Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:07
Hallo Tweakers,

Ik heb al eerder een topic geopend over wat voor vervolg opleiding ik zou kunnen doen in de media & communicatie sector, verschillende mensen zeggen alleen tegen mij dat ik ook verder moet kijken naar andere studies want voor de opleiding die ik anders zou willen doen (Audiovisuele studie met fotografie op het Willem de Kooning) moet ik een portfolio inleveren (wat opzich geen probleem hoeft te wezen) maar de kans op toelating is misschien klein.

Ik wil graag degenen die een Informatica / ICT / Communicatie / (vul zelf iets in) opleiding hebben gedaan om hun ervaringen te beschrijven, en vooral, wat ga je doen in de jaren dat je daar op school zit.
En als mensen bijvoorbeeld van de Hogeschool Rotterdam naar de Haagse Hogeschool zijn gegaan, wat zijn jullie ervaringen? Waar was de sfeer prettiger? :).
En wat vinden jullie? Zou ik een creatieve opleiding (audiovisueel + fotografie) moeten doen of een informatica opleiding? Ik heb zelf een spiegelreflex en een videocamera die ik vaak gebruik, maar ik heb ook een beetje ervaring met programmeren (Java, HTML, Javascript (in hoeverre ik dat programmeren mag noemen))

Ik zou het echt heel erg op prijs stellen als jullie me hiermee zouden kunnen helpen :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 15:03

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Ik snap niet zo goed wat je met deze post wil bereiken. Moeten wij je gaan vertellen wat je graag moet willen?

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Tormbo schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:30:
Ik snap niet zo goed wat je met deze post wil bereiken. Moeten wij je gaan vertellen wat je graag moet willen?
Nee nee! Ik wil graag ervaringen horen van mensen die een informatica opleiding hebben gedaan, ik wil weten of ze het andere mensen aan zouden raden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Informatica is een groot vakgebied en uiteindelijk gaat het er toch écht om wat jij nu eigenlijk wil. Wil je de grafische hoek in? Of vind je het leuker om naar code te staren? Een paar letters HTML en javascript kennen zegt nog niks over je aanleg of de mate waarin je het leuk vindt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
NMe schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:36:
Informatica is een groot vakgebied en uiteindelijk gaat het er toch écht om wat jij nu eigenlijk wil. Wil je de grafische hoek in? Of vind je het leuker om naar code te staren? Een paar letters HTML en javascript kennen zegt nog niks over je aanleg of de mate waarin je het leuk vindt.
Ik heb me dus al een beetje verdiept in Java en het spreekt me wel aan om daarmee te programmeren :).
Alleen moet ik wel zeggen dat het me leuker lijkt om iets grafisch te doen, het probleem daarbij is dat je wel creatief moet zijn, en dat ben ik niet echt :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dan heb ik slecht nieuws voor je, want als programmeur moet je ook creatief zijn, zij het op een andere manier. :+

Verder denk ik dat het weinig zin heeft om informatie over opleidingen te verzamelen als je zelf nog niet zeker weet welke kant je ongeveer op wil. Dat zul je toch echt eerst voor jezelf moeten bepalen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
Als je twijfelt tussen Media & Communicatie, Informatica/ICT en fotograferen 'ook wel leuk vindt' moet je echt zelf even goed gaan nadenken wat je wil, dit is veel te breed. Als je nu twijfelt tussen HI en BI, á la, maar deze keus is wel breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
NMe schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:41:
Dan heb ik slecht nieuws voor je, want als programmeur moet je ook creatief zijn, zij het op een andere manier. :+

Verder denk ik dat het weinig zin heeft om informatie over opleidingen te verzamelen als je zelf nog niet zeker weet welke kant je ongeveer op wil. Dat zul je toch echt eerst voor jezelf moeten bepalen denk ik.
Ik weet hoe je dat bedoelt, en ik ben ook creatief in zo'n manier.
Ik ben creatief in het zoeken van oplossingen en in het bedenken van innovatieve UI's.
Natuurlijk heeft het wel zin om meer informatie te verzamelen over deze opleiding! Bovendien zit ik in 5 Havo, dus moet ik wel.
418O2 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:44:
Als je twijfelt tussen Media & Communicatie, Informatica/ICT en fotograferen 'ook wel leuk vindt' moet je echt zelf even goed gaan nadenken wat je wil, dit is veel te breed. Als je nu twijfelt tussen HI en BI, á la, maar deze keus is wel breed.
Dat is dus het probleem :'(, ik ben er al heel lang over aan het nadenken, en ik kom er nog steeds niet uit.
Daarom vraag ik ook naar ervaringen van mensen die een Informatica opleidingen hebben gedaan.

[ Voor 37% gewijzigd door Timons106 op 05-01-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je hebt niks aan ervaringen met opleidingen als je zelfs de richting waar je naartoe wil niet weet. Hoe wil je een fotografie-opleiding vergelijken met een programmeeropleiding als je niet weet wat je zelf leuker lijkt? Het aantal mensen dat je vindt dat beide opleidingen heeft gedaan en je dus vergelijkingsmateriaal kan bieden zal nihil zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
NMe schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:01:
Je hebt niks aan ervaringen met opleidingen als je zelfs de richting waar je naartoe wil niet weet. Hoe wil je een fotografie-opleiding vergelijken met een programmeeropleiding als je niet weet wat je zelf leuker lijkt? Het aantal mensen dat je vindt dat beide opleidingen heeft gedaan en je dus vergelijkingsmateriaal kan bieden zal nihil zijn. :)
Ik vraag ook alleen maar naar de ervaringen van mensen die een Informatica opleiding hebben gedaan :'(. Ik vraag niet om een vergelijking met een Informatica / audiovisuele opleiding.
En wat betreft Hogeschool Rotterdam of Haagse Hogeschool, ik denk dat er best een hoop mensen geswitcht hebben en mijn vraag aan hun is waar ze de sfeer prettiger vinden, want van opendagen en proefstudeer dagen kan je niet opmaken hoe de sfeer is... :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet niet kijken naar scholen en de ervaringen van de mensen, dat is een latere zorg..

