Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:10

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Over anderhalve week ga ik samenwonen in een hoekflat. Nu komt de keuze voor gas en licht en nu zit ik een beetje in een dubio.

De vorige bewoners van het pand gaven aan dat ze toch wel op ongeveer €150 voor gas en licht zaten per maand met 2 personen. Volgens bijv. eneco en gaslicht.com is het gemiddelde stroomverbruik voor 2 personen ;

Stroom: 2350kwh per jaar
Gas: 1300m3 per jaar.

Dit komt op +- 116 euro per maand uit.

Wetende dat dit waarschijnlijk niet genoeg zal zijn keek ik eens naar het gemiddelde stroomverbruik voor een klein gezin;

Stroom: 3350kwh per jaar
Gas: 1600m3 per jaar.

Dit komt, met een korting van gaslicht.com op €147,50 per maand.

Wát is nu verstandiger, het minder grote pakket nemen van €116,- en bijbetalen als het meer wordt. Of €147,50 betalen en waarschijnlijk wel goed zitten?

Ik heb zelf namelijk geen idee hoe het zit met stroom+gas. Ik zou al bijna gaan vermoeden dat je net zoals een tel. abbo. opeens flink meer betaald als je over je contractvoorwaarden gaat :') :P

Ter land, ter zee en in de kroeg

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gas zit nog redelijk bij elkaar, maar stroom zal toch aan je gebruik zelf liggen. Als je veel aparatuur lang hebt aanstaan, zou ik voor safe spelen en gewoon die 147.50 nemen, wat je teveel betaald krijg je immers ook weer terug :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:17
Gas is meestal de grootste kostenpost en dat kan enorm verschillen, afhankelijk van wat voor huis je hebt. Isolatie, cv installatie etc maken een groot verschil. Stroom verschilt bij normale mensen (die geen serverpark in de kelder hebben) veel minder. Alleen als je bv een waterbed hebt of een wasdroger die vaak draait dan heb je een hoog verbruik.

Ik zou uitgaan van de schatting van de vorige bewoners. Die wonen daar al lang en weten wat het ongeveer kost. Eventueel kun je nog kijken of ze grote verbruikers als een waterbed hadden die jij niet hebt. Er zijn ook wel websites waar je je verbruik kunt schatten.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:33

Kettrick

Rantmeister!

Gewoon wat meer betalen, je krijgt het tenslotte gewoon weer terug als je teveel betaald.

Ik krijg liever wat geld terug aan het eind van het jaar dan dat ik nog even moet bijbetalen :)

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
En maakt het nog veel verschil per bedrijf hoe snel je aangesloten bent? Zo ben ik bij Nederlandse Energie Maatschappij voordeliger uit, maar is mij niet duidelijk of het een paar dagen duurt voordat je aangesloten bent of dat dat weken (kan) duurt.

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-11 09:38

trixx

-CTU- SuiZide

Dat maakt niks uit. De aansluiting is er al gas en licht werkt gewoon.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Zo weinig mogelijk betalen en later bijbetalen. Je krijgt dan nog rente over het geld maar over het teveel betaalde krijg je geen rente. Ja het gaat over centen maar ik gun het bedrijven niet die zo handelen.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik zou kijken naar je huidige eigen stroomgebruik, en dat van je partner, en schat dan in of dat ongeveer klopt. Gasverbruik van de oude bewoners zou ik dan als beginwaarde nemen ja. Zit redelijk dichtbij gemiddelde waarde + je komt in een hoekflat te wonen, dat betekent dus een aantal zijden die een stuk beter "geisoleerd" zijn. Dat scheelt in gasverbruik.
Je kan trouwens bij de meeste energiebedrijven tegenwoordig wel je voorschot aanpassen wanneer je wil. Hou het dus in het begin wat strakker in de gaten.

[ Voor 17% gewijzigd door MaximusTG op 03-01-2012 08:45 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Notna
  • Registratie: November 2002

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 08:39:
Zo weinig mogelijk betalen en later bijbetalen. Je krijgt dan nog rente over het geld maar over het teveel betaalde krijg je geen rente. Ja het gaat over centen maar ik gun het bedrijven niet die zo handelen.
Als je tegen het einde van het jaar dat kan ophoesten is dat geen probleem. Ik betaal liever teveel elke maand zodat het gespreid is en dan eventueel geld terug krijgen dan dat ik masaal onder ga betalen om aan het einde van het jaar een grote bak met geld hun kant op te moeten sturen. Dat voel ik harder dan maandelijks.

