Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:14
Hoi allemaal,

Ik ben afgelopen week bezig geweest met het invullen van m'n voorlopige belastingaangifte en ik liep tegen een paar punten aan.

- Mag ik 'liegen' (of m'n aftrek laag inschatten) zodat m'n voorlopige teruggave lager is dan die zou moeten zijn? Dus eigenlijk een middenweg tussen geen voorlopige aangifte en wel een voorlopige aangifte indienen.
- Mijn bruto inkomen is ongeveer 45k per jaar, dat van m'n vrouw 0 per jaar. Ik betaal jaarlijks zo'n 11k aan rente op m'n hypotheek, dus dan zou ons verzamelinkomen zo'n 34k worden. Deze 34k, is dat dan het inkomen dat ik moet invullen bij bijvoorbeeld de zorgtoeslag?

Ik heb al op de website van de belastingdienst gekeken, met name over de 2e vraag, maar ik kan geen zekerheid vinden. Omdat we eind 2011 getrouwd zijn speelde dit toen nog niet, dus ben enigszins onervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
Je mag je VT inderdaad lager inzetten dan het werkelijk is, hoger mag lijkt me ook, je weet nu namelijk nog niet of je over 3 maanden op straat staat. Bij je definitieve aanslag wordt dit verrekend.

Je verzamelinkomen staat heel duidelijk zo vernoemd op je aanslag; als je klaar bent met je VT krijg je een overzichtje, daar staat je verzamelinkomen op :) http://www.rijksoverheid....t-is-verzamelinkomen.html zegt dat je verzamelinkomen je inkomsten min je aftrekposten is.

Ik weet alleen niet of je zorgtoeslag meetelt voor je verzamelinkomen, dan zit je een beetje in een rondje en moet je een paar keer het kringetje rond totdat het bedrag stabiel is.

Dus (fictieve bedragen):
VerzamelinkomenZTAangepast
Zonder ZT30.0001.00031.000
Eerste ronde31.00070030.700
2e ronde30.70080030.800
3e ronde30.80075030.750
4e ronde30.75077530.775
5e ronde30.77577030.770
6e ronde30.77077130.771

Alleen heb je kans dat je dat uit moet leggen aan degene die het allemaal controleert, het scheelde toen 400 euro of zo. In mijn geval ging het over een bedrag dat er terug betaald moest worden, in jouw geval ben je nog aan het aanvragen en is je eerste iteratie (zie: zonder ZT bij je verzamelinkomen) degene die je het meeste geld oplevert; het is dan aan de dienst toeslagen en aan degene die je definitieve aanslag bekijkt om te zien of ze het daar mee eens zijn.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
volgens mij telt zorgtoeslag niet mee, er staat me bij dat ik dat gelezen heb en dat is vanwege die iteratie ook logisch in mijn ogen.

Maar dingen als HR-aftrek leveren dus een hogere zorgtoeslag op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bij alle rekenhulpjes voor de zorgtoeslag wordt onder "inkomen" verstaan:
Toetsingsinkomen

Uw toetsingsinkomen is alles wat u aan inkomsten krijgt, zoals salaris, uitkering of pensioen.
Ik zou dus zeggen dat je toetsingsinkomen 45000 is. Dat je uiteindelijk over een lager bedrag belasting betaald (door HRA) lijkt me niet relevant voor de zorgtoeslag...

Edit: o, op een andere site zie ik staan:
Het toetsinkomen is gelijk aan het in de inkomstenbelasting gehanteerde begrip ‘verzamelinkomen’.
Het verzamelinkomen is het inkomen uit box 1, box 2 en box 3 verminderd met aftrekposten zoals de hypotheekrente, buitengewone uitgaven, etc. Het verzamelinkomen vind je terug op de meest recente (voorlopige) aanslag inkomstenbelasting.
Dan zou de HRA dus wel van invloed zijn op je zorgtoeslag :+ . Misschien even bellen met de belastingdienst voor zekerheid?

