Samba shares in de /root directory werken niet [debian]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 12:06
Mijn samba server werkt gedeeltelijk goed. Elke share die ik aanmaak vanuit mijn home directory functioneerd goed maar als ik een share aanmaak vanuit mijn /root folder dan krijg ik de volgende error in mijn log:

smbd/service.c:988(make_connection_snum) canonicalize_connect_path failed for service

dit terwijl het pad dat hij terug geeft gewoon valide in typ want als ik het copy past kom ik gewoon in mijn folder. Ik vermoed dat het iets met rechten is maar ik kom er niet uit. Ik had net al snel even geprobeerd om alle mappen 777 te geven maar ook dat mocht niet maten dus heb ik het maar weer terug gezet.

In mijn config file heb ik alleen de optie security = user aangepast naar security = share

en ik heb als test de volgende 2 shares aangemaakt

[films]
path = /home/films
browseable = yes
public = yes
writable = yes

[filmstest]
path = /root/downloads/complete/films/
browseable = yes
public = yes
writable = yes

de bovenste werkt en de onderste dus niet. Iemand suggesties waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:35
Root weg laten, volgens mij moet dat niet.
/ is root.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:54
Waarom zou je uberhaupt samba shares willen hebben als user root? Lijkt me qua veiligheid toch niet echt gewenst?

Of misschien zit inderdaad de verwarring in het volgende:

De map '/' is de 'root' van je systeem.
De map '/root' is de home map van je gebruiker root.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Draait Samba als root of onder een eigen user? Wellicht is dit de reden?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:39
Kan je eens de volgende commando's doen en de resultaten laten weten:
code:
1
2
3
4
ls -ld /root
ls -ld /root/downloads
ls -ld /root/downloads/complete
ls -ld /root/downloads/complete/films

Kunnen we zien of het inderdaad goed zit qua rechten. Op mijn Debian machine is /root bijvoorbeeld *niet* leesbaar voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
@ vanaalten

Dank je wel, ik had alle mappen de juiste rechten gegeven behalve de /root zelf. Dat zijn van die foutjes daar kun je dus heel lang mee bezig zijn. Bedankt allemaal voor de snelle reacties.

[ Voor 74% gewijzigd door rxr1991 op 03-01-2012 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Goed om te lezen dat het opgelost is.

Overigens kan je sabnzbd ook als eigen user laten werken, in een eigen (niet-root) directory. Dat voelt voor mij toch plezieriger aan dat onder root.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
Ben ik met je eens, maar ik zocht gisteren nog even snel hoe ik de folders/path kon aanpassen en dat kon ik niet zo snel vinden in de configs. Daarom zou ik het oplossen met samba. Maar is het zo eenvoudig. Als ik sabnzbd onder mijn eigen user laat draaien dan download hij alles in mijn user zijn home map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
rxr1991 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 12:37:
Als ik sabnzbd onder mijn eigen user laat draaien dan download hij alles in mijn user zijn home map?
Eh, ja, lijkt mij wel ja. Bij mij heb ik het wat ingewikkelder/nettter gedaan: een system-user 'sabnzbd' aangemaakt, inclusief home directory, en een opstartscript onder /etc/init.d dat automatisch sabnzbd als die user opstart.
Alles wordt gedownload naar /home/sabnzbd/downloads/...; onder mijn eigen login heb ik lees en schrijfrechten op die download directory en via een link in mijn home directory ook snel toegang tot die downloads.
Pagina: 1