Wat je nu moet doen is bepalen welke kant je op wilt, wil je ontwerpen of beheren of adviseren?
Wat wil je ontwerpen, beheren of adviseren?

Bijvoorbeeld met BI kom je echt in de bedrijfskundige kant, veelal applicatie beheer, beheer van ERP of informatiesystemen en de processen daarachter..

Wil je de programmeur kant op kun je ook weer allerlei richtingen kiezen, wil je de grafische kant op, wil je de webdesign op of wil je grote programma's bouwen?

Wil je de technische kant op? bv consultancy gebeuren? grote technische projecten gaan opzetten en implementeren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:49:
Je moet niet kijken naar scholen en de ervaringen van de mensen, dat is een latere zorg..

Wat je nu moet doen is bepalen welke kant je op wilt, wil je ontwerpen of beheren of adviseren?
Wat wil je ontwerpen, beheren of adviseren?

Bijvoorbeeld met BI kom je echt in de bedrijfskundige kant, veelal applicatie beheer, beheer van ERP of informatiesystemen en de processen daarachter..

Wil je de programmeur kant op kun je ook weer allerlei richtingen kiezen, wil je de grafische kant op, wil je de webdesign op of wil je grote programma's bouwen?

Wil je de technische kant op? bv consultancy gebeuren? grote technische projecten gaan opzetten en implementeren??
Bij de Informatica opleiding op de Hogeschool Rotterdam & Haagse Hogeschool leer je webdesign en het maken van applicaties voor mobiele apparaten en computers. Ook leer je daar PHP applicaties maken, en dat is wat ik wil, ik wil ervaring met al die dingen zodat je heel breed bent geörienteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder alle reacties te lezen, opper ik de opleiding Interactieve Media aan de Hogeschool van Amsterdam. Deze opleiding heeft een eigen studio, doet veel met media en programmeren. Kijk daar eens na, ik ben zelf ook geïnteresseerd in fotografie, en heb een opleiding gekozen die iets minder ICT had. Dat is Media, Marketing & Publishing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:01:
Zonder alle reacties te lezen, opper ik de opleiding Interactieve Media aan de Hogeschool van Amsterdam. Deze opleiding heeft een eigen studio, doet veel met media en programmeren. Kijk daar eens na, ik ben zelf ook geïnteresseerd in fotografie, en heb een opleiding gekozen die iets minder ICT had. Dat is Media, Marketing & Publishing.
Dat klinkt echt héél interessant :D. Bedankt voor je reactie, ik ga er meteen naar kijken.
Hoewel Amsterdam wel 3 uur is met het OV... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Timons106 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:39:
[...]

Ik heb me dus al een beetje verdiept in Java en het spreekt me wel aan om daarmee te programmeren :).
Alleen moet ik wel zeggen dat het me leuker lijkt om iets grafisch te doen, het probleem daarbij is dat je wel creatief moet zijn, en dat ben ik niet echt :/.
Je wil een creatieve opleiding doen maar bent niet creatief? Creativiteit is niet echt aan te leren, vandaar ook dat diverse creatieve opleidingen aannametrajecten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
johnnyv.nl schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:46:
[...]

Je wil een creatieve opleiding doen maar bent niet creatief? Creativiteit is niet echt aan te leren, vandaar ook dat diverse creatieve opleidingen aannametrajecten hebben...
Je begrijpt het verkeerd.
Je hebt verschillende soorten creativiteit, ik bedoelde dat ik op grafisch gebied niet erg creatief ben, op het gebied van oplossingen ben ik juist erg creatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar ook bij fotografie is het denk ik wel handig als je zelf ook beetje grafisch creatief bent (al was het maar om de handel achteraf te photoshoppen :P )
Zonder te kijken wat die studie precies inhoudt, maar ik zou nogal voorzichtig zijn met zulk soort studies. De kans dat een studie met zon 'coole' naam een flutopleiding is, is volgens mij nogal wat groter dan dat een traditionele studie dat is (Informatica, maar ook gewoon fotografie, etc. Zeg maar de opleidingen waarbij ze geen hippe naam nodig hebben om studenten te trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 00:11
Ik denk dat je met iets in een informaticarichting een stuk breder inzetbaar bent dan met fotografie. Dus zelfs als je fotografie leuker vindt doe dan je werk in de informatica en hou fotografie als hobby. Zat hobbyfotografen die ook professioneel kunnen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:40

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Timons106 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:03:
[...]

Dat klinkt echt héél interessant :D. Bedankt voor je reactie, ik ga er meteen naar kijken.
Hoewel Amsterdam wel 3 uur is met het OV... :(
Kamer zoeken dus...

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 18:55
Timons106 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:04:
[...]

Je begrijpt het verkeerd.
Je hebt verschillende soorten creativiteit, ik bedoelde dat ik op grafisch gebied niet erg creatief ben, op het gebied van oplossingen ben ik juist erg creatief.
Met betrekking tot het laatste zit je bij informatica wel goed. Het gaat niet zo erg om leren, maar meer om inzicht en doorzettingsvermogen om een bepaald probleem ook opgelost te krijgen. Het echter niet zo heel veel met grafische zaken te maken.
Pagina: 1