• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-02 16:32
Hoi,

Ik heb alweer 2 jaar geleden een PC gebouwd met de volgende specs:

AMD Phenom II X4 955 BE @ 3,2 stock
Gigabyte GA-790XTA-UD4 mobo
Geil Black Dragon GB34GB1333C7DC (4 GB 1333 CL7 dual channel kit)
MSI R5850-PM2D1G-OC

Het probleem dat ik toen had, is dat mijn PC niet opstart in een dual channel opstelling. Single channel doet het wel. Ik had eerst allerlei slot combinaties geprobeerd en alle losse onderdelen getest, en met de winkel gecommuniceerd (coolprices, inmiddels failliet) en samen dachten we uiteindelijk dat het moederbord niet deugde. Dus ik het zooitje opgestuurd maar zij konden geen gebreken vinden. Dus ik mocht onderzoekskosten betalen terwijl ik niks verder was gekomen. Flashen van de bios naar de nieuwste versie heeft ook niet geholpen.
(Heb zojuist voor de zekerheid weer een paar uurtjes memtest gedraaid maar het geheugen is nog steeds OK.)

Uiteindelijk heb ik mij er maar bij neergelegd in SC te draaien. Echter nu vond ik per toeval een review hier op tweakers (over een CPU koeler) van iemand met precies dezelfde mobo/memory combinatie als ik. Ik heb hem direct een DM gestuurd en daaruit blijkt dat bij hem alles gewoon werkt zonder iets te hebben hoeven aanpassen. Hierdoor ben ik toch bang dat mijn moederbord niet helemaal top is.

Nu las ik elders op een forum dat iemand een soortgelijk probleem had met zijn geheugen. Hij had het opgelost door de voltage van zijn geheugen van 1,5V naar 1,55V te verhogen. Ik zie dit een beetje als een laatste poging dus ik wil dit ook proberen. Maar mijn vraag is of dit wel veilig is? Ik weet heel weinig van overclocken dus ben er een beetje huiverig voor. Mijn geheugen zou op 1,5V moeten werken dus ik weet niet of het verstandig is dit permanent te verhogen. Moet ik dan nog wat aan mijn timings aanpassen?

Over dat overclocken heb ik meteen nog een vraag, nu ik toch bezig ben. Ik lees op veel verschillende fora en overclock "handleidingen" dat mijn processor zeer makkelijk te overclocken is. Ik zou zelfs alleen mijn multiplyer hoeven te verhogen. Is dit zo? En zo ja, kan ik dit gewoon proberen (bv door van 3,2 naar 3,6 of misschien 3,8 te gaan met de multiplier) zolang ik mijn temperatuur in de gaten houd?

Ten slotte: ik wil mijn geheugen uitbreiden van 4 naar 8 GB. Afhankelijk van het feit of mijn "tweak" wel of niet werkt zal ik 4GB extra kopen of een nieuwe 8GB set. Indien dit laatste, hebben jullie tips? Ik heb veel gelezen over Intel en AMD compatible geheugen maar het lijkt wel alsof alles alleen maar intel compatible is. gezien mijn recente ervaringen met geheugen snap je misschien dat ik niet zomaar geheugen meer ga kopen.

Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Therapy777 op 03-01-2012 19:25 ]

