Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Raid voor 2x HDD's, maar die ene AHCI voor SSD dan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• WietKop
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 26-10-2017
Hallo, mijn situatie is als volgt:
Ik heb 1 SSD die aangesloten is op SATA1 met in het EFI/BIOS ingesteld AHCI.. nu wou ik daar gisteren 2 hdd's van elk 1 terra op aansluiten en ze op RAID0 zetten...

Maar als ik de Storage Controller veranderd op RAID dan wilt m'n Windows niet meer booten... gelukkig heb ik overal backup's dus heb maar vlug Windows 7 erop geinstalleerd. Raid werkte, deze geinstalleerd maar als ik dan vervolgens AS SSD liet benchmarken dan las ik leestijden van slechts 290mb terwijl het vroeger minstens aan 412mb/s vooruitging ... als ik Raid uitzet zoals oorspronkelijk dan heb ik normale schijf en leestijden

Nu is m'n vraag hoe ik AHCI en RAID combineer?

Ik heb een Asrock 970extreme4 moederbord met sata 600 poorten

Groeten!

WietKop wijzigde deze reactie 04-01-2012 14:33 (5%)

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

quote:
WietKop schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:31:

Nu is m'n vraag hoe ik AHCI en RAID combineer?
Niet, je controller kan kan niet verschillende modi aan. Hooguit dat je 1 poort nog op Native IDE kan zetten, maar daar heb je niet zo veel aan in dit geval.

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• WietKop
Is de reden dat het niet lukt omdat het een budget moederbord is? Zou het op een Asus of Gigabyte wel lukken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nope, ligt aan de chipset. Enige dat je op een wat duurder bord wel hebt is meerdere controllers, zodat je daar het onderscheid kan maken.

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• WietKop
Wat kan ik dan nog doen? In Acronis heb je iets zoals virtuele raid.. is dat aan te raden?

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017

CiPHER

Brute Force

Gebruik je wel moderne AMD RAID drivers? Je hebt een SB950 (SATA 6Gbps) southbridge en geen extra SATA controllers.

Normaal zou je een SSD prima op je chipset controller kunnen gebruiken terwijl die in RAID modus staat. Moderne AMD RAID drivers draaien de SSD dan in AHCI mode. Laat anders eens een screenshot zien van AS SSD. Maar eerst je drivers controleren.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• WietKop
Ik heb de laatste drivers van deze pagina gedownload
http://support.amd.com/us...s/Pages/raid_windows.aspx

Dat zou toch het nieuwste moeten zijn?

Zucht, kennissen zeiden al dat Asrock goedkope brol is...

Screenshot kan ik nu niet meer tonen omdat ik ondertussen alles heb teruggezet op AHCI met een image

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-07 14:48

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Asrock is een succesvolle buyout geweest nadat Asus het had opgestart... En als je rondkijkt (ik ken je kennissen verder niet), zie je overal dat Asrock best wel goede reviews krijgt en zeker op de wat duurdere borden...

Xbox Live: OctagonQontrol

• WietKop
Ik had ook die indruk, heb me voor aanschaf rot gezocht achter reviews en gebruikerservaringen maar dit simpele puntje van AHCI & Raid lijkt toch wel een serieus struikelblok te zijn.

Ik zal anders het systeem nog eens herinstalleren op RAID en ik toon jullie dan de resultaten met een paar oplossingen als gevolg hopelijk

• MAX3400

MAX3400

Even vooruit kijkend dan maar; als je een paar tientjes wil uitgeven, denk ik dat je wel ergens een PCI-e RAID-kaartje kan vinden en daar je nieuwe HDD's op aansluiten.

• WietKop
Maar ik heb dit moederbord nog maar net upgrade van een Asus M4N75TD. Je verwacht toch anno 2012 dat basis Raid setups zoals mijne in dit geval probleemloos werken?

• MAX3400

MAX3400

quote:
WietKop schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:12:
Maar ik heb dit moederbord nog maar net upgrade van een Asus M4N75TD. Je verwacht toch anno 2012 dat basis Raid setups zoals mijne in dit geval probleemloos werken?
Zoals TERW_DAN al uitlegt; dat is zowel een beperking van een chipset als van de inrichting van een board. Helaas voor jou, in dit geval, maar mogelijk voor een volgende keer eerst de handleiding van een toekomstig board downloaden en lezen.

• WietKop
Hmm ok dat is dan duidelijk.