OT: Persoonlijk gezien zat ik voor dezelfde situatie; ik kreeg een ééngezinswoning (110m², selchte isolatie, enkele beglazing) en de dame in kwestie zei dat ze 75 euro per maand betaalde. Ik liet het de NUON inschaten en die kwamen op 220 euro per maand (as if :') ) Ik besloot om op de 120 te gaan zitten (adhv een grove schatting maken aan hoeveel je gebruikt) en uiteindelijk was dat iets teveel maar hoefde ik niet bij te betalen dus.

conclusie: ik zou zeker het eerste jaar gewoon ruim gaan zitten en dan over een jaar eens goed kijken naar wat je echt verbruikt. Beter iets teveel dat je het terugkrijgt dan dat je voor een verrassing staat :)

Xbox Live ID:Notna8310

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 14:01

beany

Meeheheheheh

Notna schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 08:44:
[...]

Als je tegen het einde van het jaar dat kan ophoesten is dat geen probleem. Ik betaal liever teveel elke maand zodat het gespreid is en dan eventueel geld terug krijgen dan dat ik masaal onder ga betalen om aan het einde van het jaar een grote bak met geld hun kant op te moeten sturen. Dat voel ik harder dan maandelijks.
Ik heb toch echt liever zelf de rente! Energie bedrijven hebben er een handje van om klanten teveel te laten betalen om dat aan het einde terug te betalen. Het is kapitaal wat ze dus door het jaar heen in bezit hebben, en ze betalen jou er geen rente over!

Wat wij doen is dit:

Wij zitten ruim onder het geen wat we eigenlijk zouden moeten betalen per maand. Het verschil parkeren we iedere maand op een aparte spaarrekening. Aan het einde van het jaar, met de jaar afrekening, plunderen we die spaarrekening. Tot nu toe hebben we altijd op die aparte spaarrekening overgehouden :)

Alleen wil Eneco ons ieder jaar weer een hogere maandtermijn aansmeren. Hoe ze daar aan komen is mij een raadsel. Ieder jaar is het dit: we betalen 125,- per maand. We sparen 25 per maand. Uiteindelijk komen we uit op 140,- per maand(we houden dus 120 per jaar over). Eneco zegt vervolgens: uw maandtermijn moet verhoogt worden naar 180,- per maand(1x probeerden ze zelfs 230 euro). Boefjes zijn het!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Notna
  • Registratie: November 2002

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Uiteraard heb ik liever ook zelf die rente, maar ik zat met een maandbedrag van 120 aardig goed: de NUON wilde mij na een jaar op 116 zetten. En ik heb dat jaar echt intensief gebruikt (meer dan dat ik normaal zou doen)

Nu, de rente van 4 euro x 12 maanden vind ik wel dat ze mogen hebben. Ik heb het er dan ook niet over dat je standaard 50 euro teveel betaald ofzo elke maand. Maar dat is met een nieuwe woning en situatie gewoon koffiedik kijken totdat je er gewoond (t?) hebt :)

Xbox Live ID:Notna8310

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
@beany

Ja, logisch dat ze dat doen, want naast jou, zijn er ook mensen die minder gedisciplineerd zijn en in grote problemen zouden komen aan het eind van het jaar als ze elke maand te weinig betalen. En dan kan het energiebedrijf achter het geld aan. Daarom willen ze natuurlijk graag een zo hoog mogelijk voorschot. Ook om stijgingen in energieverbruik en prijs voor te zijn (bv als het een erg koude winter is).
Persoonlijk is het me het gedoe niet waard om het geld op een spaarrekening te parkeren, maar om nu veel te veel te betalen. Wij hebben blokverwarming, dus dat betalen we via de woningcorporatie, maar voor de rest gas voor geiser + elektra betalen we nu 77 euro per maand met zn tweeen.
Waardes kloppen niet helemaal in het voorschot, ze schatten gasverbruik veel te hoog in, en elektra te laag, maar het middelt altijd wel uit, dus dat heb ik nog niet veranderd. Van de week toevallig gecheckt (Essent verbruiksmanager), en als ik tot februari mn bedrag verlaag kom ik precies goed uit. Dus we krijgen mooi wat terug in februari

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:01

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

beany schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 08:51:
[...]

