Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:27
Beste Lezers,

Graag zou ik thuis exchange willen draaien met een koppeling van DNS in mijn Direct admin Webserver.
Ik heb momenteel hosted Exchange van cyso ingesteld op een van mijn domeinen bij Direct admin dit werkt perfect ik hoef hierbij niks te veranderen aan mijn MX Records alleen een CNAME en A Record zijn voldoende.
Vervolgens heb ik een doorsturing gemaakt bij E-mail in Direct admin van Kay@Domein.nl naar Kay@exchange.domein.nl
Het A Record naar hun server luid dan ook Exchange > IP Server Cyso

Hieronder vinden jullie 3 Screens 2 van mijn Huidige setup bij cyso en 1 van de Setup die ik nu wil bereiken.

Afbeeldingslocatie: http://upload.ictwebsolution.nl/images/26461659488253666052_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://upload.ictwebsolution.nl/images/89504477434131367857_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://upload.ictwebsolution.nl/images/29631811616196860355_thumb.jpg

Nu neem ik aan dat Cyso iets met redirectie doet, dit wil ik ook want wat mijn doel is = meerdere van mijn domeinen laten lopen via mijn exchange server.
Ik heb momenteel een nieuw domein vast gelegd waarvan alles naar mijn exchange server staat kwa DNS enz. en de exchange server werkt dus helemaal.
Nu moet er dus een koppeling komen van uit direct admin naar exchange die ervoor zorgt dat ik door middel van een door sturing in me Direct admin de mail binnen krijg op het gewenste adres op de exchange server.
En dat ik hiermee vervolgens ook netjes kan beantwoorden met het kay@domein.nl adres en niet Kay@exchange.domein.nl adres.

Nogmaals mijn Exchange server werkt met verzenden en ontvangen ook op Mobile apparaten enz.

Heeft een van jullie hier al kaas van gegeten of weet welke settings in mijn exchange server moet toepassen.
Of dat ik een hoof domein moet kiezen die alles kwa redirectie enz gaat doen?

EDIT
Het type exchange server is gewoon standaard. Voor nu nog een MSDN Licentie..
Exchange 2010 met Server 2008 R2 Sp 1

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 16:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom laat je niet direct alle mail op je eigen Exchange omgeving binnenkomen? Is dit een bewuste keuze?

Anyways, wat je wilt doen is te bereiken door het bekendmaken van je @domein.nl smtp-adres als zijnde een non-authoritive domein. De procedure hiervoor verschilt per Exchange-versie, vul deze dus even aan in je topicstart. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Question Mark schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 12:40:
Waarom laat je niet direct alle mail op je eigen Exchange omgeving binnenkomen? Is dit een bewuste keuze?

Anyways, wat je wilt doen is te bereiken door het bekendmaken van je @domein.nl smtp-adres als zijnde een non-authoritive domein. De procedure hiervoor verschilt per Exchange-versie, vul deze dus even aan in je topicstart. ;)
Zal ik even nakijken en aanpassen, verder wil ik ook de webmail gebruiken van me webserver dit omdat ik niet alle adressen in exchange nodig heb.
Denk aan simpele mail accounts waar af en toe en mail binnen komt.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

djkavaa schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 12:43:
[...]
verder wil ik ook de webmail gebruiken van me webserver dit omdat ik niet alle adressen in exchange nodig heb.
Je eigen Exchange server kan natuurlijk ook webmail..... Wat je bedoeld met "niet alle adressen in Exchagne nodig heb" is me niet duidelijk. Kun je dat stuk eens toelichten?

Alle mail-gerelateerde zaken op 1 mailomgeving laten binnenkomen/afhandelen is de meest eenvoudige oplossing.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Klopt maar ik wil niet alles op mijn exchange server hebben draaien vandaar dat ik gewoon de mail van me server ook wil gebuiken.
Dit om dat het snel aanmaken van een nieuwe mail box waar niet veel mail in binnen komt makkelijker is.

Het type exchange server is gewoon standaard. Voor nu nog een MSDN Licentie.