Hier alvast een bench op AHCI
http://i39.tinypic.com/nq5w9c.jpg

Op Raid was het gisteren bijna de helft minder

• CiPHER

CiPHER

Brute Force

Volgens mij zit je daar naast, MAX3400. Moderne controllers zoals Intel en AMD kunnen in RAID modus draaien (BIOS) terwijl ze een losse SSD die niet onderdeel is van een RAID array gewoon als AHCI aanbieden aan Windows. Je hebt dan een driver die meerdere controllers registreert. Anders wat het helemaal niet mogelijk om überhaupt TRIM te hebben, als de SSD niet als ATA controller wordt aangestuurt. De RAID arrays worden namelijk als SCSI-disk gezien.

Dus het zou moeten werken: BIOS instellen op RAID, en losse SSD zonder array op dezelfde controller die in Windows als AHCI gezien wordt. Redelijk wat mensen draaien deze setup, en behouden dus ook TRIM-support op hun SSD. Ik weet echter niet zeker of AMD in RAID modus een ATA of AHCI device exporteert. Indien dat eerste heb je geen beschikking over NCQ. Indien dat laatste dan zou je volle snelheid moeten krijgen, met hooguit wat kleine verschillen doordat je andere drivers gebruikt.

Edit: WietKop was me voor; in zijn screenshot kun je zien dat NCQ werkt dus moet hij wel AHCI draaien. Je ziet ook dat het een ATA driver is, anders zou je SCSI disk device zien ipv SATA disk device.
Edit2: beter lezen, zijn screenshot is op AHCI mode. WietKop, kun je ook nog eens een screenshot laten zien met RAID setting?

CiPHER wijzigde deze reactie 04-01-2012 15:30 (14%)

• coffeejunkee
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-08-2018
Hmm, in principe zou het gewoon moeten werken met de controller op raid (raid heeft ook ncq net als ahci) maar in de praktijk lijkt dit tegen te vallen. Hier iemand met hetzelfde probleem: http://www.tomshardware.co.uk/forum/291085-12-raid0-time, maar geen oplossing.

Misschien nog eens proberen met de Microsoft AHCI driver. Of gewoon dat raid gedoe vergeten, gewoon 2 losse schijven heeft ook zijn voordelen.

• WietKop
Ok, ik heb daarnet de BIOS upgedate naar de laatste versie en de laatste AMD SATA RAID drivers gedownload, dan AHCI veranderd naar RAID, raid0 ingesteld en dan Windows geinstalleerd

Als ik de bench uitvoer dan krijg ik duidelijk lagere snelheden... zucht!

Tjah, er zit niks anders op dan gewoon 2 losse HD's te gebruiken idd

Linksbovenaan RAID, rechtsonderaan AHCI
http://i44.tinypic.com/6z0kzp.jpg

• xheroxkefx
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16-08 16:45
En een losse raid controller dan?

-

• Swordlord
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

Swordlord

Act first, think never

quote:
CiPHER schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:27:
Volgens mij zit je daar naast, MAX3400. Moderne controllers zoals Intel en AMD kunnen in RAID modus draaien (BIOS) terwijl ze een losse SSD die niet onderdeel is van een RAID array gewoon als AHCI aanbieden aan Windows. Je hebt dan een driver die meerdere controllers registreert. Anders wat het helemaal niet mogelijk om überhaupt TRIM te hebben, als de SSD niet als ATA controller wordt aangestuurt. De RAID arrays worden namelijk als SCSI-disk gezien.

Dus het zou moeten werken: BIOS instellen op RAID, en losse SSD zonder array op dezelfde controller die in Windows als AHCI gezien wordt. Redelijk wat mensen draaien deze setup, en behouden dus ook TRIM-support op hun SSD. Ik weet echter niet zeker of AMD in RAID modus een ATA of AHCI device exporteert. Indien dat eerste heb je geen beschikking over NCQ. Indien dat laatste dan zou je volle snelheid moeten krijgen, met hooguit wat kleine verschillen doordat je andere drivers gebruikt.

