Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanStino
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 16:15
Dag Tweakers

Om meteen de toon te zetten: qua foto/video ben ik nagenoeg een 100% leek. Als je dus de keuze hebt tussen de echte uitleg en de kinderversie, geef mij dan graag de kinderversie. :)

Goed, hier is het verhaal. Mijn grootvader is een grote fan van vliegtuigen. Hij bezocht jarenlang over heel Europa allerlei airshows en dergelijke. Naast een vliegtuigfanaat was hij ook een fotografiefanaat. Perfecte combinatie uiteraard. Resultaat: op dit moment heeft hij tienduizenden ouderwetse dia's in een kamertje in zijn huis liggen. Nu: dat kamertje is klein, koud en hij zit er vaak helemaal alleen dia na dia te kijken op zijn projector.

Ik ben op dit moment op zoek naar een manier waarop hij die dia's kan kijken bij de open haard op zijn schoot. Het zou dus een draagbaar apparaat moeten zijn dat eenvoudig is in gebruik. Het grootste struikelblok daarvoor is natuurlijk dat het gaat om de ouderwetse dia's.

Mijn eerste idee: kleine goedkope laptop met digitale versies van zijn dia's, maar dat zou inhouden dat ik die zelf allemaal zou moeten digitaliseren en dat zou maandenlang duren.

Ik ben dus op zoek naar een toestel dat analoge dia's op een schermpje op schoot weergeeft zonder dat die dia's moeten gedigitaliseerd worden. Bestaat er zo'n toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik durf, zonder enig onderzoek, te zeggen dat dat niet bestaat...

Want hoe ga je "remote" dia's wisselen? Hoe regel je de lichtsterkte? Of eventueel focus van de lens?

Daarbij, gezien de omvang van de collectie; waarom niet digitaliseren? Kan het origineel veilig de kast in :)

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 03-01-2012 16:20 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-06 22:49

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Misschien niet helemaal het antwoord wat je hoopt, maar waarom geen Ipad (of andere tablet?). Zit je natuurlijk wel dat je de dia's moet scannen, maar daar bestaan automatische diascanners voor, dus dat scheelt al een heel stuk in tijd... Zeker in combinatie met de opmerking van MAX 3400 lijkt me dit wel the way to go.

*O* Woei, post 1500 *O*

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Simpelste is een Diascoop, moet je ze wel met de hand 1 voor 1 wisselen, maar daar zijn later dacht ik ook electrische varianten van geweest met laders (wij hadden vroeger zo'n ding).

[ Voor 43% gewijzigd door SinergyX op 03-01-2012 16:22 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 12:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ja, mijn ouders hadden vroeger een klein apparaatje met lamp waarin een laatje zat voor 2 dia's. De ene bekeek je, de andere kon je dan wisselen. Geen idee hoe zoiets heet. Er zat een soort van vergrootglas voor waardoor het beeld wat groter werd. Je kon zo in je eentje de dia's gaan bekijken. Ze zullen hem ongetwijfeld nog ergens hebben liggen. Hij was voornamelijk wit. Geen idee hoe je zoiets noemt en wat het merk was.

Edit: het ding leek hierop

[ Voor 15% gewijzigd door ajhaverkamp op 03-01-2012 16:24 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 11:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Heb je al gezocht op "slide viewer"?

Afbeeldingslocatie: http://www.parkcameras.com/ProductImages/fullsize/kenro_desk_top_slide_viewer_sv-3.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Johnny op 03-01-2012 16:23 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 14:03
Johnny schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:22:
Heb je al gezocht op "slide viewer"?

[afbeelding]
Idd zoeken op "Film Slide and Negative Viewer"

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zoiets hadden wij vroeger, deze is met automatische lader.
Afbeeldingslocatie: http://focuscamera.com/bigpics/dotline/DL-6566.jpg

Maar dan met direct display ipv lamp.

[ Voor 50% gewijzigd door SinergyX op 03-01-2012 16:33 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:37

Fiber

Beaches are for storming.

Dat inscannen kun je toch ook laten doen? Geen idee wat dat kost verder, maar zijn bedrijfjes zat voor, dacht ik. En dan op een klein media spelertje zetten en afspelen via de tv of een beamertje... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:42
Hoe modern is je opa?

ik ga ook voor de optie laptop en scanner. Als hij niet bang is voor moderne apparatuur kun je hem leren scannen! Lijkt mij een mooie activiteit voor opa en kleinzoon!