[ Voor 41% gewijzigd door naitsoezn op 05-01-2012 13:28 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-07 11:00

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Voor zover ik mij kan herinneren van mijn paar maandjes bij de belastingtelefoon tellen toeslagen als zorg-, huur- en kinderopvangtoeslag niet mee voor het berekenen van je inkomen om deze toeslagen te ontvangen.

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 01:12

KillGhost

\o/

rik86 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:33:
Hoi allemaal,

Ik ben afgelopen week bezig geweest met het invullen van m'n voorlopige belastingaangifte en ik liep tegen een paar punten aan.

- Mag ik 'liegen' (of m'n aftrek laag inschatten) zodat m'n voorlopige teruggave lager is dan die zou moeten zijn? Dus eigenlijk een middenweg tussen geen voorlopige aangifte en wel een voorlopige aangifte indienen.
- Mijn bruto inkomen is ongeveer 45k per jaar, dat van m'n vrouw 0 per jaar. Ik betaal jaarlijks zo'n 11k aan rente op m'n hypotheek, dus dan zou ons verzamelinkomen zo'n 34k worden. Deze 34k, is dat dan het inkomen dat ik moet invullen bij bijvoorbeeld de zorgtoeslag?

Ik heb al op de website van de belastingdienst gekeken, met name over de 2e vraag, maar ik kan geen zekerheid vinden. Omdat we eind 2011 getrouwd zijn speelde dit toen nog niet, dus ben enigszins onervaren.
Je mag je VA 2012 invullen zoals jij deze wilt. Van de 11k rente mag je bijvoorbeeld 6k invullen. Zo krijg je over die 6k rente de voorlopige aanslag. De teruggave van de overige 5k krijg je dan keurig terug via de voorlopige aanslag naar aanleiding van de aangifte 2012 in 2013. Je geeft dan bij de aangfifte de 11k aan rente aan. De belastingdienst ziet dan dat je over die eerste 6k al een teruggave hebt gekregen, en dus voor de overige 5k nog terug moet krijgen. Dit word vaak gedaan om toch de maandelijkse lasten wat te drukken, maar toch weinig risico lopen dat je aan het eind van het jaar wat terug moet betalen. Je verzamelinkomen is je loon in box 1, 2, en 3 maar zonder je persoonsgebonden aftrek. De hypotheekrente aftrek is een persoonsgebonden aftrek. In jouw voorbeeld is je verzamelinkomen dus 45.000 - 11.000 = 34.000.
Paul schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:53:

Ik weet alleen niet of je zorgtoeslag meetelt voor je verzamelinkomen, dan zit je een beetje in een rondje en moet je een paar keer het kringetje rond totdat het bedrag stabiel is.
De zorgtoeslag is geen inkomen. Je hoeft deze dus ook niet meetellen voor je verzamelinkomen of hier belasting over te betalen.
rik86 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:20:

Maar dingen als HR-aftrek leveren dus een hogere zorgtoeslag op?
Klopt.
Tormbo schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:54:
Voor zover ik mij kan herinneren van mijn paar maandjes bij de belastingtelefoon tellen toeslagen als zorg-, huur- en kinderopvangtoeslag niet mee voor het berekenen van je inkomen om deze toeslagen te ontvangen.
Klopt.

[ Voor 9% gewijzigd door KillGhost op 05-01-2012 17:33 ]

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:33
volgens mij betaald de belastingdienst pas rente na 1 april van het aangifte jaar erna
dus pas van 1 april 2012 rente over tegoed van 2011, dus voor de rente hoef je het niet te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

DaTimMan schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:39:
volgens mij betaald de belastingdienst pas rente na 1 april van het aangifte jaar erna
dus pas van 1 april 2012 rente over tegoed van 2011, dus voor de rente hoef je het niet te laten staan.
De belastingdienst berekend de heffingsrente bij een te onvangen aanslag over 2011 vanaf 1 januari 2012 tot de dagtekening van de aanslag.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:52

chario2

Chario2 (818126)

effe een vraagje: ik heb in 2011 kosten gemaakt om mijn huis in de verkoop te zetten.
Dus kosten voor funda, makelaar wordt betaald bij overdracht.
Zijn deze kosten voor funda aftrekbaar ?