Edit: WietKop was me voor; in zijn screenshot kun je zien dat NCQ werkt dus moet hij wel AHCI draaien. Je ziet ook dat het een ATA driver is, anders zou je SCSI disk device zien ipv SATA disk device.
Edit2: beter lezen, zijn screenshot is op AHCI mode. WietKop, kun je ook nog eens een screenshot laten zien met RAID setting?
NCQ wordt ook over het SCSI protocol gegooid, anders kan het niet dat een RAID-0 SSD setup hogere performance haalt in de 4k-64 benchmarks tov gewoon 4k...
quote:
WietKop schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:26:
Ok, ik heb daarnet de BIOS upgedate naar de laatste versie en de laatste AMD SATA RAID drivers gedownload, dan AHCI veranderd naar RAID, raid0 ingesteld en dan Windows geinstalleerd

Gewoon laten draaien dan met alles in single disk mode... lijkt me beter... Als je extra controller gaat kopen, gebruik deze dan voor de HDD's en laat je SSD op je southbridge aangesloten...

Swordlord wijzigde deze reactie 04-01-2012 16:55 (28%)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

quote:
WietKop schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:26:

Als het puur om opslag gaat kun je softwareRAID overwegen natuurlijk.

Help mij van m'n meuk af

Mijn BGG-list

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
Ik zit een beetje met hetzelfde vraagstuk, maar is het niet veel beter om gewoon in windows striping over die twee disks in te stellen? Kun je gewoon je sata mode op ahci houden.

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• CiPHER

CiPHER

Brute Force

Over het algemeen heeft Intel de beste RAID engine onder windows met geavanceerde trucjes. Ik ken de standaard software RAID driver niet zo goed onder Windows, maar je kunt bijvoorbeeld niets instellen zoals de stripesize, read-ahead of write buffering. Het is gewoon een simpel drivertje wat je verder niet kunt instellen.

Ook weet ik niet of je TRIM support hebt met de Windows software RAID functionaliteit, iets wat ik wel heb getest met Intel RST RAID drivers onder Windows 7. Ook zijn software RAIDs onder Windows niet bootable; RAID1 evenmin enkel omdat het on-disk formaat overeenkomt met een single disk. Maar je boot dan van een single disk niet van de RAID1 array.

Kortom, welk voordeel zou je hebben door Windows eigen bescheiden software RAID functionaliteit te gebruiken?

• Swordlord
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

Swordlord

Act first, think never

quote:
StefanvanGelder schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:39:
Ik zit een beetje met hetzelfde vraagstuk, maar is het niet veel beter om gewoon in windows striping over die twee disks in te stellen? Kun je gewoon je sata mode op ahci houden.
What CiPHER said...

Daaraan toegevoegd, de intel RAID controller is niet de domste, gezien de minimale verschillen tussen RAID en AHCI, doet de controller disks die geen deel uit maken van een array, gewoon aanleveren als ATA / AHCI en niet zoals een standaard raidcontroller die alles als SCSI aanleverd.

Je behoud dus alle functionaliteit op je SSD, trim etc... want er wordt gewoon gecommuniceerd middels ATA(Ahci) protocol.

Swordlord wijzigde deze reactie 22-12-2012 13:15 (3%)

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
quote:
TERW_DAN schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:45:
[...]

Als het puur om opslag gaat kun je softwareRAID overwegen natuurlijk.
Dat dus :) heb ik bij mn pa zn PC ook.. 2 disken in RAID 0 voor de snelheid, en een 3de disk in een swapbay.. maar omdat daar niet altijd de zelfde disk in zit moest de "bios" in AHCI ipv RAID.. anders klaagt het ding elke keer weer dat er een nieuwe disk is welke niet toegewezen is enzo :')

gewoon in Win7 de schijven naar dynamisch gezet, RAID 0 volume dr over heen, werkt al jaren als een tierelier :D

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based

• Sgt.guts
  • Laatst online: 19-10 22:40
Hallo ik heb precies hetzelfde probleem maar dan met een ASUS Sabertooth 990FX moederbord dit heeft dus helemaal niets met Asrock te maken.

Ik ben al een halve dag bezig maar zonder resultaat de raid 0 opstelling was eenvoudig maar zodra die single disk ( samsung 830 ) op RAID staat blijft deze crashen. ook met de laatste drivers. Je bent dus bijna verplicht om alle schijven in RAID opstelling te draaien , of een losse controller kopen wat een beetje van de zotte is als je een Sabertooth mb koopt !

Sgt.guts wijzigde deze reactie 29-06-2013 19:10 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20:05

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Oplossing met SB chip sets is: Raid sets op SATA poort 1,2,3,4 en losse disks zoals SSD op poort 5 en 6. In de BIOS kan je aangeven of poort 5&6 ook RAID zijn of ACHI. althans bij mijn Gigabyte board je.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True