Eventueel met een tablet om alle ingescande dia's te bekijken!

Ik lees over de plustek scanner goede dingen! inclusief software om afbeeldingen te verbeteren!

[ Voor 26% gewijzigd door 107mb op 03-01-2012 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184652

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:07

Sick Nick

Drop the top!

Sleep gewoon die projector naar beneden, problem solved? Kan me voorstellen dat ie het naar beneden kijken heel snel zat is met last van z'n nek en rug. Op de muur of deur projecteren, rolgordijn, etc. Hoeft niet perse een hele isntallatie te worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:42
Sick Nick schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:55:
Sleep gewoon die projector naar beneden, problem solved? Kan me voorstellen dat ie het naar beneden kijken heel snel zat is met last van z'n nek en rug. Op de muur of deur projecteren, rolgordijn, etc. Hoeft niet perse een hele isntallatie te worden natuurlijk.
Hoe zit het dan met de GAF (Granny Acceptance Factor)? ;)

[ Voor 76% gewijzigd door 107mb op 03-01-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 16:44

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Ik heb jarenlang dia's gescand op mijn werk (een fotowinkel), daar deden wij dit met een normaal minilab waar normaal foto's/dia's mee worden afgedrukt. Met de juiste invoermethode kan dat razendsnel en in uitstekende kwaliteit, maar bij de meeste winkels hebben ze die sleuf niet en doen ze het ook handmatig.

In dat laatste geval zou het echt te duur worden, maar je kan even bij wat locale fotowinkels rondgaan om te kijken of die reeksen dia's systematisch kunnen scannen (niet dia voor dia).

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
In laten scannen door een bedrijf kost al gauw 35 cent per dia en dat is bij zulke aantallen dus niet fijn.

Ik heb zelf laatst voor mijn vader 1300 dia's gedigitaliseerd door er foto's van te maken.
Diaprojector op de bijbehorende standaard en mijn dslr op een statief, wel zo dicht mogelijk bij de projector.
Even zitten spelen met de witbalans en daarna was het een makkie.
Zowel de diaprojector als mijn dslr hebben een afstandbediening dus ik kon er rustig bij gaan zitten en hoefde alleen maar op de knopjes te drukken. Wel moest ik bij bijna elke dia even scherpstellen maar dat kon gelukkig ook via de afstandbediening van de projector.
Per dia was ik hooguit zo'n 5 a 10 seconden bezig dus dat was prima te doen.
De slede's waren genummerd en als ik aan een nieuwe slede begon maakte ik ook even een foto van het bijbehorende nummer zodat later alles eventueel per slede in een map gezet kan worden.
Als je tienduizenden foto's wilt fotograferen ben je wel eventjes bezig maar het kost verder niets en het resultaat was zeer acceptabel.
Ik heb de foto's later op de pc zoveel mogelijk nog naar full HD verhouding gecropped zodat mijn vader nu zijn diacollectie op de tv kan bekijken. (vanaf laptop met hdmi kabeltje)

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:55

Dr C

met C en CK

Mijn eerste idee: kleine goedkope laptop met digitale versies van zijn dia's, maar dat zou inhouden dat ik die zelf allemaal zou moeten digitaliseren en dat zou maandenlang duren.
Oplossing: laat je opa ze zelf inscannen na uitgebreid uitleg van jou. Ik neem aan dat hij tijd genoeg heeft :). Voordeel is ook nog dat je de dia's 'vereeuwigd' door ze te digitaliseren

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanStino
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 16:15
Dat is eigenlijk het grootste probleem. Hij heeft nog nooit met een pc gewerkt en zelfs als alle dia's digitaal waren zou hij ze dus niet kunnen zien. Hij is met technologie in de jaren '80 gestopt. :) Digitale fotografie doet hij nog steeds niet aan mee. :)

Digitaliseren lijkt dus bijna unaniem de enige optie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
VanStino schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:24:
[...]

