HD 5870 crashed in games niet in benchmarks

Pagina: 1
Acties:

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:23
Ik heb al enige tijd een sapphire vapor-x HD5870 videokaart en al die tijd crashed die op onregelmatige momenten in games. Het is een bekend probleem, een soort verticaal gestreept behang beeld met een vastlopende pc.

Voor mezelf heb ik hier een workaround op gevonden door, of de koeling op een custom setting te zetten en eerder op te toeren, of de clocks van GPU en mem te verlagen van 875/1250 naar 850/1200.

Nu wil ik binnenkort met de videokaart in de pc terug naar de winkel voor garantie en probeer dus het probleem te herhalen d.m.v. een benchmark programma wat de videokaart zou moeten belasten, maar na 3 programma's geprobeerd te hebben heb ik nog geen vastloper. Programma's die ik heb geprobeerd zijn: 3d mark 11, unigen heaven v2.5 en h.a.w.x. 2 benchmark.
De reden dat ik een benchmark programma wil gebruiken is, games vragen meestal om een internet verbinding en het moment van vastlopen is erg wisselend.

Weet er iemand verder nog programma's?

Verder, ik heb geen doos meer van de videokaart, doen winkels moeilijk hierover bij garantie?

Of weet iemand een andere oplossing voor het vastloop probleem?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:53

D4NG3R

kiwi

:)

Furmark. Als hij daarmee niet crashed betwijfel ik sterk of het wel aan je GPU ligt.

Uit welke onderdelen bestaat de rest van je systeem?
jbbrans schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:38:
Verder, ik heb geen doos meer van de videokaart, doen winkels moeilijk hierover bij garantie?
De meesten niet nee. Er word gekeken naar de sticker met het serienummer op de videokaart zelf. Als je deze kwijt bent gaan shops pas echt zeiken.

Mochten ze alsnog gaan zeuren RMA aanvragen bij Sapphire.

[ Voor 60% gewijzigd door D4NG3R op 04-01-2012 18:41 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

^ Dit plus het feit dat je gewoon lekker met je kaartje terug kan naar de winkel of je nu een doos hebt of niet, daar kunnen / mogen zij niet moeilijk over doen.
De factuur heb je natuurlijk wel nodig hierbij, maar dat spreekt voor zich.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de kaart waarschijnlijk een weekje of 2 á 3 kwijt bent afhankelijk van de oplossing die zij bieden.

• jbbrans
D4NG3R schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:40:
Furmark. Als hij daarmee niet crashed betwijfel ik sterk of het wel aan je GPU ligt.

Uit welke onderdelen bestaat de rest van je systeem?

[...]

De meesten niet nee. Er word gekeken naar de sticker met het serienummer op de videokaart zelf. Als je deze kwijt bent gaan shops pas echt zeiken.

Mochten ze alsnog gaan zeuren RMA aanvragen bij Sapphire.
De rest van het systeem is:
AMD X6 1090T
Asus crosshair IV formula
16 GB Corsair vengeance (maar met 4 GB kingston valueram ook problemen)
Intel 80 GB SSD (type weet ik zo niet)
2 x 640 GB in raid 0
1 x 2 TB HDD
27" Samsung monitor 1920 x 1080 maar ook met een 20" Dell monitor 1600 x 1200 problemen
DVD writer
DVD reader
Coolermaster CM 690 II
Logitech G15 (met behulp van everest de temperaturen in de gaten kunnen houden)

Antec truepower 650W voeding

Temperaturen zien er goed uit. Processor max. 44C, videokaart op automaat max 64C, op custom 54C.

Het vastlopen gebeurd op de meest vreemde ogenblikken in een game en lijkt niet temperatuur gerelateerd.
Het kan als ik het spel opstart, als ik al een tijdje bezig ben. Op rustige momenten op het scherm of drukke. Het maakt niet uit.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:53

D4NG3R

kiwi

:)

15 mins op de hoogste settings met extreme-burnin mode aan en AA op 8x.
Trekt mijn flink OC'de HD5770 naar de 77c terwijl games als BF3 de 65 nog niet eens halen :+ .

Trekt de videokaart dat wel zonder eruit te klappen dan nogmaals: Denk ik niet dat je GPU het probleem is.

In dat geval zou ik je CPU en RAM gaan testen met respectievelijk Intelburntest (Werkt ook op AMD ja :+) en Memtest86+

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 04-01-2012 19:08 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jbbrans
Schiet mij maar in een kapotje 8)7
Na gisteren de kaart lekker warm te hebben gestookt met furmark (max 77 c, ventilator op auto), heb ik vandaag diverse games kunnen doen, zonder een enkele vastloper en alles op de juiste clocks en fan op auto.

Misschien moest de kaart wel een keertje goed warm worden.