Ik heb toch echt liever zelf de rente! Energie bedrijven hebben er een handje van om klanten teveel te laten betalen om dat aan het einde terug te betalen. Het is kapitaal wat ze dus door het jaar heen in bezit hebben, en ze betalen jou er geen rente over!

Alleen wil Eneco ons ieder jaar weer een hogere maandtermijn aansmeren. Hoe ze daar aan komen is mij een raadsel. Ieder jaar is het dit: we betalen 125,- per maand. Uiteindelijk komen we uit op 140,-
Even dat ik het goed snap.
Het verschil is 15 euro per maand
Dat is dus over een heel jaar 180 euro
Gemiddeld is dat dus 90 euro op de spaarrekening
Met 2,85% rente is dat dus 2,50 per jaar wat je op die manier bespaart...?

Volgens mij is het toch echt effectiever om hier niet zo moeilijk over te doen, en het bedrag gewoon op 140 euro te zetten; ben je al die rompslomp ook kwijt...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 14:01

beany

Meeheheheheh

Sparhawk schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 09:03:
[...]

Even dat ik het goed snap.
Het verschil is 15 euro per maand
Dat is dus over een heel jaar 180 euro
Gemiddeld is dat dus 90 euro op de spaarrekening
Met 2,85% rente is dat dus 2,50 per jaar wat je op die manier bespaart...?

Volgens mij is het toch echt effectiever om hier niet zo moeilijk over te doen, en het bedrag gewoon op 140 euro te zetten; ben je al die rompslomp ook kwijt...
Ik begrijp dat het bedrag minimaal is, maar het gaat mij om het principe. Eneco probeert ons keer op keer hoge maandbedragen aan te smeren en doen heel erg moeilijk als je dat niet wilt. Jaar op jaar komt het bij ons uit op 140 euro per maand, en iedere keer willen ze er 180 euro van maken(en soms nog hoger). Het is begonnen ooit toen een medewerker van Eneco weigerde om het door hun berekende bedrag om laag te zetten. Daar gingen bij mij de nekharen van overeind staan. Met heel boos worden is het toen gelukt, en vanaf die tijd willen wij gewoon onder het werkelijke bedrag zitten. Mierenneuken misschien, ja, maar het gemak waar dat soort grote toko's geld innen doen ze maar bij anderen, niet bij mij. Vraag ze eens om de formule die ze gebruiken om maandtermijnen te berekenen, alsof het de formule van Coca Cola is zo geheimzinnig doen ze daar over!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:39

_Apache_

For life.

Gaat je centrale verwarming niet via een vereniging van eigenaars of corporatie? Bij ons wel in ieder geval, hoekappartement in een flat.

twee personen, 1 persoon is 1 dag in de week thuis, de rest van de werkdagen werken we.

Bijzonderheden
- gas word alleen gebruikt voor koken
- Warm water (douche enzo) word door een elektrische boiler gedaan, welke een verbruik heeft van een paar honderd watt per dag.

Ons verbruik
Gas -15 kuub per jaar. 100 euro per jaar
Elektr. - 1500 hoog dag verbruik,, 1500KwH nachtverbruik 75 euro p/m
Verwarming - 35 euro per maand, word via verenigingsgeld ingehouden.

Dan zit je zo rond de 120 euro per maand. Ons voorschot werd initieel ingezet op 180* euro per maand, daarna op 35** euro.

*, beetje zelfde verhaald als jij nu hebt.
**, in september gekocht, vier maanden geklust (woonde toen nog thuis), energieleverancier nam eind april als jaarafsluiting. Die nam januari tm april als jaargemiddelde, kwam ik een jaar later achter. |:(

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

RvL

Christiano007 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 01:16:
En maakt het nog veel verschil per bedrijf hoe snel je aangesloten bent? Zo ben ik bij Nederlandse Energie Maatschappij voordeliger uit, maar is mij niet duidelijk of het een paar dagen duurt voordat je aangesloten bent of dat dat weken (kan) duurt.
Aansluiten zal het probleem niet zijn, mits stroom en gas nu niet is afgesloten.