Dat is eigenlijk het grootste probleem. Hij heeft nog nooit met een pc gewerkt en zelfs als alle dia's digitaal waren zou hij ze dus niet kunnen zien. Hij is met technologie in de jaren '80 gestopt. :) Digitale fotografie doet hij nog steeds niet aan mee. :)

Ik zie zeven posts die van een niet digitale situatie uitgaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik weet niet welk topic je precies leest, maar ik zie toch wel degelijk ook 'handformaat analoge' oplossingen.

Digitaliseren is imho overkill, zeker omdat het gaat om 'tienduizenden' dia's en je opa 0,0 kennis heeft met PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

SinergyX schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:35:
[...]
Digitaliseren is imho overkill, zeker omdat het gaat om 'tienduizenden' dia's en je opa 0,0 kennis heeft met PC's.
Tegen-argument: gaan slepen met dozen/kratten met dia's en die op de bank naast opa neerzetten en dan 1 voor 1 handmatig in een handheld-viewer schuiven is minder overkill? ;)

/edit: eenmalig digitaliseren; alles op 2 SD-kaartjes zetten en opa een mooi digitaal fotolijstje geven? Daar hoef je niet een Tweaker voor te zijn :)

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 03-01-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06 17:37
[...]

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Kennis is echt niet nodig voor een media spelertje, of een laptop of een iPad oid als de boel eenmaal digitaal is en netjes ingericht. Plaatjes kijken kan zelfs je opa nog wel leren, zeker weten. Volgens mij is een goede thuis scanner ook nog vrij prijzig trouwens. Ik denk wel dat je ze ook kan huren.

Maar als het toch analoog moet, volgens mij hadden we vroeger ook van die dia apparaten met een ingebouwd scherm, 15 inch of zo, maar die zullen wel niet meer verkocht worden

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:55
Digitaal gaan lijkt me wel een veilige manier waar je ook het meest mee kunt.

Op de analoge manier zit je vast aan:
  • Een diaprojector in de huiskamer
  • Een klein scherm (lijkt me met oude ogen ook geen pretje)
  • ontwikkelen
  • Zelf iets maken om ze te tonen
Bij digitaal kun je:
  • Op DVD/videoband zetten
  • Digitaal fotolijstje
  • laptop/PC
  • uitprinten (of laten doen, al dan niet in een fotoboek)
Voor digitaliseren kun je het zelf doen of laten doen. Dat laatste kost (net als ontwikkelen) ook veel geld.
Zelf doen geeft je de mogelijkheden:
  • Normale scanner met dia mogelijkheden
  • Een diascanner (goedkoop ding van de aldi/blokker/gamma of dure semi-professionele)
  • foto van projectie
Ikzelf heb met een normale scanner gedaan (met dia opzetstuk). Ik ging voor de maximale mogelijke resolutie (4800dpi) en dat kostte me 7 minuten per scan. Had echter ook minder "kwaliteitseisend" kunnen wezen en het in minder tijd en resolutie kunnen doen. :)
Mijn ouders hebben een diascanner. In de Pricewatch zijn ze tussen € 40 en € 100 met hele dure van € 170 of € 250.

[ Voor 2% gewijzigd door SPee op 03-01-2012 18:15 . Reden: dure diascanners gevonden ]

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dat is geen hele dure, de goeie Nikons, Epsons of Minolta scanners etc. kosten honderden tot duizenden Euro's en kun je beter huren of lenen ipv kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 03-01-2012 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

SPee schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 18:12:
Ikzelf heb met een normale scanner gedaan (met dia opzetstuk). Ik ging voor de maximale mogelijke resolutie (4800dpi) en dat kostte me 7 minuten per scan.
Leuk, met tienduizenden dia's uit de topicstart _O-

Net even rondgekeken in NL; goedkoopste bedrijf met professionele apparatuur rekent alsnog 8 Eurocent per dia. Dat loopt tienduizenden dia's dus in de duizenden Euro's. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 11:12
R-v-R schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:16:
In laten scannen door een bedrijf kost al gauw 35 cent per dia en dat is bij zulke aantallen dus niet fijn.