Maar door dit te schrijven, vraag ik natuurlijk wel weer om een vastloper. ;)

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-02 17:44
Dat lijkt er meer op te duiden dat er toch iets mis is met je videokaart, want nu ben je bezig geweest met een reflow, wat met een nieuwe kaart toch zeker niet nodig moet zijn om 'm goed te laten werken. Zie het "Doodgaan van de Nvidia 8000 serie kaarten" topic (of een iets andere naam) : de kaarten verslijten waardoor de soldeerverbindingen niet meer goed zijn, door hem in een oven te stoppen los je dat probleem op, maar je kunt beter met je kaart terug gaan :)

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02 16:21

fynrd1

Fooled by Randomness

Welke drivers gebruik je? is het probleem ook aanwezig op een schone OS?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• Kw4kje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-02 11:26
Ha toevallig,

Heb precies het zelfde probleem met ook een saphire 5870. Deze heb ik al een tijdje in een doos opgeborgen, dik een jaar ofzo. Nu in de vakantie beetje aan het knutselen geweest en een leuk systeempje in elkaar gezet. Je hoopt toch stiekem dat het probleem opeens weg is na een jaar in een doos te hebben gelegen :P, maar helaas. Bij gamen, loopt ie naar enige tijd vast precies het zelfde als jij beschrijft. Bij mij loopt ie ook in furmark vast. De temp blijven gewoon normaal. Ik heb hem van de week meteen RMA opgestuurd, had nog 2 maanden garantie. Nu maar afwachten :)

Maar dit is echt een probleem om dood moe van te worden letterlijk, ene keer kun je zo 2 uur achter elkaar gamen en lijkt er niks aan de hand te zijn, de volgende morgen kun je maar 10 min gamen en het loopt alweer vast. Het beste is gewoon terugsturen.

[ Voor 19% gewijzigd door Kw4kje op 06-01-2012 00:53 ]

• jbbrans
fynrd1 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 00:13:
Welke drivers gebruik je? is het probleem ook aanwezig op een schone OS?
Ik had eerst ook gehoopt dat het een driver probleem zou zijn, maar helaas. Ik gebruik nu 11.12.
De computer heb ik vorige maand weer eens helemaal opnieuw geinstalleerd.

• jbbrans
Kw4kje schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 00:45:
Ha toevallig,

Heb precies het zelfde probleem met ook een saphire 5870. Deze heb ik al een tijdje in een doos opgeborgen, dik een jaar ofzo. Nu in de vakantie beetje aan het knutselen geweest en een leuk systeempje in elkaar gezet. Je hoopt toch stiekem dat het probleem opeens weg is na een jaar in een doos te hebben gelegen :P, maar helaas. Bij gamen, loopt ie naar enige tijd vast precies het zelfde als jij beschrijft. Bij mij loopt ie ook in furmark vast. De temp blijven gewoon normaal. Ik heb hem van de week meteen RMA opgestuurd, had nog 2 maanden garantie. Nu maar afwachten :)

Maar dit is echt een probleem om dood moe van te worden letterlijk, ene keer kun je zo 2 uur achter elkaar gamen en lijkt er niks aan de hand te zijn, de volgende morgen kun je maar 10 min gamen en het loopt alweer vast. Het beste is gewoon terugsturen.
Het is inderdaad iets om moe van te worden. Vooral omdat het niet op een vast moment gebeurd en niet direct reproduceerbaar is.
Gisteren heb ik dus de hele dag verschillende games kunnen doen zonder uitval, maar dat geeft geen garantie.

Binnenkort ook maar even mee terug, alleen even een doos vinden om de kaart op te sturen.
Als ik zeker wist dat de webwinkel er direct iets aan zou kunnen doen, dan had ik wel langs gereden. Maar het is toch wel een belangrijk onderdeel van een computer, waar je niet zomaar even een paar weken zonder kunt.
Nu heb ik wel andere videokaarten liggen, maar dat zijn agp kaarten.

[ Voor 6% gewijzigd door jbbrans op 06-01-2012 10:34 ]

• jbbrans
Kw4kje schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 00:45:
Ha toevallig,

Hoe is het bij jouw rma afgelopen?

Ik heb deze week mijn kaart na 2 maanden terug.
In eerste instantie was ik blij dat bij de winkel ook een probleem gevonden was, maar achteraf bleek dat ze op het verkeerde getest hebben.
Op die eerste melding is de kaart wel doorgestuurd naar Sapphire, waar ze (natuurlijk) niets hebben kunnen ontdekken.
Winkel zegt nu dat het een driver issue is.

Nu heb ik dus de kaart ongerepareerd weer terug en ben ik weer terug bij af.

Langzaam aan het kijken voor een nieuwe videokaart (7x serie) en een prullenbak voor deze kaart.

[ Voor 3% gewijzigd door jbbrans op 16-03-2012 11:36 ]

• Kw4kje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-02 11:26
jbbrans schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:35:
[...]

Hoe is het bij jouw rma afgelopen?

Ik heb deze week mijn kaart na 2 maanden terug.
In eerste instantie was ik blij dat bij de winkel ook een probleem gevonden was, maar achteraf bleek dat ze op het verkeerde getest hebben.
Op die eerste melding is de kaart wel doorgestuurd naar Sapphire, waar ze (natuurlijk) niets hebben kunnen ontdekken.
Winkel zegt nu dat het een driver issue is.

Nu heb ik dus de kaart ongerepareerd weer terug en ben ik weer terug bij af.

Langzaam aan het kijken voor een nieuwe videokaart (7x serie) en een prullenbak voor deze kaart.
Precies het zelfde, ze hebben er een week furmark en allerlei andere testen gedaan, geen fout kunnen ontdekken. Dus kreeg de kaart weer mooi terug gestuurd. Toch is er gewoon iets mis met de kaart, zodra je er games mee gaat spelen krijg je artifacts en dit ligt zeker niet aan de drivers. Zodra ik er een andere kaart in de pc stopte werkte alle games wel vlekkeloos. In de tussen tijd heb ik maar een nieuwe gekocht. En deze oude kaart? Tja weer terug in de doos gestopt en daar blijft hij verlopig in zitten!
Pagina: 1