Dual boot - Windows 7 naast Linux installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 15:32
Goededag,

Misschien kijk is niet goed of zoek ik verkeerd maar ik kan nergens wat vinden over het installeren van een windows omgeving NAAST een al bestaande Ubuntu omgeving.

Ik heb een desktop thuis waarop ik Pinguy (Ubuntu like distro) op SSD heb draaien en dik tevreden ermee. heerlijk snel en eigenlijk niets meer nodig. Nu heb ik op deze machine al jaren virtueel een windows omgeving draaien voor Itunes en wat zaken die niet onder linux te krijgen zijn of niet beschikbaar zijn.

Nu heeft mijn vriendin voor haar opleiding een aantal software pakketjes gekregen en HELAAS draaien deze niet lekker onder een vmware sessie. Bij navraag bleek idd dat deze niet goed werken en onder windows direct dienen te draaien.

Ik heb nu ongeveer 100 handleidingen (ook hier op GOT) gevonden hoe ik een linux distro kan installeren op een machine waar al windows op draait echter nergens kan ik iets vinden hoe ik windows installeer naast linux! Nu heb ik dit in het verleden wel geprobeerd alleen kon ik na de installatie van windows mijn linux installatie weer opnieuw installeren omdat de windows installatie de boel vernaggelde (is dat een woord?). Een upgrade van linux maakte het toen zoals ik wilde.

Dit is natuurlijk omslachtig en niet wenselijk.

Heeft iemand een tip/link/iets/search keywords wat dus beschrijft hoe ik een windows naast een linux installeer ipv de gangbare dualboot handleidingen?

ik hoef dus geen ondersteuning of voorgekauwde oplossing maar een duwtje in de goede richting.

Bedankt voor het lezen en meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:46
Ik neem aan dat Windows 7 hetzelfde doet als XP, namelijk het overschrijven van je bootsector. Daarmee wordt grub vernaggelt, maar niet je Linux install. Booten van een livecd en grub-install draaien zou genoeg moeten zijn.

Maak voor de zekerheid even een backup, of test de procedure eerst met een andere disk.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Ik ben "bang" dat dat inderdaad de enige manier is om het ernaast te installeren. Wat is een linux installatie eigenlijk luxe dan, die herkent alle OSen op het systeem en maakt gelijk netjes Grub keuzes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krukar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07 02:42
Als je meerdere harddisks hebt kun je een andere harddisk dan degene waar je bootloader opstaat first boot disk maken in je BIOS. Als je dan Windows installeert op een andere harddisk, zal deze zijn bootloader op die harddisk plaatsen.

Vervolgens maak je de harddisk met je linux bootloader weer primary in je bios, en dan boot je standaard naar die bootloader. Even een regel toevoegen voor windows boot op de andere hdd en klaar.

Dit werkt natuurlijk wel alleen als je verschillende hdd's gebruikt voor je os'en. Als je ze beide op dezelfde hdd gaat zetten is de eerder in dit topic genoemde optie goed mogelijk; je linux bootloader aanpassen met een live-cd of iets soortgelijks nadat je windows hebt geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-04 15:33
Antaresje schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:53:
Ik neem aan dat Windows 7 hetzelfde doet als XP, namelijk het overschrijven van je bootsector. Daarmee wordt grub vernaggelt, maar niet je Linux install.
Ik heb het op mijn oude laptop een keer gehad dat de Linux partities (of liever gezegd de partition table) door een herinstallatie van Windows werd verziekt. Dan ben je daarna wel even aan het puzzelen voordat alles weer werkt. Ik gebruikte voorheen ook de hierboven omschreven methode, maar tegenwoordig toch ook de methode van Krukar (en hou dus sowieso Windows en Linux op verschillende HD's!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-06 22:00
Het is mogelijk om windows na linux te installeeren. Je moet daarvoor een nieuwe lege partitie op je schijf aanmaken. Dit kun je doen met je huidige linux install. Daarna windows setup starten en windows intalleren op de lege partitie.

Windows is zo aardig om je bootloader te overschrijven, dus om weer in linux te geraken moet je je pc opstarten met een linux live cd. Vanuit daar moet je de linux bootloader 'grub' opnieuw installeren. Hierover is genoeg informatie te vinden op het internet. Na de installatie moet je grub instellen zodat deze zowel linux als windows kan booten, ook hier is genoeg over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-07 14:26
Nu heeft mijn vriendin voor haar opleiding een aantal software pakketjes gekregen en HELAAS draaien deze niet lekker onder een vmware sessie. Bij navraag bleek idd dat deze niet goed werken en onder windows direct dienen te draaien.
Ik ben overigens benieuwd of dit wel klopt, is het software die gebruikt maakt van directe hardware rendering? zo nee dan zou het wel eens kunnen zijn dat die problemen niets met de vm install te maken hebben en mogelijk net zo hard op een native windows install naar voren komen.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Het is werkende nu :)))))

Idd windows erop gezet en via live CD een grub repair gedaan en ik krijg nu heel netjes mijn oude grub menu weer met de nieuwe windows installatie erbij. I'm a happy camper now :)

@blouwekip het zijn grafische progjes die (volgens de helpdesk daar) direct naar de videokaart opdrachten sturen die in een vmware omgeving niet lekker werken. Het leek mij ook vreemd maar ik heb het gezien dat het niet werkte en nu als een tirrelier draaien. Dus van directe hardware rendering is hier zeker sprake.

Bedankt voor de tips allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krukar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07 02:42
rikoos schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:02:
Het is werkende nu :)))))

Idd windows erop gezet en via live CD een grub repair gedaan en ik krijg nu heel netjes mijn oude grub menu weer met de nieuwe windows installatie erbij. I'm a happy camper now :)

@blouwekip het zijn grafische progjes die (volgens de helpdesk daar) direct naar de videokaart opdrachten sturen die in een vmware omgeving niet lekker werken. Het leek mij ook vreemd maar ik heb het gezien dat het niet werkte en nu als een tirrelier draaien. Dus van directe hardware rendering is hier zeker sprake.

Bedankt voor de tips allemaal!
Als je het interessant vindt om te proberen zou je nog eens kunnen kijken of je Xen Hypervisor aan de praat kunt krijgen in Linux. Deze hypervisor werkt op een soortgelijke manier als Hyper-V waardoor je i.t.t. KVM/VMW wel direct de hardware kunt aanspreken. Dat zou misschien nog een andere oplossing zijn voor jouw probleem :)
Pagina: 1