Ik heb zelf laatst voor mijn vader 1300 dia's gedigitaliseerd door er foto's van te maken.
Diaprojector op de bijbehorende standaard en mijn dslr op een statief, wel zo dicht mogelijk bij de projector.
Even zitten spelen met de witbalans en daarna was het een makkie.
Zowel de diaprojector als mijn dslr hebben een afstandbediening dus ik kon er rustig bij gaan zitten en hoefde alleen maar op de knopjes te drukken. Wel moest ik bij bijna elke dia even scherpstellen maar dat kon gelukkig ook via de afstandbediening van de projector.
Per dia was ik hooguit zo'n 5 a 10 seconden bezig dus dat was prima te doen.
De slede's waren genummerd en als ik aan een nieuwe slede begon maakte ik ook even een foto van het bijbehorende nummer zodat later alles eventueel per slede in een map gezet kan worden.
Als je tienduizenden foto's wilt fotograferen ben je wel eventjes bezig maar het kost verder niets en het resultaat was zeer acceptabel.
Ik heb de foto's later op de pc zoveel mogelijk nog naar full HD verhouding gecropped zodat mijn vader nu zijn diacollectie op de tv kan bekijken. (vanaf laptop met hdmi kabeltje)
Ik begrijp uit je verhaal dat je dus foto's van de projectie op een doek/muur gemaakt hebt? Had je dan niet beter gewoon een foto van de dia zelf kunnen maken, met een fel, egaal licht erachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:21
Je zou ze zelf ook wel kunnen digitaliseren, het hoeft niet eens zoveel te kosten. Zoiets als onderstaande bijvoorbeeld. :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik begrijp uit je verhaal dat je dus foto's van de projectie op een doek/muur gemaakt hebt? Had je dan niet beter gewoon een foto van de dia zelf kunnen maken, met een fel, egaal licht erachter?
Ik heb inderdaad de dia's op een diascherm geprojecteerd.
Als ik een foto van de dia's met een felle verlichting erachter had moeten maken dan had ik dat 1 voor 1 moeten doen. (of ik begrijp je verkeerd?)
Dat betekent dia uit de slede halen, op de achtergrond leggen, foto maken, dia terugstoppen etc. etc.
Nu kon ik gewoon de slede's in de projector zetten en kon ik vrij snel achter elkaar door gaan, met twee afstandbedieningen in de hand.

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
VanStino schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:18:
Dag Tweakers

Om meteen de toon te zetten: qua foto/video ben ik nagenoeg een 100% leek. Als je dus de keuze hebt tussen de echte uitleg en de kinderversie, geef mij dan graag de kinderversie. :)

Goed, hier is het verhaal. Mijn grootvader is een grote fan van vliegtuigen. Hij bezocht jarenlang over heel Europa allerlei airshows en dergelijke. Naast een vliegtuigfanaat was hij ook een fotografiefanaat. Perfecte combinatie uiteraard. Resultaat: op dit moment heeft hij tienduizenden ouderwetse dia's in een kamertje in zijn huis liggen. Nu: dat kamertje is klein, koud en hij zit er vaak helemaal alleen dia na dia te kijken op zijn projector.

Ik ben op dit moment op zoek naar een manier waarop hij die dia's kan kijken bij de open haard op zijn schoot. Het zou dus een draagbaar apparaat moeten zijn dat eenvoudig is in gebruik. Het grootste struikelblok daarvoor is natuurlijk dat het gaat om de ouderwetse dia's.

Ik ben dus op zoek naar een toestel dat analoge dia's op een schermpje op schoot weergeeft zonder dat die dia's moeten gedigitaliseerd worden. Bestaat er zo'n toestel?
en wat vind grootvader er zelf van? Moet er persoonlijk niet aan denken om van een dia-projector terug te moeten naar zo'n sneue tablet, doe er dan ook een vergrootglas bij :P

Mischien een elektrisch kacheltje?

edit:
kan me ook voorstellen dat het een genot is om alleen en zonder oma op een kamertje naar dia's te kijken. [.. vliegtuigen, uhuuh B-) ] Zeg nou zelf, wie weet wat je die arme man aandoet.

Diascanners en ook dia-projectors zijn gewoon nieuw te krijgen in alle prijsklassen. Reflecta; 100 euro tot meer dan 1.000 euro en ook de Hasselblad scanners van 20 a 25K etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Amrit op 04-01-2012 21:25 ]

Pagina: 1