Let er bij o.a. de NEM (en andere kleine aanbieders) wel op dat de tarieven voor stroom en gas wellicht lager zijn, maar het vastrecht (niet te verwarren met de netwerkkosten) een stuk hoger. Een voorbeeld:

Nuon:
Vastrecht stroom: €2,25 p/m
Vastrecht gas: €2,75 p/m
Totaal: €5,00 p/m (€60,00 p/j)

NEM:
Vastrecht stroom: €6,99
Vastrecht gas: €6,99
Totaal: €13,98 p/m (€167,76 p/j)

Reken voor de lol eens uit wat het prijsverschil op jaarbasis is tussen verschillende aanbieders. Meestal is dat tientjes werk waardoor het vastrecht toch vrij veel verschil kan maken.

Overigens is de NEM met z'n vaste prijscontracten duurder dan b.v. Nuon. Als ik het een jaar vast zet bij NEM kost me dat €0,2223 per kWh en €0,6306 voor een m3 gas in mijn regio. Bij de NEM kost diezelfde kWh €0,23217 en diezelfde m3 maar liefst € 0,65737. Zelfs bij 5 jaar vastzetten is Nuon goedkoper in z'n tarieven. De NEM moet het dus echt hebben van de zogenaamde 'vaste klantenkorting'.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
beany schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 09:08:
Het is begonnen ooit toen een medewerker van Eneco weigerde om het door hun berekende bedrag om laag te zetten. Daar gingen bij mij de nekharen van overeind staan. Met heel boos worden is het toen gelukt,
Waarom ben je daar niet direct weggegaan?

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
RvL schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 09:48:
[...]

Aansluiten zal het probleem niet zijn, mits stroom en gas nu niet is afgesloten.

Let er bij o.a. de NEM (en andere kleine aanbieders) wel op dat de tarieven voor stroom en gas wellicht lager zijn, maar het vastrecht (niet te verwarren met de netwerkkosten) een stuk hoger. Een voorbeeld:

Nuon:
Vastrecht stroom: €2,25 p/m
Vastrecht gas: €2,75 p/m
Totaal: €5,00 p/m (€60,00 p/j)

NEM:
Vastrecht stroom: €6,99
Vastrecht gas: €6,99
Totaal: €13,98 p/m (€167,76 p/j)

Reken voor de lol eens uit wat het prijsverschil op jaarbasis is tussen verschillende aanbieders. Meestal is dat tientjes werk waardoor het vastrecht toch vrij veel verschil kan maken.

Overigens is de NEM met z'n vaste prijscontracten duurder dan b.v. Nuon. Als ik het een jaar vast zet bij NEM kost me dat €0,2223 per kWh en €0,6306 voor een m3 gas in mijn regio. Bij de NEM kost diezelfde kWh €0,23217 en diezelfde m3 maar liefst € 0,65737. Zelfs bij 5 jaar vastzetten is Nuon goedkoper in z'n tarieven. De NEM moet het dus echt hebben van de zogenaamde 'vaste klantenkorting'.
Bij de aanbieding op gaslicht.com is het bij NEM op dit moment zo:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/3538rp1.png

Hier ben ik het op één na voordeligst , alleen Budgetenergie is iets goedkoper.

Bij bijv. Eneco kost het me €154,50. Is nogal een besparing vind ik voor hetzelfde gas.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2py94bo.png

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:23
Ik verlaag altijd mijn maandbedrag bij eneco. Verder nooit problemen mee gehad.
NEM zou ik echt niet proberen, de problemen die mensen in mijn omgeving en op fora daar mee hebben is echt enorn

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:30

Barrycade

Through the...

@TS: In je vergelijking zit de vaste klanten korting van NEM (47%) verwerkt in de m3 en kWh prijs. Want de normale prijzen voor gas zijn 5 cnt duurder per kuub bij de NEM.

Dus eerste jaar heb je voordeel, daarna alleen maar nadeel. Zeker als je minder dan die 1800 kuub gaat stoken (grote kans daarop) want dan gaat de hoge aansluitkosten extra hard aanrekenen.

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
Vraagje mbt het verbruik.