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
chario2 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:42:
effe een vraagje: ik heb in 2011 kosten gemaakt om mijn huis in de verkoop te zetten.
Dus kosten voor funda, makelaar wordt betaald bij overdracht.
Zijn deze kosten voor funda aftrekbaar ?
Verkoopkosten zijn (voor zover ik weet) niet aftrekbaar. Welk kun je dit bedrag van de overwaarde afhalen. (ivm de bijleenregeling)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:32
Dus het is gewoon mogelijk om mijn verzamelinkomen dit jaar lager in te vullen, zodat ik het hele jaar minder zorgtoeslag krijg. Om vervolgens in 2013 een groter bedrag ineens te krijgen als het definitieve inkomen bekend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
ik zou minder dan nodig terugvragen dan ook niet doen voor de rente, maar meer om dan in 2013 een 'onverwachte' meevaller te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:37
Sowieso is het problematisch om je jaarinkomen door te geven aan de belastingdienst zodat ze je toeslagen aanpassen.

Met mijn salaris krijg ik alsnog het volle bedrag, waar ik een jaar later 80% van terug mag geven. Al tweemaal gebeld om het te laten corrigeren, kan zometeen weer gaan bellen (het jaarinkomen van dit jaar is beraamd op 0... 8)7 )

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@denuz: als je een lager verzamelinkomen opgeeft, krijg je juist méér zorgtoeslag. Maar je kan prima bij de voorlopige aangifte een ander inkomen opgeven dan bij de toeslagen.
Als je bij de Voorlopige aangifte een laag inkomen opgeeft en/of lage aftrekposten, zit je altijd safe.
Als je bij de toeslagen een hoog inkomen opgeeft, zit je ook altijd safe.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

denuz schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 00:47:
Dus het is gewoon mogelijk om mijn verzamelinkomen dit jaar lager in te vullen, zodat ik het hele jaar minder zorgtoeslag krijg. Om vervolgens in 2013 een groter bedrag ineens te krijgen als het definitieve inkomen bekend is?
Nee, voor de zorgtoeslag moet je juist zoveel mogelijk invullen als je zo weinig mogelijk zorgtoeslag wilt ontvangen. Ik doe hetzelfde. Ik vul mijn toeslagen zo in dat ik maar recht heb op een paar euro op jaarbasis. Het jaar daarop doe ik aangifte en krijg ik bij de definitieve berekening van de toeslagen het restant van het bedrag. Op deze manier loop je geen tot weinig risico. Als je al wat terug moet betalen dan is het slechts die paar euro die je al gekregen hebt. Je mag bijvoorbeeld bij zorgtoeslag een inkomen van 40.000 neerzetten en bij de VA 2012 bijvoorbeeld 30.000.
Beerkeeper schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:52:
Sowieso is het problematisch om je jaarinkomen door te geven aan de belastingdienst zodat ze je toeslagen aanpassen.

Met mijn salaris krijg ik alsnog het volle bedrag, waar ik een jaar later 80% van terug mag geven. Al tweemaal gebeld om het te laten corrigeren, kan zometeen weer gaan bellen (het jaarinkomen van dit jaar is beraamd op 0... 8)7 )
Ik doe dit al jaren en heb er absoluut geen problemen mee. Je moet gewoon weten wat je doet, en voornamelijk ook goed weten wat bepaalde zaken wanneer voor gevolgen heeft.
rik86 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:24:
ik zou minder dan nodig terugvragen dan ook niet doen voor de rente, maar meer om dan in 2013 een 'onverwachte' meevaller te hebben ;)
Ik doe dat ook voor deze reden en er zeker van te zijn dat ik niet terug hoef te betalen.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
KillGhost schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 18:49:

[...]
Ik doe dit al jaren en heb er absoluut geen problemen mee. Je moet gewoon weten wat je doet, en voornamelijk ook goed weten wat bepaalde zaken wanneer voor gevolgen heeft.
Nouja, als ik gewoon de belastingdienst bel met de melding dat ik mijn toeslagen wil aanpassen ivm mijn te verwachten jaarinkomen, valt er weinig te weten. De belastingdienst dient dit dan te corrigeren voor je ipv alsnog de volle mep (onterecht) geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 20:27
Beerkeeper schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:03:
[...]

