HDD Defect, eruit gehaald, SSD boot niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:51
Hallo Allen,

In mijn pc heb ik een 3 tal SATA :? schijven (2 x WD 500GB 1 x Samsung 500GB) en 1 Crucial M4 128GB SSD.
Tot op heden werkt alles perfect, echter is mijn 500GB Samsung harde schijf aan het overlijden. De schijf tikt en geeft fouten aan tijdens de SMART check. Ik heb alle data die ik nodig had van die harde schijf eraf kunnen halen en aangezien er geen garantie meer op zit, dacht ik, ik haal de schijf er vast uit, dan vervang ik hem binnenkort voor een ander.

Zo gezegd, zo gedaan, harde schijf eruit gehaald, systeem aangesloten en hij boot niet meer. Windows wil niet opstarten en hij geeft aan dat hij bootsoftware nodig heeft vanaf de Windows 7 DVD. Raar, want Windows is geïnstalleerd op de SSD en niet op de 500GB Samsung hdd. Ik heb nu de HDD weer terug gezet in de PC en hij boot weer. Ergens vraagt de pc om die schijf tijdens het opstarten.

Nu ben ik met Treesize Pro aan het neuzen geweest en zie op de harde schijf een verborgen mapje staan genaamd: Boot en er staan wat bestanden op genaamd: bootsect.bak bootmgr win7.ld . Deze bestanden moeten lijkt mij of naar de SSD of naar een andere HDD om hem te booten. Echter heb ik geen idee hoe ik dit nu zo snel ga oplossen. Ik heb al even geGoogled en geneusd in het forum maar kan zo snel geen oplossing vinden.

Heeft iemand een idee / oplossing? (en dan niet compleet Windows er opnieuw opzetten)

Even wat specs nog van de PC:
AMD Phenom X6 1090T
Moederbord MSI 990FXA-GD65
8GB Corsair
M4-CT128M4SSD2 ATA Device (128 GB, SATA-III)
SAMSUNG HD501LJ ATA Device (500 GB, 7200 RPM, SATA-II)
WDC WD5000AADS-00M2B0 ATA Device (500 GB, SATA-II)
WDC WD5000AAKS-60WWPA0 ATA Device (500 GB, 7200 RPM, SATA-II)

[ Voor 10% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 04-01-2012 19:47 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Samsung eruit, Win 7 DVD erin, opstarten, on-screen goed lezen en een Repair doen van de installatie op de SSD?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-06 14:59

Perkouw

Moderator General Chat
Zodra je pc opstart even de juiste F toets indrukken om het boot medium te selecteren en dan vanaf je SSD booten ? Als dat niet werkt Max3400 zijn oplossing proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Perkouw op 04-01-2012 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Perkouw schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:47:
Zodra je pc opstart even de juiste F toets indrukken om het boot medium te selecteren en dan vanaf je SSD booten ?
Dit heb ik geprobeerd, echter blijft hij de foutmelding weergeven.
MAX3400 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:46:
Samsung eruit, Win 7 DVD erin, opstarten, on-screen goed lezen en een Repair doen van de installatie op de SSD?
Ik ga dit zo even proberen, maar bestaat er een kans dat het mis gaat en dat ik alles opnieuw moet installeren hierdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tijdens de installatie van win7 wordt er een 100 mb partitie aangemaakt.
Die staat dan waarschijnlijk op je harddisk en niet op de ssd.
Deze is nodig voor booten via de ssd.

Mogelijk kun je hem verplaatsten met acronis software, maar een nieuwe instal van win7 is gemakkelijker.
Voordat je een nieuwe install doet op je ssd al je harddisken eerst loskoppelen.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2012 19:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:49:
Tijdens de installatie van win7 wordt er een 100 mb partitie aangemaakt.
Die staat dan waarschijnlijk op je harddisk en niet op de ssd.
Deze is nodig voor booten via de ssd.

Mogelijk kun je hem verplaatsten met acronis software, maar een nieuwe instal van win7 is gemakkelijker.
Welke Acronis software heb ik hier voor nodig? Ik heb Acronis True image home draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zanzibar-1337 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:52:
[...]

