Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Voor een automatisch gegenereerd dashboard ben ik aan het zoeken naar een selectie van 17 kleuren, die goed passen bij de 18e kleur: RGB 173,24,24.

Ik heb gekeken bij Colormatch.dk en bij Adobe Kuler, maar daar krijg je een maximum van 5 kleuren. Ik wil er 17. (Die 5 vind ik trouwens geen rare keuze, aangezien je daar in een ontwerp uitstekend mee uit de voeten kunt, en je ook niet kunt verliezen in een kleurenkermis).

Maar nu zoek ik wel óf een andere tool, óf een manier om die 5 kleuren uit te bouwen naar 17. Het hoeft geen perfecte verdeling in het kleurenspectrum op te leveren. De kleuren moeten gewoon alle 17 goed van elkaar te onderscheiden zijn, omdat ze bijvoorbeeld in taartdiagrammen gaan voorkomen.

Heeft iemand een leuk idee? Ik beschik over de Adobe suite, KaXAML, ... noem maar op.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 15:53
http://easyrgb.com/ hier krijg je 12 kleuren bij de color harmonies.

Misschien daarna 1 van de resultaten pakken en daar harmonies bij zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb inmiddels een manier gevonden, door in Photoshop de colorpicker erbij te pakken.

Ik begin met RGB 173,24,24. Vervolgens ga ik in het vakje Hue staan - die staat daar op 0 , en ik maak er 20 van. Dan maak ik er 40 van. Enzovoorts. Ik heb nu een stuk of 20 kleurnummers, en zag er een bepaald patroon in. De getallen 173, 124, 24 en 74 komen telkens terug. Bij 360 ben je rond, dus stappen van 20 waren aardig logisch. Alleen zijn je begin- en eindstap dan gelijk.

Daarom heb ik van de initiële drie waarden ook drie grijstinten gemaakt. De groentinten in mijn scala liggen namelijk erg dicht bij elkaar. Al met al heb ik nu een stapeltje van zo'n 20 kleuren, en ik kan er denk ik wel een aantal verschillende, bruikbare uit halen. :)

Ik heb die EasyRGB nog wel gebruikt trouwens. :) Daarvoor dank. Alleen de kleuren die ik eruit kreeg, lagen ook weer dicht bij elkaar. Vandaar dat ik maar eens even wat rekenwerk erop losliet.

[ Voor 6% gewijzigd door Dark Blue op 05-01-2012 13:36 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb een vergelijkbare uitdaging, die ik gisteren al in Photoshop geprobeerd heb - maar nog niet naar voldoening.

Ik wil 18 tinten genereren van 1 kleur. Dus van zwart, naar paars, naar wit. Precies 18 vlakjes - die ik dan met een color picker kan aanklikken en de kleurnummers heb.

Ik heb het al gedaan door een gradient te maken en er dan een posterize adjustment op toe te passen. Helaas maakt hij dan niet exact 18 kleurvlakken. Hij zet er ook een paar strepen tussenin. Dat leidt me af. Ik wil exacte stappen. En in dit geval kan ik ook wel weer de color picker pakken en de Lightness telkens met stappen van 20 ophogen, maar volgens mij is er een snellere manier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Je kan je gradient omzetten naar geïndexeerde kleuren, limiteren tot 18 kleuren en de dither uitzetten (hiervoor werkt het omzetten met local colors het beste). Helaas geeft dat je nog steeds niet al te veel controle over het gradiënt en krijg je met sommige tinten (de extreem felle) minder verschil tussen de stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
of je zou gewoon in photoshop een gradient met kleuren van keuze kunnen trekken van 18px lang. elke pixel is dan een vlakje :). of inderdaad groter (zeg 180px) en dan niet een posturize filter, maar een pixelate filter en die instellen op 1/18e van je gradient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
kaesve schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:24:
of je zou gewoon in photoshop een gradient met kleuren van keuze kunnen trekken van 18px lang. elke pixel is dan een vlakje :). of inderdaad groter (zeg 180px) en dan niet een posturize filter, maar een pixelate filter en die instellen op 1/18e van je gradient.
Je kan anders het 18px plaatje ook vergroten met enkel nearest neighbour resample (met iets van 1000%)
Pagina: 1