Waarop baseer jij dat 2350KwH en 1300m3 niet voldoende zijn?

In een hoek-appartement ga jij die 1300m3 gas niet eens verbruiken (mss als het gebouw van voor 1960 is wel). Wij hebben ook in een hoekappartement gezeten, buitenmuur op het noorden en op de bovenste verdieping. Ondanks dat wij dus veel meer verbruikten dan onze buren die 'ingesloten' zaten kwamen wij niet verder dan 800m3 afgelopen winter.

Die 2350Kwh is het nederlands gemiddelde voor een stel, waarom zou dat niet voldoende zijn voor jullie 2? Heb je zoveel energieslurpende apparatuur (lees: 'serverpark in de kelder' of idd een waterbed)?

Ik zou gewoon proberen je maandbedrag zo laag mogelijk te zetten, liefste in de buurt van 100 euro maar als je op safe wil spelen mss op 120.

ter vergelijking; wij zijn ook met 2en en werken beide fulltime. Ons energieverbruik ligt op ong. 2100KwH (700 hoogtarief/1400 laagtarief) en 800m3 gas. Daardoor hebben al 3j lang een maandbedrag van 65-70 euro p/m en houden daar regelmatig nog aan over.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:50

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wou puur even met jullie delen dat ik bij EnergieDirect nooit problemen heb en het erg fijn vind dat ik alles inzichtelijk en kan wijzigen online.

Kijk trouwens ook even bij de www.vastelastenbond.nl .. deze hebben collectieve korting kunnen regelen bij een energie leverancier.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Falcon schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:11:
Wou puur even met jullie delen dat ik bij EnergieDirect nooit problemen heb en het erg fijn vind dat ik alles inzichtelijk en kan wijzigen online.

Kijk trouwens ook even bij de www.vastelastenbond.nl .. deze hebben collectieve korting kunnen regelen bij een energie leverancier.
Zit ook al jaren bij de vastelastenbond.nl, bevalt prima.
Groot voordeel is dat ze goed bereikbaar zijn en ook normaal reageren bij vragen of problemen.

Oh en verglijkingssites moet je met een korrelzout nemen, nma onderzoek over geweest
Link

[ Voor 24% gewijzigd door hjs op 04-01-2012 09:40 ]

• recar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-05 15:43
hjs schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:19:
[...]

Zit ook al jaren bij de vastelastenbond.nl, bevalt prima.
Groot voordeel is dat ze goed bereikbaar zijn en ook normaal reageren bij vragen of problemen.

Oh en verglijkingssites moet je met een korrelzout nemen, nma onderzoek over geweest
Link
Het onderzoek geeft als resultaat juist aan dat de genoemde vergelijkingssites juist wel goed te gebruiken zijn bij het kiezen van een nieuwe leverancier: "Prijsvergelijkers zijn een goed instrument voor consumenten die willen overstappen van energieleverancier of energiecontract."

Ik ben 2 maanden geleden zelf overgestapt naar een nieuwe energieleverancier op basis van de website gaslicht.com na ook zelf wat onderzoek verricht te hebben. Dit zou ik de topicstarter ook aan willen raden aangezien hij spreekt over een klein of groot "pakket" terwijl er geen "pakket" bestaat en alleen de kWh en m3 prijzen en welkoms-/nieuwe klant-kortingen interessant zijn. Verder speelt vaak ook het onderbuik gevoel mee: ik zou zelf nooit overstappen naar de NEM aangezien ik daar geen goed gevoel bij heb, ook al zou je elk jaar over moeten stappen naar een nieuwe leverancier om zo het goedkoopst uit te zijn (veel nieuwe-klant-kortingen drukken de m3- en kWh-prijs op jaarbasis behoorlijk!)

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
dvl-2 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:10:
Vraagje mbt het verbruik.

Waarop baseer jij dat 2350KwH en 1300m3 niet voldoende zijn?
Ik heb geen flauw idee, ik speel liever op "safe" dan dat ik spontaan voor verrassingen sta. Heb ook geen enkel idee wat het nou voor verschil kost om bijv. de kachel op 20 te zetten ipv op 19. etc.
In een hoek-appartement ga jij die 1300m3 gas niet eens verbruiken (mss als het gebouw van voor 1960 is wel). Wij hebben ook in een hoekappartement gezeten, buitenmuur op het noorden en op de bovenste verdieping. Ondanks dat wij dus veel meer verbruikten dan onze buren die 'ingesloten' zaten kwamen wij niet verder dan 800m3 afgelopen winter.