Welke Acronis software heb ik hier voor nodig? Ik heb Acronis True image home draaien.
Doe dat nou maar niet; Acronis kan er picky zijn met het overschrijven van bootsectoren; daarbij staat de bootmgr waarschijnlijk ook te wijzen naar een ander device (niet je SSD) dus dan kom je over een uur weer hier dat Acronis het probleem ook niet heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met de (boot)cd van acronis moet je dan opstarten, dus buiten windows om.
Weet niet goed of deze ook losse partities kan verplaatsen, maar complete disk clonen lukt hiermee in ieder geval wel.

Makkelijker is mischien gewoon een verse install met je harddisks los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
MAX3400 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:54:
[...]

Doe dat nou maar niet; Acronis kan er picky zijn met het overschrijven van bootsectoren; daarbij staat de bootmgr waarschijnlijk ook te wijzen naar een ander device (niet je SSD) dus dan kom je over een uur weer hier dat Acronis het probleem ook niet heeft opgelost.
Ok, dan ga ik met de Windows 7 dvd proberen te recoveren. Alle HDD's eerst loskoppelen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix11
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 23:22

marnix11

AFCA ★★★

Welke HDD modus heb je ingesteld staan in de bios? IDE of AHCI? Je hebt kans dat als je 'm nog op IDE hebt staan dat de ssd niet helemaal goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En als tie dan ineens op ahci wordt gezet, boot tie helemaal niet meer.......

Je kan het proberen met recoveren (weet niet of dat goed gaat, als je 100 mb bootpartitie op een andere schijf staat), maar eerst een backup maken, kan ik je altijd aanraden.

In schijfbeheer (rechtermuistoets, deze computer, beheren, schijfbeheer) zie je ook deze partitie als het goed is.
Kijk even waar die dan op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
marnix11 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:59:
Welke HDD modus heb je ingesteld staan in de bios? IDE of AHCI? Je hebt kans dat als je 'm nog op IDE hebt staan dat de ssd niet helemaal goed werkt.
Staat op ahci.
AUijtdehaag schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:01:
En als tie dan ineens op ahci wordt gezet, boot tie helemaal niet meer.......

Je kan het proberen met recoveren (weet niet of dat goed gaat, als je 100 mb bootpartitie op een andere schijf staat), maar eerst een backup maken, kan ik je altijd aanraden.

In schijfbeheer (rechtermuistoets, deze computer, beheren, schijfbeheer) zie je ook deze partitie als het goed is.
Kijk even waar die dan op staat.
En op die schijf stond een systeempartitie. Heb nu de dvd erin.. Maar krijg geen optie voor recovery.. bij xp had je altijd een console daarvoor. Echter weet ik niet hoe ik dit kan benaderen bij de win7 dvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zanzibar-1337 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:09:
[...]

Maar krijg geen optie voor recovery.. bij xp had je altijd een console daarvoor. Echter weet ik niet hoe ik dit kan benaderen bij de win7 dvd.
http://www.nirmaltv.com/2...r-windows-7-installation/

Ik heb nooit "Recovery" gezegd; Repair zou er wel bij moeten staan.

Ik zou trouwens geen van de schijven loskoppelen behalve die nu dus kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mischien dit ook eens lezen? http://www.sevenforums.co...522-100-mb-partition.html
Suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
MAX3400 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:15:
[...]

http://www.nirmaltv.com/2...r-windows-7-installation/

Ik heb nooit "Recovery" gezegd; Repair zou er wel bij moeten staan.

Ik zou trouwens geen van de schijven loskoppelen behalve die nu dus kapot is.
Denk dat de schijf niet goed is. Ik zie het iig niet. Ik ben nu een recovery disk aan het maken mbv. deze site:
http://www.sevenforums.co...m-repair-disc-create.html

Hij is bijna klaar dus ga het dan proberen. (Thanks AUijtdehaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-06 02:09
Ik denk dat jouw probleem een missende MBR is. Hierin staan de opstartgegevens van windows, die op de eoa manier op je HDD en niet op je SSD stonden. Kleine gok: je had windows op je HDD staan, en via daar ook windows op je SSD geinstalleerd?