• noudm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Nu las ik elders op een forum dat iemand een soortgelijk probleem had met zijn geheugen. Hij had het opgelost door de voltage van zijn geheugen van 1,5V naar 1,55V te verhogen. Ik zie dit een beetje als een laatste poging dus ik wil dit ook proberen. Maar mijn vraag is of dit wel veilig is? Ik weet heel weinig van overclocken dus ben er een beetje huiverig voor. Mijn geheugen zou op 1,5V moeten werken dus ik weet niet of het verstandig is dit permanent te verhogen. Moet ik dan nog wat aan mijn timings aanpassen?
Ja dit is veilig en je hoeft niets aan je timings aan te passen. Je kunt relatief veilig tot ~1.65-1.7V gaan.
Over dat overclocken heb ik meteen nog een vraag, nu ik toch bezig ben. Ik lees op veel verschillende fora en overclock "handleidingen" dat mijn processor zeer makkelijk te overclocken is. Ik zou zelfs alleen mijn multiplyer hoeven te verhogen. Is dit zo? En zo ja, kan ik dit gewoon proberen (bv door van 3,2 naar 3,6 of misschien 3,8 te gaan met de multiplier) zolang ik mijn temperatuur in de gaten houd?
Je kunt makkelijk je multiplier omhoog gooien totdat het geheel instabiel word. Wel is het handig om je Vcore te verhogen naar ~1.400-1.500V.
Ten slotte: ik wil mijn geheugen uitbreiden van 4 naar 8 GB. Afhankelijk van het feit of mijn "tweak" wel of niet werkt zal ik 4GB extra kopen of een nieuwe 8GB set. Indien dit laatste, hebben jullie tips? Ik heb veel gelezen over Intel en AMD compatible geheugen maar het lijkt wel alsof alles alleen maar intel compatible is. gezien mijn recente ervaringen met geheugen snap je misschien dat ik niet zomaar geheugen meer ga kopen.
Eerst je geheugen problemen oplossen en je dan afvragen of je wel meer geheugen nodig hebt, ookal is het spotgoedkoop nu...

Noud

• Therapy777
Thanks voor je input.

Ik heb nu mijn geheugen naar 1,545V gezet, dit opgeslagen en de PC opgestart. Geen probleem. Echter zodra ik de RAM bankjes in Dual Channel mode plaats, krijg ik weer hetzelfde probleem.

Ik heb eerst slot 1 + 2 geprobeerd. Ik kreeg een zwart scherm en een continue stroom van korte piepjes, wat volgens mijn handleiding zou duiden op een "power error". Het is sowieso niet mijn voeding, omdat ik al 3 verschillende heb geprobeerd.

Vervolgens heb ik slot 3 + 4 geprobeerd. Nu kreeg ik weer een zwart scherm maar korte piepjes met een langere pauze ertussen. Deze staat niet eens in mijn handleiding. Wel staat er in dat continue lange piepen zou betekenen dat de videokaart niet goed geinserteerd is. Dit klopt ook niet, want ik heb 'm nu net weer in Single Channel mode opgestart...

Ben nu wel redelijk radeloos.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

wat je verkeerd doet, is dat de channels nooit naast elkaar liggen.
jij hebt waarschijnlijk vol-vol-leeg-leeg gedaan, maar het moet dus vol-leeg-vol-leeg. (volle bank is dus met ram, leeg is een bank zonder ram)
hij herkent dan dus ook geen dual channel ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-02 06:42
Fordox schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:50:
wat je verkeerd doet, is dat de channels nooit naast elkaar liggen.
jij hebt waarschijnlijk vol-vol-leeg-leeg gedaan, maar het moet dus vol-leeg-vol-leeg. (volle bank is dus met ram, leeg is een bank zonder ram)
hij herkent dan dus ook geen dual channel ;)
aan het mobo te zien en aan de kleuren van de geheugensloten bij dat mobo wel. kun je ook ander geheugen proberen?

Verwijderd

Volgens de manual :
The four DDR3 memory sockets are divided into two channels and each channel has two memory sockets as following:
Channel 0: DDR3_1, DDR3_3
Channel 1: DDR3_2, DDR3_4

Voor dual-channel zou je dus slot 1 en 2 moeten hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 22:30 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:17

Perkouw

Moderator General Chat
Ik zou ook slot 1 + 3 proberen i.p.v. 1 + 2, denk dat je probleem dan ineens verholpen is. De manual staat het inderdaad een beetje raar in beschreven, maar eigenlijk heb ik het nog altijd gehad dat dual channel op die manier geplaatst moest worden.

Verwijderd

Ik denk toch eerder dat er een incompatibiliteit met het geheugen is (niet noodzakelijk). Het geheugen welke gebruikt wordt, staat niet vermeld in de qvl, wel staan er andere Geil modules vermeld :

1GB GEIL GV32GB1333C7DC SS
2GB GEIL GG34GB1333C9DC DS

Misschien dat het gebruikte geheugen toch problemen oplevert.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:39:
Ik denk toch eerder dat er een incompatibiliteit met het geheugen is (niet noodzakelijk). Het geheugen welke gebruikt wordt, staat niet vermeld in de qvl, wel staan er andere Geil modules vermeld :

1GB GEIL GV32GB1333C7DC SS
2GB GEIL GG34GB1333C9DC DS

Misschien dat het gebruikte geheugen toch problemen oplevert.
Die kans is inderdaad best groot, toch ben ik benieuwd of een andere plaatsing van het geheugen de oplossing bied. Wellicht dat de TS de mogelijkheid heeft om andere geheugenreepjes te proberen ?! En nu ik het zo lees, wil je die korte piepjes eens tellen ? De piepjes zijn er niet voor niets en eigenlijk altijd wel te herleiden tot een bepaald probleem.

