• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nu die MKZ uitbreekt zal daar wel weer een bak geld heengaan dat in de bodemloze put die landbouw heet valt. Goddank bepaalt de Zalmnorm dat landbouw een maximaal budget heeft en deze kan dus niet overschreden worden. Dat betekent dus dat er geen geld dat beter in gezondheidszorg en onderwijs naar bodemloze putten gaat.
Zowiezo dat de zalmnorm een mechanisme heeft die onderwijs en zorg voortrekken :).

Verwijderd

hoe je het ook wend of keerd
uiteindelijk betalen wij er toch voor
vlees en zuivel produkten zullen flink in prijs stijgen

Verwijderd

wenD of keerD? Sorry hoor, maar waar heb jij leren spellen???

Verwijderd

In principe is die zalm-norm wel verstandig, economisch gezien dan, maar het probleem is dat ze er niet van af willen wijken period, dat is wel een beetje conservatief, vooral nu extra eld toch wel erg wenselijk is

Verwijderd

Al het geld wat over is moeten ze in de staatsschuld investeren.

Verwijderd

Op zaterdag 24 maart 2001 17:01 schreef Tweaker het volgende:
Al het geld wat over is moeten ze in de staatsschuld investeren.
Dus we moeten de wachtlijsten in de zorg maar zo laten?

Op dit moment hebben we zoveel geld over dat er best extra geld in de gezondheidszorg en onderwijs kan worden gestoken EN we een gedeelte van de staatsschuld kunnen aflossen.

Verwijderd

Zalmnorm is gewoon perfect. Als het goed gaat met de economie (tot een week geleden) moet je schulden aflossen. Als het slecht gaat met de economie moet je geld steken in allerlei sectoren om de economie weer goed te krijgen.

Ga je nu de wachtlijsten wegwerken, dan zijn ze ff weg, maar dan komen ze na een korte tijd terug, dus als het slecht gaat met de economie, en dan is er dus echt NIETS om ze in te krimpen. Beter is deze lijsten gewoon constant te houden.

En zo denkt TheClown...

Verwijderd

De Zalm-norm is wel leuk een aardig. Maar je kunt als politieke partij het niet maken om halsstarrig vast te houden aan het terugdringen van de staatsschuld als het voor iedereen duidelijk is dat er andere belangrijke zaken als het terugdringen van de wachtlijsten, onderwijs heel hard financieele hulp nodig heeft.

Volgens mij verliest de PvdA ook haar gezicht om niet een goed compromis te zoeken tussen de afspraken die zij met de andere regerende partijen heeft gemaakt en haar politieke idealen. Geeft zij de staf van 'sociale betrokkenheid' soms over aan de SP?

De VVD heeft voor mij wel even afgedaan door haar irritant gedrag. Het is wellicht belangrijk dat de staatsschuld terug te dringen, maar om deze prijs hiervoor te betalen is toch veels te hoog.

Wat de rol van D66 nou precies is, is mij ook niet duidelijk. Toch een beetje een te afwachtende onconfronterende houding.

Ik irriteer me ook aan de CDA die weer loopt te 'stoken' en het allemaal zo goed weet. Een beetje teveel geitewollen sokken taal kramen ze soms wel uit.

Laten we wel wezen. Dat extra geld komt binnen van de belastingen ed. En in NL. gaat het economisch gezien redelijk goed, en in die 7 vette jaren moet je ook rekening houden met de 7 magere.
De erfenis van de staatsschuld is gewoon onnodig en komt eigenlijk omdat toen zo'n 20 jaar geleden het nog goed ging met de economie men dacht dat het altijd zo goed zou blijven gaan. Niet dus, en als je dan geld gaat lenen tijdens recessies moet je daar dubbel voor betalen op de lange termijn.
Als ze nou eens nadenken en niet alles op bezuiniging gooien maar ook eens water bij de wijn doen kunnen ze tenminste nog de uitgeholde onderdelen van de zorg en onderwijs oppeppen. Nadeel hiervan is dat het op korte termijn niet haalbaar is.

Want met geld erin pompen kom je er niet. Af en toe is de bezuinigingsdrift gewoon te ver doorgevoerd. Terwijl aan de andere kant er diverse zaken scheefgegroeid zijn. Volgens mij is wel een goed voorbeeld de invloed van de pharmaceutische industrie op de zorg. Als je weet wat er allemaal gedaan word om ervoor te zorgen dat doktoren duurdere medicijnen voorschrijven dan ga je gewoon over je nek.

