Toon posts:

Karakters met accenten in Ubuntu Command Line

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Binnen een minimal Ubuntu installatie (dus alleen een command line) probeer rar files uit te pakken. Deze rar files bevatten mappen en bestanden, waarvan de namen karakters met een accent bevatten. Het karakter ü wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt. Rar is niet in staat om tijdens het uitpakken directories te maken waar zo'n ü in voor komt. De volgende error verschijnt:

Cannot create directory SCH0173C - Sch♦co VentoTherm
Invalid or incomplete multibyte or wide character

Op de command line kan ik dmv de alt codes ook geen karakters met accenten (ALT-129 bijvoorbeeld) typen.

Is het mogelijk om ondersteuning voor karakters met accenten toe te voegen aan de Ubuntu Command Line? Zelf zit ik te denken aan utf-8 support toevoegen. Maar mijn kennis van Linux is niet enorm uitgebreid. Hopelijk kan iemand me op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels met behulp van deze en deze website de local van mijn systeem veranderd naar nl_NL.UTF-8. Dit biedt helaas geen oplossing.

Overigens worden de bestanden en directories met een accent in de naam wel keurig getoond als ik een ls -l commando geef. Maar zodra ik zulke namen wil typen of uitpakken, lukt het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:37
Kun je met tab completion niks voor elkaar krijgen? De eerste karakters van de bestandsnaam intikken en dan twee keer achter elkaar op tab tikken.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, commando "sudo loadkeys us_intl" zorgt er in ieder geval voor dat ik met accenten kan typen. Alt codes werken overigens nog steeds niet, maar het is dan ook mogelijk om ook directories met accenten in de naam te maken.
Rar kan alleen nog steeds geen directories met accenten in de naam aanmaken. Mogelijk ligt het aan rar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ik probeer de rar uit te pakken op een NTFS partition. Je schijnt de partitie te moeten mounten met fstab met de utf8 optie. Ik heb hem gewoon met het mount commando zonder utf8 optie gemount.

Even een rar file naar mijn lokale partitie verplaatst en daar uitgepakt. Uitpakken lukt in ieder geval nu. Alleen maakt hij van alle karakters waar een accent in voor komt een "?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Linux bestandsnamen hebben geen weet van character encoding, dus het ligt sowieso aan rar. Misschien is het archief niet in utf-8? Probeer unrar uit multiverse eens, misschien dat dat wel werkt.

Overigens, als je veel accenten typt: https://help.ubuntu.com/community/ComposeKey

Edit: Oh, het uitpakken lukt al. In dat geval is het probleem misschien nog steeds hetzelfde, maar heb je iets als convmv nodig om de encoding van de bestanden om te zetten naar de lokale variant.

[ Voor 26% gewijzigd door Tim op 05-01-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn inderdaad wel wat problemen geweest met rar en ubuntu: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/rar/+bug/587980

Maar of dat nu nog steeds het probleem is.
Pagina: 1