1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Verder zou ik een aluminium dragen nemen aangezien het al zwaar en lomp genoeg is.
Ik vind zelf de dragers van Spinder goed.
Eerste pagina als ik zoek op merknaam in combinatie met reviews. http://www.fietsen.123.nl...2-fietsdragers/fietstests
Dank voor het meedenken theHoff. Deze link had ik toevallig ook gevonden. Heb je ook de conclusie gelezen? Grappig he? Hebben we niet veel aan.theHoff schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:24:
En wat heb je zelf al gedaan om dit uit te zoeken?
Eerste pagina als ik zoek op merknaam in combinatie met reviews. http://www.fietsen.123.nl...2-fietsdragers/fietstests
Hoop dat hier mensen zijn (zoals My-life) die met een tip komen, waar ik zelf nog niet aan gedacht had (bij cranckbevestiging komen grote krachten op je cranck) en ook niet in het artikel staan die jij hierboven aanhaalt en we beide gelezen hebben.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Sommige frames mag je alleen dan weer niet aan de bovenbuis inklemmen op de fietsendrager dus dan zit je alsnog vast aan een crank bevestiging.My-life schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:23:
Crankbevestiging is niet goed. De krachten komen tijdens transport op je crank en trapas te staan wat je niet wilt. Framebevestiging is dus de way-to-go.
Verder zou ik een aluminium dragen nemen aangezien het al zwaar en lomp genoeg is.
Ik vind zelf de dragers van Spinder goed.
Verder als jij met klikpedalen eens goed op een helling weg fietst, die krachten zijn ook enorm dus die crank kan wel wat hebben. Het probleem zou denk ik als eerste de lagering van je trapas zijn maar volgens mij heb je daar nu ook weer niet zo heel snel last van.
Zelf heb ik (en m'n pa) meerdere keren de fiets mee gehad naar Italië waar hij op een twinny load stond op de dissel van de Caravan. Daardoor is de druk op de fiets wel lager (je rijd immers <100 ipv 130) maar daar heb ik nog geen problemen mee gehad.
Houd er overigens rekening mee dat door je brede stuur op je mountainbike het alsnog kan zijn dat je je kofferbak niet open kunt doen.
[ Voor 38% gewijzigd door GoldenSample op 03-01-2012 16:54 ]
Galois schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:32:
[...]
Dank voor het meedenken theHoff. Deze link had ik toevallig ook gevonden. Heb je ook de conclusie gelezen? Grappig he? Hebben we niet veel aan.
Hoop dat hier mensen zijn (zoals My-life) die met een tip komen, waar ik zelf nog niet aan gedacht had (bij cranckbevestiging komen grote krachten op je cranck) en ook niet in het artikel staan die jij hierboven aanhaalt en we beide gelezen hebben.
Lijkt me toch duidelijk dat dat de beste is volgens de algemene normen. Aan de hand van de punten die je in OP zet kom ik helaas niet tot een andere conclusie. Behalve dat je ervaringen wilt van mensen, maar dan had je je bericht beter anders in kunnen steken. Bijvoorbeeld door de merken en types van je fietsen te noemen. Daarnaast is framemaat nog wel eens van belang, evenals bepaalde afwijkende zaken die je aan je fietsen hebt gehagen.In 'ANWB-Onderweg' van mei 2010 wordt bovengenoemde test ook gepubliceerd. Daarbij wordt de Twinny Load Swing CK uitgeroepen tot winnaar: 'Makkelijk te monteren, stabiel, kantelbaar en geschikt voor elke fiets. In combinatie met de scherpe prijs wint deze fietsdrager nipt van de concurrentie'.
Dus blijbaar ben je niet gediend van mijn reactie, maar je geeft ook niet bepaald veel openingen om inhoudelijk en to the point met je mee te kunnen denken. Dus tsja, zo kom je nooit uit je bos lijkt me.
[ Voor 17% gewijzigd door theHoff op 03-01-2012 17:02 ]
Maar heeft er iemand ervaring met de 'grote' krachten die op de crank van een fiets die op een drager met crankbevestiging zit? Ik lees tot nu toe alleen maar 'dat er grote krachten zouden zijn'. Maar ja, als die krachten kleiner zijn dan de krachten die een crank kan hebben, dan praten we nergens over.
@theHoff: heb jij misschien een linkje waar er tests zijn gedaan? Tot nu toe lees ik alleen maar 'ik vind dat' enz. En ook verhalen van 'ik heb al 10 jaar een drager met crankbevestiging en duizenden km mee gereden en mijn cranks zijn nog perfect'. Ik weet dus niet of ik nu wel of niet voor de drager uit mijn OP moet gaan.
