Buffalo TeraStation Pro kapot. Hoe kom ik bij de data?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 18:32
Mijn TeraStation Pro functioneert niet meer (geeft een kernel loading error). Ik heb al wat tijd besteed aan het oplossen van dit probleem.

Echter moet ik nu nodig bij mijn data. De harde schijven zijn allen leesbaar in een externe sata reader. Echter, zie ik alleen in computerbeheer 4 partities van verschillende groottes zonder stationsletter.

Hoe krijg ik mijn data terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je er al eens wat datarecovery progs op los gelaten? Hoe ziet de schijfindeling eruit? Had je die dingen als RAID draaien in de TeraStation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
Ja, zeer waarschijnlijk als Raid (ooit gekregen van iemand, dus weet het niet zeker). Data recovery programmas heb ik er nog niet op los gelaten. Ik had verwacht dat de data gewoon vrijelijk beschikbaar zou zijn.

Als het een raid is, staat dan op elke schijf (4 stuks) dezelfde data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
achterop23 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:58:
Mijn TeraStation Pro functioneert niet meer (geeft een kernel loading error). Ik heb al wat tijd besteed aan het oplossen van dit probleem.

Echter moet ik nu nodig bij mijn data. De harde schijven zijn allen leesbaar in een externe sata reader. Echter, zie ik alleen in computerbeheer 4 partities van verschillende groottes zonder stationsletter.

Hoe krijg ik mijn data terug?
Rechts klikken op de partitie en een letter toewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
Zou het zo simpel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
4 schijven is waarschijnlijk RAID5 en die NAS draait waarschijnlijk een versie van Linux. Ervan uitgaande dat het een standaard mdadm array is staan hier wat tips:
http://kevin.deldycke.com...-to-raid-5-data-recovery/

Heb je dus wel een linux machine nodig.

Alternatieve methode met Windows sw:
http://www.ufsexplorer.com/inf_terastation.php

[ Voor 13% gewijzigd door wagenveld op 05-01-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

achterop23 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:07:

Als het een raid is, staat dan op elke schijf (4 stuks) dezelfde data?
Zonder ook maar te weten wat voor RAID het is is daar niets over te zeggen.
Wat je ook doet, schrijf NIETS naar die disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb er ooit 3 uit kunnen lezen met UFSexplorer onder windows. (Link)
Ging nog redelijk snel ook :)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
stationsletter toewijzen is niet mogelijk.
Nu met getback data Fat32, mijn data aan het recoveren. draai op Windows. Dus ga maar voor de recovery methode.

Met Raid5 en 4 schijven. Heeft elke schijf dezelfde data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een beetje moeite met lezen? Het is een Linux doosje dus FAT32 gaat nooit werken. Hierboven al 2 suggesties om met UFS Explorer te gaan werken. RAID5 houdt grofweg in dat de data verdeeld wordt over alle 4 de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

achterop23 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:53:
stationsletter toewijzen is niet mogelijk.
Nu met getback data Fat32, mijn data aan het recoveren. draai op Windows. Dus ga maar voor de recovery methode.

Met Raid5 en 4 schijven. Heeft elke schijf dezelfde data?
nope, dan heb je 3 blokken data, 1 blok parity. Je moet dus minstens 3 van de 4 disk aansluiten (maar alle 4 is makkelijker).

Was het ook een FAT32 filesystem? Want als het EXT4 is ofzo, dan heeft het weinig zin om het als FAT32 proberen te recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als de hardeschijfen inderdaad samen een RAID5 set zijn, dan kun je niet zondermeer met een recovertool de data terug halen. In het geval van RAID5 staan bestanden (data) verdeeld over de vier hardeschijfen. Daarnaast heb je niets aan GetDataBack FAT32, aangezien het hier om Linux gaat. Je zult eerst de RAID5 array weer als geheel moeten krijgen. Door de hardeschijfen in bijvoorbeeld een vervangende/andere Buffalo TeraStation Pro behuizing te plaatsen of mogelijk in een Linux systeem.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Of kijken of RAIDreconstructor (of soort gelijk prog) er een image van weet te maken.
Pagina: 1