Toon posts:

Vraag: ongelijke temperaturen 2 GFX kaarten in Crossfire

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuw systeem opgebouwd. Had hiervoor een Antec P180 kast met een Radeon HD5970, maar die combinatie was niet zo'n gelukkige. De P180 is nogal krap en meer op stilte dan op air flow gericht, waardoor de HD5970 warm werd en enorm begon te blazen en het geheel alsnog erg veel herrie maakte.

Ik heb daarom een nieuwe kast gekocht (Silverstone Raven RV02-E) en 2x een MSI R6970 Lightning. Geweldige combi, want de RV02-E heeft een super airflow en is toch heel stil. De Lightning passen nét, en dan ook net met 1 mm afstand tot de case fans :-)

Ik ben op zich heel tevreden, het geheel is vrij stil, de temps blijven mooi laag.
Maar wat ik merk is dat een van beide kaarten altijd warmer blijft en de clock speed altijd hoger. Dat is de kaart waar de monitor kabels in zitten.

Nu is mijn vraag:
Is dat normaal in Crossfire, dat de kaart waar de kabels inzitten warmer blijft?
Of zou het een kwestie van airflow kunnen zijn, dat de kabels de airflow verminderen, of dat de plaats in de kast net minder gunstig is?

Alvast bedankt!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, ja en ja... Hoeveel warmer is de ene kaart dan de andere? Als elk van de kaarten onder de 80 graden (ongeveer) blijft en het verschil tussen beide kaarten is maximaal 15 graden, lijkt me weinig aan de hand.

Maar, waarom niet beide kaarten uitbouwen, omwisselen en zelf een conclusie trekken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, doe ik vanavond.

Even uit m'n hoofd:
GPU1 (zonder kabels): clock idle = 250, temp idle 35 C
GPU2 (met kabels): clock idle = 500, temp idle 50 C

Zal vanavond de kabels omwisselen, dat is een stuk makkelijker dan die 2 joekels van kaarten omwisselen.
Ik dacht dat de 5970 groot was, maar de Lightnings zijn nóg een stuk groter!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:15:
Tnx, doe ik vanavond.

Even uit m'n hoofd:
GPU1 (zonder kabels): clock idle = 250, temp idle 35 C
GPU2 (met kabels): clock idle = 500, temp idle 50 C

Zal vanavond de kabels omwisselen, dat is een stuk makkelijker dan die 2 joekels van kaarten omwisselen.
Mwhoa, temperaturen vallen inderdaad wel mee; ik denk toch beter dat je de kaarten kan omwisselen; die hebben namelijk waarschijnlijk een veeeeeel grotere invloed op elkaar temperatuur dan die paar kabels. Heb eigenlijk nog nooit echt deze verschillen gezien veroorzaakt door een paar kabeltjes ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de max kloksnelheden van beide kaarten onafhankelijk ingesteld zodat de temp bij beide de Kombustor benchmark onder de 65 C blijft.
GPU1: 950 MHz
GPU2: 900 MHz

Dat werkt wel :-)

Het kan ook de plaats in de kast zijn, maar daar kom ik pas achter als ik ze verwissel.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 11:22 ]

Verwijderd

MAX3400 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:16:
[...]

Mwhoa, temperaturen vallen inderdaad wel mee; ik denk toch beter dat je de kaarten kan omwisselen; die hebben namelijk waarschijnlijk een veeeeeel grotere invloed op elkaar temperatuur dan die paar kabels. Heb eigenlijk nog nooit echt deze verschillen gezien veroorzaakt door een paar kabeltjes ;)
Nu. Nee. Bij een crossfire opstelling is de 2e kaart significant zuiniger in idle omdat die echt niets staat te doen.De hoofdkaart moet wel een framebuffer ontvangen en de beelden uitzenden. 50 graden is daarbij geen verkeerde temperatuur. Dat heeft niets te maken met de positie van de kaart.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:26:
[...]

Nu. Nee. Bij een crossfire opstelling is de 2e kaart significant zuiniger in idle omdat die echt niets staat te doen.De hoofdkaart moet wel een framebuffer ontvangen en de beelden uitzenden. 50 graden is daarbij geen verkeerde temperatuur. Dat heeft niets te maken met de positie van de kaart.
Semi mee eens; als je zometeen de kabels omwisselt en de GPU die de beelden moet uitzenden blijft nog steeds 5 graden koeler dan zijn broertje/zusje, blijf je een onbekend factor houden (namelijk totale ambient temperatuur in de case).

Door simpel kaarten om te wisselen en de kabels op dezelfde hoogte/slot aan te sluiten (dus waarschijnlijk op degene die nu dus niet uitzendt), repliceer je de huidige situatie qua warmte en aansluitingen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin met de kabels, als de clock dan omhoog schiet weet ik waardoor dat komt.
Ik zal de temps dan nog eens posten.