Vaak zat gehad door dom gekloot van mij, de oplossing:

Haal even AL je schijven los, behalve je SSD. Dan kan er met de data die daar opstaat niets verkeerd gaan.

Leen van een vriend even een schijf waar windows op staat (die dan ook kan opstarten, dus het liefst een vriend die 1 HDD met windows heeft, en opstart als alleen die schijf erin zit. De MBR zit dan op deze schijf. Als hij 2 schijven heeft en op beide windows heeft/heeft gehad, dan kan het zijn dat hij zijn MBR ook ergens anders op heeft staan)

Zodra je in Windows zit, moet je met " EasyBCD" een nieuwe bootmgr en MBR aanmaken, en die op de SSD plaatsen (bij BCD deployment). Kies bij install BCD je SSD partitie, en daaronder bij write MBR natuurlijk Windows 7.

Let op dat je in je boot menu (Edit Boot Menu) nu wel je geleende HDD windows en je SSD windows hebt, anders moet je die even aanmaken bij Add new entry. Kies wel de goede drive voor de SSD en de HDD.

Edit:

Nog een oplossing, heb ik het laats mee gefixed toen, zoals bij jou, de DVD niet wou helpen.
- doe de DVD erin, boot de DVD, (dan even zoeken naar de opties, die weet ik niet, maar ergens kan je prompt/cmd kiezen) en ga in prompt.

typ dan na elkaar, elke keer gevolgd door enter:

BootRec.exe /ScanOs (Scans all disks for Windows installations and displays them to you. )

BootRec.exe /fixmbr

BootRec.exe /FixBoot

( deze misschien ook nog als het niet werkt: /RebuildBcd (Scans all disks for Windows installations and prompts you to pick the ones you want to add to the BCD.))

Dan zou het moeten werken

[ Voor 78% gewijzigd door luuksnijmegen op 04-01-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
luuksnijmegen schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:12:
Ik denk dat jouw probleem een missende MBR is. Hierin staan de opstartgegevens van windows, die op de eoa manier op je HDD en niet op je SSD stonden. Kleine gok: je had windows op je HDD staan, en via daar ook windows op je SSD geinstalleerd?

Edit:

Nog een oplossing, heb ik het laats mee gefixed toen, zoals bij jou, de DVD niet wou helpen.
- doe de DVD erin, boot de DVD, (dan even zoeken naar de opties, die weet ik niet, maar ergens kan je prompt/cmd kiezen) en ga in prompt.

typ dan na elkaar, elke keer gevolgd door enter:

BootRec.exe /ScanOs (Scans all disks for Windows installations and displays them to you. )

BootRec.exe /fixmbr

BootRec.exe /FixBoot

( deze misschien ook nog als het niet werkt: /RebuildBcd (Scans all disks for Windows installations and prompts you to pick the ones you want to add to the BCD.))

Dan zou het moeten werken
toon volledige bericht
BIj /FixBoot geeft hij aan dat hij een element niet kan vinden bij RebuildBcd doet hij hetzelfde. Ik ga nu je eerste oplossing proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Heb je alle 3 opties geprobeerd? Dus ook /RebuildBcd?

Deze heb ik ook geprobeerd bij mij, maar die lukt bij mij niet, misschien het proberen waard:
http://www.sevenforums.co...7-master-boot-record.html

[ Voor 13% gewijzigd door luuksnijmegen op 04-01-2012 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Kan je niet gewoon een verse windows-install doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
hij wou juist geen hele reinstall, het moet zo lukken. Zijn Boot Settings Configurations (BCD) en Master Boot Record (MBR) zijn kwijt denk ik. Hij moet dus een nieuwe BCD maken en een nieuwe MBR, dan moet het allemaal weer goed gaan. Met Windows zelf is niets aan de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
luuksnijmegen schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:46:
Heb je alle 3 opties geprobeerd? Dus ook /RebuildBcd?

Deze heb ik ook geprobeerd bij mij, maar die lukt bij mij niet, misschien het proberen waard:
http://www.sevenforums.co...7-master-boot-record.html
Die lukt bij mij ook niet. Ben nu met EasyBCD bezig. Het ziet er tot nu toe goed uit. Ik ga nu rebooten en dan hoop ik dat hij het doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
oke! Let goed op dat je er een optie heb staan, anders boot je weer helemaal niet! Dus check ff of je voor de geleende windows een entry hebt staan, en voor de nieuwe ook een.