Met webmail in mijn vorige bericht bedoelde ik de gewone mail van de webserver (Excuus)

[ Voor 12% gewijzigd door Kavaa op 03-01-2012 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

djkavaa schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 12:54:
Het type exchange server is gewoon standaard. Voor nu nog een MSDN Licentie.
Exchange 5.0/5.5/2000/2003/2007/2010?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Stom dacht dat je het type bedoelde.
Exchange 2010 met Server 2008 R2 Sp 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

:)

Onderstaand artikel zal dan een aardige start zijn om je even in te lezen hoe je eea in kunt stellen. Ik ken directadmin verder niet, dus hoe je die kant moet instellen weet ik niet.

Configure Exchange 2010 to Route Messages for a Shared Address Space

Ik waarschuw je alvast nogmaals voor de administratieve overhead en extra complexiteit die je hiermee introduceert. Alles op 1 omgeving is veel en veel eenvoudiger qua opzet en beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Bedankt, ik ga het even doorlezen, maar zoals Cyso het doet is het makkelijk voor de instellingen in direct admin ik weet niet hoe dat zit natuurlijk op de Servers bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dan nog, als dit het enige argument is:
djkavaa schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 12:54:
Dit om dat het snel aanmaken van een nieuwe mail box waar niet veel mail in binnen komt makkelijker is.
Zou ik me serieus deze ellende niet op de hals willen halen. Je weet dat je overigens je met het "new-mailbox" powershell commando een mailbox aan kunt maken binnen Exchange 2010? Lijkt me niet dat DirectAdmin dit veel sneller kan.
New-Mailbox -UserPrincipalName chris@contoso.com -Alias chris -Database "Mailbox Database 1" -Name ChrisAshton -OrganizationalUnit Users -Password 123456 -FirstName Chris -LastName Ashton -DisplayName "Chris Ashton"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Nee dat klopt maar ik wil gewoon de mailserver van me webserver blijven behouden.
Maar de aanpassingen in exchange zullen dan toch niet zo moeilijk moeten zijn.

Wat het heel simpel moet worden is als direct admin het mail adres niet kent dat die hem doorstuurt naar me exchange (zelfde als het bij cyso is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

djkavaa schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:43:
Wat het heel simpel moet worden is als direct admin het mail adres niet kent dat die hem doorstuurt naar me exchange (zelfde als het bij cyso is)
En als exchange het adres niet kent zal deze hem door moeten sturen naar directadmin, je wilt immers ook vanuit Exchange kunnen mailen naar mailboxen "bij directadmin".

En wat denk je dat er gaat gebeuren als er gemailed wordt naar een niet bestaand mailadres ;)

Een van beide omgevingen zal om dit op te lossen "authoritive" gemaakt moeten worden voor het smtp-domein. Als dit de Exchange omgeving wordt, zul je "contacts" aan moeten gaan maken voor de mailboxen welke bij "directadmin" gehost worden (anders is dit adres immers niet bekend).

Het aanmaken van een mailbox bij directadmin houdt dan in dat:
  1. je de mailbox bij directadmin aanmaakt
  2. Je de mailbox via een "contact" bekend maakt binnen Exchange.
Het delen van een smtp-namespace levert gewoon administratieve overhead op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
De mailboxen van direct admin staan los van Exchange. (Mailbox)
Wat ik eigenlijk wil is werken met de doorsturingen van direct admin zodat ik daar kan bepalen welke mail adressen er naar exchange gaan, verzenden vannuit exchange is geen probleem dat gaat via outlook of de webapp.
Dat werkt allemaal prima (op het domein wat ik nu volledig naar me thuis heb gezet)

Direct admin moet dadelijk dus kay@domein.nl als die die binnen krijgt door gaan sturen naar me exchange.
Krijgt die Mark@domein.nl dan wordt die naar de lokale mail gedaan omdat mark een lokale mailbox heeft op de server.

Voor kay@domein.nl maar ik dus een door sturing aan.
zoals je ook in de images kunt zien.

