USB 3.0 disconnects (NEC/Renesas chipset) - de oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Dit topic bevat belangrijke (en moeilijk elders te vinden) informatie voor problemen met USB3 controllers van NEC (=Renesas) i.s.m. USB3 externe schijven of behuizingen.

[ Betreft problemen zoals : ]
- USB 3.0 harddisk kan niet van geboot worden
- USB 3.0 devices disconnecten & reconnecten tijdens schrijf-acties
- USB 3.0 devices presteren ondermaats
- USB 3.0 device op 2.0 poort vertoont bovenstaande problemen niet!

[ Betrokken hardware o.a. (allen devices met NEC uPD720200 chipset) ]
- Asrock 890FX Deluxe3 / Deluxe4
- ASRock X58 Extreme6
- MSI P67A-GD65
- Vele andere moederborden
- Talloze PCI-E addon-cards met de uPD720200 chipset

Ik ben zelf tegen één van de bovenstaande problemen aangelopen waarbij mijn splinternieuwe WD 2TB USB 3.0 harddisk tijdens drukke schrijfactiviteit disconnect & reconnect binnen een paar seconden. Desastreus natuurlijk voor je software.

[ De oplossing ]
Ik ben een aardig avondje zoet geweest voor ik de oplossing gevonden had. Dit komt omdat de NEC chipset in heel veel apparaten te vinden is, eind 2010 gerenamed naar "Renesas" en er zó ontzettend veel firmwares-driver combinaties te vinden zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Alle onderstaande informatie staat ook moeilijk vindbaar en gefragmenteerd op tal van websites, maar nergens compact en helder.

Ik bied één oplossing in twéé manieren opgeschreven voor de expert en de beginner.

>>> Expert <<<
Controleer welke driver/firmware versie je nu hebt met de USB 3.0 Host Controller Utility. Als deze lager zijn dan 3028 en 2.1.**.* dan kan updaten helpen. Zorg dat je de laatste driver voor uPD720200 eerst installed voor je gaat flashen. Als je één USB controller op je mobo hebt zitten kan je gewoon vanuit Windows flashen met bijvoorbeeld de laatste bestanden van Station Drivers. Zijn het er 2 of 3, dan moet je vanuit dos en de content van dit zipje eerst info.bat runnen en daarna de waarden in cfg.ini en run.bat aanpassen. Run.bat flashed update.mem - die in de zipfile is 3028, wil je dat niet dan moet je deze verwisselen met je eigen gedownloade.

>>> Beginner: <<<

1) Start --> Programma's > NEC (kan ook "Renesas" zijn) --> USB 3.0 Host Controller Utility.exe starten
2) De laatste veilige firmware is 3028, de laatste driver 2.1.28.0. Lager? de moeite waard om te updaten..!
3) Download de laatste driver van de intel website (zie hier)
4) Installeer de driver vóór je verder gaat!
5) Ga (bijvoorbeeld) naar de Station Drivers website en download de laatste (nu 3028) firmware (de 40** zijn mogelijk niet compatible).
6) Pak deze uit en klik op de exe. Krijg je de melding "Plural host controllers detected" ga verder bij #8
7) De update zou moeten beginnen. Reboot daarna je systeem, check de firmware via stap #1....done!

Plural Host Controllers Detected - Argh!
Geen paniek..! Sommige moederborden hebben dual (of zelfs triple!) controllers waardoor de auto-flasher vanuit windows z'n werk niet kan doen.

8] Google op "HP formatting tool Win98" om een bootable DOS usbstickje te maken.
9) Open de exe file van stap #6 met Winzip/Winrar en kopieer de firmware file "Update.mem" naar de USB stick.
10) Download het bestand D200FW23.EXE ergens, dit is een DOS-firmware flash tool die meerdere USB controllers support. Mijn persoonlijke mirror (met de 3028 image er bij alvast) vind je hier:
11) Start eerst "info.bat". Noteer de waarden op een papiertje, edit in Windows je run.bat en cfg.ini. Het 0x deel mag je weglaten bij de Vendor/Subsystem ID. Bijv. bus (0x03 bij mij) moet je even vertalen naar 03-00-00
12) Reboot vanaf de USB disk, start "run.bat" (EIGEN RISICO!)...update complete.