Tnx voor de info!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 11:31 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Temperatuur is alles afhankelijk van koeler efficientie, fanspeed en aangezogen lucht.

Mijn bovenste kaart wordt sneller warm dan de onderste (in idle is hij ook 15-20 graden warmer), maar na een half uur gamen zijn ze pakweg dezelfde temperatuur waarbij de bovenste dan wel een 10% hogere fanspeed heeft (vrij agressieve fan grafiek boven de 70 graden).

Verwijderd

Topicstarter
Geen tijd gehad om de kaarten of de kabels te verwisselen, ivm potje BF3 :-)

Under load wel flink verschil tussen de GPUs:
GPU1 (zonder kabels, de 'onderste'): 65 C max
GPU2 (met kabels, de 'bovenste': 78 C max, zelfs heel even de 80 C aangetikt, wat je gelijk hoort omdat de fan begint te blazen.

En dan te bedenken dat GPU2 underclocked is (tov factory 940MHz) met 900MHz en GPU1 overclocked op 950 MHz.
Vanavond toch eerst even de kabels verwisselen, kijken wat dat voor effect heeft, dan de kaarten.

Overigens, ik heb een Silverstone RV02-E, beide kaarten hangen verticaal. Vandaar dat ik 'onder' en 'boven' schrijf. 'Onderste' kaart is dan de kaart verst van de CPU, 'bovenste' kaart is kaart dichtstbij de CPU.

Even kijken of ik een foto kan vinden.

Edit: Kan ik geen foto's uploaden in dit forum?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 09:24 ]

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:16:

Edit: Kan ik geen foto's uploaden in dit forum?
Gebruik imagebam of imgur en daarna de BB-code hier posten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tnx!

DIt is de setup in de RV02-E. Onder in de kast zitten 3 speciale 180mm fans. De linker fan koelt de HDD bay, de middelste fan koelt de GPUs en de rechter fan koelt de CPU. Helemaal rechts zit de voeding, die lucht vanaf de achterkant binnenhaalt en naar boven uitademt.

GPU2 is de rechterkaart, GPU1 is de linkerkaart. Ik dacht eerst dat de linkerkaart minder airflow had, maar nadat ik de clock snelheden had aangepast kwam ik erachter dat de rechterkaart GPU2 is :-)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dByS5.jpg

Dit is de kast dicht trouwens, ziet er veel netter uit.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qTKVd.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 10:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kabels verwisseld, dus nu is GPU1 degene met kabels en GPU2 is leeg.
Net een potje BF3 gespeeld en nu stijgt GPU1 tot max 72 C en blijft GPU2 (nog steeds underclocked) tot max 50 C.
Het is duidelijk waar het aan ligt, niet aan de plaats in de kast, maar gewoon het feit dat de kabels in de GPU zitten is al voldoende om de temperatuur op te drijven.

Als laatste experiment zal ik de kloksnelheid van GPU2 weer wat opschroeven.

EDIT: Oh argh, ik wil de kloksnelheden aanpassen, maar ik zie maar 1 kaart. Staat Crossfire niet aan :P

EDIT2: Gek, ik zet Crossfire aan via Catalyst, maar als ik dan een benchmark run wordt er maar 1 GPU gebruikt.
Voorheen werkte het wel, met de kabels aan de andere kaart.
GPU-Z zegt wel dat er Crossfire enabled is.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag toch maar beide kaarten omgewisseld. Nu doet Crossfire het gelukkig weer. Ik heb Kombustor gedraaid met de OpenGL4 test op 1080p en dit zijn de resultaten:

GPU1 is de kaart zonder kabels (de linker), op 940MHz, max temp 60 C
GPU2 is de kaart met de kabels (de rechter), op 940MHz, max temp is 64 C

Combined score is trouwens 3430, weet niet of dat goed is.

Ik ben wel tevreden zo, beide kaarten draaien weer op de factory kloksnelheid, de temperaturen blijven lekker laag, het verschil is minimaal en het geluidsniveau is geweldig laag.

Niks meer aan doen :-)

Verwijderd

Topicstarter
Met een potje BF3 worden de kaarten wel warmer, max temp die ik heb gezien is 74 C

• MAX3400

MAX3400

Al met al hoopgevende resultaten in je laatste paar posts. Hopelijk blijft het allemaal zo stabiel :)

Verwijderd

Mooie temps zijn dat. Ik heb zelf ook 2 kaarten in een redelijk dichte kast. Die worden op zijn warmst zo'n 85 graden en idle 35-40 graden, en in de zomer wat warmer. Ik ga daarom nog weer voor een andere kast. Maar ik hoef me verder niet druk te maken gelukkig.

