Gitaar op home cinema

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:46
Momenteel speel ik gitaar door een Line6 Pod HD500 die verbonden is met een Denon AVR-2309 die 2 Monitor Audio RS6 speakers aanstuurt (mijn home cinema setup dus).
De HD500 is met SPDIF verbonden met de digitale ingang van de Denon. Tot nu toe werkt alles goed, geluid is OK te noemen.

Ik krijg over enkele dagen een HTPC binnen en dan kan ik die HD500 daar op aansluiten en dan via HDMI de Denon (indien mogelijk).

Heeft er iemand ervaring met dit soort setups? Volgens deze site zou het niet aan te raden zijn om gitaar 'rechtstreeks' (?) op HiFi speakers te spelen. Ben ik nu mijn speakers aan het kapot helpen?

Wat ik dus zou willen weten:
  • Is deze setup slecht voor de speakers?
  • Indien wel: is er een mogelijkheid om dit te verhelpen (ik wil geen extra monitors hangen in de woonkamer). Eventueel met een extra apparaat in de loop?
  • Indien niet: hoe krijg ik het beste geluid uit die speakers? Zoals ik nu doe (SPDIF) of via HTPC of ? Als ik nu gitaar wil spelen moet de Denon op het 'CD' kanaal staan waardoor ik geen andere input (HTPC) kan gebruiken. Idealiter komt het geluid dus van de HTPC zodat ik bvb Guitar Pro kan laten meespelen door de speakers terwijl ik speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

franssie

Save the albatross

Ja het wordt echt overal afgeraden. De output van een (bas)gitaar is nogal ruw en lomp als je zo speelt - een paar flinke slaps vinden ze niet leuk, zijn ze niet op gebouwd. Misschien dat je met je effeten het gekste er al uit filtert, en met je computer zeker ook, maar er direct op aansluiten zou ik niet doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:05
Als het hier gaat om een gitaar is het, mits je normaal speelt, geen probleem. Als het om een basgitaar gaat moet je wat voorzichtiger zijn. De grote PA woofers is de standaard speakers voor gitaar en basgitaar zijn erop berekend om grote klappen op te vangen van het slappen ed. maar een woofer uit een standaard subwoofer bij een home cinema set niet. Dus als je het een beetje op redelijke volumes houdt en niet te wild gaat spelen moet het geen probleem zijn, dat wil niet zeggen dat het optimaal is maar het kan in ieder geval geen kwaad aan je speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:46
Ik heb geen subwoofer, alles gaat door die 2 speakers.

In de effect loop van de HD500 heb ik wel een compressor zitten, dat zou volgens mij al wat van die pieken moeten opvangen dacht ik?

Edit: en ik speel inderdaad enkel gitaar (E of D getuned)

[ Voor 13% gewijzigd door SlasZ op 05-01-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:20
Volgens mij moet het niet uitmaken. Je speelt via je POD naar je HCS, dus niet direct naar je speakers.
Ik speel door een Boss GT8 via headphone out naar aux in van m'n HCS. Gaat prima zo, ook op hogere volumes.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:17
Zoals al gezegd, als je door je pod speelt kan het weinig kwaad. Je kan inderdaad ook nog je compressor aanzetten, dan vlak je het wel mooi uit.

Ideaal is natuurlijk anders, mooie Ampeg stack geen betere oplossing ;)
Pagina: 1