Je problemen zouden nu opgelost moeten zijn. T' klinkt allemaal vrij heftig maar in essentie is het niets bijzonders wat we gedaan hebben - echter heb ik voor de leek een hoop extra getikt. Stap voor stap.

Dit is helaas de enige manier om dual/triple USB 3.0 chipsets van NEC/Renesas te updaten voorlopig. Mocht je een betere methode vinden vanuit Windows reageer dan even hier, dan edit ik de post.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcleaver
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 10:38
Dit werkt niet op een 64bits Windows 7.Er is geen 64bits versie van D200FW23.exe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mcleaver schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:16:
Dit werkt niet op een 64bits Windows 7.Er is geen 64bits versie van D200FW23.exe?
:? Rara wat ik net ergens vond
USB_Renesas(3.0)_2.0.4.0_W7x64/FW-F302508/D200FW23.exe
Daarbij; als het gaat over flashen of modificeren van firmwares, dan doe je dit in het algemeen niet in Windows zelf vandaar dat in stap 8 wordt gesproken over een DOS Bootdisk.

En sinds wanneer werkt 32-bits software niet op x64 systemen? Hoogstens DirectX-drivers en wat andere spullen laten zich niet goed installeren.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2012 15:19 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb de tutorial met succes doorlopen. Mocht iemand anders het nog willen doen en de link gebruiken van de TS, bij mij was het nodig een aantal spaties uit de batchfiles te verwijderen bij de slashes, hoe het volgens mij moet zijn:

code:
1
2
ECHO Write down all values noted here and edit the RUN.BAT file and cfg.ini accordingly.
d200fw23 /Srom 0

code:
1
2
3
4
5
echo "Please make sure the data in this bat file match the output of info.bat which you should have run first. Flashing will now commence directly!"
pause
rem THE BELOW "ADRESS" RANGE MUST BE EDITED TO MATCH YOUR PERSONAL SYSTEM'S. VERIFY THIS INFO BY RUNNING INFO.BAT FIRST!
d200fw23 /Srom 0 /write update.mem cfg.ini /address 03-00-00
d200fw23 /Srom 0 /write update.mem cfg.ini /address 06-00-00

Er is momenteel ook een iets nieuwere FW uit? F302808.mem, zie de link van Station Drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
cvheerveld,

Kan je me misschien uitleggen wat er fout ging? Ik heb deze bestanden zo zelf gebruikt zonder problemen.
Mocht je tegen iets aan zijn gelopen is dat niet handig, dan zou ik t' graag fool-proof aanpassen :)

Je mag me PB'en met je uitleg eventueel! tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Niet online
Het klinkt allemaal spannender dan het is met die fancy code dingetjes in mijn post. Mijn dos of exe pakte de commando's uit de batchfiles niet, omdat er "/ Srom" stond ipv "/Srom". En zo nog een paar meer stukjes waar een spatie zorgde voor een syntaxprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 19:34
Ik heb de exe uitgevoerd en kreeg iets van 2500 cmd processen, het hele werkgeheugen van 4GB liep vol, en de processor ging ook tot 100%. Verder geen foutmelding, installatie niet afgerond vanwege vrijwel vastlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Niet online
ditbenikecht schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:23:
Ik heb de exe uitgevoerd en kreeg iets van 2500 cmd processen, het hele werkgeheugen van 4GB liep vol, en de processor ging ook tot 100%. Verder geen foutmelding, installatie niet afgerond vanwege vrijwel vastlopen.
Had ik ook via windows, maar dan zonder vastlopen. Ik vermoed dat dit met het aanwezig zijn van meerdere controllerchips te maken heeft. Ik heb het daarna via de dos boot methode geprobeerd en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
cvheereveld schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:40:
Het klinkt allemaal spannender dan het is met die fancy code dingetjes in mijn post. Mijn dos of exe pakte de commando's uit de batchfiles niet, omdat er "/ Srom" stond ipv "/Srom". En zo nog een paar meer stukjes waar een spatie zorgde voor een syntaxprobleem.
Thanks, wel vreemd idd. Heb de zipfile uit m'n originele post aangepast, er zitten nu geen spaties meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Station Drivers website doet het niet bij mij. Iemand die me miss verder kan helpen vanaf stap 5?
In het begin deed me externe HDD het helemaal niet en na stap 4 doet die het wel maar disconnect en reconnect die random.

