versterker.

Ik bedoelde mijn vraag dan ook niet zozeer over de input zelf. Het ging mij er meer om dat als ik een goedkopere receiver koop met pre out en daar een nette eindversterker achter gooi een beter resultaat zal geven als een betere receiver.

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 15:59
Misschien heb je dit al gedaan, maar toch even als tip:

- Loop de automatische afstelling eens door. Microfoon aansluiten en laten meten.

Ik heb het wel meegemaakt met een set B&W M1's dat het volume echt bijna vol open moest om de ruimte te vullen, na audyssey was dat alles behalve nodig.

Ik zou zeggen dat de 1910 met z'n 7x 125W (oké in werkelijkheid misschien minder) toch wel genoeg moet zijn voor deze speakers...

• Zahariac
Maarce schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:18:
Misschien heb je dit al gedaan, maar toch even als tip:

- Loop de automatische afstelling eens door. Microfoon aansluiten en laten meten.

Ik heb het wel meegemaakt met een set B&W M1's dat het volume echt bijna vol open moest om de ruimte te vullen, na audyssey was dat alles behalve nodig.

Ik zou zeggen dat de 1910 met z'n 7x 125W (oké in werkelijkheid misschien minder) toch wel genoeg moet zijn voor deze speakers...
Nou ik denk dat als hij 7x25 haalt het nog hoog is. Maar ik heb inderdaad audyssey gedaan. Gevolg was dat de Denon veel verder open gedraaid moest worden voor het zelfde geluidsniveau.

De Denon is absoluut geen slechte receiver. Maar voor deze speakers komt hij een tikkie te kort. Omgekeerd: Zulke mooie speakers verdienen een mooie versterker die het werk ook echt aan kan. En of dat dan 2 keer mono wordt op een versterker met pre out (als de Denon pre out had gehad ging hij de deur ook niet uit en kwamen er 2 MA500's achter te hangen) of een gelijk een goede receiver als een NAD (of Rotel is nog veel mooier, helaas de prijs ook) dat is nog de vraag.

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 15:59
Zahariac schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:29:
[...]
Nou ik denk dat als hij 7x25 haalt het nog hoog is. Maar ik heb inderdaad audyssey gedaan. Gevolg was dat de Denon veel verder open gedraaid moest worden voor het zelfde geluidsniveau.

De Denon is absoluut geen slechte receiver. Maar voor deze speakers komt hij een tikkie te kort. Omgekeerd: Zulke mooie speakers verdienen een mooie versterker die het werk ook echt aan kan. En of dat dan 2 keer mono wordt op een versterker met pre out (als de Denon pre out had gehad ging hij de deur ook niet uit en kwamen er 2 MA500's achter te hangen) of een gelijk een goede receiver als een NAD (of Rotel is nog veel mooier, helaas de prijs ook) dat is nog de vraag.
Ik heb de AVR-2106 staan mét pré-out, die ik totaal niet gebruik... Mocht je interesse hebben in een ruil-actie ;)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Zahariac schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:29:
[...]...(als de Denon pre out had gehad ging hij de deur ook niet uit en kwamen er 2 MA500's achter te hangen)....
Die Marantz MA500's zijn leuke versterkers, maar naar mijn mening ook zeer overrated.

• Zahariac
FeaR schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:35:
[...]

Die Marantz MA500's zijn leuke versterkers, maar naar mijn mening ook zeer overrated.
Was ook meer een indicatie van wat ik dan van plan was. Moet me nog meer in de eindversterkers verdiepen. Maar ben eerst bezig met dit probleem op te lossen. Zodra de knoop is doorgehakt kijk ik wel weer wat er achter de receiver moet komen indien nodig. 8)7

Inmiddels stiekem een email eruit gegooid om te informeren over een NAD T737 (krijg ik nog ruzie over thuis :P). Helemaal omdat ik ook nog liever de T747 wil hebben. Maar dan gaan we denk ik niet naar Aruba op vakantie dit jaar O-).

[ Voor 20% gewijzigd door Zahariac op 09-01-2012 16:51 ]

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 14:18
NAD T747? Geen echtscheiding en toch naar Aruba?
hoe dan?
oja?
;)

• Zahariac
ransbal schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:25:
hoe dan?
oja?
;)
Ja die kwam ik dus ook net tegen in mijn zoektocht. Alleen wel veel tegenstrijdige berichten op t internet. Eens kijken of hij ergens op te beluisteren is.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ransbal schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:25:
hoe dan?
oja?
;)
Ik heb afgelopen weekend een Philips 9900 set aangesloten en de receiver is wel leuk, maar qua software is het echt geen NAD meer. Het is gewoon heel Philips geworden. Dus minder instellingen die je kan wijzigen of naar je hand kan zetten. In dat opzicht toch echt wel jammer.

• Zahariac
FeaR schreef op maandag 09 januari 2012 @ 17:44:
[...]

Ik heb afgelopen weekend een Philips 9900 set aangesloten en de receiver is wel leuk, maar qua software is het echt geen NAD meer. Het is gewoon heel Philips geworden. Dus minder instellingen die je kan wijzigen of naar je hand kan zetten. In dat opzicht toch echt wel jammer.
Het zou ook niet geloofwaardig zijn dat ze exact gelijk zijn. Ben meer geïnteresseerd in hoe de versterker klinkt?
Pagina: 1