Nouja, als ik gewoon de belastingdienst bel met de melding dat ik mijn toeslagen wil aanpassen ivm mijn te verwachten jaarinkomen, valt er weinig te weten. De belastingdienst dient dit dan te corrigeren voor je ipv alsnog de volle mep (onterecht) geven.
Misschien een idee om alles digitaal door te geven? Ik heb op die manier nog nooit problemen gehad iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:18
Gurneyhck schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:42:
[...]

Misschien een idee om alles digitaal door te geven? Ik heb op die manier nog nooit problemen gehad iig.
Dat is ook wat ik altijd doe, ben je nl. gelijk er van af dat iemand anders jouw dingen (hopelijk goed) aan moet passen. Gewoon zelf bekijken wat je in wilt vullen en als je dat dan zelf doet weet je ook gelijk dat het goed is gedaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
Ah, ik zie dat je via DigiD het kan aanpassen. Bij deze gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

Beerkeeper schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:03:
[...]

Je moet bijvoorbeeld wel weten dat je je inkomen bij de Belastingdienst moet aanpassen wanneer deze hoger of lager word. Ik zie zo vaak bij mensen dat ze ineens veel meer gaan verdienen en dan vergeten de toeslagen aan te passen. Dan ben je flink het bokje aan het einde van het jaar.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Afgelopen week heb ik de VA 2012 ontvangen. Omdat ik een m.i. fors bedrag moet bijbetalen heb ik mijn IB-gegevens van 2011 erbij gepakt.

Tot mijn verbazing lijkt het er niet op dat de belastingdienst de VA 2012 baseert op de definitieve aanslag IB 2011. In mijn geval is mijn inkomen uit werk en woning met duizenden €'s naar beneden bijgesteld en mijn inkomen uit sparen en beleggen is fors verhoogd, namelijk met een bedrag wat hoger is dan mijn gehele jaarinkomen! (Nee, geen erfenis gehad oid)

Weet iemand op welke gegevens en uit welk jaar de belastingdienst de VA baseert???? :? Ik vind dit een beetje teveel Kafka. |:(

Uiteindelijk wordt alles wel weer verrekend, maar het zou wel fijn zijn om de berekeningen van onze belastingdienst te kunnen volgen.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

VA is als het goed is alleen gebaseerd op wat jij zelf aangeeft...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

Louise525 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 13:48:
Afgelopen week heb ik de VA 2012 ontvangen. Omdat ik een m.i. fors bedrag moet bijbetalen heb ik mijn IB-gegevens van 2011 erbij gepakt.

Tot mijn verbazing lijkt het er niet op dat de belastingdienst de VA 2012 baseert op de definitieve aanslag IB 2011. In mijn geval is mijn inkomen uit werk en woning met duizenden €'s naar beneden bijgesteld en mijn inkomen uit sparen en beleggen is fors verhoogd, namelijk met een bedrag wat hoger is dan mijn gehele jaarinkomen! (Nee, geen erfenis gehad oid)

Weet iemand op welke gegevens en uit welk jaar de belastingdienst de VA baseert???? :? Ik vind dit een beetje teveel Kafka. |:(