Verwijderd

Dat kan hij natuurlijk proberen, niet geschoten is altijd mis. TS kan ook proberen om de waardes die het geheugen heeft, in zijn bios in te stellen. De modules die TS gebruikt zijn GB34GB1333C7DC, de 2GB modules die in de qvl staan zijn GG34GB1333C9DC. 1 ding valt me hier op, de gebruikte modules zijn 1333C7DC, de aanbevolen modules 1333C9DC, als ik het goed heb, is C7 en C9 de Caslatency, misschien dat het hierdoor niet lekker loopt?

Edit 1: Heb het geheugen even nagekeken en de C7 en C9 is inderdaad de Caslatency. Volgens de site van Geil :

PC3-10660 1333MHz CAS6 ,CAS7 & CAS9 Dual Channel

- Available in 2GB(1GBx2), 4GB(2GBx2) Dual Channel Package
- Available CAS: 6-6-6, 7-7-7, 9-9-9
- 240 pin, Non-ECC, Un-buffered DIMM
- Model number sku:
GB32GB1333C7DC | GB34GB1333C7DC | GB38GB1333C7DC
GB32GB1333C9DC | GB34GB1333C9DC | GB38GB1333C9DC
- Working Voltage
1333MHz C6: 1.6/1.7V*
1333MHz C7/C9 : 1.5V

TS had dus niet de GB34GB1333C7DC moeten kopen, maar de GB34GB1333C9DC. Maar misschien dat het handmatig instellen van de waardes in het bios helpt.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 22:58 ]

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:50:
Dat kan hij natuurlijk proberen, niet geschoten is altijd mis. TS kan ook proberen om de waardes die het geheugen heeft, in zijn bios in te stellen. De modules die TS gebruikt zijn GB34GB1333C7DC, de 2GB modules die in de qvl staan zijn GG34GB1333C9DC. 1 ding valt me hier op, de gebruikte modules zijn 1333C7DC, de aanbevolen modules 1333C9DC, als ik het goed heb, is C7 en C9 de Caslatency, misschien dat het hierdoor niet lekker loopt?
Blijft erg merkwaardig als het daar aan zou liggen, hij geeft immers aan dat bij iemand anders exact dezelfde combinatie wel soepel loopt. Ik gooi mijn hoop dan ook op het verplaatsen van het geheugen. Wel een interessante vondst van je! :> , wellicht dat de TS toch niet exact hetzelfde geheugen heeft als het persoon van de review waar hij het over heeft ?!

Verwijderd

Het is en blijft electronica, dus het is mogelijk. Vandaar dat ik ook aanraadt om even de waardes handmatig in het bios te zetten. Wie weet werkt het dan wel lekker.
Ik hou er van om dingen grondig uit te zoeken, vandaar dat het C7 en C9 vermelding me opviel. Ik denk ook dat TS toch net een ander Caslatency heeft, dat is het enige volgens mij wat het verklaart.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:28:
Volgens de manual :
The four DDR3 memory sockets are divided into two channels and each channel has two memory sockets as following:
Channel 0: DDR3_1, DDR3_3
Channel 1: DDR3_2, DDR3_4

Voor dual-channel zou je dus slot 1 en 2 moeten hebben.
Dual channel word gebruikt op 1 channel dacht ik.
pwnage2 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:07:
[...]

aan het mobo te zien en aan de kleuren van de geheugensloten bij dat mobo wel. kun je ook ander geheugen proberen?
Kleuren zeggen weinig. Mijn gigabyte bord is helemaal zwart.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Therapy777
Wow wat een reacties opeens :) bedankt!
Perkouw schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 22:32:
Ik zou ook slot 1 + 3 proberen i.p.v. 1 + 2, denk dat je probleem dan ineens verholpen is. De manual staat het inderdaad een beetje raar in beschreven, maar eigenlijk heb ik het nog altijd gehad dat dual channel op die manier geplaatst moest worden.
Mijn handleiding geeft aan dat slot 1+2 of 3+4 gebruikt moeten worden voor dual channel. Beide setups werken niet. Ik gebruik dan ook al 2 jaar dit geheugen in slot 1 en 3. Dit is single channel. Bios en CPU-Z geeft dit ook aan.

