Nieuwe GeForce 9800 GT geeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• Nefje_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-02 11:53
Ik wilde vandaag mijn oude videokaart vervangen door een nieuwe.
Er zat er een GeForce 7600 GT in. Deze videokaart hoeft niet apart aangesloten te worden op de voeding.
Deze wil ik vervangen voor een GeForce 9800 GT. Aangezien er geen aparte voedingskabel in de pc aanwezig was, heb ik daarvoor een aparte voedingsverloopkabel (4 Pin Molex naar 6 pin PCI-E) gekocht:
http://www.yorcom.nl/arti...r-4pins-molex-12volt.html
(er staat 4 pin, maar er zitten zoals op de afbeelding te zien is eigenlijk drie pins in)

Mijn voeding lijkt mij toereikend voor een GeForce 9800 GT: Antec NeoPower 550W
(heb daarnaast nog 4 GB DDR3 RAM, 3 harde schijven en nog een paar kleine dingen)

Ik krijg echter geen beeld als ik mijn GeForce 9800 gt wil aansluiten. Ik heb de voedingsverloopkabel aangesloten op een kabel uit de voeding waar eerst een harde schijf op was aangesloten om zeker te zijn dat het niet aan de kabel zou liggen. Daarna heb ik nog een andere kabel geprobeerd, wederom zonder succes. Ik heb overigens ondertussen de 9800 eruit gehaald en de 7600 GT in exact hetzelfde pci-e slot geplaatst en toen kreeg ik wel meteen beeld en startte de pc op.

Heeft iemand een idee waarin dit kan liggen?

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-02 06:42
wat voor voeding heb je precies?

• Nefje_
Antec Neopower 550, zie ook: productreview: Antec Neopower 550 review door Lemmy18
Deze zit echter wel in een kant-en-klaar-systeem, dus niet alle kabels die daar staan vermeld zitten erbij. Vandaar dat ik ook een verloopkabel heb gekocht.

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-02 06:42
test de videokaart eens in een ander systeem.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:54

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe "nieuw" is deze nieuwe GT9800? Als hij 2e hands is zou ik ook even kijken of je niet toevallig last hebt van de bekende soldeerbug.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34
Hoezo koop je een Molex to PCI-E kabel terwijl die voeding standaard met 2 6-pin PCI-E connectoren komt?

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Het probleem word ook nog eens erger omdat er in de voeding waarschijnlijk 2 of 3 12v rails aangebracht zijn die allen individueel een beperkt vermogen kunnen leveren. De primaire 12v lijn is niet bedoeld en ook niet in staat om genoeg vermogen te leveren aan al je hardware.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:12

KneoK

Not in a million lightyears

De 8800 serie had een beveiliging dat waarschuwde of de voedingskabel aangesloten was of niet, er kwam een pieptoon van de kaart of een meldng op het scherm. Ik neem aan dat de 9800 serie ook zoiets heeft dus je kunt sowieso eens proberen te booten zonder voedingskabel in de kaart. Als je dan geen waarschuwing krijgt dan zit het probleem waarschijnlijk in de kaart zelf. Dan zou je eventueel de kaart nog in een ander systeem moeten proberen.

Als je wel een waarschuwing krijgt zonder kabel dan levert je voeding waarschijnlijk te weinig sap door de molex. Dan zou je contact op kunnen nemen met Antec om een aparte 6 pins PCI-E kabel te bestellen.

Je zegt overigens ook een andere kabel te hebben geprobeerd. Als je die nu eens op een aparte aansluiting op je voeding aansluit en daar dan alleen je videokaart met molex verloopje gebruikt, dat zou in principe hetzelfde moeten zijn als een 6 pins PCI-E kabel.

[ Voor 16% gewijzigd door KneoK op 04-01-2012 02:04 ]

• Nefje_
Bedankt voor alle reacties! :)

@ vipeax
Het is een kant-en-klaar-systeem. Ze hebben die kabels weggelaten. Die kabels zijn in ieder geval niet meer aanwezig.

@ D4NG3R
Het gaat inderdaad om een tweedehands (maar nieuw voor mij) videokaart van een vriend. Bij hem werkte de videokaart wel gewoon (ook met een verloopkabel trouwens). Het zou toch vreemd zijn dat de videokaart tijdens het vervoeren die bug is opgelopen (je doelt op dat iets waarvoor de oventruuk is bedacht, toch?). Ik zou dan eerder denken dat de videokaart tijdens het vervoer (in bubbeltjesplastic) toch op de een of andere manier is beschadigd. Kans lijkt me klein, maar ik wil niet alles meteen uitsluiten.

