Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Beste tweakers,

Helaas zit ik met een nogal vreemd probleem, wellicht dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een 7.1 surround systeem en bijbehorende geluidskaart. Alles netjes aangesloten, 4 jacks bij de juiste kleur op de subwoofer en 3 4 jacks bij de juiste kleuren in de geluidskaart. Windows 7 heb ik bij het testen van de boxen allemaal geluid uit 8 boxen, dat werkt dus prima. Maar zodra ik dan een 8 kanaals of zelfs kanaals audio bestand ga uitproberen, doen alle boxen het prima - behalve de linker achter box ( LR - Left Rear). Ook als ik een filmpje kijk met 5.1 geluid of muziek over de boxen (stereo uitbreiding) laat galmen is de LR box de enige box waar geen geluid uit komt. Als ik hem iets harder zet of de bass iets omhoog gooi hoor ik wel gekraak uit de box op de maat van het geluid,

Hier mijn specs:

am3 x2 555
AM3+ Asus moederbord
8gb 1600mhz

Creative Titanium geluidskaart
http://nl.creative.com/pr...ategory=669&product=17927

Creative T7900 7.1 Geluidsset

http://www.amazon.co.uk/C...re-Speakers/dp/B00064BA72

Wat heb ik al geprobeerd?
- Software opnieuw installeren, evenals de drivers van PAX ondanks dat ik geen verdere problemen of BSOD heb. Ook is in de test software van PAX (THX heet dat geloof ik) niks mis met alle boxen, komt netjes testgeluid of stemmen.
- LR box verwisseld met een andere box. De LR box zelf doet het prima, daar is niks mis mee als je die ergens anders op aan sluit. Zodra ik een andere box op de LR aansluiting van de subwoofer aansluit, hoor ik geen geluid.
- Schone installatie windows 7 x64

Het vreemde is dat geluid wel gewoon naar de LR box gaat, bij het testen in ieder geval. Bij een geluidje met VLC, Winamp of WMP doen alle geluiden het prima behalve de LR. Wie o wie heeft tips of kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:53

FeaR

In GoT we trust

Iamzero456 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 00:29:
Alles netjes aangesloten, 4 jacks bij de juiste kleur op de subwoofer en 3 jacks bij de juiste kleuren in de geluidskaart.
Oftewel het is een 5.1 setje. Met drie maal 3,5mm jack heb je maximaal zes kanalen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
FeaR schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 07:16:
[...]

Oftewel het is een 5.1 setje. Met drie maal 3,5mm jack heb je maximaal zes kanalen.
Excuses, vergeten dat er nog een extra kabel liep. Maar dat is ook logisch anders had ik toch nooit geluid uit 7 boxen kunnen krijgen? Die 8e doet het niet, dat is het vreemde eraan.

Bovendien doen ze het prima bij de testen van Windows! 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door iamzero456 op 04-01-2012 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:03

GaMeOvEr

Is een hork.

Aangezien het met alle testsoftware wel goed gaat, moet het iets zijn met codecs/decoders die je aan boord hebt.

Vaak heb je ook materiaal met 6.1 geluid, die dus bedoelt zijn voor 1 achterspeaker in plaats van 2. Mijn vermoeden is dan ook dat het ergens een instelling is dat een bepaalde downmix/aansturing niet goed gaat, waardoor maar één achterspeaker het doet.

Driver/hardware problemen kun je eigenlijk al uitsluiten door het feit dat alle testprogsels wel alle kanalen netjes gebruiken, dus qua aansluitingen en kabels zit je gewoon goed.

Veel verder dan "kijk eens naar je bronmateriaal en je decoder-instellingen" kom ik dus helaas ook niet.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
GaMeOvEr schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:28:
[...]
Driver/hardware problemen kun je eigenlijk al uitsluiten door het feit dat alle testprogsels wel alle kanalen netjes gebruiken, dus qua aansluitingen en kabels zit je gewoon goed.

Veel verder dan "kijk eens naar je bronmateriaal en je decoder-instellingen" kom ik dus helaas ook niet.
Als ik van microsoft een 8 kanaals test .wave geluidje download kan ik bij VLC kiezen voor audio output 7.1

Ik ga wel even testen met andere software zoals VLC en wat anders dan Winamp, als ik weer thuis ben. Vreemd genoeg hoor ik gekraak op de maat van de muziek uit het 'defecte kanaal'
Bedankt voor je reactie!
Pagina: 1