CL timings aanpassen kan ik morgen proberen, maar zijn deze bankjes niet gemaakt voor cl7? En moet ik dan 9-9-9 instellen? Vraag me af of de langzamere CAS niet de snelheidswinst van DC te niet doet?
Denk trouwens niet dat het wat oplevert aangezien er ook GEIL geheugen met CL7 is getest. Maar proberen kan nooit kwaad.

De review van de persoon die dezelfde specs heeft als ik is deze trouwens. Ook 4GB 1333 cl7 van de Geil Black Dragon serie.

Piepjes gaan trouwens continu door zonder pauze dus tellen heeft weinig nut :)

Morgen krijg ik een extra paar geheugen te leen van een vriend. Die nu in de BB-guide staan:
pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Die ga ik ook eens proberen.

[ Voor 23% gewijzigd door Therapy777 op 04-01-2012 00:54 ]

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:51
Het zou in theorie kunnen uitmaken, maar of het in de praktijk zo is is maar helemaal de vraag. Handigste is denk ik de empirische weg: morgen eerst kijken of handmatig naar 9-9-9 zetten überhaupt werkt, en als dat zo is een paar benchmarks draaien met die settings en met je huidige settings. Dan zie je wel of het verschil maakt, en in het voordeel van welke settings.

De winst van dual channel is discutabel: http://www.tomshardware.c...L-PROCESSING,1705-11.html

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mjah, die review mag je volledig negeren voor dit geval. Het gaat immers over een compleet ander platform.

• Therapy777
Ik heb zojuist 9-9-9-24 settings geprobeerd. Natuurlijk eerst in single channel opgestart om te kijken of het uberhaupt werkt. Dat deed het wel. In DC echter hetzelfde probleem.

Ik heb 'm deze keer even langer aan laten staan en de piepjes toch maar geprobeerd te tellen. Als 't goed is kreeg ik 2 maal 15x korte piepjes (hiertussen dus een langere pauze). Vervolgens kreeg ik continue piepjes met een langere pauze. Deze heb ik niet meer geteld aangezien ik bang was de PC stuk te maken als ik 'm nog langer aan zou laten.

Vanmiddag krijg ik de test sticks. Hopen dat die wel werken, want dan duidt het toch op een incompatibiliteitsprobleem. Misschien heeft de reviewer waar ik het over had gewoon geluk gehad :)

Overigens heb ik mijn CPU multiplier verhoogd naar 18x (3,6Ghz) en de idle temp is van 30/31 naar 34/35 graden gegaan. Ik ga even RAGE op max settings spelen en kijken hoe de stress temp is. Wat is de max die jullie ongeveer aanhouden? Thanks.

*edit* ziet er naar uit dat stress temp rond de 45-46 graden ligt. Zal ook nog even een benchmark tool zoeken voor de zekerheid. RAGE is redelijk veeleisend maar nog niet 100%

[ Voor 23% gewijzigd door Therapy777 op 04-01-2012 13:21 ]

• noudm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Overigens heb ik mijn CPU multiplier verhoogd naar 18x (3,6Ghz) en de idle temp is van 30/31 naar 34/35 graden gegaan. Ik ga even RAGE op max settings spelen en kijken hoe de stress temp is. Wat is de max die jullie ongeveer aanhouden? Thanks.
65 C max voor korte duur(max 1 uur). voor 24/7 zou ik niet hoger gaan als 60-62C.
*edit* ziet er naar uit dat stress temp rond de 45-46 graden ligt. Zal ook nog even een benchmark tool zoeken voor de zekerheid. RAGE is redelijk veeleisend maar nog niet 100%
prime95 is het makkelijkste oc stressrooltje. http://www.mersenne.org/freesoft/

