nieuwe high-end processor

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:09
Ik zou een nieuwe krachtige (game) pc willen bouwen, en twijfel nog over de processor.
Deze zal niet alleen voor gamen dienen (wel komt er een krachtige grafische kaart in), maar ook voor multimedia zaken.

Ik heb momenteel de "Intel Core i7 2700K" op het oog, maar spoedig komen er nieuwe processors (ivy brdige) aan, en ik vroeg me af of het de moeite is hierop te wachten? Dan zou ik de "Intel Core i7 3770K" nemen.

Maar wat ik overal lees, is dat deze cpu vooral een krachtigere ingebouwe gpu heeft dan de sandy bridge maar aangezien ik al een kractige grafische kaart ga nemen, is het dan de moeite om hierop te wachten?
Zijn er nog andere (grote) voordelen om te wachten op de ivy bridge?

dank bij voorbaat

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06-2025
Hoi Scatman,

Op jouw vraag of het de moeite is om te wachten op de nieuwe Sandy Bridge lijn, lastige vraag. Nadeel is dat je dan nog een maand of 4 moet wachten.

Los van de GPU, want dat is niet relevant in jou geval ivm een goede vga, heeft de i7 3770k bijna dezelfde specs als de i7 2700k.

Zelfde socket, draaien beide op 3,5GHz, beide caches zijn resp. 64 bit en 8 MB. Enige "voordeel" is dat Ivy Bridge een upgrade heeft ten aanzien van het DDR geheugen wat tot 1600Mhz wordt ondersteunt, in tegenstelling tot de 2nd gen i5/i7 die maar tot 1333Mhz DDR3 ondersteunt.

Ik weet niet welke vga je op het oog hebt. Je zou eventueel ook voor de i7 2600k kunnen gaan. Enige verschil is 0,1 Ghz "trager" (dit is minder dan 3% t.o.v. de 2700k) Weet niet welke games je er op wil spelen, maar dit verschil is bijna te verwaarlozen, en in je portemonnee bespaar je al gauw tussen de 40 en 50 euro, die je wellicht kunt stoppen in een nog wat betere vga, of misschien zelfs een SSD (mocht je er meer op doen als enkel gamen).

Succes!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 21:32
je vergeet het belangrijkste van Ivy tov Sandy, is een shrink.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09
Je kan ook kijken naar een x79 mobo + een 3820 op een 2011 socket. Deze combi is gemiddeld maar 30 euro duurder dan een z68 mobo + een 2600K.

En de x79 chipset heeft wel allemaal leuke features. De 3820 is vanaf deze week te verkrijgen. (hopelijk)

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-01 14:35
Wel geeft Ivy bridge je meer ruimte om over te clocken.
Ivy bridge levert de zelfde prestaties als Sandy, maar eet veel minder energie.
Dit zorgt er voor dat er minder warmte productie is waardoor je naar hogere snelheden kan gaan wat uiteindelijk als nog meer prestaties oplevert.

of het 't wachten waard is? Dat moet je zelf bepalen, maar persoonlijk doe ik dat wel omdat tegen die tijd ook de nieuwe videokaarten van Ati en Nvidia in de schappen liggen.

[ Voor 23% gewijzigd door WilliamP op 03-01-2012 09:28 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor het samenstellen van PCs hebben we verzameltopics waar dit soort vraag vaker aan bod komt. Die vind je in de Best Buy Guide overzichtstopic.

In dit geval kom je duidelijk uit bij:
[BBG Aanschaf] Gamesysteem

Enige tip die ik je zou willen meegeven is om verder te kijken dan alleen de CPU. Je hebt bij gamen niets aan een snelle CPU als je GPU relatief achterblijft, en geen van beide helpen je sneller levels laden als je een trage HDD hebt ipv een snelle SSD. IMHO is het verschil tussen mid- en high-end CPUs zelfs een van de minst interessante onderdelen voor real-world performance. Op papier is de i7 3770K ongetwijfeld sneller dan de i7 2600K, die ongetwijfeld sneller is dan de 'oude' i7 860, maar het verschil is totaal gerommel in de marge tenzij alle andere onderdelen zodanig goed gekozen zijn dat enkel CPU nog bottleneck is.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.