Twee CentOS servers intern koppelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
In een datacenter hangen van mij twee servers. Deze zijn beide extern bereikbaar via x.x.x.10 en x.x.x.11.

Op .10 draait de website + mysql server. Op .11 draait een server applicatie welke apparaten afhandelt en deze data vervolgens in de database van .10 zet. De .10 server is centraal. De .11 server is een "node". Er zijn meerdere backup nodes hiervan, bijvoorbeeld y.y.y.11 en z.z.z.11, ook deze zetten hun data in de de centrale .10 database.

Het meeste verkeer gaat toch tussen x.x.x.10 en x.x.x.11 omdat x.x.x.11 de hoofd node is. Dit kost momenteel een hoop data verbruik, op .11 uitgaand en het zelfde op .10 als ingaand.

Nu heb ik destijds in het data center de eth1 van beide servers verbonden maar verder niet geconfigureerd. Hier ben ik nu mee bezig maar het lukt mij niet om hier iets duidelijk over te vinden of het zelf werkend te krijgen. Terwijl ik denk dat het (als je het weet) 5 minuten instel werk is.

Is er hier dus iemand die weet hoe ik beide gekoppelde eth1's moet configureren om daar het onderling verkeer over te laten gaan?

Er zit overigens een straight kabel tussen, maakt dit nog uit of had het een crosskabel moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:51

Predator

Suffers from split brain

Tussen 2 NIC's moet je inderdaad een crosscable gebruiken.
Gebruik ook een ander subnet dan je externe nics.
Daarna moet je je daemons aanpassen zodat je via de juiste IP adressen communiceren.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Kijk even met ethtool of het gigabit interfaces zijn, gigabit is namelijk auto crossing. Dan maakt het type kabel niet uit.

Als je ze wil configureren, kan je ze inderdaad het beste allebei een intern IP adresje geven. Bijvoorbeeld 172.16.0.1 en 172.16.0.2 met subnetmask 255.255.255.252.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 19:09
...en dan in /etc/hosts aangeven dat het ip van server-op-10.Black-Xjuh.whatever (bijvoorbeeld) 172.16.0.1 is, zodat het verkeer over de goede interface gaat (of al je scripts en configs aanpassen, maar dan is /etc/hosts aanpassen makkelijker) :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
Ik heb beide bekeken met ethtool eth1. De 1000baseT geeft hier aan dat het om gigabit gaat en een normale netwerk kabel zou moeten werken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
> ethtool eth1
Settings for eth1:
    Supported ports: [ TP ]
    Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full 
                            100baseT/Half 100baseT/Full 
                            1000baseT/Half 1000baseT/Full 
    Supports auto-negotiation: Yes
    Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full 
                            1000baseT/Half 1000baseT/Full 
    Advertised auto-negotiation: Yes
    Speed: Unknown!
    Duplex: Half
    Port: Twisted Pair
    PHYAD: 1
    Transceiver: internal
    Auto-negotiation: on
    Supports Wake-on: g
    Wake-on: d
    Current message level: 0x000000ff (255)
    Link detected: no

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
> ethtool eth1
Settings for eth1:
    Supported ports: [ TP ]
    Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full 
                            1000baseT/Full 
    Supports auto-negotiation: Yes
    Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full 
                            1000baseT/Full 
    Advertised auto-negotiation: Yes
    Speed: Unknown!
    Duplex: Half
    Port: Twisted Pair
    PHYAD: 1
    Transceiver: internal
    Auto-negotiation: on
    Supports Wake-on: g
    Wake-on: d
    Link detected: no

Nu baart het me wel zorgen dat er geen link wordt gedetecteerd, misschien toch geen kabel er tussen dan.

Maar ik ga het verder proberen te configureren met het subnet en ip adres.

In etc/hosts geef ik aan dat www.hetdomeinwaarikheenmoet.nl nu via eth1 intern moet gaan benaderen zonder overal deze host te wijzigen in het interne ip adres van de andere bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Black-Xjuh schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:21:
Nu baart het me wel zorgen dat er geen link wordt gedetecteerd, misschien toch geen kabel er tussen dan.
Zolang je de link niet opbrengt met ifconfig ethX up, zal ethtool ook de link niet detecteren. Ofwel, even aan beide kanten opbrengen. De status verandert dan als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ja, /etc/hosts override je DNS, het zal dus alleen gelden op de machine waar je die aanpassing hebt gedaan.

Om het voor de hele wereld aan te passen moet je in je DNS-server zijn (en dat wil je in dit geval niet, lijkt me ;))

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:59
Zonder de inhoud van nsswitch.conf te kennen kun je nooit zeggen dat de /etc/hosts file voorrang heeft over de DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NOS

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 09:15:
Zonder de inhoud van nsswitch.conf te kennen kun je nooit zeggen dat de /etc/hosts file voorrang heeft over de DNS.
Dan kun je IMHO ook zeggen dat je zonder de inhoud van /etc/passwd te kennen nooit weet of je een user 'root' hebt, bij wijze van. Ik ken geen enkele distributie waarbij dat default niet het geval is, maar als je zelf dingen hebt aangepast dan heb je helemaal gelijk, dan zijn er geen enkele aannames meer te doen.

Gezien de vraagstelling ga ik er echter niet vanuit dat TS daar aan is geweest :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1