[ Voor 8% gewijzigd door noudm op 04-01-2012 13:55 ]

Noud

• Therapy777
Thanks. Half uurtje geeft al 60 graden dus denk niet dat ik veel hoger kan gaan. Voor de geinteresseerden, ik heb deze koeler. Geen high end koeler, wel redelijke prestaties volgens de reviews.
pricewatch: Thermaltake SpinQ VT

Anyway het nieuwe test geheugen is net binnen. Dus die prik ik er even in :)

• Dalyxia
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Therapy777 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:17:
Ik heb zojuist 9-9-9-24 settings geprobeerd. Natuurlijk eerst in single channel opgestart om te kijken of het uberhaupt werkt. Dat deed het wel. In DC echter hetzelfde probleem.

Ik heb 'm deze keer even langer aan laten staan en de piepjes toch maar geprobeerd te tellen. Als 't goed is kreeg ik 2 maal 15x korte piepjes (hiertussen dus een langere pauze). Vervolgens kreeg ik continue piepjes met een langere pauze. Deze heb ik niet meer geteld aangezien ik bang was de PC stuk te maken als ik 'm nog langer aan zou laten.

Vanmiddag krijg ik de test sticks. Hopen dat die wel werken, want dan duidt het toch op een incompatibiliteitsprobleem. Misschien heeft de reviewer waar ik het over had gewoon geluk gehad :)

volgens de bios beep code heb je

Repeating (endless loop) Memory error Check for improperly seated or missing memory.

lijkt me dus dat er toch iets mis is met je geheugen, of met de sleuven waar je je geheugen in zet

• Therapy777
Dalyxia schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:04:
[...]

volgens de bios beep code heb je

Repeating (endless loop) Memory error Check for improperly seated or missing memory.

lijkt me dus dat er toch iets mis is met je geheugen, of met de sleuven waar je je geheugen in zet
Moet dan wel dat laatste zijn...

Ik heb nu 1600Mhz cl9 er in geprikt. In dual channel kreeg ik meteen weer hetzelfde verhaal. Piepjes, geen boot. Dus heb ik ze weer in 1+3 geprikt. Dat werkte weer wel.

vervolgens in de bios gekeken: blijkt het in AUTO op 11-11-11-29 op 1333 (6.66x) te draaien, wat ik nogal vreemde timings vind. Na het manueel aanpassen tot 9-9-9-24, zoals ook op de beschrijving van het geheugen staat, kreeg ik precies hetzelfde probleem als bij de dual channel: veel piepjes, geen boot. Na wat heen en weer getweak leek het eindelijk goed te staan en ook te werken. Althans, in de bios stond het uiteindelijk goed en na het opslaan bootte de PC wel. Maar nu ik CPU-Z opstart heb ik 11-11-11-29 @ 8.00x (1600mhz) te hebben. Ik snap er daadwerkelijk geen drol van.

Ik kan, in mijn achterhoofd houdende dat die andere dude dezelfde setup zonder problemen werkend krijgt, niks anders conluderen dan dat ik door cool-prices gewoon hard genaaid ben.

Fubar dus. :(

[ Voor 12% gewijzigd door Therapy777 op 04-01-2012 15:31 ]

• Dalyxia
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
Therapy777 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:27:
[...]

Moet dan wel dat laatste zijn...

Ik heb nu 1600Mhz cl9 er in geprikt. In dual channel kreeg ik meteen weer hetzelfde verhaal. Piepjes, geen boot. Dus heb ik ze weer in 1+3 geprikt. Dat werkte weer wel.

vervolgens in de bios gekeken: blijkt het in AUTO op 11-11-11-29 op 1333 (6.66x) te draaien, wat ik nogal vreemde timings vind. Na het manueel aanpassen tot 9-9-9-24, zoals ook op de beschrijving van het geheugen staat, kreeg ik precies hetzelfde probleem als bij de dual channel: veel piepjes, geen boot. Na wat heen en weer getweak leek het eindelijk goed te staan en ook te werken. Althans, in de bios stond het uiteindelijk goed en na het opslaan bootte de PC wel. Maar nu ik CPU-Z opstart heb ik 11-11-11-29 @ 8.00x (1600mhz) te hebben. Ik snap er daadwerkelijk geen drol van.