Uiteindelijk wordt alles wel weer verrekend, maar het zou wel fijn zijn om de berekeningen van onze belastingdienst te kunnen volgen.
De 1e keer dat je een VA aanvraagd vul je daar je zelf geschatte gegevens in. Deze gegevens worden later naar aanleiding van je aangifte gecontroleerd. Daaruit blijkt of je extra terugkrijgt of bij moet betalen met een nieuwe aanslag. Deze oude VA zal het jaar daarop weer automatisch verleend worden. Echter is het zo dat deze als grondslag de gegevens van de eerdere schatting had, en dus NIET die van je aangifte. Als de VA 2012, niet klopt dan moet je deze gegevens dan ook wijziging via een wijziging van de VA. Het makkelijkste is om dit te doen via internet met een DigiD. Daarom is het ook belangrijk om een wijziging in te dienen zodra er grote veranderingen zijn zoals het wegvallen van aftrekposten of flinke inkomensschommelingen. Op je VA 2012 staat als het goed is ook wel aangegeven dat je deze gegevens goed moet controleren of ze nog wel kloppen.

http://www.belastingdiens...ige_aanslag2012/download/ voor het wijzigingsprogramma.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
@KillGhost

Ja, dat VA 2012 programma van de Belastingdienst had ik inmiddels al gedownload, maar het leek me niet echt een pretje om dat in te vullen. Maar ja, misschien toch maar doen. En krijg ik dan voor eind februari een nieuwe VA???? (gesteld dat ik deze VA deze week nog instuur).

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 23:13

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Niet een pretje om in te vullen? Hoe kom je daar nou bij? Gewoon een keer een middagje voor gaan zitten. Overal staan vraagtekentjes bij met zeer duidelijke uitleg eronder verstopt. Als je klaar bent denk je "goh, zat ik daar nou zo tegen aan te hikken? Het was eigenlijk een eitje." :)

Hoe ik mijn VA invul:

1) Ik schat mijn loon voor 2012 en doe daar voor de zekerheid een paar procent bovenop.
2) Ik vul mijn hypotheekgegevens in voor de hypotheekrenteaftrek.
3) Ik schat mijn freelance-inkomsten in op evenveel als mijn bruto hypotheekrente.

Effect van stap 3 is dat ik effectief geen teruggave meer heb. Bovendien heeft de praktijk van 2010 en 2011 uitgewezen dat mijn freelance-inkomsten zo'n 10 - 20% onder mijn bruto hypotheekrente liggen.

Resultaat is dat ik aan het einde van het jaar nog wat extra terugkrijg van de belastingdienst - en stel dat ik opeens flink meer inkomsten heb, dan zit ik het eerste deel daarvan nog in de veilige zone dat ik nog steeds niets hoef te betalen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

Louise525 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 21:32:
@KillGhost

Ja, dat VA 2012 programma van de Belastingdienst had ik inmiddels al gedownload, maar het leek me niet echt een pretje om dat in te vullen. Maar ja, misschien toch maar doen. En krijg ik dan voor eind februari een nieuwe VA???? (gesteld dat ik deze VA deze week nog instuur).
De verwerkingstijd van een aanvraag/wijziging van de VA is binnen 8 weken. Als je het deze week invult heb je een kans dat het voor die tijd klaar is, maar dit kan dus ook pas later zijn. Dit maakt verder weinig uit. Je krijgt dan een nieuwe VA 2012 die naast je huidige loopt als je een extra teruggaaf krijgt. Als je bijvoorbeeld nu een lager bedrag per maand moet terugkrijgen word dit meteen afgeboekt op je teruggaaf en krijg je gewoon een lager bedrag per maand.

Het invullen van de VA 2012 is goed te doen. Mocht je bij een vraag er niet uitkomen dan kan je altijd de BelastingTelefoon bellen (0800-0543). Het is handig dit te doen wanneer je achter je pc zit.

Je kunt zelfs langs het belastingkantoor gaan en daar hulp krijgen. Omdat het hulp bij een VA 2012 mag je zonder afspraak langsgaan. Je hebt wel een legitimatie nodig en natuurlijk de gegevens zoals loon/hypotheekrente etc. Als je een fiscale partner hebt moet deze ook mee, of een machtiging meegeven aan jou.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
Het enige waar die telefoons en zo niet mee kunnen helpen is welke bedragen je in kunt vullen.

