Toon posts:

Airflow in éérste casemod.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Na urenlang naar al de mooie casemods te staren hier, ben ik van start gegaan met een eigen casemod.
Ik had namelijk nog een Raidmax Smilodon staan, naar mijn mening in grote lijnen een mooie kast, maar cablemanagement en afwerking zijn zeker niet top.

Ik weet zeker dat ik hier iets moois van kan maken, maar hierbij wil ik wel een beroep doen op jullie expertise.

Op dit moment heb ik de kast helemaal uit elkaar gehaald, en het ijzeren front-panel nagemaakt, maar dan met alléén gaten voor drie 140mm fans i.p.v. de gaten voor de 5,25" en 3,5" trays. De trays voor deze drives, en die voor de hdd's wil ik zelfs helemaal verwijderen. Dit zodat ik zelf een tweede wand kan maken die de lucht van mijn drie 140mm fans rechtsstreeks naar de CPU-koeler en GPU stuurt. Ook is het handig om achter deze wand al mijn kabels te verstoppen.

Er hoeft eigenlijk maar één ssd in, later zal ik uitzoeken waar ik deze precies zal plaatsen, maar daar heb ik geen trays voor nodig. DVD-drives gebruik ik ook zelden, dus die wil ik hier ook niet in plaatsen. Ik wil dus 0 trays in mijn kast.

Nu mijn eerste vragen:

- Wat vinden jullie van dit airflow-schema? En wat zou beter kunnen?
- Normaal zit op deze Scythe CPU-koeler een 120mm fan die er recht op blaast, maar ik heb het gevoel dat de uitgaande fans dan wat in de war raken. Aangezien deze allemaal in de buurt zitten vroeg ik me af of deze extra fan wel echt nodig is.

Afbeeldingslocatie: http://oi40.tinypic.com/2qk8dps.jpg

Een schema waar ik laat zien hoe de dubbele wand eruit moet komen te zien zal ik later posten, hier moet ik nog even over nadenken.

Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botje88
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-01 17:26
Edit:

My bad, ik heb je post verkeerd geïnterpreteerd.

En heb je misschien wat foto's van je kast?

[ Voor 150% gewijzigd door botje88 op 04-01-2012 11:33 . Reden: Foutje. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen probleem.

Foto's van mijn eigen case heb ik niet, maar het is dit model: Raidmax Smilodon

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 14:35

ReseTTim

Chocolate addicted

Allereerst is het airflow schema niks mis mee.. onthoud warme lucht stijgt en aan de achterkant plaats je koelers die de warme lucht uit je behuizing haalt..

Wat ik wel nu over zit na te denken is om de bovenste top fan aan de voorkant ook naar buiten te blazen.. dan heb je alle warme lucht die tegen het plafond van je behuizing zit ook uit je case. En omdat warme lucht stijgt, wordt deze lucht niet opnieuw naar binnen gezogen..
* ReseTTim is benieuwd wat anderen van dit voorstel vinden..

Verder denk ik dat je beetje overkill hebt aan koeling, die koeling aan de zijkant zou je in iedergeval op een lagere rpm kunnen zetten..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een interessant idee, ResetTTim.

Ik ga dat eens testen zodra de kast af is.

Eventueel zou ik ook nog bij de videokaart aan de achterkant een 80mm intake kunnen plaatsen, dan is de airflow dus van onder naar boven i.p.v. van voor naar achter.

Wat denken jullie hierover? De moeite waard om te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijk gezegd zie ik geen verschil tussen jouw schema en het schema wat bijna elke kastbouwer al ongeveer 10 jaar gebruik.
- Normaal zit op deze Scythe CPU-koeler een 120mm fan die er recht op blaast, maar ik heb het gevoel dat de uitgaande fans dan wat in de war raken. Aangezien deze allemaal in de buurt zitten vroeg ik me af of deze extra fan wel echt nodig is.
idd hiermee moet je oppassen

Ook kan je denk ik beter 1x12CM in de zijkant doen als 2x8CM het is namelijk vooral de (een flinke) videokaart die de warmte produceert. De vraag is wat voor hardware ga je gebruiken natuurlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Larsiano hierboven aangeeft, het is natuurlijk ook afhankelijk van de hardware die je gaat gebruiken.

De 2 fans aan de zijkant kun je (volgens mij) beter weghalen omdat je luchtstroom anders doorbroken wordt. De 3 fans aan de voorkant zorgen voor de intake (hiervan zorgen de onderste 2 fans voor de koude lucht die naar je videokaart(en) gaat). De bovenste fan van de 3 zorgt voor de CPU koeling, als je dan (ook weer afhankelijk van je CPU koeler) 1 of 2 fans op je cpu koeler zet, wordt de warme lucht er achter weer uitgeblazen. Vervolgens zet je achter nog een 12cm fan om de warme lucht er als het ware uit te trekken.

Snapje? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie.

Probleem met de fans in het zijpaneel is dat dit een premodded case is waarbij de gaten voor de fans al in het plexiglas zitten. De bovenste zit aan het plexiglas geschroefd en de onderste zit in een soort balk waar je alléén een 80mm fan in kan klikken:

Afbeeldingslocatie: http://www.topbyte.it/store/img/p/54-168-thickbox.jpg

Eventueel zou ik dit plexiglas nog willen namaken, exclusief de gaten voor de fans.
Maar dan zit ik weer met de slechte outtake, want achteraan heb ik dan alleen nog de 160mm van de voeding en de 80mm, de ruimte is daar te smal om een 120mm te plaatsen. Het enige wat ik daar zou kunnen doen is er een 60mm onder hangen.

De hardware staat nog niet vast, maar dit wordt niks spectaculairs, ik wil gaan overklokken en wil de kast daarom gewoon zo koel mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan er ook voor kiezen om de bovenste ventilator aan de zijkant niet te gebruiken en te verwijderen of je haalt een andere CPU koeler die niet de lucht van boven erop blaast. Weet je zeker dat de out take fan maar 8cm is op de plaatjes op de website lijkt ie veel groter maar het product staat geloof ik niet meer in de lijst
specs: REAR: 1 x 120mm Black frame with Blue leaves Fan.
Denk dat er of twee versies bestaan of dat je niet goed gelezen hebt? Dat rooster vraagt er wel om om uit bedremmeld te worden :9~ of mocht ie toch 8CM zijn kan je ook nog een fan adapter gebruiken mocht je dat de moeite waard vinden.

Afbeeldingslocatie: http://76.my/Malaysia/60mm-80mm-80mm-120mm-uv-fan-adapter-4-cpu-hsf-1004-03-yahoong@54.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn inderdaad twee versies. De eerste versie heeft namelijk minder ruimte op deze plek en is daarom 80mm.

Van die fan adapters heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, ziet er wel interessant uit, maar verbetert dit ook daadwerkelijk de luchtstroom? Het gat blijft namelijk dezelfde grootte, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 08:42:
Er zijn inderdaad twee versies. De eerste versie heeft namelijk minder ruimte op deze plek en is daarom 80mm.

Van die fan adapters heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, ziet er wel interessant uit, maar verbetert dit ook daadwerkelijk de luchtstroom? Het gat blijft namelijk dezelfde grootte, toch?
Misschien wel handig om zo'n adapter te gebruiken en als het de luchtstroom niet verbeterd scheelt het je waarschijnlijk een hoop herrie omdat die 80mm fans harder moeten draaien om hetzelfde voor elkaar te krijgen als een 120 mm fan!
Pagina: 1