Voeding verkeerd aangesloten, nog te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 12:56
Ik zal beginnen met de mededeling dat ik een enorme sukkel ben, dan hoeft niemand anders dat te melden :) Het volgende is namelijk het probleem:

Ik heb voor een projectje een 3V voeding gekocht. Door niet op te letten heb ik per ongeluk de 220V aangesloten op de 3V aansluiting. Meteen zekering eruit natuurlijk en schrok me rot. Na de fout te hebben geconstateerd de boel goed aangesloten en de voeding deed het nog. De volgende dag verder gegaan en nu blijkt de voeding toch overleden. Vreemd omdat hij het in eerste instantie nog wel deed.

Ik heb het ding even uit elkaar gehaald maar ik kan zo snel niet zien waar het defect zit. Het enige wat ik zie is dat een van de polen van de potmeter (die gebruikt kan worden om de uitgangsspanning iets bij te stellen) een beetje dof is uitgeslagen aan de onderzijde. De zekering heb ik doorgemeten, maar deze is ok.

Heeft iemand enig idee wat het defect kan zijn, hoe ik dit kan meten en of dit eventueel te repareren is? Ik ben niet heel erg bedreven in de elektronica maar alle suggesties zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: http://www.elbertse.net/images/IMG_6663.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.elbertse.net/images/IMG_6664.jpg

PVOutput: VO18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:12

Onbekend

...

Als hij aan staat, hoor je dan de trafo zoemen?
En brand het ledje?

Zijn de condensators aan de rechterkant nog normaal, of staan ze bol, of lekken ze?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
Het ledje brandt niet. Toen ik hem de eerste keer aansloot vanavond knipperde deze een beetje. Ik hoor de trafo niet zoemen, maar hoor wel een heel zacht getik. De condensatoren zijn nog in orde voor zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je het hoort tikken, kan het zijn dat hij het nog gewoon doet maar dat je er een minimale belasting aan moet hangen.
Probeer er eens een gloeilampje aan te hangen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
Even gedaan, maar helaas zonder resultaat. Meet ook nauwelijks spanning. Zo'n 0,02 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou in elk geval de potmeter controleren en eventueel vervangen.
Het mag een wonder heten dat er niet meer defect zou zijn.
Ik zie nog een transistor en een optocoupler, die kan je ook doormeten.
Op de koelplaat (rechts op de foto) zie ik ook nog een transitor of spanningsregelaar. Die zul je er uit moeten halen om te kunnen testen. Die kan het best wel even zwaar te verduren hebben gehad.
Ik ga er van uit dat aan de netspanningskant niets defect is. Maar ja.. zeker is dat niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Het tikkende geluid duidt op een mogelijke kortsluiting in het secundaire circuit.

Op de bovenste foto zie je vooraan in het midden een optocoupler zitten. (Dat zwarte component met 4 pootjes.)
Kan je met een diode-tester de twee pootjes aan de rechterkant eens doormeten? Welke waarde geeft hij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
Hoop dat ik het goed doe, maar met de multimeter geeft hij 002 aan en als ik de polen omdraai meet hij niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
230V aansluiten op de 3,3 uitgang klinkt dramatisch maar dat hoeft het niet te zijn.

De 3,3V uitgang bestaat o.a. uit een vrij dikke wikkeling op de ferrietkerntrafo. Die trafo is gebouwd op 100kHz of meer en doet vrijwel niks op 50Hz. Daarmee is de schade redelijk waarschijnlijk beperkt gebleven tot het secundaire gedeelte.

Dat secundaire stuk is vrij simpel en bestaat alleen maar uit de sec. trafowikkeling, wat schottkey power diodes en enkele elco's.
Verder is er misschien nog een feedback circuitje met een optocoupler of zo naar het primaire regelcircuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Met joopv. Het feit dat de zekering er niet uitslaat als je hem weer normaal inplugt vertelt mij dat de schade volledig secundair is gebleven. Er zijn een paar dingen die je kunt nameten.

1. Als je secundaire trafowikkeling stuk is, kun je het vergeten. Die wil je dus eerst doormeten. Kijk of hij nog bestaat.
2. Vervolgens weet je vrij zeker dat de diode gefrituurd is. Dat ding aan de heatsink. Die moet je vervangen door een andere schottky. Gelukkig zitten die dingen overal in, dus dat moet niet moeilijk te salvagen zijn.
3. Je feedbackcircuit is zeker weten kapot. Ik verwacht dat die to-92 een TL431 is en dat je optocoupler ook stuk is. Beide vervangen.
4. Kijk of alle weerstanden en de potmeter nog ongeveer kloppen. Waarschijnlijk kun je iig al testen zonder potmeter.

Dan ben je er zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
Dank voor alle hulp zover. Ik ga wat onderdelen bestellen om de mogelijk defecte te vervangen. Nog een vraagje. De schottky is een mbr1545ct, kan ik deze zonder problemen vervangen met een mbr2545ct, of moet het amperage gelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Jouw huidige is 15A en die mag je vervangen door de 30A versie.
Let er wel op dat het de zelfde behuizing heeft (MBR25..CT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
Tussen de twee condensatoren staat nog een hoog zwart ding. Die loopt taps toe naar de bovenkant. Ik kan er geen letters of cijfers op ontdekken. Er staat L2 naast. Enig idee wat dat kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

L2 is een spoel. Als hij tussen de twee pinnen verbinding maakt, dan heb je een grote kans dat hij nog goed is en niet hoeft te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
Heb vanavond de optocoupler, TL431 en de schottky vervangen. Vervolgens de boel aangesloten, ditmaal goed ;) en de voeding doet het weer. Dank voor alle hulp!

Pagina: 1