Ik krijg mijn jaaropgave altijd vrij laat (en hypotheekoverzicht volgens mij nog later...) dus ik moet nog even wachten tot ik mijn zorgtoeslag over 2011 aan kan vragen 8)7 (ik zit liever niet te laag want dan moet ik terugbetalen; ik kan echter ook niet heel veel meer hoger omdat ik dan op 0 uitkom...)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Gisteren heb ik mijn VA 2012 verstuurd. Ik ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat de Belastingdienst mijn eerder ontvangen VA 2012 verlaagt. We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 12:12
Nou ik heb hem ook opgestuurd.
Vragen ze leuk om de WOZ waarde van een huurwoning waar ik 4 maanden heb gezeten afgelopen jaar. Tja als de gemeente die nou eens op zou sturen dan wist ik die. Nu maar even een gok gedaan wat deze het jaar daarvoor kosten (als ik het goed onthouden heb)
Belangrijkste posten waren toch de hypotheek rente en alle bijhorende provisies van het afsluiten van de hypotheek ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

WTF wil de belastingdienst de WOZ van een huurwoning weten??? Daar snap ik echt geen donder van... Probeer je soms rente af te trekken over de huurwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
klaasbram schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:48:
Vragen ze leuk om de WOZ waarde van een huurwoning waar ik 4 maanden heb gezeten afgelopen jaar.
Het kan inderdaad niet waar zijn dat daar om gevraagd is, dan was ik die vraag ook tegengekomen. :N
Het gaat erom dat afhankelijk van de hoogte van de WOZ-waarde er een bedraag aan Eigen Woning Forfait uitkomt; dat bedrag wordt afgetrokken van de betaalde hypotheekrente. Het je de woning maar een deel van het jaar in bezit gehad, dan gaat het naar rato.

Wat je moet schatten in de VA 2012 is de WOZ-waarde 2012 die als peildatum 1 januari 2011 heeft. Omdat ik die beschikking nog niet heb gehad van de gemeente, heb ik de WOZ-waarde 2011 met peildatum 1 januari 2010 aangehouden; daar kun je bijna niet de mist mee ingaan, gezien de dalende huizenprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 20:45
Vragen ze leuk om de WOZ waarde van een huurwoning waar ik 4 maanden heb gezeten afgelopen jaar. Tja als de gemeente die nou eens op zou sturen dan wist ik die. Nu maar even een gok gedaan wat deze het jaar daarvoor kosten (als ik het goed onthouden heb)
Belangrijkste posten waren toch de hypotheek rente en alle bijhorende provisies van het afsluiten van de hypotheek ;)
WOZ-waarde van je huurwoning hoef je niet op te geven bij de belastingdienst, dus dat lijkt me stug :)

Ik zou maar niet te zeker zijn van een 'dalende' WOZ waarde trouwens, want dit is over het algemeen genomen een van de posten die de gemeentes gebruiken om gaten in de begroting te dichten. Hoe groter de gaten, hoe hoger de WOZ-waarden t.b.v. de OZB. Alle aangiften die ik tot nu toe voor mijn klanten heb ingevuld, geven een stijging van ongeveer 3% in de WOZ-waarde weer ten opzichte van 2010 (uitzonderingen daar gelaten). Van mijn huis was de stijging overigens ook 5%, wat precies binnen de bezwaarmarge valt uiteraard. Hij gaat nu over de taxatiewaarde van vorig jaar heen |:(

[ Voor 8% gewijzigd door mauwz op 30-01-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
De WOZ-waarde van mijn huis was gedaald met ongeveer 1,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost

