1 of 2 SSD ivm Gaming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerpDerp
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-08 20:10
Hallo,

Sinds kort een nieuw systeem en ik ben erg content met de samenstelling hiervan.
Ik heb voor een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB gekozen.
Nu mis echter nog een HDD van een TB of 2 voor mijn bulk.

Het doel van mijn systeem is foto/video bewerking en gaming(prio).
Nu vraag ik me af of ik games soepel kan spelen vanaf een HDD xTB met 5x00 RPM of dat ik hier beter een SSD voor kan aanschaffen en daarnaast een HDD voor bulk.

Gezien de prijzen van de SSD en HDD op het moment zou dit een forse investering zijn dus als het niet nodig is doe ik het liever niet. Indien dit echter een aanzienlijk verschil maakt zal ik dit serieus overwegen.

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Soepel gamen? Is dat binnen 3 seconden Patience opstarten of verwacht je alle textures van Skyrim in 0.2s in je geheugen te hebben?

Ervaring die ik heb, maar dat is mijn mening: als je online gamet en regelmatig een ander level moet laden, zoals bij online shooters van map naar map, denk ik dat je ervoor kan kiezen om dit spel ook op je SSD te zetten en anders op een rappe 7200rpm schijf zoals een WDC Black.

Speel je online games die niet ineens veel data nodig hebben, zoals een World of Warcraft waar je natuurlijk geleidelijk stukjes van de omgeving moet laden, dan zou een 5400rpm schijf ook voldoende zijn.

Maar, bij gebrek aan specs van je nieuwe systeem; waarom niet 2x1TB in RAID0 of 4x500GB in RAID10? Ja, je loopt dan wel de kans bij RAID0 dat als 1 disk defect raakt, dat je alles kwijt bent maar de maximale doorvoer is "bijna" lineair bij lezen van data...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerpDerp
Bedankt voor je reactie.

Ik speel bf3 (low kwal atm) en mw 3 en ben van plan om dit te blijven doen op mn nieuwe systeem.

Specs van mn nieuwe systeem
Intel Core i7 2600K
Asus P8Z68-V PRO
Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1 of 2TB (mist nog)
Asus ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD5
Corsair HX750W

(vast niet het beste samengestelde systeem dat bestaat maar ik ben er blij mee ^^)

Na wat meer info te hebben gelezen overweeg ik om BF3 en MW2 op mijn SSD te zetten ivm de redenen die jij in je post geeft.

Raid draaien heb ik geen ervaring mee en als ik mijn besluit (om dit te gebruiken) moet baseren op wat ik hierover lees zou ik er vanaf zien. Het defect raken van HDD's is nooit leuk. Voor bulk data is dit echter nog wel te overzien (op foto's na natuurlijk ;))

EDIT

Ik overweeg zelfs om deze aan te schaffen en intern te maken http://www.mycom.nl/Product/Externe-Harde-Schijven-Externe-Harde-Schijf/Western-Digital-2TB-Elements-35/289730

Is dat een idee?

[ Voor 37% gewijzigd door HerpDerp op 04-01-2012 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zolang je je C-drive schoon weet te houden, zou je met 128GB netjes uit de voeten moeten voor Windows, een paar games en wat applicaties. :)

Daarnaast dan, als je toch redelijk wat prijs stelt op data-veiligheid, kan je natuurlijk 2 goedkope 5400rpm disks in je PC zetten in RAID1; niet dat het 100% veilig is maar dat is een mirror en "ietsjes" veiliger dan een single disk.

En natuurlijk, altijd; belangrijke foto's en documenten zet je ergens anders weg op een USB-disk of een online storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MAX3400 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:04:
Speel je online games die niet ineens veel data nodig hebben, zoals een World of Warcraft waar je natuurlijk geleidelijk stukjes van de omgeving moet laden, dan zou een 5400rpm schijf ook voldoende zijn.
WoW heeft 100% baat bij een SSD, de grote steden laden een factor 2 sneller dan doorsnee HDD.

Ik heb enkel nog een 1TB HDD voor opslag van downloads (installatiebestanden), backups gaan naar USB/DVD, maar verder draait alles wat ik heb op SSD's. Je moet niet enkel kijken naar het spel zelf, maar ook wat je op de achtergrond erbij wil gaan doen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

SinergyX schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:30:
[...]

WoW heeft 100% baat bij een SSD, de grote steden laden een factor 2 sneller dan doorsnee HDD.
Ah, my bad... Had meer de indruk dat roaming games minder lang hoge I/O vragen van disks; vandaar dat je op veel van dat soort games soms "vertraging" hebt bij het opbouwen van verre objecten omdat het nog niet geladen is/hoeft te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05:10
Ik heb sinds 3 maanden een SSD (ook Crucial M4 128GB) er bij gepropt in mijn systeem. Daarvoor heb ik altijd 2X Samsung Spinpoint 500gb in RAID0 gedraaid en nooit problemen mee gehad.

