Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van oud op nieuw naar disneyland geweest, een perfect moment om de camera van de iPhone 4S te testen. Aangezien foto's met goede belichting redelijk makkelijk zijn toon ik nu onbewerkte foto's met een slechtere belichting. Veel kijkplezier.

1.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7007/6629050161_b2607de4c7_z.jpg
Is this love? by peetersthomas, on Flickr

2.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7165/6629066561_6cc8c32a9f_z.jpg
Disneyland castle by peetersthomas, on Flickr

3.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7142/6629071635_22fb43e838_z.jpg
Dragon by peetersthomas, on Flickr

4.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7010/6629077895_39810e0ff8_z.jpg
Liberty arcade by peetersthomas, on Flickr

5.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7007/6629083345_a43d2c1b41_z.jpg
Main street @ night by peetersthomas, on Flickr

6.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7161/6629086541_c7ec0eba70_z.jpg
Studio 1 @ night by peetersthomas, on Flickr

7.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7031/6629087211_0f67924917_z.jpg
Studio's gate @ night by peetersthomas, on Flickr

8.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7016/6629098203_ac71df5243_z.jpg
Central Plaza @ Night by peetersthomas, on Flickr

9.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7035/6628994501_0978db39fb_z.jpg
Fantilusion by peetersthomas, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 20:38
Aangezien foto's met goede belichting redelijk makkelijk zijn toon ik nu onbewerkte foto's met een slechtere belichting.
Ik denk dat je foto's met slecht licht bedoelt, de foto's zelf zijn vrij goed belicht ;)
Maar aangezien je bewust meldt dat het onbewerkte foto's zijn, is dit een testcase van jou of van jouw camera? Aangezien het in FVM staat ga ik uit van het eerste.

Over de foto's:
#1: Niet echt een spannende foto, de kleuren zijn ook nogal flets.
#2: Een origineel standpunt voor het bekende kasteel, maar wat is nu het onderwerp: de lantaarn of het kasteel? Ik snap de lantaarn in de voorgrond niet helemaal.
#3: Het duistere is goed te zien op deze foto, mooi sfeertje in deze plaat. De ruis onderin vind ik wel storend.
#4: Mooi symmetrisch, het lage standpunt zorgt er wel voor dat alles een beetje naar achteren lijkt te hangen.
#5: De beste van de serie wat mij betreft. Goed gebruik gemaakt van de rails die mijn blik meenemen naar het kasteel.
#6 en 7: Ik had één van de twee weggelaten omdat ze erg op elkaar lijken. Van de twee vind ik #7 het beste uitkomen, bij #6 staat alles net een beetje scheef.
#8: Je weet de wintersfeer daar goed vast te leggen met deze foto. De ruis onderin vind ik hier ook storend.
#9: Ik had deze misschien iets krapper gecropt, er is mij iets teveel zwart om het onderwerp heen.

Bij een behoorlijk aantal foto's (3,4,8 en 9 bijvoorbeeld) is de ruis en ruisreductie wel vrij opvallend. Vooral op groter formaat (1024px) zijn die duidelijk onscherp door dat probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:43
Ik begrijp niet zo goed waarom je foto's gemaakt met een iPhone 4S hier post. Je kunt diafragma en sluitertijd niet instellen, geen lens wisselen. Op deze manier kan je niet echt interessante foto's maken met scherpte-diepte en wisselende sluitertijden. Die eerste foto bijvoorbeeld, was denk ik al veel mooier geweest met een zachte achtergrond.

En ook al zijn de foto's voor een telefoon misschien wel goed te noemen, het blijven matige kwaliteit foto's met veel ruis en compressie (ik heb hem zelf ook).

Je kunt ze beter in het telefoon topic zetten vind ik.

#1 Vind ik in potentie een mooie plaat. Lucht als achtergrond was mooier geweest denk ik ipv die drukke takken, maar dan krijg je waarschijnlijk problemen met de belichting van je 4S.

#5 Vind ik ook een mooie strakke compositie met interessante kleuren. Hier heb je niet direct scherpte-diepte nodig en stoort het niet zo heel erg dat je een telefoon hebt gebruikt (afgezien van de kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je de standaard-app gebruikt kan je die dingen natuurlijk niet.

Ik gebruik daarentegen volgende apps:

- Camera+ (focus en belichting appart regelen, stabilizator, burst modus,...)
- Pano (panorama's maken)
- Autostitch (apparte foto's tot één panorama stitchen)
- Magic Shutter (sluitertijd regelen)
- Snapseed (krachtige fotobewerker!)

Dus diafragma en sluitertijd vallen redelijk goed in te stellen als je de juiste app gebruikt.
Ook zijn er al aparte lenzen te verkrijgen voor de iPhone, maar op zich presteert de lens zeer goed. Zelfs met depth of field... Indien het apparaat niet gerespecteerd zou worden denk ik niet dat er tentoonstellingen zouden komen rond foto's die gemaakt zijn met een mobiele telefoon.

