Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJG82
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06-2022
Hallo,

zoals jullie in het onderwerp hebben kunnen lezen is dit waarschijnlijk een vraag die vaker op het forum voorbij is gekomen. Echter, na 1,5 uur zoeken heb ik nog niet echt een eenduidig en efficient antwoord kunnen vinden op mijn vragen, vandaar dat ik een topic start. Het is mijn eerst post hier, ik zal proberen een zo volledig mogelijk beeld te schetsen van het probleem / de situatie.

Situatie:
Ik ben me aan het orienteren om een externe HD aan te schaffen, primair om media van laptop (HP Pavililon dv7) op Sony Bravia KL 37ex500 af te kunnen spelen ivm geheugengebrek op de laptop.

Probleem 1:
Sony Bravia KL 37ex500 herkent enkel FAT32 externe schijven en ik kijk mijn films graag in de beste kwaliteit. De grote (4GB+) .mkv bestanden zijn derhalve niet direct op een FAT32 schijf te krijgen, tenzij opgedeeld in kleinere bestanden.

Probleem 2:
Ik heb begrepen dat de 'nieuwere' externe schijven met USB 3.0 uitgang wel grote (4GB+) .mkv bestanden direct (zonder opdelen) kunnen opslaan. Echter, zowel mijn TV als mijn laptop beschikken over een USB 2.0 poort.

Vraag:
Op basis van mijn speurwerk op het forum kom ik tot de oplossing om een FAT32 schijf te kopen en de grote (4GB+) .mkv bestanden om te zetten naar een ander format en ander formaat. Echter, het lijkt mij dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van beeld/geluid. Kortom, dat wil ik liever niet. Maar ik weet niet of het handig is om een 'nieuwere' USB 3.0 externe schijf te kopen, gelet op de USB 2.0 poorten in mijn laptop en TV.

Kortom, wat is voor mij een snelle en praktische oplossing die ook nog eens betaalbaar is? Kan ik bijvoorbeeld een portable VLC media player installeren op een USB 3.0 externe schijf? Of zijn er bijvoorbeeld USB 3.0 externe schijven welke je via HDMI kan koppelen aan je tv? Zoals gezegd, ik ben hier nieuw en heb zeer beperkt verstand van dit soort zaken, enig advies is dan ook gewenst.

Ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om inhoudelijk te reageren en mogelijk zelfs kunnen komen met een oplossing voor mij.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Groeten,
Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

USB3.0 is gewoon backwardscompatible met USB2.0. Dus het heeft zeker wel meerwaarde (want bestanden erop zetten via USB3.0 gaat wel stukken sneller).

Wil je grotere files erop zetten, dan moet je geen FAT32 gebruiken, die kan dat gewoonweg niet (ook niet via USB3.0, dat zegt 0,0 over je filesystem).

Wat jij zoekt is een mediaspeler die je aan je TV hangt, en dat kun je in Mediaspelers en HTPC's vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Een oplossing om de films toch op te slaan op FAT32 zonder aan kwaliteit in te binden is door de film in 2 of meer delen op te slaan die <= 4GB. Je zult dan na het eerste deel het volgende moeten starten, maar ergens zal je toch een keuze moeten maken
1) manueel nieuwe delen starten
2) kwaliteitsverlies
3) Nieuwe TV die een bestandssysteem aankan dat bestanden > 4GB ondersteunt

Op dit moment heeft USB3.0 geen enkele meerwaarde omdat noch je TV, noch je laptop dit ondersteunen. Echter, wanneer je een nieuw systeem zou aanschaffen is het vrijwel zeker dat deze USB3.0 ondersteund en dan zul je hier je voordeel uithalen. De keuze is aan jou of je nu wil investeren in iets wat je later kunt gebruiken

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJG82
TERW_DAN schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:21:
USB3.0 is gewoon backwardscompatible met USB2.0. Dus het heeft zeker wel meerwaarde (want bestanden erop zetten via USB3.0 gaat wel stukken sneller).

Wil je grotere files erop zetten, dan moet je geen FAT32 gebruiken, die kan dat gewoonweg niet (ook niet via USB3.0, dat zegt 0,0 over je filesystem).

Wat jij zoekt is een mediaspeler die je aan je TV hangt, en dat kun je in Mediaspelers en HTPC's vinden.
Houd ik dan met een mediaspeler niet hetzelfde probleem als met een externe schijf omdat mijn tv enkel FAT32 externe schijven herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RJG82 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:49:
[...]

Houd ik dan met een mediaspeler niet hetzelfde probleem als met een externe schijf omdat mijn tv enkel FAT32 externe schijven herkent?
Nee, want je laat het hele mediaafspeel gebeuren door die mediaspeler doen, niet door je TV. ben je gelijk van alle gezeik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:37
je meot een media speler een beetje vergelijken met een video recorder / dvd speler.
Jij hangt de harde schijf aan de media speler en deze speelt deze vervolgens af op je tv.

Nou moet je natuurlijk wel gaan uitzoeken welke media speler er dan het beste bij jou past.

[ Voor 21% gewijzigd door hellfighter87 op 04-01-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJG82
TERW_DAN schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:53:
[...]

Nee, want je laat het hele mediaafspeel gebeuren door die mediaspeler doen, niet door je TV. ben je gelijk van alle gezeik af.
OK helder en usefull.
Mijn logica van het installeren van software van een mediaspeler (bijv VLC Portable) op een externe schijf werkt dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

hellfighter87 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:57:
je meot een media speler een beetje vergelijken met een video recorder / dvd speler.
Jij hangt de harde schijf aan de media speler en deze speelt deze vervolgens af op je tv.
Of een mediaspeler met ingebouwde HDD of streamen vanaf het netwerk van een andere PC/NAS...
RJG82 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:58:
[...]

OK helder en usefull.
Mijn logica van het installeren van software van een mediaspeler (bijv VLC Portable) op een externe schijf werkt dus niet?
Die logica zou werken als er op de schijf of de TV een OS staat wat de VLC.EXE kan opstarten en kan bedienen. Dat heb je niet dus de logica kan de vuilnisbak in :)

[ Voor 36% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2012 12:59 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK helder en usefull.
Nee, je media player draait hoogstwaarschijnlijk geen Windows en gebruikt mogelijk ook geen x86-cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

OK helder en usefull.
Nee, het apparaat waar je het ding op aansluit moet wel applicaties kunnen starten, en dat gaat je TV echt niet kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJG82
allen, dank voor jullie snelle respons. er is weer een wereld voor me open gegaan. meest praktische oplossing is denk ik een mediaspeler of een hdd waar ik dan steeds een (aantal) film(s) af kan halen en deze via combi laptop-->tv ga bekijken net zolang totdat ik dat gepruts zat ben. volgende keer bij verhuizen / aanschaf nieuwe apparatuur maar eens meer rekening houden met de vergevorderde techniek dn dat alle (media) apparatuur al prima gelinkt kan worden!
Pagina: 1