KillGhost

\o/

De WOZ waarde van je huurwoning hoef je niet op te geven. Je moet de WOZ waarde van je koopwoning opgeven voor de periode dat je deze tot je hoofdverblijf kon rekenen. De periode daarvoor (huurwoning) hoef je niks met je WOZ waarde te doen. Je eigenwoningforfait zal nu dus waarschijnlijk iets te hoog zijn vastgesteld. Je kan dit eventueel nu rechttrekken door een wijziging van de VA 2012 aan te vragen of straks bij de aangifte van IB 2012 het verschil extra terug te krijgen. Veel zal het waarschijnlijk niet schelen.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
mauwz schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:17:
[...]
Ik zou maar niet te zeker zijn van een 'dalende' WOZ waarde trouwens, want dit is over het algemeen genomen een van de posten die de gemeentes gebruiken om gaten in de begroting te dichten. Hoe groter de gaten, hoe hoger de WOZ-waarden t.b.v. de OZB. Alle aangiften die ik tot nu toe voor mijn klanten heb ingevuld, geven een stijging van ongeveer 3% in de WOZ-waarde weer ten opzichte van 2010 (uitzonderingen daar gelaten). Van mijn huis was de stijging overigens ook 5%, wat precies binnen de bezwaarmarge valt uiteraard. Hij gaat nu over de taxatiewaarde van vorig jaar heen |:(
De WOZ op zich zegt niet alles over de gemeentelijke inkomsten. Je kunt namelijk ook het tarief per eenheid verhogen; hiermee ontwijk je bezwaarprocedures. Dat doet de rijksoverheid nu ook door het percentage dat berekend wordt over de WOZ om het EWF vast te stellen te verhogen. Zo worden de rijksinkomsten hieruit op peil te houden. :-(
Als je in een gemeente wordt die niet het tarief per eenheid maar de daadwerkelijke waarde verhoogt terwijl dat niet terecht is, ben je 2x de pineut. :>

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb geen flauw idee van mijn WOZ-waarde, aangezien het appartement recentelijk verbouwd is (en qua waarde ook verdubbeld) kan het nogal verschillen. Heb wel ooit eens een brief vd gemeente gehad waarin ik enkele gegevens moest invullen, maar eigenlijk nooit meer wat van gehoord. Nu las ik dat het programma na 1 maart ook de WOZ waarde zelf invult, klopt dat?

En wordt de eigenwoningforfait ook naar verhouding berekend als je ergens 7 maanden woont? Of telt dat als een heel jaar?
* Sport_Life doet de eerste keer aangifte na aankoop nieuwe woning ;).

[ Voor 44% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2012 23:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 23:54:
En wordt de eigenwoningforfait ook naar verhouding berekend als je ergens 7 maanden woont? Of telt dat als een heel jaar?
* Sport_Life doet de eerste keer aangifte na aankoop nieuwe woning ;).
Ja, op je aangifte vul je in vanaf welke datum tot welke datum je in een woning woonde, dus naar verhouding betaal je EWF.
WOZ (van 2011) kun je vast opvragen bij de gemeente of bij de vorige bewoners, dat er daarna verbouwd is maakt niet uit.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

ZeRoC00L schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:17:
[...]

Ja, op je aangifte vul je in vanaf welke datum tot welke datum je in een woning woonde, dus naar verhouding betaal je EWF.
WOZ (van 2011) kun je vast opvragen bij de gemeente of bij de vorige bewoners, dat er daarna verbouwd is maakt niet uit.
Nou er was hiervoor nog geen WOZ-waarde, dat is het probleem. Pand is bij de verbouwing gesplitst in 2 appartementen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

offtopic:
[quote]mauwz schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:17:
Van mijn huis was de stijging overigens ook 5%, wat precies binnen de bezwaarmarge valt uiteraard.[/quote]
Ik weet niet meer precies waar het stond (ergens in 'n blaadje van Vereniging Eigen Huis), maar er is geen bezwaarmarge meer voor het indienen van bezwaren. Dus ongeacht de verhoging kun je toch bezwaar indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Vandaag een nieuwe VA 2012 ontvangen, volgens de gegevens die ik in het online wijzigingsformulier heb ingevuld. Ik hoef nu minder te betalen, maar ik krijg opeens geen korting bij betaling in 1x. :?

