Windows 7 hoofdschijf letter veranderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-10 16:53
Hallo tweakers, ik kom met dit probleem niet verder, en ik hoop dan eigenlijk dat iemand mij misschien verder kan helpen. Ik heb 2 schijven, 1 hoofd schijf van 640gb en een van 320 gb. De 640 geeft tikken en moet dus eigenlijk weg. Met Norton Ghost 15 heb ik de C partitie gekopieerd naar G op de 320gb schijf. De 640gb schijf is er daarna uit gehaald en ik dacht dat ik klaar was. Windows stond nu namelijk op G en tijdens het kopieren kreeg ik geen foutmeldingen. Echter start hij niet goed op...

Na wat uitzoekwerk bleek dat Windows natuurlijk op zoek is naar C, maar de schijf letter waar Windows 7 op staat op G staat. Hij krijgt Windows wel opgestart, maar dat is het dan ook, ik kom niet bij help, niet bij Deze Computer of Configuratiescherm.

Gelukkig kan ik wel bij cmd komen en daar aangekomen is de beste keuze volgens mij DiskPart. DiskPart laat mij ook niet de letter veranderen omdat deze in gebruik is. Ook het aanroepen van diskmgmt.msc geeft het zelfde resultaat. Onder de LiveXP cd die ik ooit eens heb gemaakt geeft hij vreemdgenoeg WEL de letter C mee aan de hoofdschijf, hier kan ik dus niets aan veranderen. Is er nog een andere mogelijkheid zonder dat ik mijn Windows er opnieuw op had moeten zetten?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:21
Raznov schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 23:45:
Hallo tweakers, ik kom met dit probleem niet verder, en ik hoop dan eigenlijk dat iemand mij misschien verder kan helpen. Ik heb 2 schijven, 1 hoofd schijf van 640gb en een van 320 gb. De 640 geeft tikken en moet dus eigenlijk weg. Met Norton Ghost 15 heb ik de C partitie gekopieerd naar G op de 320gb schijf. De 640gb schijf is er daarna uit gehaald en ik dacht dat ik klaar was. Windows stond nu namelijk op G en tijdens het kopieren kreeg ik geen foutmeldingen. Echter start hij niet goed op...

Na wat uitzoekwerk bleek dat Windows natuurlijk op zoek is naar C, maar de schijf letter waar Windows 7 op staat op G staat. Hij krijgt Windows wel opgestart, maar dat is het dan ook, ik kom niet bij help, niet bij Deze Computer of Configuratiescherm.

Gelukkig kan ik wel bij cmd komen en daar aangekomen is de beste keuze volgens mij DiskPart. DiskPart laat mij ook niet de letter veranderen omdat deze in gebruik is. Ook het aanroepen van diskmgmt.msc geeft het zelfde resultaat. Onder de LiveXP cd die ik ooit eens heb gemaakt geeft hij vreemdgenoeg WEL de letter C mee aan de hoofdschijf, hier kan ik dus niets aan veranderen. Is er nog een andere mogelijkheid zonder dat ik mijn Windows er opnieuw op had moeten zetten?
Je geeft aan dat je Windows wel opgestart krijgt. Welke letter staat er dan bij deze computer ?
De drive letter kan je onder Windows aanpassen bij diskmanagment.
Zo zou je de Hard disk de juiste letter moeten kunnen geven

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Klopt, ik krijg Windows wel opgestart, maar daar is alles mee gezegd. Ik krijg een Leeg scherm te zien, geen startbalk niets. Ik kan via taskmanager wel explorer.exe starten, dan krijg ik wel een startmenu, maar kan ik niet bij computer komen. Via Diskmanager krijg ik wel de schijf te zien als G, maar omdat hij in gebruik is, kan ik de letter niet wijzigen (ongeldige parameter is de melding die ik van virtual disk manager te zien krijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-10 15:29
en als je nu eens gewoon 2 keer de schijfletter veranderd in die live omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-10 16:27
Inderdaad kun je de schijfletter van de partitie waar Windows zelf op staat niet veranderen binnen Windows. Dus als je Windows niet meer op C: hebt staan en dat wel (weer) wilt moet je het anders aanpakken.

Wat ik zou proberen is: maak een image van de Windows partitie op de 640 GB schijf als je die nog niet hebt en zet die op de 320 GB schijf. Koppel de 640 GB schijf los en zet de image op de gewenste partitie op de 320 GB schijf. Zorg dat die partitie actief wordt. (Optie aanvinken.) Probeer na het plaatsen van de image ervan op te starten.

Hierna zal i.m.o. Windows op de C: partitie staan. (Wil Windows niet opstarten, probeer de opstart dan te repareren met de Windows7 installatie dvd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
ParkOverall schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 00:18:
Inderdaad kun je de schijfletter van de partitie waar Windows zelf op staat niet veranderen binnen Windows. Dus als je Windows niet meer op C: hebt staan en dat wel (weer) wilt moet je het anders aanpakken.

Wat ik zou proberen is: maak een image van de Windows partitie op de 640 GB schijf als je die nog niet hebt en zet die op de 320 GB schijf. Koppel de 640 GB schijf los en zet de image op de gewenste partitie op de 320 GB schijf. Zorg dat die partitie actief wordt. (Optie aanvinken.) Probeer na het plaatsen van de image ervan op te starten.

Hierna zal i.m.o. Windows op de C: partitie staan. (Wil Windows niet opstarten, probeer de opstart dan te repareren met de Windows7 installatie dvd.)
Dankje, ik ga hier mee aan de slag! Ik zal laten weten of het werkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Laatst online: 08:56

Perkouw

Moderator General Chat
Als ik deze tutorial mag geloven dan zou dit probleem niet moeten optreden als je een kloon maakt. Heb je misschien per ongeluk drive letter niet op ''none'' laten staan ?

[ Voor 7% gewijzigd door Perkouw op 05-01-2012 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Perkouw schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 00:43:
Als ik deze tutorial mag geloven dan zou dit probleem niet moeten optreden als je een kloon maakt. Heb je misschien per ongeluk drive letter niet op ''none'' laten staan ?
Dat is een goeie, niet eens op gelet eigenlijk waar hij daar op stond. Hij kreeg standaard al de letter G mee dacht ik, maar weet niet of hij dat ook heeft gekregen via Ghost of dat hij daar op none stond. Zal ik eerst even naar kijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Raznov schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 00:48:
[...]

Dat is een goeie, niet eens op gelet eigenlijk waar hij daar op stond. Hij kreeg standaard al de letter G mee dacht ik, maar weet niet of hij dat ook heeft gekregen via Ghost of dat hij daar op none stond. Zal ik eerst even naar kijken :-)
Zeker het proberen waard denk ik zo ja ;) Zou gewoon die tutorial even goed doorlopen en dan maar duimen dat het ineens werkt. Niet geschoten altijd mis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Ok, na heel wat werk ben ik er uit. Ik denk dat de meeste mogelijkheden die ik op heb gekregen prima zouden werken, zo ook mijn Ghost pakket. Na heel wat opties geprobeerd te hebben bleek dat een op van de corrupte sectoren die de hdd van 640 bevatte, een vrije essentieel onderdeel van windows stond, waardoor hij dus iedere keer fouten gaf. Ik heb er al iets te veel tijd in gestoken om het nu nog eens te gaan proberen en heb dus besloten de 320 gewoon een clean install te geven. In ieder geval een ieder bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Geen dank en fijn om te horen dat je achter het probleem bent gekomen. Succes met het opnieuw installeren van Windows op je andere schijf! ;)
Pagina: 1