Artifacten (?) Radeon HD 6750

Pagina: 1
Acties:

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:13
Recent een Sapphire Radeon HD 6750 gekocht, geplaatst in deze configuratie:

PSU: be quiet! Pure Power L7 350W
CPU: AMD Phenom II X3 720
MOBO: GA-MA78GM-UD2H
RAM: 4 GB DDR2 SDRAM
HDD: 1 TB Samsung (HD103SJ)
DVD: 1 NEC DVD_RW (2510A)
TFT: SyncMaster 226BW

Vóór de aankoop kreeg ik op GoT te horen dat de voeding de videokaart prima zou trekken. Vroeger de onboard videokaart van het moederbord gebruikt zonder ooit een probleem te ervaren.

Het probleem openbaart zich soms in de Windows environment (surfen, Word), maar vooral in 3D spellen.

In Windows (Firefox, Word) zie ik soms bovenin het beeld een zwarte balk, horizontaal over de gehele breedte voorbij flitsen. Je ziet ook een soort distortion (de bovenste centimeters van het beeld zakken een fractie van het seconde een klein stukje naar beneden)

In 3D games (Starcraft 2, Warcraft 3): met een frequentie van een paar keer per minuut zie je bovenin het beeld (en alleen bovenin) een horizontaal wit lijntje verschijnen dat het hele beeld van links naar rechts bestrijkt en je ziet distortion (de bovenste centimeters van het beeld zakken een fractie van het seconde een klein stukje naar beneden). Nog geen seconde blijft die streep in beeld staan en dan is ie weg.

Wat ik geprobeerd heb is:

- Verschillende Catalysts, ook degene op de CD bij de videokaart.
- Geswitched van DVI naar D-SUB.
- Clean install met Windows 7 64bit SP1 en de laatste Catalyst drivers.
- Op mijn TV met HDMI gekeken of het probleem bestaat, het probleem lijkt dan afwezig te zijn.
- Temperaturen gemonitord. Deze zijn binnen de range.
- Voltages in de bios bekeken. Ook geen gekke waardes.
- Gezocht op internet naar horizontal stripes, lines, artifacts enz. Geen resultaat.
- Als ik Core AVC aanzet bij MPC en ik zet een 1080p film op, krijg ik de bewuste horizontale distortion te zien met een frequentie van 1x per 5 seconden. Alleen op DVI, niet bij HDMI.
- Spelen met wat DVI instellingen in het Control Centre hebben niets opgeleverd.

- Als ik Warcraft 3 speel met een gedupliceerd beeldscherm (dus op de SyncMaster en de TV een duplicatie) ondervind ik geen distortion! Ook geen distortion bij het kijken van een 1080p film bij een duplicatie!

Het lijkt erop dat het een instelling is die te maken heeft met de DVI uitgang? Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen als ik alleen de DVI uitgang heb geactiveerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 05-01-2012 11:25 ]

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

De kaart heeft alleen een DVI uitgang, dus ik neem aan dat je via DSUB hebt gedaan mbv een converter? Dan kan namelijk het probleem inderdaad nog steeds liggen aan de uitgang. Ook zeg je dat de HDMI uitgang het gewoon goed doet. Lijkt mij dus dat er iets mis is met de DVI uitgang.

Ik denk: Gevalletje RMA.

edit: was ook meer van je hebt de dsub via de DVI gedaan neem ik aan? Want het is ook mogelijk het via displaypoort te doen. Als je daar een converter voor hebt liggen, dat ook nog even proberen?

[ Voor 24% gewijzigd door Gropah op 05-01-2012 11:29 ]

• Atomius
Hij heeft DVI, DisplayPort en HDMI. DSUB gedaan met een converter idd.

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:54

Nikeo

Jawelles

De voeding is trouwens wel krap hoor. Het lukt maar je hebt niks over... Het is gelukkig een kwaliteitsvoeding

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-02 17:43

Perkouw

Moderator General Chat
Kan zo ook even niet de oplossing bedenken, heb je het al op een andere monitor geprobeerd met de DVI uitgang ? En heb je toevallig een verloopje van HDMI naar DVI, dan zou je dit ook nog kunnen proberen kijken of het probleem dan nog op treed. Denk dat je anders wel zeker kan stellen dat je DVI aansluiting niet helemaal kosjer is o.i.d.

