Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Exchange 2010] databases extreem groot?

Pagina: 1
Acties:

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:47

krietjur

Where am I?

Topicstarter
Situatie: ik heb hier een Exchange 2010 server staan. Dit is een virtuele machine (Hyper-V). Oorspronkelijk was er een 300 GB virtual disk aan gekoppeld voor de mail databases. Aangezien deze behoorlijk vol begon te lopen, en er in september een flink aantal mailboxen bij zou komen, heb ik deze 300 GB disk eind augustus vergroot tot 600 GB. Voorlopig voldoende ruimte dacht ik.

Ik heb 4 mailbox databases:
DB01 - Limiet van 50 MB (wordt gebruikt voor wat agenda mailboxen etc)
DB02 - Limiet van 500 MB (dit is in principe de default voor de gebruikers)
DB03 - Limiet van 2000 MB (wanneer de 500 MB niet voldoende is)
DB04 - Geen limiet (alleen voor directie en dergelijke)

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder na het vergroten van de diskruimte, en ik heb nu nog 20 GB vrij. Een groei van 300 GB in die paar maanden tijd. Ik ging op zoek welke gebruiker(s) dit nou veroorzaken, maar kom tot de conclusie dat er eigenlijk nauwelijks groei heeft plaatsgevonden.

Ik heb per database de mailboxen bekeken en alles bij elkaar opgeteld:

DB01 - formaat mailboxen samen: 90 MB, formaat EDB file: 0,7 GB
DB02 - formaat mailboxen samen: 41 GB, formaat EDB file: 172 GB
DB03 - formaat mailboxen samen: 78 GB, formaat EDB file: 248 GB
DB04 - formaat mailboxen samen: 96 GB, formaat EDB file: 159 GB

Totaal zijn de mailboxen samen dus zo'n 215 GB, terwijl de databases zo'n 580 GB innemen! Ik mis daar dus 365 GB..

Goed.. via de management console de whitespace in de databases opgevraagd:

DB01: AvailableNewMailboxSpace : 114.9 MB (120,520,704 bytes)
DB02: AvailableNewMailboxSpace : 70.28 MB (73,695,232 bytes)
DB03: AvailableNewMailboxSpace : 110.5 MB (115,867,648 bytes)
DB04: AvailableNewMailboxSpace : 158.9 MB (166,592,512 bytes)

Ook daar dus (nauwelijks) lege ruimte.

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Wat leesvoer wat volgens mij al een aantal vragen kan beantwoorden: http://exchangeserverpro....database-growing-big-fast

Desktop | Server | Laptop

• krietjur

krietjur

Where am I?

Topicstarter
Bedankt.. daar ben ik een stuk wijzer van geworden. De boel stond nog als standaard ingesteld, waardoor hij tot 30GB per mailbox aan recoverable items bewaard. Zo had ik een mailbox van 500MB, die ruim 20GB innam in de database. Dan gaat het hard natuurlijk.

• krietjur

krietjur

Where am I?

Topicstarter
Nog een aanvulling. Aan de hand van tips op technet heb ik geprobeerd om de recovered items te verwijderen. Dit lukte echter niet. Ik ben daarom met MFCMapi aan de gang gegaan. Volgens deze stappen heb ik de recovered items kunnen verwijderen:

1.) Give your account rights to open the mailbox.
2.) Go to control panel > mail > profiles > ask for a profile each time outlook opens
3.) Open Outlook > New profile > input appropriate info for mailbox and users alias > UNCHECK "cached exchange mode" > open the users mailbox once w/ Outlook, then close Outlook.
4.) Open MFCMapi (if Outlook is x64, then use x64 of MFCMapi)
5.) ok > Session > Logon and display store table
6.) Select the profile for the user you added.
7.) Double click "mailbox - user"
8.) Expand "Root Container" > right click on "Recoverable Items" and select > open contents table
9.) Give it a min to enumerate all items
10.) Select any unwanted items and right click "delete message"
11.) You can also expand recoverable items and then highlight purge or deletions and open the contents table for those as well.
12.) Then close windows until you get the original one and logoff.