@ KneoK
Ik heb de computer nogmaals proberen te starten, maar nu zonder dat de verloopkabel is aangesloten op de voeding. Hij zit nog wel aan de videokaart aangezien ik het clipje lastig loskreeg. Maakt dat nog uit?
Hoe dan ook, nog steeds geen beeld (helemaal zwart). Het lijkt wel alsof ik een kort laag biepgeluid hoor, maar ik heb geen idee waar dat precies vandaan komt. Dat had ik daarstraks nog niet. Ik hoorde van iemand dat je een geluid hoort als de videokaart niet compatibel is met het moederbord. Echter zie ik op internet dat andere mensen met hetzelfde moederbord (Asus P5Q3 deluxe) wel een 9800 GT hebben kunnen aansluiten.

Het is overigens een passief gekoelde videokaart, dus ik kan bijvoorbeeld ook niet zien of de ventilator wel draait.

Er is volgens mij geen één kabel waar niets anders op is aangesloten. Eentje splitst zich, op de andere zijn er fans + leds aangesloten. Ik heb bij een molex de 'bijbehorende' fans + leds afgekoppeld (ze zitten met twee draadjes aan zo'n molex kopje) en dan de videokaart aangesloten op die plek. Vervolgens doet inderdaad de onderste fan + leds het niet, maar de videokaart geeft nog steeds geen beeld.

Er is jammer genoeg geen ander systeem in de buurt om de 9800 GT mee te testen. Ik denk dat ik straks eens een computerzaak probeer te bereiken en vraag of ze kunnen testen of de videokaart + kabel wel werkt.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
als hij geen klote piep geeft zonder voedingskabel dan is hij waarschijnlijk wel kapot.
Mijn oude 9800gt van Asus gaf ook een keer geen beeld meer helaas heb ik hem toen gebakken er later achterkomend dat het aan de bios lag.

• Nefje_
Ik ben naar de pc-winkel geweest met de 9800 GT. De videokaart en het verloopkabeltje werken gewoon (ze hebben daar overigens getest met een 400W voeding). Heb overigens zelf gezien dat ie beeld gaf en dat Windows ging opstarten.

Hoe groot zal de kans zijn dat een aparte PCI-e kabel gaat helpen? Als deze al apart te bestellen is...

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34
Je koopt een PC en krijgt niet eens de volledige hardware set (waar je dus wel voor betaald) erbij? Lijkt me een duidelijk geval van volgende x toch echte zelfbouw. :/

Zo'n kabel los kopen lijkt me lastig... Voor +/- 50 euro zou je overigens een nieuwe voeding hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 04-01-2012 18:00 ]

Verwijderd

Ik heb hier nog een hele meuk aan van die wisselbare voedingskabeltjes... Als je me eens een foto hier neerzet/pm-ed van je voeding (waar hij dus aangesloten moet worden) wil ik wel eens voor je kijken of ik er een heb liggen.

Daarnaast kan je ook even proberen een bios-update op je moederbord te doen. Mijn 9800GTX+ wilde eerst ook niet in mijn Dell-pctje, maar na een bios update geen problemen meer.

Verwijderd

Jij hebt 1 z`on kabeltje gekocht molex > pci p pinn .
Wat jij eigenlijk moet doen is een kabel kopen 2x molex > pci 6 pinn en dan elke lijn apart aansluiten.
Dus elke molex op een aparte lijn zodat ,2 lijnen 1 pci 6 pinn voed.
Wed om 1 euro dat het dan wel werkt.

Verklaring ;Het amperage op 1 lijn is te weinig voor die zware kaart.
Pak 2 lijnen en je hebt wel genoeg power.

Een high end voeding kan dit met 1 stekkertje,die van jouw niet.
Maar met 2 lijnen werkt het net zo goed.
Dus b.v die voeding heeft 4x ide of sata ,dan gebruik je op elke van de molex een aparte lijn
dan hou je er 2 over ,1 voor je dvd speler en 1 voor je hdd.

• Nefje_
Bedankt voor de nieuwe reacties. Ik waardeer het zeer dat jullie zo meedenken.

@ Alexbrz
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik vond nog deze oude foto:
http://s167.photobucket.c...iew&current=P10100012.jpg

@ Patecatl
Bedankt. Het stomme is dat ik eerst dus die splitters zag en dacht dat ik die juist niet nodig had. Wel stom, want dan was ik veel goedkoper uit geweest.

Als ik het goed begrijp moet ik dus elke molex van de splitter aansluiten op een aparte kabel?
Het probleem is echter dat op de meeste kabels al een ventilator + leds zijn aangesloten. Ze zijn dus niet meer helemaal vrij. Is dat een groot probleem? Ik ga morgen maar eens goed in pc duiken en kijken hoe die kabels lopen. Ik vermoed echter dat ik nog een extra voedingskabel nodig zal hebben als er tenminste een vrij moet zijn.

Verwijderd

Nefje_ schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:52:
Bedankt voor de nieuwe reacties. Ik waardeer het zeer dat jullie zo meedenken.