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-02 12:56
Ik ha dook die temp problemen tot ik naar watercooling over ben gestapt :)

maaar 74 graden is niet om zorgen over te maken ;)

DPC Chef-kok :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties! Ik kan nog wel wat experimenteren met het sneller zetten van de case fans om de temps wat lager te krijgen, maar dat resulteert weer in een hogere geluidsproductie.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Waarom wil je de temps nog lager?
Je kaart kan prima tegen 90 graden en meer.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het kan? :-)

Nee, wat ik zou willen proberen is kijken of ik met meer airflow de kloksnelheid nog wat kan opschroeven.
Dat geschreven te hebben, ik weet eigenlijk niet echt wat 'goede' temperaturen zijn 8-) . Jij zegt dat de kaart makkelijk 90+ C aankan? Wat zijn nou een beetje 'mooie'/normale/maximale temperaturen?

Wat ik zoek is het optimum tussen maximale prestaties en lage geluidsproductie.
Voor lage geluidsproductie heb ik weer lage temperaturen nodig.
Opschroeven van de case fan is wat dit betreft niet echt een optie, het geluidsniveau gaat behoorlijk omhoog, ook bij idle. Terwijl je de GPU eigenlijk alleen onder full load begint te horen.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:20:
...Wat zijn nou een beetje 'mooie'/normale/maximale temperaturen?
* MAX3400 gooit knuppel in discussie-hok

Zolang je GPU, CPU, whatever niet minstens constant op 95% van de maximale prestatie zit, en dus kerg koel blijft, benut je de hardware niet optimaal gedurende de tijd dat het aanstaat :)

Verwijderd

Topicstarter
LOL, nou, dan is SLI/Crossfire nogal zonde, want de 2e kaart doet bij normaal gebruik niks.

Gelukkig zet ik m'n PC alleen aan als ik ga knallen en dan worden beide kaarten zowat 100% benut :-)

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 19:03
Vraagje, moet je bij crossfire beide kabels aansluiten? Bij SLi gebruik je er namelijk maar eentje?

Is die 2de aansluiting niet voor 3 way Crossfire?

Old school gamer

Verwijderd

Topicstarter
Nee, maar 1tje. Ik had eerst beide connectoren aangesloten, maar nu ik de kaarten omgewisseld heb heb ik er maar 1 weer opgezet en dat werkt prima.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:22:
* MAX3400 gooit knuppel in discussie-hok

Zolang je GPU, CPU, whatever niet minstens constant op 95% van de maximale prestatie zit, en dus kerg koel blijft, benut je de hardware niet optimaal gedurende de tijd dat het aanstaat :)
Rokende en vlammende pc's willen we zien als teken dat er gewerkt word door de suffe cpu en gputjes haha

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 18:37

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

misschien hele stomme vraag hoor,

maar moet je bij sli en cfx (dus fysiek 2 kaarten)
NIET alle 4 de PCIE kabels aansluiten?

Ik dacht dat gewoon alle kabels erin moesten.
daarom zitten bij de hedendaagse sterkere voedingen toch ook 4 x6 pins?

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 19:03
We hadden het niet over de stroomtoevoer maar over de SLi / crossfire bridge

Old school gamer

• ApC_IcE

ApC_IcE

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:26:
Vandaag toch maar beide kaarten omgewisseld. Nu doet Crossfire het gelukkig weer. Ik heb Kombustor gedraaid met de OpenGL4 test op 1080p en dit zijn de resultaten:

GPU1 is de kaart zonder kabels (de linker), op 940MHz, max temp 60 C
GPU2 is de kaart met de kabels (de rechter), op 940MHz, max temp is 64 C

Combined score is trouwens 3430, weet niet of dat goed is.

Ik ben wel tevreden zo, beide kaarten draaien weer op de factory kloksnelheid, de temperaturen blijven lekker laag, het verschil is minimaal en het geluidsniveau is geweldig laag.

Niks meer aan doen :-)
wat bedoel je hiermee dan?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-02 16:15
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/cFWM

Deze kaart zou minder goede lucht toevoer kunnen hebben door wat kabels die voor de kaart langs gaan.... Dat is waar ie naar verwijst met/zonder kabels.

[ Voor 30% gewijzigd door Paprika op 07-01-2012 13:58 ]

• ApC_IcE

ApC_IcE

aha vandaar,
ik dacht dat ie 1 kaart met 2 pcie kabels had
en de ander dus niet zonder pcie kabels
ik dacht al : daar heb je je oplossing O-)

[ Voor 7% gewijzigd door ApC_IcE op 07-01-2012 16:14 . Reden: spelvaut ]

Verwijderd

Topicstarter
@apc_ice ik begrijp je vraag niet?

@vipeax: dit is een oudere foto, ik heb die draadjes nu meer weggewerkt. Die kaart draait trouwens koeler dan de rechterkaart, waar de kabels in zitten.

Edit: met kabels bedoel ik de monitorkabels.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2012 16:24 ]

Pagina: 1