• Atomius
Heb helaas geen andere monitor. Heb geen verloopje HDMI -> DVI.

Maar, het probleem is dus geheel afwezig bij

a) het uitbreiden van de schermen (DVI + HDMI) of
b) het dupliceren ervan

Alleen, het is wel vreemd dat hij het op alleen DVI niet goed doet natuurlijk...

• Atomius
Van een kennis heb ik een verloopje HDMI -> DVI gekregen. Het probleem wordt nu zo mogelijk nog onbegrijpelijker.

Geen problemen
- Videokaart -> DVI uitgang -> DVI kabel -> DVI-HDMI verloop -> HDMI ingang -> TV
- Videokaart -> HDMI uitgang -> HDMI kabel -> HDMI ingang -> TV

Wel problemen
- Videokaart -> HDMI uitgang -> HDMI-DVI verloop -> DVI kabel -> DVI ingang -> TFT
- Videokaart -> DVI uitgang -> DVI kabel -> DVI ingang -> TFT

De TV geeft het beeld dus prima weer, maar de TFT niet. De TFT kabel werkt prima met de TV, evenals de DVI én HDMI uitgang. Met mijn onboard videokaart (Radeon 3400 HD) zijn/waren er nooit problemen met mijn TFT.

Is het een videokaart-TFT incompatibiliteit? Dat kan toch haast niet?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54

D4NG3R

kiwi

:)

Vrijwel alles is tegenwoordig TFT dus dat is onzin 8)7.

Test je scherm op een andere computer. Krijg je daar het zelfde probleem is je scherm gewoon ruk.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Atomius
Ik ben eruit! :)

Heb gekeken naar het # mhz met GPU-Z van het RAM en de GPU. Bleek dat er een aardig verband bestond tussen het automatisch switchen van de videokaart van laag # mhz naar hoog en de artifacten op het scherm.

Normaal gesproken staat de GPU op 700 mhz en het RAM op 1150 mhz. Het verlagen van het # mhz met de Catalyst Overdrive van het RAM naar 1100 mhz heeft het probleem zowaar opgelost.

Iemand die me goed uit kan leggen hoe dit precies zit krijgt een spreekwoordelijke koelkast.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 18-01-2012 22:50 ]

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-02 18:24

Achilles

Koning van de Myrmidonen

WizZie- schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:26:
Ik ben eruit! :)

Heb gekeken naar het # mhz met GPU-Z van het RAM en de GPU. Bleek dat er een aardig verband bestond tussen het automatisch switchen van de videokaart van laag # mhz naar hoog en de artifacten op het scherm.

Normaal gesproken staat de GPU op 750 mhz en het RAM op 1150 mhz. Het verlagen van het # mhz met de Catalyst Overdrive van het RAM naar 1100 mhz heeft het probleem zowaar opgelost.

Iemand die me goed uit kan leggen hoe dit precies zit krijgt een spreekwoordelijke koelkast.
Tja, ik denk de redelijk krappe voeding, of een klein defectje van het ram

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• Atomius
Dat lijkt me toch sterk, aangezien het probleem met de LCD TV afwezig is...

Verwijderd

Nikeo schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:29:
De voeding is trouwens wel krap hoor. Het lukt maar je hebt niks over... Het is gelukkig een kwaliteitsvoeding
Krap is het niet en een kwaliteits voeding is het ook niet.
WizZie- schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:51:
Dat lijkt me toch sterk, aangezien het probleem met de LCD TV afwezig is...
Heb je dan beide aangesloten of één?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2012 23:15 ]

• Atomius
Zowel in de combinatie setting (dupliceren, uitbreiden) als in enkel het beeld weergeven op de LCD TV (met DVI danwel HDMI) is het probleem afwezig.
Pagina: 1