Ja Carbon ja, hoewel 't dan wel mee zal vallen als je 'm vast laat grijpen op een punt waar de zadelbuis er ook in zit maar alsnog, let er op dat hij niet je frame fijn knijpt.My-life schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:56:
Met sommige frames bedoel je carbon neem ik aan?
Verder zou ik goed opletten dat z'n grijper voor om het frame wel groot genoeg is, mountainbikes hebben soms echt enorm oversized buizen.
Op oudere twinnyloads paste cranks met uitwendige lagers niet maar op die jij laat zien is dat geen probleem.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Die Movanext die CeesKees hierboven noemt hebben mijn schoonouders toevallig. Fietsen zijn overal mee naartoe geweest en hij schijnt ook best prettig te zijn. Wel vinden ze dat de fietsen erg staat te wiebelen, terwijl ik daar met de Twinny veel minder last van lijk te hebben (kan ook gezichtsbedrog zijn natuurlijk.
Kantelbaar is overigens een aanrader: je hoeft je fietsen er niet af te halen als je in de kofferbak moet zijn.
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Dat is juist degene die ik goedkoop kan krijgen... En ook een beetje mijn argument...RvL schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:20:
Ik heb zo'n Twinny Load Traditional CK en dat is een fijne fietsendrager. Wat betreft de krachten op je crank zou ik me niet zo druk maken. Er zijn werkelijk waar honderden van dit model en zijn voorganger verkocht en in meerdere testen als beste getest. Ze zullen bij Twinny Load echt niet iets verkopen als het niet deugt.
Die Movanext die CeesKees hierboven noemt hebben mijn schoonouders toevallig. Fietsen zijn overal mee naartoe geweest en hij schijnt ook best prettig te zijn. Wel vinden ze dat de fietsen erg staat te wiebelen, terwijl ik daar met de Twinny veel minder last van lijk te hebben (kan ook gezichtsbedrog zijn natuurlijk.
Kantelbaar is overigens een aanrader: je hoeft je fietsen er niet af te halen als je in de kofferbak moet zijn.
Ik denk dat ik 'm gewoon aan ga schaffen die Twinny Load Traditional CK.
Verwijderd
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Er worden inderdaad veel dragers met crankbevestiging verkocht, maar ik heb dan ook al regelmatig trapassen moeten vervangen omdat deze hierdoor kapot zijn gegaan.
Daarnaast hebben verschillende fietsen verschillende cranks waardoor de een beter past als de ander.
Framebevestiging pakt de fiets veel hoger vast waardoor deze stabieler staat. De klemmen van Spinder zijn groot genoeg voor een ATB frame en kunnen ook een dun racefiets frame vasthouden.
Er is hier ook een keer een vertegenwoordiger van MovaNext langs geweest. Zeen enthousiaste man, maar ik vond de drager er niet stevig uitzien. Verder geen ervaring mee dus kan er niet over oordelen wat dat betreft.
Recente Twinny Load dragers hebben een verstelbare 'oplegging' voor de crank waardoor deze aanpasbaar is voor nagenoeg iedere crank.My-life schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:09:
Precies, het is niet de grote van de kracht, maar de wel de richting en plek waar hij op uitgeoefend word. (Nou lijk ik net op m'n natuurkunde leraar)
Er worden inderdaad veel dragers met crankbevestiging verkocht, maar ik heb dan ook al regelmatig trapassen moeten vervangen omdat deze hierdoor kapot zijn gegaan.
Daarnaast hebben verschillende fietsen verschillende cranks waardoor de een beter past als de ander.
Een racefietsframe is niet altijd dun. Juist nieuwe frames hebben soms buizen die in het midden bijna de omvang van een bidon hebben.Framebevestiging pakt de fiets veel hoger vast waardoor deze stabieler staat. De klemmen van Spinder zijn groot genoeg voor een ATB frame en kunnen ook een dun racefiets frame vasthouden.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Ik heb nu een Thule Euroclassic en dat is werkelijk een fantastisch dragertje. Hoe hard je ook over drempels rijdt, de fietsen blijven zeer stabiel op de drager staan. De drager is erg makkelijk op de trekhaak te bevestigen d.m.v. een handvat die met een soort hefboombeweging is vast te zetten.
Dat hoor je mij toch ook niet zeggen? Ik zeg alleen dat zowel dikke als dunne frames passenargro schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 10:43:
[...]
Een racefietsframe is niet altijd dun. Juist nieuwe frames hebben soms buizen die in het midden bijna de omvang van een bidon hebben.
Je hoort mij ook niet zeggen dat jij dat zegt. Een reactie is er niet altijd op gericht de onwaarheid van hetgeen gezegd te stellen, maar kan ook aanvullend zijn, zoals in dit geval.My-life schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:46:
[...]
