• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-01 11:00
Hey,

Kwam er vandaag achter dat de magic lantern firmware op mijn 600D ook voorziet in het instellen van langere sluitertijden dan 30 sec. Dus eens geprobeerd om uit het raam de donkere nacht te fotograferen op 15 minuten sluitertijd. Verdere instellingen: F22, iso100 raw.

Foto kwam er licht uit, maar met allemaal paarse / rode puntjes over heel de foto heen. Wat is dit, en hoe is het te voorkomen? Ik hou er NL wel van om fotos te maken met lange sluitertijden, dus wil het wel vaker gaan doen.

http://tinypic.com/r/245xamx/5 (was gewoon ff eerste testfoto met magic lantern, let niet op het raam).

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Snuurtje
ah, juist hogere iso gebruiken dus. dacht altijd lage iso = weinig noise, niet hier dus. Maar kan het niet zijn dat ik bij hoge iso juist weer meer ander type noise krijg die ik niet wil? Wat raden jullie aan voor iso waarden bij extreme sluitertijden?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik zie even niet hoe je tot die conclusie komt :)

lagere ISO = minder versterking nodig = hogere signaal / ruis verhouding = minder ruis

De enige manier om minder ruis te krijgen bij die sluitertijd is:
- indien mogelijk nog lagere ISO setting
- een andere sensor ( camera )
- sensor afkoelen

• Snuurtje
Oh ik las verkeerd. Sensor wordt dus te warm, en dat veroorzaakt het. Dan maar ff testen met kortere tijden en groter diafragma. Jammer dat ie niet zo lang kan iig.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

F22 vind ik, persoonlijk, vrij zot in de situatie van de foto. Je kan ook alles tussen F8 en F13 pogen te houden. Rood=Heet dus oververhitting van de sensor. Heb je op jouw camera een preview mogelijkheid die het effect van jouw witbalans instelling laat zien?

And it goes BRAAAAAPP!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ROFLASTC schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:46:
[...]
Rood=Heet dus oververhitting van de sensor.
[...]
:?

• Snuurtje
Ja dat heb je, en je hebt gelijk hoor, maar ben nog niet zo ervaren, dus neig ernaar dingen voor een eerste poging te overdrijven om het resultaat te zien. In dit geval wou ik grote scherptediepte, dus maar op het maximale f22 gezet. Waarschijnlijk wordt het al stukken beter bij een F13, iso 400 en stuk kortere sluitertijd. Ga zo ff proberen.

• Mercarra
  • Laatst online: 21:59
Schiet je foto's in RAW, dan heb je nergens last van.

Maak geen foto's met een diafragma kleinen dan f/11, dan krijg je last van diffractie en dus onscherpte. Een filter werkt dan beter om lange sluitertijden te verkrijgen.

[ Voor 57% gewijzigd door Mercarra op 04-01-2012 21:12 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 13:51

JordyOnrust

Leef om te leven.

Ik weet niet of het kiezen van een hogere ISO waarde om een kortere sluitertijd te bewerkstelligen uitkomst biedt. Normaliter is het zo dat bij een hogere ISO waarde er een hogere mate van ruisvorming aanwezig is. Denk gewoon dat jou sensor niet geschikt is om zo lang belicht te worden.

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-01 11:27
Die puntjes zijn een soort ruis, maar staan beter bekend als zogenaamde 'hot pixels', alle camera's hebben daar last van bij langere belichting. Meestal heeft je camera iets van een "long exposure noise reduction" optie, waarbij de camera na de belichting de spiegel dicht klapt en nogmaals de sensor voor dezelfde tijd belicht. Daarmee worden de hot pixels eruit gefilterd. Bewerkingssoftware als Lightroom halen de meeste hot pixels er ook uit als je in RAW schiet.

Edit: een hardware probleem, dus een zetje naar FVH

[ Voor 5% gewijzigd door PowerUp op 05-01-2012 11:46 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Sowiso heeft f22 bij de meeste zoomlenzen weinig zin. Door diffractie holt de scherpte achteruit na f16.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 13:51

JordyOnrust

Leef om te leven.

Wijnands schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:16:
Sowiso heeft f22 bij de meeste zoomlenzen weinig zin. Door diffractie holt de scherpte achteruit na f16.
Dat kan wel wezen, maar heeft natuurlijk weinig invloed op de ruisvorming.
Daarentegen zal het natuurlijk wel beter zijn een grotere diafragma te kiezen, waardoor een kortere sluitertijd gebruikt kan worden, wat er weer voor zorgt dat er minder ruis wordt gevormd omdat de sensor dan minder lang belicht hoeft te worden.

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

• Snuurtje
Heb het later nog een paar x geprobeerd, en krijg nu bij iso400 F8 en een sluitertijd van 2 minuten een foto die er als daglicht uitziet midden in de nacht. Geen ruis en aardig scherp.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Te lang belicht en de boel slaat door. Oververhit is met een camera sensor vaak niet echt te hoge temperatuur maar meer iets van kleurtemperatuur. Als je met de verkeerde WB flitsts wordt de hele foto blauw en dus "koud" maar niet omdat de sensor -10 was ofzo.

Werd het rode pixel effect erger naarmate je meer fotos nam?