@ Alexbrz
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar ik vond nog deze oude foto:
http://s167.photobucket.c...iew&current=P10100012.jpg

@ Patecatl
Bedankt. Het stomme is dat ik eerst dus die splitters zag en dacht dat ik die juist niet nodig had. Wel stom, want dan was ik veel goedkoper uit geweest.

Als ik het goed begrijp moet ik dus elke molex van de splitter aansluiten op een aparte kabel?
Het probleem is echter dat op de meeste kabels al een ventilator + leds zijn aangesloten. Ze zijn dus niet meer helemaal vrij. Is dat een groot probleem? Ik ga morgen maar eens goed in pc duiken en kijken hoe die kabels lopen. Ik vermoed echter dat ik nog een extra voedingskabel nodig zal hebben als er tenminste een vrij moet zijn.
Zo te zien heb ik die wel. Zou je nog een close-up fototje van die open zwarte aansluitingen op de voeding kunnen maken?

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11-2025
@Alexbrz

het is niet zo dat je via de foto kan zien waar de 12V lijn en GND lijn zit. Enkel wat je zeker weet is de aansluiting van de PCI-E

Afbeeldingslocatie: http://www.smpspowersupply.com/pciexpress-pinout.GIF

dit is gestandaardiseerd maar bij de voeding hanteert elke fabrikant anders.
het is zelfs zo dat je 2 kabels van verschillende voedingen (lees zelfde merk andere type) niet mag verwisselen

bv.

Corsair AX 850 kabels kan je niet voor AX1200 gebruiken omdat intern de connectoren niet zelfde zijn.

@TS

ik zou oppassen met een random kabel beste wat je kan doen is je huidige kabels meten en bepalen welke de 12V lijn is en welke GND lijn en aan de hand van dit informatie kan dan Alex een kabel voor je leveren.

2x molex naar pci-e is geen enkel probleem echter moet je dan wel de molex op twee aparte rails aansluiten.

Verwijderd

Legendary1985 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:41:
@Alexbrz

het is niet zo dat je via de foto kan zien waar de 12V lijn en GND lijn zit. Enkel wat je zeker weet is de aansluiting van de PCI-E

[afbeelding]

dit is gestandaardiseerd maar bij de voeding hanteert elke fabrikant anders.
het is zelfs zo dat je 2 kabels van verschillende voedingen (lees zelfde merk andere type) niet mag verwisselen

bv.

Corsair AX 850 kabels kan je niet voor AX1200 gebruiken omdat intern de connectoren niet zelfde zijn.

@TS

ik zou oppassen met een random kabel beste wat je kan doen is je huidige kabels meten en bepalen welke de 12V lijn is en welke GND lijn en aan de hand van dit informatie kan dan Alex een kabel voor je leveren.

2x molex naar pci-e is geen enkel probleem echter moet je dan wel de molex op twee aparte rails aansluiten.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, er zit hier in mijn pc een mix aan Coolermaster-Ocz-Xilence kabels aangesloten.

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11-2025
so direct vanuit je voeding met verschillende kabels van verschillende merken? dan heb je echt geluk dat ie doet, dan zijn de rails van coolermaster, OCZ, en Xilence op de zelfde wijze geconfigureerd.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik heb 2 kapotte voedingen gehad.. kan toch ook zijn dat die hele voeding niet betrouwbaar meer is?
Ik had ooit een 1000w die maar 400w kon leveren

Koop gewoon eens een nieuwe voeding ... nooit een miskoop.. Bereken wat je nodig hebt en doe er 200w bij.. een voeding moet gewoon lekker op 60% draaien oid.. en niet tot zijn nek vol op 99%.

Neem een 700w of iets het kost toch geen drol meer.. tientjes besparen moet je niet doen op computers.

[ Voor 92% gewijzigd door A87 op 05-01-2012 11:08 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Verwijderd

Legendary1985 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:09:
so direct vanuit je voeding met verschillende kabels van verschillende merken? dan heb je echt geluk dat ie doet, dan zijn de rails van coolermaster, OCZ, en Xilence op de zelfde wijze geconfigureerd.
Jup, alleen de kabels gebruikt die kwa nokjes e.d. in de aansluitingen precies overeen kwamen, absoluut geen problemen mee gehad. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat ik hier een uitzonderingsgevalletje in ben en toevallig voedingen met dezelfde aansluitingen had.

• Nefje_
Een lieve vriend heeft mijn bios bijgewerkt (raar genoeg naar dezelfde versie die er al was). Ik stopte vandaag de videokaart erin, eerst zonder voedingsverloopkabel en daarna met. En hij startte beide keren op. Heb net even AC gespeeld en het ziet er allemaal prima uit. Blijkbaar heb ik toch geen splitter nodig.

Iedereen bedankt voor de reacties. Ben blij dat het voorlopig zo makkelijk opgelost lijkt. Als er toch nog iets misgaat laat ik het nog wel weten.
Pagina: 1