Ik heb WoW zowel op mijn RAID 0 configuratie gehad als op mijn SSD en ik moet zeggen dat je het verschil flink merkt tussen de laadtijden, een SSD is vele malen sneller.

Qua ruimte is 128GB genoeg voor een aantal games en een aantal programma's. Videobewerking is wel een ander verhaal. Over het algemeen is het programma waar het mee gebeurt al van flinke grootte en de bestanden waar je mee werkt zijn vaak ook van flinke proporties. Het opslaan en laden van deze bestanden heeft natuurlijk flink baat bij een SSD, ik verwacht alleen wel dat je dan al snel aan de 128GB komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerpDerp
Klinkt goed, ik ben iig blij dat ik een 128g schijf heb genomen ipv 64 :).
Als ik 2/3 games kwijt kan, windows ultimate, ps en office ben ik voorlopig tevreden.

Ik zal wel ff kijken naar raid, 2x 1TB lijkt me op zich wel wat... beetje knudde alleen dat die schijven op het moment duurder zijn dan goud per gb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Thysiej schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:33:
Ik heb WoW zowel op mijn RAID 0 configuratie gehad als op mijn SSD en ik moet zeggen dat je het verschil flink merkt tussen de laadtijden, een SSD is vele malen sneller.
Heb je gelijk in; een SSD is over het algemeen sneller dan een RAID0, maar neem dan wel in acht over wat voor SSD we het mogelijk (gaan) hebben vs. de disks in RAID0. Hang je 1 SSD op SATA300 maar 2 Raptors in RAID0 op SATA600, denk ik dat de performance elkaar redelijk benadert.

Ikzelf heb wel een SSD maar niet voor games; mijn RAID10 is meer dan snel genoeg (op 5400rpm disks) om die seconde meer/minder laadtijd voor lief te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik zou sowieso de 128GB SSD kopen, daarop Windows + een paar games. Als je veel foto's/video's wilt downloaden/bewaren moet je er nog een 1/2TB schijfje bij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerpDerp
Als ik naar de prijs/kwal kijk laat mij dit wel een optie. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou sowieso de 128GB SSD kopen, daarop Windows + een paar games. Als je veel foto's/video's wilt downloaden/bewaren moet je er nog een 1/2TB schijfje bij doen.
Die ligt al thuis, zat nog te kijken of ik er nog één moest halen maar dat hoeft klaarblijkelijk niet ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik zou geen WD nemen. In RAID klappen deze er veel te vaak uit, ik heb geen idee hoe dat is als je ze los gebruikt. Ik heb wel goede ervaringen (Zowel los als in Raid-5) met de schijven van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Beatboxx schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:45:
Ik zou geen WD nemen. In RAID klappen deze er veel te vaak uit, ik heb geen idee hoe dat is als je ze los gebruikt. Ik heb wel goede ervaringen (Zowel los als in Raid-5) met de schijven van Samsung.
offtopic:
Draai pas 7 jaar WDC's in RAID, nooit een realtime failure gehad, wel 1 DOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
MAX3400 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:46:
[...]

offtopic:
Draai pas 7 jaar WDC's in RAID, nooit een realtime failure gehad, wel 1 DOA
offtopic:
Dan heb je geluk, veel simpele mobo raids bij mij moeten opeens opnieuw rebuilden. Aangezien je raid 7 jaar oud is heb je dan ook geen grote schijven, ik gebruik 2TB schijven.

Ik heb een 128GB Vertex2 hier staat op:
- Windows 7
- Adobe photoshop / elements / Flash etc
- The sims 3 met alle uitbreidingen
- LA Noire
- Portal 2
- Email + documenten etc

Heb nog 10GB vrij :+ Maar ik ben bang dat WoW wat meer ruimte nodig heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
Als je de 1 a 2 TB schijf alleen voor de opslag van data gebruikt, zou ik gewoon voor één schijf gaan in plaats van voor RAID. Ik heb even in de pricewatch gekeken en ik zie dat de prijs van 2TB momenteel ongeveer gelijk is aan de prijs van een schijf van 1TB (samsung).

@Megamind: 35GB neemt WoW bij mij in beslag. Ik heb zelf de mappen van 'mijn documenten' etc. allemaal naar mijn data schijf verplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
SinergyX schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:30:
[...]