Dit hoop ik voor elkaar te krijgen met bepaalde settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Waarom pas je niet de MX records aan van de domeinen die je door wilt laten wijzen naar de Exchange server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 09:55

ralpje

Deugpopje

Ik denk dat andersom (eerst naar Exchange en daarna naar Cyso, zoals hierboven al gesuggereerd wordt door Megamind) makkelijker te beheren is; je beheert dan namelijk zelf de server waarop de daadwerkelijk forwarding plaatsvindt in plaats van dat je daarvoor afhankelijk bent van Cyso.
Stuur mail die op Exchange niet bekend is naar Cyso, en laat die de NDR generen als de mailbox in z'n geheel niet bestaat. Wel zul je dan op Cyso de mailboxen die op Exchange bekend zijn als forwarder aan moeten maken, om te zorgen dat gebruikers die op Cyso zitten ook naar Exchange kunnen mailen.

[ Voor 4% gewijzigd door ralpje op 03-01-2012 14:05 . Reden: kwam ff iemand tussendoor :') ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
ralpje schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:04:
Ik denk dat andersom (eerst naar Exchange en daarna naar Cyso, zoals hierboven al gesuggereerd wordt door Megamind) makkelijker te beheren is; je beheert dan namelijk zelf de server waarop de daadwerkelijk forwarding plaatsvindt in plaats van dat je daarvoor afhankelijk bent van Cyso.
Stuur mail die op Exchange niet bekend is naar Cyso, en laat die de NDR generen als de mailbox in z'n geheel niet bestaat. Wel zul je dan op Cyso de mailboxen die op Exchange bekend zijn als forwarder aan moeten maken, om te zorgen dat gebruikers die op Cyso zitten ook naar Exchange kunnen mailen.
Cyso staat hier alleen in als voorbeeld omdat ik dit al werkend heb (Hosted Exchange is dat)
Maar ik wil het nu zelf naar me eigen Exchange hebben met een ander domein.

MX Records, kan maar dan krijg ik geen mail meer binnen op me webserver.
Dus als ik mail > 10
en Exchange > 20 doe dan komt het niet aan op me Exchange en als ik mail 20 maak en Exchange 10 dan werkt me webmail niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
djkavaa schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:08:
[...]

Cyso staat hier alleen in als voorbeeld omdat ik dit al werkend heb (Hosted Exchange is dat)

Dus als ik mail > 10
en Exchange > 20 doe dan komt het niet aan op me Exchange en als ik mail 20 maak en Exchange 10 dan werkt me webmail niet.
Daarom moet je ook, zoals al aangegeven, zorgen dat je exchange omgeving de mail doorstuurt naar je webhosting omgeving op het moment dat de exchange omgeving het account niet kent.

[ Voor 0% gewijzigd door Mental op 03-01-2012 14:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En hoe dat moet staat in het MS artikel wat ik hierboven al aanhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Oke, maar werkt dit ook met meerdere domeinnamen en hoe stel ik dit in in exchange weet iemand dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Question Mark schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:11:
En hoe dat moet staat in het MS artikel wat ik hierboven al aanhaal. :)
Dus met dat route Messages neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Is het niet makkelijker om een Google Apps domein te gebruiken? Is gratis als je geen groot aantal gebruikers nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
johnkeates schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:13:
Is het niet makkelijker om een Google Apps domein te gebruiken? Is gratis als je geen groot aantal gebruikers nodig hebt.
Dan nog zit hij met zijn directadmin omgeving.. google apps wil graag je hele domein beheren en dat gaat nog lastiger worden voor de TS dan een simpele Exchange configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

djkavaa schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:08:
[...]

Dan vervang je in mijn verhaal even 'Cyso' door 'DirectAdmin'. Ik dacht dat Cyso je webhoster was, excuses.
Dus als ik mail > 10
Dat klopt inderdaad. Lees je eens in in DNS, MX-records en hoe mailafhandeling werkt. NOFI, maar ik heb het idee dat je niet echt weet waar je het over hebt en dat zal je toch echt moeten weten voor je dit werkend kunt maken.
Daarnaast vraag ik me af of je met de licenties die je nu hebt full-blown Exchange in productie mag draaien, maar dat maakt voor de werking natuurlijk niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