Voordeel is dat bij een volgend regeerakkoord hier weer vol over onderhandeld kan worden. De Zalm-norm gaat er dan echt wel aan.

Verwijderd

Het gaat nu zo'n beetje het best met de economie in tientallen jaren. Als je nu de staatsschuld niet aflost dan wordt hij straks nooit meer afgelost. Door de staatschuld nu vervroegd af te lossen bespaar je een hoop rentelasten waar je de komende 30 jaar het onderwijs en zorg op een goed niveau kunt houden i.p.v. nu ff een hoop geld erin te pompen.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik zelf het er een beetje problemen mee...
mijn vader werkt in de agrarische sector (is dierenarts), maar ik vind het allemaal maar weggegooid geld...

in het buitenland kunnen we veel goedkopen vrees betrekken, en de import kosten worden expres hoog gehouden om de nederlandse landbouw een hand boven het hoofd te houden,
terwijl het in het algemeen zo is dat als je een product maakt, wat niet kan concureren met dezelfde producten uit het buitenland, dat je dan gewoon moet stoppen, omdat je anders over de kop gaat...

maarja... das dan ook weer mijn mening...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Huh, de zalmnorm zorgt voor problemen in de zorg?
Als ze nu al 100 miljard krijgen, hoe kan het handhaven van een bovengrens (bij wijze van kraan voor de bodemloze put) dan en probleem zijn? Zou een miljard extra helpen? 2 miljard? Als 100 miljard al niet genoeg is.....
* Delerium denkt dat ze de interne begroting maar 's moeten herzien ipv een hogere geldberg vragen.

Als ik hoor dat de verzorgers van enkele verzorgingsinstituten op vakantie kunnen gaan naar prive-bungalooparken van het ziekenhuis weet ik wel waar het zieknhuis eerst op kan bezuinigen. Als iedere willekeurige asielzoeker met zowiezo een gezondheidsachterstand met voorrang wordt behandelt, dan weet ik wel waar wachtlijsten vandaan komen: voordringers die Heel Veel geld kosten.

* Delerium is zo pro-Zalm als de neten. :+ (tenminste 1 minister met visie)

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:18

Lordy79

Vastberaden

Ik vind het moeilijk.

Zalmnorm is okee, maar niet ten koste van alles. De staatsschuld is te hoog en met het geld waar we nu mee aflossen, kunnen we een hoop andere dingen doen, dus we moeten er wel vanaf.

Momenteel is het wel triest gesteld met de zorg maar ik denk dat geld daar niet zo hard zal helpen. Personeel is niet te krijgen en als de salarissen met 15% ofzo stijgen in die sector zal dat denk ik weinig aanwas kweken.

In het onderwijs is het anders. De euro komt eraan en om kinderen dan nog te laten leren met guldens vind ik raar. Ook is de staat van veel schoolgebouwen zeer triest te noemen en ook met de hygiene is het slecht gesteld. Daar zou meer geld dus WEL helpen.

Over politiek: bedenk eens wanneer je stem het grootste effect heeft. Volgens mij alleen als je een EXTREME steunt (SP of VVD). PvdA, D66, GL en CDA schipperen ergens in het midden dus daar zal ik nooit op stemmen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Op zaterdag 24 maart 2001 18:06 schreef hybridz het volgende:

[..]

Dus we moeten de wachtlijsten in de zorg maar zo laten?

Op dit moment hebben we zoveel geld over dat er best extra geld in de gezondheidszorg en onderwijs kan worden gestoken EN we een gedeelte van de staatsschuld kunnen aflossen.
500 miljard schuld noem ik geen geld over hebben!!!

/edit tiepfout

Verwijderd

Op vrijdag 23 maart 2001 03:53 schreef Sandalf het volgende:
wenD of keerD? Sorry hoor, maar waar heb jij leren spellen???
boeid dat ?
dit is een forum , geen nationaal dictee
maar m'n spelling word idd wat minder.. het zal de BSE wel wezen }:O

Verwijderd

Ja, dat boeiT wel degelijk. Zeker als je niet van je fouten leert...
Pagina: 1