HDMI probleem Laptop-Versterker-TV

Pagina: 1
Acties:

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-02 00:22
Inleiding:
Heb een vreemd probleem waar ik al een tijdje mee bezig ben. Zie ook deze advertentie (niet meer echt van toepassing):
V&A gevraagd: Help!! HDMI probleem (BELONING!)

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat het ligt aan welke kabel ik gebruik.

Probleem
- Laptop geeft geen geluid als ik laptop met HDMI kabel (10M) aansluit via een digitale receiver of direct op de TV.

- Laptop zend wel geluid door met een andere (2.5M) HDMI kabel naar digitale receiver of direct op de TV.

- Blu-ray speler geeft WEL geluid via de lange HDMI kabel. Laptops die ik hiervoor had deden dat ook gewoon.

Kortom krijg ik geen geluid met de laptop via de lange HDMI kabel (wel met de korte). Maar de kabel is ook niet stuk, want met de Blu-ray speler lukt het wel. Waar ligt het dan in hemelsnaam aan?

Er zit wel een verloopje tussen laptop en HDMI kabel (Displayport to HDMI) maar dat moet niet uitmaken, want een andere HDMI kabel die ik daarop aansluit geeft wel geluid door.

Eigen idee?
Niet echt. Ik weet een hoop van computers maar ben geen technicus. Kan de volgende dingen bedenken, maar zonder technische kennis van mogelijkheden:

- Geluidskaart/videokaart kan geen geluid over lange kabels doorsturen? (KABEL TE LANG VOOR LAPTOP)

- De laptop heeft een kwalitatief betere kabel nodig (dat zou dan dus per apparaat afhankelijk moeten zijn)? (KABELKWALITEIT TE SLECHT VOOR LAPTOP)

- De Displayport to HDMI connector pakt de lange HDMI kabel niet meer goed op de aansluiting. Dit heeft wel gewerkt en een andere HDMI kabel pakt dus wel de connector met geluid. (DisplayPort ADAPTER PAKT DE LANGE KABEL NIET (MEER) GOED)

Specificaties
- HP 6560b
- Intel Extreme Graphics 3000 Videokaart met HDMI aansluiting.
- IDT High Definition Audio Codec geluidskaart.
- Sony HTP-BD47SS Digitale Versterker
- Panasonic Plasma TV
-10M HDMI Kabel
- 2.5M HDMI Kabel

Ik hoop zeer dat iemand hier zijn hersenen over wil kronkelen want word er behoorlijk gek van.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre_Code op 05-01-2012 13:55 ]

• Barre_Code
Nu ook met een 3e HDMI kabel op verschillende inputs de laptop aangesloten en alles werkt behalve met de lange 10m HDMI kabel welke dus wel met de Blu-ray speler werkt (heb niet meer HDMI apparaten momenteel).

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-02 11:20

yzx

Euh misschien zeer simpel had dit ook eens

Onder je afspeelapparaten staat die bij HDMI outputom af te spelen.

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Barre_Code
yzx schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 02:16:
Euh misschien zeer simpel had dit ook eens

Onder je afspeelapparaten staat die bij HDMI outputom af te spelen.
Ik vind het fijn als mensen meedenken, maar heb je enigszins de startpost doorgelezen? :O

• Barre_Code
Inmiddels een nieuwe professionele HDMI kabel gekocht (90 euro). Ook hiermee geen geluid over HDMI. De lengte van de kabel is dus de bottleneck (met 2 korte kabels getest en doet het wel).

Er zijn dus twee mogelijkheden, aangezien het niet aan de kabel ligt:
1. De INTEL HDMI output heeft een zwak signaal en zal nooit over zo'n lange kabel een signaal kunnen doorsturen.

2. De DisplayPort adapter zorgt voor veel kwaliteitsverlies en moet dus vervangen worden door een beter exemplaar.

Ik denk dat het 2e het geval is.

Iemand die een HDMI kabel van 10+ meter heeft en een laptop met Intel graphics zou mij ENORM helpen te testen of dat bij hem/haar wel werkt

..zodat ik mogelijkheid 1 kan verwerpen en dus zeker weet dat ik een nieuwe DP adapter moet kopen!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Helaas heb ik ook geen kant en klare oplossing voor je, maar ik zal mijn best doen met je mee te denken.