djkavaa schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:12:
[...]
Dus met dat route Messages neem ik aan.
Wat bedoel je? Er staan twee stappen genoemd in het document (aanmaken internal relay domein en het aanmaken van een smtp-connector). Lees nou gewoon de beschikbare informatie, een goede zoekterm is "smtp namespace sharing". Als je daar op googled kom je meer dan genoeg info tegen over de achtergrond, werking en nadelen hiervan.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je zelf ook eea uit gaat zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Ik beheer mijn hele domein bij Transip en heb daar de NS Server van me Dedicated Webserver ingevuld en van daaruit ga ik verder.
Ik heb ook een test domein en die loopt helemaal met alles naar bij thuis ip en daar werkt exchange gewoon dus exchange is in orde voor ingaande en uitgaande mail zonder direct admin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Question Mark schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:18:
[...]

Wat bedoel je? Er staan twee stappen genoemd in het document (aanmaken internal relay domein en het aanmaken van een smtp-connector). Lees nou gewoon de beschikbare informatie, een goede zoekterm is "smtp namespace sharing". Als je daar op googled kom je meer dan genoeg info tegen over de achtergrond, werking en nadelen hiervan.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je zelf ook eea uit gaat zoeken ;)
Dat zeker en dat ga ik ook doen, maar ik dacht dat je dat bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Daarnaast vraag ik me af of je met de licenties die je nu hebt full-blown Exchange in productie mag draaien, maar dat maakt voor de werking natuurlijk niet uit.
Ik heb het nu nog met een MSDN Licentie en wil hierna gewoon volledige licentie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Je weet wat licenties voor Server 2008 en Exchange (inclusief de CALs) kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Jazeker, erg genoeg wel.
Maar ik wil dit eens even werkend krijgen en de licenties daarna komen wel;) kan via het werk hier aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 17:04
djkavaa schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:22:
Jazeker, erg genoeg wel.
Maar ik wil dit eens even werkend krijgen en de licenties daarna komen wel;) kan via het werk hier aankomen.
Ok, ik denk dat je vaak genoeg hebt gehoord: wil je niet.

In principe wil je dus dat je MX'en bij de mailservers van cyso uitkomen. Via Postfix (en eigenlijk: welke mailserver die je direct kan bewerken) kan het makkelijk met een transport-table. Exim (die directadmin volgens mij standaard gebruikt) kan dat ook. Alleen: kan DirectAdmin dat aan? Ik denk dat ik het antwoord weet: volgens mij is dat nee.

Dan kan je nog er voor kiezen om je mail default via Exchange af te handelen, zoals eerder is genoemd.

Ergo: kan vermoedelijk niet, en wil je definitief niet.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Nogmaals Cyso is echter een voorbeeld omdat ik me hoofd mail waar ik alles mee doe via cyso heb lopen dat is 1 mail adres.
En deze staat goed in direct admin.

Ik wil zelf voor mijn andere domeinen thuis een exchange server draaien en hierin dus mijn andere domeinen laten komen met bepaalde mail adressen en het liefst dus via Door sturingen van nuit direct admin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Laat ik vooropstellen dat het jouw omgeving is, en de keuze voor de eindoplossing uiteindelijk ook compleet je eigen keuze is. Maar, als ik echter je vraag even samenvat:
Hoe deel ik een smtp namespace met Exchange en een andere omgeving?
Dan denk ik dat je vanuit die vraag naar een oplossing moet gaan zoeken. Nu heb je zonder technische achtergrondkennis (met alle respect overigens) een oplossing verzonnen en blijft daar een beetje aan vasthouden. Neem de aangereikte documentatie en tips even door, en bepaal dan pas wat de meest mooie oplossing voor je vraagstuk is.

In elk geval succes en post de uiteindelijke oplossing en implementatie hier ook even. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Ik heb het al voor elkaar het was heel simpel:

Cnames toevoegen.
MX Records Mail en Exchange beide op 10 zetten
En dan doorstuur adressen aanmaken.

In de exchange server natuurlijk de trusted domains toevoegen en bij je mailbox het gewenste mail adres toevoegen.

Pagina: 1