Dat hoor je mij toch ook niet zeggen? Ik zeg alleen dat zowel dikke als dunne frames passen.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Maar het blijft lastig, zoveel persoonlijke ervaringen. De één vindt dat fijn, de ander weer iets anders.
Nadelen van crankbevestiging, nadelen van framebevestiging... Hmmm...
Denk dat ik gewoone en keuze moet maken en hopen dat het goedgaat... Als één van beide opties zo slecht zouden zijn, dan zouden ze inderdaad niet meer verkocht worden.
Ik neig een beetje naar framebevestiging nu...
Dat de een wat anders fijn vind als de ander is natuurlijk ook zo, er zijn vele goede fietsendragers. Bij de tweewieler waar ik werkte kon je de dragers even op je auto monteren en proberen.
Het grootste prijsverschil zat hem in de gebruiksvriendelijkheid. Aluminium dragers zijn duurder, net zoals drager met een klik systeem voor bevestiging op de trekhaak.
De meest verkochte was denk ik toch wel de goedkoopste Spinder. Twee fietsen, staal en met de hand vastzetten met een sleutel.
Wat is het nadeel van framebevestiging?
Ik heb een aantal jaar geleden ook een Twinny Load Swing CK gekocht, prima ding, alleen na de eerste vakantie na thuiskomst ging de drager niet meer van de trekhaak af.theHoff schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:56:
[...]
[...]
Lijkt me toch duidelijk dat dat de beste is volgens de algemene normen. Aan de hand van de punten die je in OP zet kom ik helaas niet tot een andere conclusie. Behalve dat je ervaringen wilt van mensen, maar dan had je je bericht beter anders in kunnen steken. Bijvoorbeeld door de merken en types van je fietsen te noemen. Daarnaast is framemaat nog wel eens van belang, evenals bepaalde afwijkende zaken die je aan je fietsen hebt gehagen.
Dus blijbaar ben je niet gediend van mijn reactie, maar je geeft ook niet bepaald veel openingen om inhoudelijk en to the point met je mee te kunnen denken. Dus tsja, zo kom je nooit uit je bos lijkt me.

Keurig opgelost door de verkoper die mij een week later een nieuwe bezorgde.
Elect a clown, expect a circus.
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
1) Spinder Hawk RH-2-FNE Easy Fit
2) Thule EuroRide 941
Beide rond de 200 euro (de Spinder is vaak net iets goedkoper).
Nu nog even een goede aanbieding vinden :-)
Verwijderd
Ik heb ervaring met fietsdragers met framebevestiging, met crankbevestiging en op het dak van de auto. Die heb ik gebruikt voor carbon racefietsen, voor mountainbikes, voor gewone stadsfietsen en voor kinderfietsen. Geen elektrische fietsen dus, maar dat zal nog wel even zo blijven hoop ik
Het grote voordeel van fietsendragers met crankbevestiging is m.i. dat ze compact zijn om op te ruimen. Een fietsendrager slijt het grootste deel van het leven natuurlijk in schuur of garage, dus dat is wel een punt. Verder heeft crankbevestiging vooral nadelen. Fietsen hebben de neiging wat te kantelen als je ze niet snoeihard vastdraait. Dat is natuurlijk omdat ze vrij laag vastzitten dus een kracht maal arm verhaal. Kinderfietsen passen vaak niet lekker omdat de crank vrij kort is. Mountainbikes zijn ook gedoe omdat de trapas vrij hoog zit. Mijn carbon racefiets mag er sowieso niet op.
De beugelbevestiging bevalt eigenlijk voor alle soorten fietsen prima. Bij zowel de variant achter de auto als de vaste drager achterop de caravan is dit een flexibel systeem. Mijn racefiets set ik vast aan de zadelbuis, die in mijn geval niet van carbon is. De fietsendragers zijn echter nogal bulky om op te ruimen, dus ik ben blij dat ik hem terug mag brengen nadat ik hem heb geleend. Al met al is dit in mijn ervaring wel de meest flexibele keus die de fietsen ook degelijk vast zet.
De fiets op het dak zet ik vast aan de uitvalnaaf. Het voorwiel gaat in de kofferbak. Voor carbon fietsen is dat ideaal en de fiets staat echt goed stevig vast. Er is wel een trend van uitvalnaven naar steekassen, dus op termijn wordt deze oplossing waarschijnlijk uitgefaseerd. Mijn racefiets van 10 kilo op het dak zetten lukt moeiteloos, maar een toerfiets wordt al best zwaar om boven schouderhoogte zo te manoeuvreren dat alles precies op de goede plek landt en je auto niet beschadigt. Een fiets op het dak maakt net als alles op het dak wel vrij veel lawaai door het windgeruis. Het went, maar leuk is anders.
Tot zover mijn ervaringen, ik hoop dat iemand er iets aan heeft.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dit topic is gesloten.