Ik had hier ook een reeks foto's kunnen posten waar ik de ideale belichting had, maar dan zou het de commentaar geweest zijn dat het weer foto's in ideale omstandigheden waren. Ik kan je verzekeren, met bijna alle (point-and-shoot)camera's is fantilusion (lichtparade) moeilijk vast te leggen omdat deze voorbij vliegt!

Je moet niet gaan vergelijken met krachtige spiegelreflexcamera's natuurlijk. Het gaat hier om een point-and-shoot. Maar zelfs in slechte omstandigheden presteert hij redelijk goed.

Daarbij is maar 1 foto uit deze reeks gemaakt met een statief, indien ik dit voor de andere foto's gebruikt had was de ruis ook veel minder geweest, maar ik kan je garanderen om 3u snachts wil je naar je bed als je weet dat je er om 7u terug uit moet en dan heb je geen zin meer om telkens je statief boven te halen.

Deze foto's zijn foto's zonder nabewerking, als ik ze bewerkt zou hebben zouden ze er inderdaad veel beter uitgezien hebben, maar dat heb ik met opzet niet gedaan! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:56
Voor mij maakt niet uit waar je de foto's mee hebt gemaakt, voor mij telt het resultaat. Al maak je het met een wegwerpcamera.

Ik vind 5 een geslaagde foto, met een mooie vlakverdeling en herkenbare sfeer.

4 is net niet helemaal symmetrisch. Een beetje perspectiefcorrectie zou de foto nog wel goed doen denk ik. Ik weet niet of ik nu meer- of minder mensen in het plaatje wil. Ik had geprobeerd om de groene pilaren er nog net wat beter uit te laten komen.

De rest vind ik slechts redelijke snapshots, niets schokkends. Beetje minder ruisreductie had de scherpte ten goede gekomen.
Ik had hier ook een reeks foto's kunnen posten waar ik de ideale belichting had, maar dan zou het de commentaar geweest zijn dat het weer foto's in ideale omstandigheden waren. Ik kan je verzekeren, met bijna alle (point-and-shoot)camera's is fantilusion (lichtparade) moeilijk vast te leggen omdat deze voorbij vliegt!
Ik denk niet dat je hier veel reactie gaat krijgen op de technische mogelijkheden van je telefoon. Hier mag je commentaar op je foto's verwachten. Als je platen ruisloos en scherp zijn is dat één ding. Daar alleen ga je geen goede commentaar voor krijgen.

edit: ik heb net powerup's commentaar gelezen en ik ga daar volmondig met akkoord.

[ Voor 6% gewijzigd door Teun_2 op 06-01-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
1: Leuk onderwerp, maar de achtergrond is te druk imo.

2: Doordat alles scherp is is het een beetje onduidelijk wat het onderwerp is, en lijkt het wat druk. Verder had ik misschien wat opzij gestapt zodat de lantaarn en het kasteel / paleis whatever ;) , niet over elkaar vallen in de foto.

3: Niet zo spannend, en wel de ruis is wel heel erg storend aanwezig.

4:Best een goeie plaat, lijkt alleen dat de boel wat naar achter hangt. Misschien kun je deze sterker maken door hem nog wat recht te trekken in je nabewerking.

5: Deze vind ik de beste uit je serie, mooie lijnen die je de foto in trekken richting de achtergrond.

6 en 7: Lijken op elkaar. Ik vind zelf 6 beter, maa r deze is wel weer wat scheef. Bij 7 is behoorlijk storend ruis aanwezig.

8: Wel een leuke foto, alleen lijkt hij nergens echt scherp.

9: Deze vind ik niet zo geslaagd, het is voor mij heel onduidelijk waar ik naar zit te kijken / wat het is.

Waarom heb je ze met opzet niet nabewerkt? Het is toch de bedoeling je foto's zo goed mogelijk hier te showen lijkt mij?

* Als je wilt aantonen wat de kwaliteit is van de iphone camera kun je dat beter in een mobiel hardware topic doen ofzo misschien? Het komt mij een beetje over dat je wilt bewijzen dat de camera best ok is.

[ Voor 8% gewijzigd door hypz op 06-01-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de feedback. Nu kan ik tussen de examens door wat doen met de nabewerking...

Foto 9 is trouwens de lichtparade die elke avond door het park rijdt, deze is van bovenaf genomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:39
Ik ben sowieso wel blij met deze fotos als Disney fan zijnde. Ik vind t mooi spul, zeker gezien dat t met een Iphone 4S geschoten is, echt niet te klagen!

Ik ga ze wel schaamteloos ff jatten om ze aan mn vrouw te showen zoemteen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lampuhkap schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 11:37:
Ik ben sowieso wel blij met deze fotos als Disney fan zijnde. Ik vind t mooi spul, zeker gezien dat t met een Iphone 4S geschoten is, echt niet te klagen!

Ik ga ze wel schaamteloos ff jatten om ze aan mn vrouw te showen zoemteen :P
Haha, tof! :D
Ik ben nu bezig met de nabewerking van deze foto's. Dit op een non-destructieve manier! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
ook de bewerkte fotos ben ik ERG benieuwd naar, overigens gaan wij in oktober er weer heen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
Hoe gaat t met de bewerkingen?
Pagina: 1