Advies HDD voor VM's op Laptop

Pagina: 1
Acties:

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik hoop dat ik het goede onderdeel te pakken hebt maar anders hoor ik het wel.

Ik heb recent een nieuwe laptop gekregen voor mijn werk. Een I5 met 8GB aan geheugen. Hier wil ik naast mijn HostOS ook mijn virtuele testomgevingen op gaan draaien. Qua CPU en geheugen red ik het wel. Ik heb nooit meer dan 4 a 5 servers van rond de 1GB aan staan. Ik loop alleen nu tegen het probleem aan dat mijn internal HDD het allemaal niet meer aan kan. Nu ben ik aan het nadenken over mogelijke oplossingen. De volgende oplossingen staan op mijn lijst:

1a. Internal SSD HDD kopen en als 2e schijf aansluiten en hierop de VM's OS disks zetten. Op de interne HDD blijft dan mijn HostOS + data disks van mijn VM's staan. Ik zou dan met 128GB uit moeten kunnen.

1b. Internal SSD HDD kopen en hierop mijn HostOS zetten, de VM's komen dan volledige op de huidige interne HDD te staan. Ik zou dan met 128GB uit moeten kunnen

2. External SSD kopen en aansluiten via USB3.0 of eSATA en hierop de VM's OS disks zetten. Op de interne HDD blijft dan mijn HostOS + data disks van mijn VM's staan. Ik zou dan met 128GB uit moeten kunnen.

3. External SATA HDD kopen, hierop komen de VM's dan volledig te staan.

Prijstechnisch zou ik natuurlijk voor optie 3 moeten gaan omdat dit mijn de meeste capaciteit geeft tenopzichte van de prijs. Kijkend naar de performance twijfel ik tussen op 1 en 2. Waarbij ik met optie 2 meer flexibiliteit heb. Ik heb een lichte voorkeur voor optie 1a.

Maar ik ben benieuwd naar jullie ideëen en meningen...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Intern SSD, extern SATA/USB.

Sterker nog; met deze suggestie maak je een nieuwe VM (vaak/veel write-I/O) eerst lokaal op je SSD en later move je 'm naar USB als je weinig/minder I/O naar de VM nodig hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-01 08:34

K4F

Ik zou ook even afwegen of je guests lightweight Linux installaties zijn of volledige Windows installaties, dat wil nog wel eens een factor 10 qua opslag schelen.

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-01 19:01

DYX

Mijn tip is om niet je Host OS en eventuele VMware images op dezelfde SSD te zetten. De vertraging is redelijk merkbaar. Optie 1a en/of 2 (zijn eigenlijk hetzelfde) zouden de voorkeur hebben. Persoonlijk ben ik voor 1a gegaan en heb ik 2x 160GB SDD in mijn werk laptop. Dit was voornamelijk omdat ik dagelijks met VMware images werk en het elke dag inpluggen van een externe drive vervelend werd.

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Ter informatie: in mijn testomgeving draaien voornamelijk Windows 2008 R2 servers..

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:46
Koop voor een tientje een HDD caddy van ebay (kost je ~12 dollar), en plaats die in plaats van je CD speler. Dat is wat ik voor mijn opleiding heb gedaan toen we een complete winsrv2k8 moesten bouwen op 1 laptop.

Ik had zelf windows en de zwaarste machines op de SSD, en lichtere en inactieve machines op de HDD. Ook had ik enkele base images waarvan ik linked clones maakte ter ruimtebesparing.

Voordeel hiervan is dat je laptop nog steeds een laptop blijft. Alles zit nog intern, geen kabels over je bureau die je ongewtijfeld een keer los trekt.

[ Voor 16% gewijzigd door citruspers op 03-01-2012 22:03 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Pagina: 1