Bij voorbaad dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bump :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 18:50
MAX3400 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:18:
[...]

:? Rara wat ik net ergens vond

[...]

Daarbij; als het gaat over flashen of modificeren van firmwares, dan doe je dit in het algemeen niet in Windows zelf vandaar dat in stap 8 wordt gesproken over een DOS Bootdisk.

En sinds wanneer werkt 32-bits software niet op x64 systemen? Hoogstens DirectX-drivers en wat andere spullen laten zich niet goed installeren.
Sinds nu blijkbaar... niet meteen van alles roepen zonder zelf te proberen. Het bestand "D200FW23.exe" werkt gewoon niet onder X64, ook niet de versie in het bestand wat je zelf aangeeft. Daarbij gaat deze stap nog helemaal niet over het daadwerkelijk flashen, maar over het uitvogelen van de juiste hardware ID's.

Ik ga in elk geval even uitvogelen hoe op andere wijze die hardware ID's kunnen worden gevonden. :)

/edit
Waarschijnlijk in device manager en dan bij "Renesas Electronics USB 3.0 Host Controller" de properties opvragen en dan bij "Details" de Hardware Ids bekijken?

Daar staat bij mij als laatste entry iets wat eindigt op 0C03

/edit2
Hmz... of natuurlijk de info achterhalen vanaf de USB stick... I stand (partially) corrected :D

/edit
En gelukt. Vielen dank topicstarter!

[ Voor 16% gewijzigd door Undertaker2 op 06-03-2012 22:57 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De firmware is 3028 en de driver 2.1.28.0

Het is allemaal gelukt.

Toch blijft het probleem zich voordoen. Disconnecten en reconnecten.

Wat kan ik nog doen?! help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 10:49
Hier hetzelfde probleem. Ik heb de volgende hardware:

- Asus P8P67 EVO moederboard
- Nexus Prominent R computerkast
- Freecom Mobile Drive Classic USB 3.0

Ik heb beide USB 3.0 controllers succesvol geupdate (zowel firmware als drivers), maar het connect/disconnect probleem blijft als ik de drive via de voorkant aansluit.

Aansluiten op de achterkant van het moederbord gaat wel goed.

Ik vermoed toch een probleem met kabellengte of te weinig stroom via de USB 3.0 poort aan de voorkant.

Ik heb bij de Asus overigens ook een losse bracket met USB 3.0 poorten en daarmee gaat het ook goed. De kabel die daar aanzit is iets korter dan die van de computerkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatpower
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik herken het zelfde probleem als @MR Magic, als ik de schijf mijt zijn bijgeleverde kabeltje van 40cm aansluit op het moederbord dan werkt het prima, als ik echter een kabeltje tussen hang van 1.8m dan gaat het mis: continu verbinding verbroken en weer opgepakt.

Renesas Electronics USB 3.0 Host Controller
mijn geinstalleerde driver: 2.1.28.0
firmware: 3028

Als iemand een oplossing heeft dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 02:33
In de laatste uitgave van de Duitse C'T wordt uitgebreid ingegaan op USB3.

Veel storingen worden veroorzaakt door de kabel.
USB2 werkte bijna altijd, lange kabels, verlengkabels, verloopstukjes, hubs etc, geen probleem.
Maar USB3 is hoogfrequent-techniek en een zo kort mogelijke kabel van goede kwaliteit is nodig om storingen te vermijden.
Koppelstukjes en verlengkabels zijn uit den boze.

Dus als updaten niet helpt dan ligt het probleem waarschijnlijk ergens anders.
Het eerste om te proberen is de kabel te vervangen door een betere (lees: korter en van goede kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatpower
Wie heeft er goede ervaringen bij welk merk en type USB 3.0 verlengkabel?