Ik heb enkel nog een 1TB HDD voor opslag van downloads (installatiebestanden), backups gaan naar USB/DVD, maar verder draait alles wat ik heb op SSD's. Je moet niet enkel kijken naar het spel zelf, maar ook wat je op de achtergrond erbij wil gaan doen.
WoW is een SSD onwaardig spel :+

die heeft meer dan genoeg aan een HDD man daar ga je echt geen SSD voor nodig hebben.

dat spel heeft zulke lage texture qual's dat je aan 7200 rpm meer dan genoeg hebt.
Megamind schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:51:
[...]

offtopic:
Dan heb je geluk, veel simpele mobo raids bij mij moeten opeens opnieuw rebuilden. Aangezien je raid 7 jaar oud is heb je dan ook geen grote schijven, ik gebruik 2TB schijven.

Ik heb een 128GB Vertex2 hier staat op:
- Windows 7
- Adobe photoshop / elements / Flash etc
- The sims 3 met alle uitbreidingen
- LA Noire
- Portal 2
- Email + documenten etc

Heb nog 10GB vrij :+ Maar ik ben bang dat WoW wat meer ruimte nodig heeft..
nadat je WoW hebt geinstalleerd moet 'ie ook nog voor bijna 20 gig aan andere paketten er bij downloaden. zo ben ik een keer een week lang bezig geweest (dag en nacht) en dan voor zo'n rotspel ook nog per maand betalen 7(8)7 7(8)7 7(8)7

maargoed de term "rotspel" is persoonlijk O-)

[ Voor 38% gewijzigd door w4v3g0d op 04-01-2012 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
hardwarejunk schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:52:
[...]

WoW is een SSD onwaardig spel :+

die heeft meer dan genoeg aan een HDD man daar ga je echt geen SSD voor nodig hebben.

dat spel heeft zulke lage texture qual's dat je aan 7200 rpm meer dan genoeg hebt.
Zowel SinergyX als ik bevestigen dat je het verschil in laadtijden zeker merkt met WoW als je een SSD gebruikt ten opzichte van een normale 7200rpm HDD. Als je het op zo'n manier brengt heeft het nooit zin om een SSD te nemen, het enige dat je ermee opschiet zijn snellere laad- en zoektijden. Voor mensen met geduld zijn dat totaal nutteloze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Megamind schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:51:
[...]

offtopic:
offtopic:
Nee, heb ondertussen gewisseld... Van 2x Raptor R0 naar 5x 1TB R5 en nu naar 6x 2TB R10 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Thysiej schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:57:
[...]

Zowel SinergyX als ik bevestigen dat je het verschil in laadtijden zeker merkt met WoW als je een SSD gebruikt ten opzichte van een normale 7200rpm HDD. Als je het op zo'n manier brengt heeft het nooit zin om een SSD te nemen, het enige dat je ermee opschiet zijn snellere laad- en zoektijden. Voor mensen met geduld zijn dat totaal nutteloze dingen.
ja je merkt het wel in laadtijden, tijdens het spelen van de game totaal niet.
het is altijd beter om een SSD te nemen alleen bij WoW heeft 't totaal geen invloed op de in-game ervaring.
bij Metro, BF3, Skyrim, crysis 1 & 2 en de witcher 2 merk je 't wel omdat ie van het ene punt naar 't andere punt gigantisch veel zooi moet doorpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerpDerp
Ben erg benieuwd, vanavond zet ik mn nieuwe pc in elkaar.
Nu zag ik btw de SSD... super klein haha, had ik niet verwacht...

ik heb de behuizing Corsair Carbide 500R Black... weet iemand of deze kast die inbouw ondersteund of moet ik extra zooi kopen om het een plekje te geven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

HerpDerp schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:03:
Ben erg benieuwd, vanavond zet ik mn nieuwe pc in elkaar.
Nu zag ik btw de SSD... super klein haha, had ik niet verwacht...

ik heb de behuizing Corsair Carbide 500R Black... weet iemand of deze kast die inbouw ondersteund of moet ik extra zooi kopen om het een plekje te geven??
Eerst kijken in je kast, dan pas vragen... ;)

Ik heb mijn SSD gewoon vastgezet op dezelfde schroefgaten als een 3.5" bracket; het weegt niks en zit dus maar aan 1 kant vast.

Pics @ MAX3400 in "Air Cooled Gallery"

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2012 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerpDerp
Haha, ja heb gisteren even snel gekeken.. het heeft schuifjes geen schroefgaten.
Er zat wel een wit doosje in de onderste tray maar op één of andere manier niet de impuls gehad om deze open te maken :p.

Ik dacht misschien zijn er mensen met de zelfde kast en een SSD :D

Nette kast btw, ik hoop dat ik mn kabels ook zo mooi weg kan werken vanavond ^^

[ Voor 13% gewijzigd door HerpDerp op 04-01-2012 10:10 ]

Pagina: 1