NAS voor BU en email- en browser-data

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 17:16
Stel ik heb een media-player met 1.5TB harde schijf en een laptop met 160GB schijf. Ik zou graag een NAS aanschaffen met 2 schijven. De eerste is een kleine schijf om e-mails en browser-data op te slaan. De 2de is een schijf waar een back-up van alles van de 3 andere schijven op komt te staan.
Ik genereer niet zoveel data (ik heb tot nu toe genoeg aan die 160GB + 250GB externe schijf !) dus die schijf met mails en browser data kan beperkt blijven.
Kan me iemand een idee geven van hoe groot ik die BU-schijf best zou kiezen en welf formaat ik best neem voor de e-mails?
Welke zijn goede systemen om degelijke BU te maken van de data van mijn toestellen?
Zou ik met 500GB voor de mails en browser-data (2 users) en een 2TB voor de backup toe komen?

Is het mogelijk, aan of af te raden om 2 verschillende schijf-groottes in 1 NAS te steken?

Bestaan er NAS systemen die gewoon beter werken voor BU dan voor b.v. het streamen van media-data?

Is dit een hell om te configureren of is dat tegenwoordig een makkie?

(zoals je merkt heb ik heel weinig ervaring met dit soort zaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

WTH is BU?

Wat voor mails? MSG-files? Exchange-database files? Plain text?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 06:25

Jrz

––––––––––––

Backup ?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Welkom op GoT. Het is hier de bedoeling dat je eerst zelf het nodige uitzoekwerk verricht voordat je dergelijke topics gaat posten. Veel informatie is namelijk in de diverse fora te vinden. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om je vraag zomaar hier neer te gooien. Je zal echt zelf aan de bak moeten.

Kijk bijvoorbeeld eens hier:

Het grote QNAP topic - Deel 2
Het grote Synology topic deel 3
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Het grote Netgear NAS topic

Ik weet 110% zeker dat je daar het antwoord op je vragen gaat vinden :)
Kom je er na het lezen van al die topics nog niet uit, stel dan alsnog je vraag en geef dan duidelijk aan wat je al gedaan hebt en wat je specifieke vraag/wens is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
@Microkid: Ik weet dat ik zelf ook moet zoeken. Geloof me, dat doe ik ook.
Maar dit forum bevat zoveel info dat het voor een betrekkelijke leek schier onmogelijk is om ergens nog op een redelijke termijn enige nuttige info uit te distilleren. Topics van meer dan 50 pagina's over eender welk onderwerp, daar valt haast niet aan te beginnen.
Ik ben ook 110% zeker dat er ERGENS wel de nodige info te vinden kan zijn. Maar voor elke kleine vraag achter een naald in een hooiberg gaan zoeken is redelijk frustrerend.
Ik weet van de helft van de termen die hier gehanteerd worden niet eens wat ze betekenen. Dus begin dan maar eens te zoeken.
Maar ik ben al blij dat er tenminste links worden geplaatst naar topics waar ik alvast kan beginnen lezen.
Wat is QNAP? ;)
Het forum bevat ook zoveel product-specifieke informatie en minder algemene zaken. Die zijn althans moeilijker te vinden, terwijl die voor een beginner het meest interessant kunnen zijn.

@MAX3400: Ik gebruik Thunderbird en FireFox. Ik zou gewoon de mailfolders en de user-data voor beiden op die netwerkschijf zetten zodat ik ze ook met een 2de laptop zou kunnen gebruiken. De data staat nu op de laptop.
BU is inderdaad Back-Up.

[ Voor 21% gewijzigd door RikHouben op 04-01-2012 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

RikHouben schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:41:
@MAX3400: Ik gebruik Thunderbird en FireFox. Ik zou gewoon de mailfolders en de user-data voor beiden op die netwerkschijf zetten zodat ik ze ook met een 2de laptop zou kunnen gebruiken. De data staat nu op de laptop.
BU is inderdaad Back-Up.
Ik zou gewoon eerst eens gaan kijken in hoeverre je die data op een "remote schijf" mag plaatsen en daarna eens kijken wat de risico's zijn van het openen/schrijven naar die lokatie. Bijvoorbeeld PST's van Microsoft zijn volledig unsupported door Microsoft en ze hebben zelfs een dikke disclaimer op hun site staan over het gebruik van PST's naar netwerk-schijven in welke vorm dan ook.

/edit: ook het aanspreken van die data "mogelijk tegelijkertijd" met een andere PC kan nog wel eens rare situaties opleveren.

Backup is een Engelse term trouwens en 1 woord als zelfstandig naamwoord ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Wat zijn PST's?
Backup komt als 1 woord niet door mijn Nederlandstalige spelling controle, maar wel als back-up. ;)

Je kan bij Thunderbird de locatie van je "locale map" instellen. Die kan volgens mij gewoon op een netwerkschijf staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

RikHouben schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:48:
Die kan volgens mij gewoon op een netwerkschijf staan.
Aannames... :o

Sorry, maar terugverwijzend naar Microkid (en een stukje beleid op GoT); ga eerst eens uitzoeken wat je exact (!!!) op een remote disk wil wegzetten. Dus, welke files/folders en bij welke applicatie ze horen. Ga dan eens rustig Googlen of die data op een remote lokatie mag staan, concurrent aangesproken kan/mag worden, wat eventuele gevolgen zijn voor data-corruptie etc.

Ja, je kan "alles" wel op de NAS/SAN/DAS zetten; wil niet zeggen dat het altijd maar bereikbaar en werkend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Ondertussen gevonden => PST: Wikipedia: Personal Storage Table

Ik zal eens op de website van Mozilla zoeken of die folders echt op een netwerkschijf kunnen staan.
De folders die ik op die NAS wil zetten zijn de .thunderbird en .mozilla/Firefox folders van 2 users.
Deze bevatten de settings voor de mail-accounts en de mails zelf en de account-settings voor de browser per user. Die had ik dus graag op een centraal punt.
Je kan die folders gewoon copieren naar een andere PC nadat je Thunderbird en FF hebt geinstalleerd. En je kan gewoon verder werken alsof je nog steeds op die andere PC werkt. (dat heb ik reeds geprobeerd, zelfs een overstap van Windows7 naar Ubuntu werkt op die manier!)

[ Voor 21% gewijzigd door RikHouben op 04-01-2012 21:15 ]

Pagina: 1