Ik kan, in mijn achterhoofd houdende dat die andere dude dezelfde setup zonder problemen werkend krijgt, niks anders conluderen dan dat ik door cool-prices gewoon hard genaaid ben.

Fubar dus. :(
Ik heb hetzelfde moederbord, en ik heb nergens last van met pricewatch: G.Skill Ripjaws F3-10666CL9Q-16GBRL en pricewatch: GeIL GV34GB1333C7DC

dus lijkt mij dat coolprices je genaaid heeft met het onderzoeken, en dat ze zelf gewoon de kennis niet hadden om dit te vinden

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:34

skoozie

SCSI

2 jaar geleden is dat ruim 2 jaar geleden? Anders kan je Gigabyte nog eens proberen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Therapy777
skoozie schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:41:
2 jaar geleden is dat ruim 2 jaar geleden? Anders kan je Gigabyte nog eens proberen.
Volgens de bon 28-01-2010 besteld. Ik ga meteen maar een mail naar Gigabyte sturen met uitleg.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb ook zo eindeloos geklooid met een sapphire pure innovation ,altijd maar piepen en geen dual channel.
Na 7 jaar heb ik het bord weer opgegraven en het opnieuw gaan proberen.
Dit keer swapte ik de CPU Athlon 64 3000+ voor een andere Athlon 64 3000+ en ineens werkte het zonder enig probleem.
Je IMC in je CPU zou ook een beetje gaar kunnen zijn ,je weet maar nooit.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 18:44
Toen je het moederbord opgestuurd hebt voor onderzoek hebben ze het toen met jouw eigen processor getest?

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• Therapy777
Robolokotobo schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:24:
Toen je het moederbord opgestuurd hebt voor onderzoek hebben ze het toen met jouw eigen processor getest?
Ik kan het uit de mail niet direct opmaken maar als ik het mij goed herinner heb ik mijn mobo, geheugen, processor en zelfs mijn voeding opgestuurd. Volgens hun waren er geen problemen in wat voor slot dan ook. Ook werd er gezegd dat het voltage verhoogd was naar 1,7V maar dit leek mij nogal onlogisch aangezien het op 1,5V moet draaien volgens de specs. Toen ik er naar door vroeg werd er weer gezegd dat het met plug&play al werkte zonder iets te hoeven tweaken.
Probleem is dat ik bij elke nieuwe vraag van een ander contactpersoon antwoord kreeg. Ik wist toen ook wat minder over PC's dan nu (ook al is het naar mijn gevoel nog steeds beperkt) dus ik nam het allemaal maar aan voor waar. Maar nu ik het achteraf zo lees hebben ze het volgens mij maar halfbakken onderzocht, als ze uberhaupt al wat gedaan hebben. En ik mocht er ook mooi 40 euro onderzoekskosten voor neerleggen.

Overigens, over die timings van het corsair geheugen (dat ik er nu in heb zitten) heb ik een stukje gevonden waarin wordt beweerd dat AM3 mobo's niet goed kunnen tegen geheugen sneller dan 1333Mhz. Ook al wordt bij de specs van vele moederborden vermeld van wel. Lees het hier

Ik heb het nieuwe geheugen overigens wel werkende kunnen krijgen op Single Channel 9-9-9-24 @1333Mhz. Nu moet ik het hier dus maar mee doen ipv met 9-9-9-24 @1600Mhz Dual Channel zoals het zou moeten. Ik heb ook 7-7-7-24 @1333Mhz geprobeerd maar daarmee kreeg ik ook een boot error. Het geheugen van Geil werkte overigens wel op 7-7-7-24 @ 1333 (zoals de specs) volgens mij.

Het is dus dit of 11-11-11-29 @ 1600Mhz waarvan ik denk dat dat minder praktisch is zeker ook gezien dat artikel.

Één ding is duidelijk: voor mij voortaan nooit meer AMD setups. Ik had eerst ook al moeite met mijn intel SSD omdat de AMD AHCI drivers nog geen TRIM ondersteunden. Toen moest ik noodgedwongen de slome standaard microsoft AHCI drivers gebruiken. En nu lees ik dus over dit AM3 icm >1333Mhz geheugen probleem. Om ziek van te worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Therapy777 op 04-01-2012 18:56 ]

Pagina: 1