In ieder geval heeft de belastingdienst vrij snel gereageerd. _/-\o_

Blijft over de vraag hoe ik het nieuwe bedrag over ga maken. Kan dit onder het vorige acceptgiro-betalingskenmerk of moet ik handmatig bij omschrijving het aanslagnummer vermelden?

Leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker? -O-

[ Voor 30% gewijzigd door Louise525 op 17-02-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Lichtelijk Off topic, maar even enkele verduidelijkingen over de WOZ waarde:

-Gemeentes verstrekken niet zomaar WOZ waarden, dus het lijkt me niet dat de Belastingdienst hierom gaat vragen. Zeker niet voor huurders.

-De WOZ waarde (van woningen) wordt bepaald op basis van vergelijkingscijfers. Dit heet Waarde in het Economisch Verkeer. Je kan er dus niet automatisch van uit gaan dat door een economische crisis alle WOZ waarden automatisch dalen. Als er in de straat waarin je woont een vergelijkbaar huis als de jouwe is verkocht voor zeg € 200.000, dan zal de WOZ waarde van jouw woning ook rond die € 200.000 liggen. Is het huis voor € 180.000 verkocht dan is de WOZ waarde van je huis waarschijnlijk rond die waarde.

-De inkomsten die gemeenten genereren uit de WOZ zijn afhankelijk van het OZB tarief. Gemeenten stellen elk jaar dat tarief opnieuw vast. In de huidige tijd van crisis dalen over het algemeen gezien de WOZ waarden van de woningen. Gemeenten spelen daar handig op in door 'gewoon' het OZB tarief te verhogen. Dus ondanks dat je huis misschien € 10.000 minder waard is dan het jaar ervoor betaal je toch meer OZB ;)

Weer On topic:
Situatie van TS is echt bijna vergelijkbaar met mijn situatie. Inkomen rond de 45k, inkomen partner 0. Ik heb echter geen eigen woning, dus mijn toetsingsinkomen is ook die 45k. Zeg maar dag tegen je zorgtoeslag ;w
Ik heb het maar stopgezet, want mocht vorig jaar € 700,- terugbetalen omdat ik teveel had verdiend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:29

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Mr_Size schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 16:54:
Weer On topic:
Situatie van TS is echt bijna vergelijkbaar met mijn situatie. Inkomen rond de 45k, inkomen partner 0. Ik heb echter geen eigen woning, dus mijn toetsingsinkomen is ook die 45k. Zeg maar dag tegen je zorgtoeslag ;w
Ik heb het maar stopgezet, want mocht vorig jaar € 700,- terugbetalen omdat ik teveel had verdiend..
Tsja, tot welk jaarinkomen vind je dan dat zorgtoeslag verstrekt moet worden, een ton? Je verdient 1,4x modaal, lijkt me dat je dan wel je eigen broek kan ophouden toch.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Lolhozer schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 17:09:
Tsja, tot welk jaarinkomen vind je dan dat zorgtoeslag verstrekt moet worden, een ton? Je verdient 1,4x modaal, lijkt me dat je dan wel je eigen broek kan ophouden toch.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in hoor :) In mijn post leek het of ik :'( aan het doen was, maar dat is niet zo. Ik ben niet afhankelijk van de zorgtoeslag, gelukkig maar ;)
Maar vergeet aan de andere kant niet dat mijn vrouw dus nada verdiend. Dan gaan de uitgaven hard hoor!

Wat ik eigenlijk wilde aangeven is dat het blijkbaar zo veel meer voordeliger is om een koopwoning te hebben, want dan wordt je toetsingsinkomen door de HRA lager gesteld waardoor je weer wel 'recht' hebt op zorgtoeslag. Of heb ik dat verkeerd begrepen? Dat zou namelijk wel erg onrechtvaardig zijn vind ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Mr_Size op 17-02-2012 17:20 ]

Pagina: 1