Netwerkkabel, aders niet in juiste volgorde, wel verbonden

Pagina: 1
Acties:

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10-2025
Er is hier een electricien geweest die wandcontactdoosjes voor netwerkbekabeling heeft aangesloten.

Nu lijkt het netwerk wat instabiel, wegvallende verbinding e.d. Maar er is wel internet nu bijv.

Nu kom ik er net echter met een kabeltestertje, dat hij ze gemaakt heeft als crossed netwerkkabel.

Klopt het dan, dat de verbinding wel werkt, maar instabiel is? Of hoort het gewoon goed te werken, en moet ik de oorzaak niet zoeken in de netwerkbekabeling?

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Als je een auto MDI/MDX switch/router hebt zou er geen probleem mogen zijn. In de praktijk heb ik zelf toch altijd liever gewoon straight bekabeling in de goten/wanddozen/patchpanelen.

[ Voor 4% gewijzigd door max op 03-01-2012 18:00 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
ten eerste heeft je isp op dit moment geen storing en valt het samen.
als de aders in de verkeerde volgorde zijn heb je helemaal geen verbinding. misschien heeft die niet de juiste volgorde gebruikt maar is het wel 'straight' of 'cross' als je dat nodig hebt. vervang eens wat kabels die je wel kunt vervangen. doe eens wat ping -t naar websites om die tijden te controleren.

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11-2025
Het is ook belangrijk dat de aderparen bij elkaar gehouden zijn, anders kan je last krijgen van interferentie/crosstalk op kabels, wat zorgt voor instabiliteit door verlies van pakketjes.

• Timmeah
Pingstatistieken zijn op het gemiddelde precies gelijk met direct bekabeld, als door de crossed verbinding.

Ik heb overigens een UPC modem (Cisco EPC3925) aangesloten op een Netgear Prosafe GS116 switch (16 poorts).

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:32

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Kun je zien of de pinnen 1&2 en 3&6 op hetzelfde aderpaar zitten?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Timmeah schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:08:
Er is hier een electricien geweest die wandcontactdoosjes voor netwerkbekabeling heeft aangesloten.

Nu lijkt het netwerk wat instabiel, wegvallende verbinding e.d. Maar er is wel internet nu bijv.
Probeer elke stap tussen je pc en het internet los van elkaar te testen. Jij test nu het begin t/m het einde.
Nu kom ik er net echter met een kabeltestertje, dat hij ze gemaakt heeft als crossed netwerkkabel.
Is opzich geen ramp, maar netjes is het niet.
Crossed gebruik(te) je alleen tussen twee pc's of tussen twee switches.
Tegenwoordig lossen switches en netwerkaarten dit intern gewoon op en werken beide kabels.
Klopt het dan, dat de verbinding wel werkt, maar instabiel is? Of hoort het gewoon goed te werken, en moet ik de oorzaak niet zoeken in de netwerkbekabeling?
Sluit elk los deel van je netwerk uit.
En kan je ook concreter zijn? Wat is een wegvallende verbinding? Wat valt er weg?

[ Voor 18% gewijzigd door job op 03-01-2012 17:32 ]

• Timmeah
Nextron schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:24:
Kun je zien of de pinnen 1&2 en 3&6 op hetzelfde aderpaar zitten?
Als ik de kabeltester bekijk, en hij stuurt een signaal op aderpaar 1 weg, komt hij terug op aderpaar 3.
Een signaal op het 2e aderpaar geeft er een terug op de 6e.

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:32

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Zo hoort het inderdaad bij een crosskabel. Waar ik meer in geïnteresseerd was, is of de pinnen op dezelfde kleur van de kabel zijn aangesloten (bijvoorbeeld [1=wit-oranje, 2=oranje], [3=wit-groen, 6=groen] ).

Daarnaast zou ik, zoals job zegt, mogelijke fouten uitsluiten:
  • Probeer een lange UTP-kabel direct van de PC naar switch.
  • Probeer andere patchkabels van PC-muur en muur-switch.
  • Probeer een laptop met dezelfde patchkabels via de muur.
  • Etc...

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Verwijderd

With ^^
Als de kleurcodering goed is aangehouden zou het in principe niet aan de kabel mogen liggen,
Alle moderne netwerkapparatuur detecteert zelf wel of het een straight- of een crosskabel is.

Test je overigens op 100mbit of op 1gbit? 100mbit kan toe met slechts 2 aderparen (die jouw kabeltester dus ook test) maar 1gbit heeft ze echt alle 4 nodig, test hij die andere 2 paren ook?
Kan zijn dat in een van die andere 2 aderparen een kabelbreuk zit / een slechte verbinding met de stekker.

Kan ook nog zijn dat je router / switch een beetje brak is, netwerkkaart gammel, overige hardware niet helemaal jofel.

Je zal iets specifieker moeten worden met wát er precies wegvalt en wat het op dat moment nog steeds doet (als internet wegvalt, is intern verkeer nog wel mogelijk of zijn het slechts enkele sites die wegvallen etc.)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 01:29 ]

Pagina: 1