Wat betreft de professionele kabel betreft van 90 euro, maakt het echt niet uit of je er één van € 10 hebt of van € 100. Google maar eens goed, anders gaan we helemaal offtopic. :)

Heb je verder dit al geprobeerd?
1. Klik
2. Klik

Verder ook zaken geprobeerd als TV eerst aan of juist later aan ? Met audio input van je TV gespeeld ?

[ Voor 8% gewijzigd door Perkouw op 05-01-2012 12:25 ]

• Barre_Code
Perkouw schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:24:
Helaas heb ik ook geen kant en klare oplossing voor je, maar ik zal mijn best doen met je mee te denken.

Wat betreft de professionele kabel betreft van 90 euro, maakt het echt niet uit of je er één van € 10 hebt of van € 100. Google maar eens goed, anders gaan we helemaal offtopic. :)

Heb je verder dit al geprobeerd?
1. Klik
2. Klik

Verder ook zaken geprobeerd als TV eerst aan of juist later aan ? Met audio input van je TV gespeeld ?
Bedankt voor je reactie. Het probleem is geen instelling of software/drivermatig probleem. Het is puur dat een kabel van 10M niet werkt met geluid en een korte kabel van 2.5 meter wel. (Dit heb ik inmiddels met 4 verschillende kabels getest.)

Het signaal komt dus niet door een lange kabel heen. Gezien de kabel gewoon goed is zou het dus aan het zwakke uitvoersignaal van de INTEL connector liggen of de displayport adapter die de kwaliteit drastisch omlaag brengt, of een combinatie van beide.

Het vreemde is dus dat het met mijn oude laptop, ook met deze displayport adapter en 10m kabel WEL werkte. Dus mogelijk is het dan toch een combinatie van beide?

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Als je er zeker van bent dat bovengenoemde het allemaal niet is dan blijf alleen je laptop zelf nog over gezien we dit allemaal dan weg kunnen strepen als in software/driver/instellingen/hdmi kabel/verloopje

[ Voor 65% gewijzigd door Perkouw op 05-01-2012 15:57 ]

• Barre_Code
Perkouw schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:57:
Als je er zeker van bent dat bovengenoemde het allemaal niet is dan blijf alleen je laptop zelf nog over gezien we dit allemaal dan weg kunnen strepen als in software/driver/instellingen/hdmi kabel/verloopje
software/driver/instellingen/hdmi kabel idd zijn het niet.

Verloopje die veel signaal tegenhoudt.

of

HDMI sound van INTEL die weinig signaal uitgeeft.

Ik heb nu van HP een officieel verloopje besteld. Eens kijken of het dan wel werkt. Zo niet is het de laptop dus. Wat een gedoe :'(

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Barre_Code schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:36:
[...]

software/driver/instellingen/hdmi kabel idd zijn het niet.

Verloopje die veel signaal tegenhoudt.

of

HDMI sound van INTEL die weinig signaal uitgeeft.

Ik heb nu van HP een officieel verloopje besteld. Eens kijken of het dan wel werkt. Zo niet is het de laptop dus. Wat een gedoe :'(
Ben erg benieuwd of een nieuw verloopje de oplossing bied, hoop het van harte voor je. Als je zo vriendelijk zou willen zijn om het hier weer even te laten weten of het wel/niet gelukt is ? Ben erg benieuwd of het gaat lukken, succes!

• Barre_Code
Het probleem dat een lange kabel niet werkte en een korte wel is opgelost. Het probleem zat hem in de slechte kwaliteit DisplayPort -> HDMI adapter:
pricewatch unsorted: Adapter HDMI -> DisplayPort

Met de originele HP adapter die ik zojuist heb binnengekregen werkt het wel weer goed:
pricewatch unsorted: HP DISPLAYPORT TO HDMI ADAPTER

Blijkbaar is de goedkope adapter de bottleneck. Deze houdt signaal tegen/geeft niet voldoende signaal door wat tot drastische kwaliteitsverlies resulteert en met lange kabels zelfs niet meer werkt (in het geval van mijn configuratie). Er zit dus wel degelijk kwaliteitsverschil in soorten verloopjes.

Misschien kan de titel aangepast worden naar: " HDMI geluidsprobleem - lengte kabel". Dan kan dit in de toekomst nog een les zijn voor anderen met dit probleem. :)

• Perkouw
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Fijn om te horen dat het probleem is opgelost, ook leuk dat je het hier even post! ;)
Veel plezier met je werkende setup nu ;) Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat, haha.
Pagina: 1