Nu heb ik er één genaamd HQ USB 3.0 A male - A Female 1,80 meter.
Of het aan de kabel ligt of de chipset dat laat ik in het midden, maar zo werkt het bij mij niet.
Gedurig wegvallen van de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatpower
Ook het kabeltje "HQ USB 3.0 A male - B micro male 1,8 meter" werkt niet.
Of te lang, of te dun.

De externe HDD crashte en is nu niet meer leesbaar totdat ik hem opnieuw formatteer.
Momenteel poog ik mijn bestanden terug te halen via speciale software.

De USB 3.0 Chip (NEC) op een Asrock Xtreme 3 moederbord zal wel de veroorzaker zijn van de problemen, hij lijkt onvoldoende "power" te kunnen leveren om de weestabd van een langer kabeltje te overwinnen.

Hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Onder XP prof had ik geen issues met mijn usb3.0 insteekkaartje van de Mycom en de Samsung 2TB usb3 disk - ik haalde transfer speeds van 100MByte/sec op grote bestanden. Mainboard = asus p5k-e.

Enkele maanden geleden ben ik overgegaan naar win7 64 en sindsdien blijf ik plakken op ca. 60Mbyte/sec wat precies de limiet is van usb2 (480Mbit). Ik heb geen last van disconnects/reconnects.

Ik heb bij de installatie van win7 ook moeten zoeken om de juiste driver te installeren, maar dat is allemaal wel gelukt. Ik heb vziw geen firmware update gedaan. Kan mijn probleem aan de firmware liggen?

Controle: Driver is 2.1.28.0 maar de firmware is 3021 en nog geen 3028. Ik zal sowieso gaan updaten en het resultaat hier nog laten weten.

Edit: na een firmware update van 3021 naar 3034 krijg ik weer transfer speeds van 90+ Mbyte/sec. *O*

[ Voor 6% gewijzigd door joopv op 02-01-2013 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Ik wil alleen even melden dat ik driver versie 2.1.28.0 en firmware 4015 heb en ik erachter ben gekomen dat een langere kabel die ik had gekocht het probleem is.
Het ultra korte kabeltje wat bij de drive (Freecom 750Gb USB3.0) zat toen ik em kocht werkt dus wel goed.
Lekker suf want ik wil juist een lange kabel zodat ik em makkelijk kan aansluiten en niet telkens onder het buro hoef......

Windows 7 (64bit).

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
5 gigabit (van USB3) is ook geen kattepis - dan moet je echt goede kabels en connectoren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokoDude
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08 23:10
Op windows 8 kan ik die Intel Update niet doen omdat het alleen alles onder Windows 8 ondersteund (windows 7,XP enz...)

Heb je daar nog een fix voor of iets wat ik kan doen>

Acer Predator| Intel Core I7-6700HQ|32 GB RAM|GTX 970M 3 GB|FULL HD|TRIPLE SSD RAID 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
booten van een xp live cd / hiren / enzz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Omdat ik ook een probleem heb met mijn USB 3.0 poort (overdrachtssnelheid zakt snel terug), gezocht op het forum en hier terecht gekomen. Mijn driver was inderdaad "oud", deze is inmiddels geupdate. Ik loop echter vast bij stap 5, ik weet niet welke firmware ik moet downloaden/installeren. Als ik zoek op "renesas USb 3.0" krijg ik 11 resultaten. Hoe bepaal ik welke voor mij van toepassing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Djoelzz, ik heb een versie genoemd die het goed doet (3028). Ondertussen is de post wel ouder, dus ik weet niet in hoeverre dat nog relevant is nu.

Ook kan ik niet met zekerheid zeggen of het door jou genoemde probleem op te lossen is door een driver/firmware update, maar het proberen kan natuurlijk altijd.

Ik zou zeggen zoek eerst uit welke firmware je nu hebt en kijk eens op internet of er mensen zijn die jou firmware ge-upgrade hebben naar een nieuwere. En zoja, welk dat was/is ---> dat ook proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
Het goede nieuws: de update is gelukt (ik zit nu op 3034). Op deze site vond ik de benodigde uitleg om de update te voltooien: http://vip.asus.com/forum...rd_id=1&model=p8p67+delux.

Het slechte nieuws: de USB 3.0 poort is nog steeds even traag.
Pagina: 1