Boot hij dan van de SSD, probeer dan de HDD eruit te halen. Boot hij niet, even andere dingen met EasyBCD proberen. Het moet lukken!

(edit: ik heb, altijd handig, een oude hdd van 40 gb liggen met daarop windows 7 home ofzo, die kan ik er zo inpluggen, en daarmee opstart problemen of andere rotzooi mee verhelpen. Is een aanrader! Linux live cd ook handig, maar weet niet of EasyBCD oid daarmee werkt. Verder HEEL handig: Hiren' s boot cd 15, een bootable CD met ik weet niet hoeveel programmas om te formatteren, partitioneren, recoveren etc, en een miniXP)

[ Voor 40% gewijzigd door luuksnijmegen op 04-01-2012 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
luuksnijmegen schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:01:
oke! Let goed op dat je er een optie heb staan, anders boot je weer helemaal niet! Dus check ff of je voor de geleende windows een entry hebt staan, en voor de nieuwe ook een.

Boot hij dan van de SSD, probeer dan de HDD eruit te halen. Boot hij niet, even andere dingen met EasyBCD proberen. Het moet lukken!
Hij boot niet.. Hmm misschien een erg domme opmerking maar op de oude Samsung hdd staan systeem bestanden (als ik beveiligde systeembestanden weergeef): namelijk het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://img818.imageshack.us/img818/7443/bootw.png

Kan ik deze niet gewoon naar mijn SSD schijf kopiëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Dat lijkt me niet lukken... Denk dat allemaal verwijzingen dan niet kloppen. (je kan het proberen, maar ik heb GEEN idee wat er dan gaat gebeuren :P)

Even een vraag. Als je hem start, wat voor foutmelding krijg je te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Gelukt! Hij boot nu vanaf de SSD en heb de oude Samsung Losgekoppeld! Enorm bedankt voor je hulp!

Wat er net allemaal precies mis ging weet ik niet, maar het werkt nu! Nu alleen nog even de tabel aanpassen zodat ie direct doorstart en niet 10 seconden wacht (dan ben je de snelheid van de SSD weer kwijt natuurlijk!) Dit kan lijkt mij gewoon via EasyBCD, toch?

*Edit*

In EasyBCD kan ik de Timeout options aanpassen, heb hem nu op Skip the boot menu gezet. Even testen of hij verder gaat ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 04-01-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
*edit* Dit heb je zojuist gedaan: dat kan idd in easy BCD (edit boot menu -> default OS after x sec, even 0 van maken.) Handiger is " skip boot menu"

als ik jou was: install op een oude schijf ook W7, en zorg dat beide schijven los van elkaar kunnen opstarten (dus als er eentje inzit). Dan kan je altijd die andere schijf erin prikken en problemen verhelpen.

Verder: download Hirens boot CD, ZEER handig. http://www.hiren.info/pages/bootcd

Verder: met easy BCD is je boot setting te backuppen, ook altijd handig. Kan je zo weer laden zodat je bootsettings weer goed zijn als je ff aan het spelen was.

EDIT 2: een tip: Als je ooit windows XP mocht installeren, dan moet je met EasyBCD je W7 en XP boot even fixen, want XP schrijft over je Windows 7 boot settings. Dus dan in XP zelf even je boot menu weer maken.

[ Voor 17% gewijzigd door luuksnijmegen op 04-01-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Misschien nog niet eens zo'n gek idee! Hij start nu direct door, het enige verschil met het opstarten is dat ik mijn mooie Windows logo niet meer in beeld zie vliegen, maar een Windows Vista balkje zie tijdens het opstarten, het gaat wel sneller!

Ik draai gelijk een backup van mijn Boot en Hiren die ken ik wel, alleen heb ik die nergens meer liggen, misschien maar weer eens downloaden! Enorm bedankt voor je (jullie allemaal trouwens) hulp!

*Windows XP ga ik niet meer installeren op mijn pc, ik kan die snelheid dan niet aan vrees ik! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 04-01-2012 22:45 ]

Pagina: 1