And it goes BRAAAAAPP!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39
Wijnands schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:16:
Bij primes net zo goed hoor.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-01 22:26
PowerUp heeft het juiste antwoord gegeven. Bij Nikon camera's kun je long exposure noise reduction inschakelen, de camera zal vervolgens na je eerste foto direct een tweede foto maken met de spiegel dicht geklapt. Je krijgt uiteindelijk gewoon 1 foto, maar zonder de hot pixels. In sommige gevallen gebruik je dit, in andere gevallen weer niet. 30 min wachten voor een foto is ook om gek van te worden. Als blijkt dat je exposure fout is zak je door de grond :P.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39
Exposure kun je van tevoren redelijk uitrekenen. Kijken bij welke iso-waarde de belichting correct is op 30sec en vervolgens terugrekenen naar bijvoorbeeld iso100.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• PowerUp
Nismod schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:10:
PowerUp heeft het juiste antwoord gegeven. Bij Nikon camera's kun je long exposure noise reduction inschakelen, de camera zal vervolgens na je eerste foto direct een tweede foto maken met de spiegel dicht geklapt. Je krijgt uiteindelijk gewoon 1 foto, maar zonder de hot pixels. In sommige gevallen gebruik je dit, in andere gevallen weer niet. 30 min wachten voor een foto is ook om gek van te worden. Als blijkt dat je exposure fout is zak je door de grond :P.
Hoe doen ze dat bij foto's met star-trails, waarbij de sluitertijd makkelijk enkele uren is? Uiteraard ga je daarna niet nog een keer die tijd wachten totdat de long exposure NR klaar is. Een tijdje geleden had ik een foto gemaakt met een sluitertijd van enkele minuten zonder NR. In Lightroom verdwenen wel een aantal hotpixels na het importeren, maar het bleven er teveel om zelf even weg te gaan halen.

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-01 22:26
PowerUp schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:20:
[...]

Hoe doen ze dat bij foto's met star-trails, waarbij de sluitertijd makkelijk enkele uren is? Uiteraard ga je daarna niet nog een keer die tijd wachten totdat de long exposure NR klaar is. Een tijdje geleden had ik een foto gemaakt met een sluitertijd van enkele minuten zonder NR. In Lightroom verdwenen wel een aantal hotpixels na het importeren, maar het bleven er teveel om zelf even weg te gaan halen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij hetzelfde afvroeg toen ik het typte. Naar mijn weten maken ze bij star trails tientallen, honderden foto's van een bepaalde duur waarbij ze uiteindelijk op elkaar komen. Hierdoor kun je de hot pixels verminderen door toch lange, maar niet TE lange sluitertijden te gebruiken. Ik heb er zelf geen ervaring mee verder, maar logischerwijze lijkt het mij zo te gaan.. Sowieso de long NR uitgeschakeld bij star trails.

Verwijderd

Wat je verder nog redelijk makkelijk kunt doen, tenminste dat heb ik me wel eens laten vertellen, is het volgende.

Maak een foto van bijvoorbeeld 1 uur. Van mij part met de bodydop er op of zo, die foto zou gewoon compleet zwart moeten zijn, maar daar krijg je natuurlijk ook je hotpixels op. Vervolgens maak je je echte foto met een sluitertijd van een uur, en nog een en nog een en nog een en nog een en nog een. En de volgende nacht doe je er nog een paar.
Hmm, al die tien "goede" foto's hebben alleen nog wel een hele stapel hotpixels.... echter we hebben ook nog een "zwarte referentie", namelijk de allereerste foto....

• AzzKickah
  • Laatst online: 22:05

AzzKickah

06-CENSORED

Ik doe zelf totaal niks met fotografie, maar las gisteren toevallig dit topic een stukje, en in het kader van foto's met lange sluitertijd: wat een supervette foto is dit:

Afbeeldingslocatie: http://inapcache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/ngmwinners_122011/bp13.jpg

Is de laatste launch van de Space Shuttle met een sluitertijd van 132 seconden.

http://www.boston.com/big...eographic_photograph.html

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:47

sapphire

Die-hard pruts0r

PowerUp schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:20:
[...]

Startrails zijn vaak uit meerdere foto's samengesteld.

Gabriël AM5

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-01 13:55

Beaves

Usque ad Finem

Yep, ikzelf maak redelijk startrail foto's. De laatste die ik gemaakt heb bestaat uit 250+ foto's (elk 5 seconden) op elkaar gestapeld waardoor je een juist belichte foto krijgt maar wel met startrails.

Verder heeft Canon ook een functie waarbij je hot-pixels omzeilt, net zoals Nikon dat doet. Negatief bijeffect is dat je twee keer zo lang moet wachten tot de foto klaar is :(

[edit]
De laatste foto met startrails die ik gemaakt heb (helaas zo 123 geen goede verkleining beschikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/p480x480/385854_248664181871052_100001824175141_607427_1165858082_n.jpg
Ik wilde een wat langer pad hebben maar het was best wel koud en om nou nog eens een half uur blauwbekkend voor het kasteel in Edinburgh te gaan staan ging me wat ver :+

[ Voor 65% gewijzigd door Beaves op 11-01-2012 15:06 ]

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• PowerUp
Weer wat geleerd :)
Beaves schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:40:
[...]

Verder heeft Canon ook een functie waarbij je hot-pixels omzeilt, net zoals Nikon dat doet. Negatief bijeffect is dat je twee keer zo lang moet wachten tot de foto klaar is :(
Sony heeft dat ook, en bij gewone nachtfotografie is het erg handig. Bij bliksemfotografie alleen niet, dan mis je veel te veel momenten. Met een sluitertijd van 15-30 seconden valt het aantal hotpixels mij ook erg mee.

[ Voor 93% gewijzigd door PowerUp op 11-01-2012 14:46 ]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

sapphire schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:34:
[...]

Startrails zijn vaak uit meerdere foto's samengesteld.
Joh.... Nooit bij stilgestaan dat het zo ook kan. Doet dat ook wat voor ruis en scherpte van de foto?

And it goes BRAAAAAPP!

Pagina: 1