Die 2350Kwh is het nederlands gemiddelde voor een stel, waarom zou dat niet voldoende zijn voor jullie 2? Heb je zoveel energieslurpende apparatuur (lees: 'serverpark in de kelder' of idd een waterbed)?
Nee, gewoon het usual. Leuke pc, 2 tv's..koelkast/vriezer/wasmachine etc. Geen afwasmachine,droger o.i.d.
Ik zou gewoon proberen je maandbedrag zo laag mogelijk te zetten, liefste in de buurt van 100 euro maar als je op safe wil spelen mss op 120.

ter vergelijking; wij zijn ook met 2en en werken beide fulltime. Ons energieverbruik ligt op ong. 2100KwH (700 hoogtarief/1400 laagtarief) en 800m3 gas. Daardoor hebben al 3j lang een maandbedrag van 65-70 euro p/m en houden daar regelmatig nog aan over.
Verschil is wel dat ik fulltime werk en zij niet, dus ze zal meer "verbruiken". Maar of dat zoveel extra is...geen idee.
recar schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:48:
[...]

Het onderzoek geeft als resultaat juist aan dat de genoemde vergelijkingssites juist wel goed te gebruiken zijn bij het kiezen van een nieuwe leverancier: "Prijsvergelijkers zijn een goed instrument voor consumenten die willen overstappen van energieleverancier of energiecontract."

Ik ben 2 maanden geleden zelf overgestapt naar een nieuwe energieleverancier op basis van de website gaslicht.com na ook zelf wat onderzoek verricht te hebben. Dit zou ik de topicstarter ook aan willen raden aangezien hij spreekt over een klein of groot "pakket" terwijl er geen "pakket" bestaat en alleen de kWh en m3 prijzen en welkoms-/nieuwe klant-kortingen interessant zijn. Verder speelt vaak ook het onderbuik gevoel mee: ik zou zelf nooit overstappen naar de NEM aangezien ik daar geen goed gevoel bij heb, ook al zou je elk jaar over moeten stappen naar een nieuwe leverancier om zo het goedkoopst uit te zijn (veel nieuwe-klant-kortingen drukken de m3- en kWh-prijs op jaarbasis behoorlijk!)
Met "Pakket" bedoel ik dus het verbruik voor "samenwonend, klein gezin, gezin " etc.
littlejoannes schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 09:08:
@TS: In je vergelijking zit de vaste klanten korting van NEM (47%) verwerkt in de m3 en kWh prijs. Want de normale prijzen voor gas zijn 5 cnt duurder per kuub bij de NEM.

Dus eerste jaar heb je voordeel, daarna alleen maar nadeel. Zeker als je minder dan die 1800 kuub gaat stoken (grote kans daarop) want dan gaat de hoge aansluitkosten extra hard aanrekenen.
Maar dat lijkt me een kwestie van op tijd overstappen van leverancier om zo voordelig te blijven?

Wat is er trouwens zo slecht aan NEM ?

[ Voor 36% gewijzigd door Christiano007 op 04-01-2012 23:49 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:20
Christiano007 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 23:45:
Wat is er trouwens zo slecht aan NEM ?
Zoek eens op het Internet....

Ze schijnen nogal vaak enorme bedragen af te schrijven en niet bepaald makkelijk dat geld terug te geven.

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
En nu zie ik ook dat er toch wel veel verschillen zijn per vergelijkingssite.

Zo zou ik bij energieleveranciers.nl bij Essent €1644 betalen
spoiler:
Onderstaande kosten zijn inclusief BTW en energiebelasting.
Leveringskosten
Uw verbruik Huidig tarief Kosten
Stroom
Vastrecht € 29,85
Leveringskosten 3500 kWh 0,1748 € 611,84
Heffingskorting € -379,16
Totaal stroom € 262,52
Gas
Vastrecht € 29,85
Leveringskosten incl. regiotoeslag 1800 m3 0,6282 € 1.130,76
Totaal gas € 1.160,61
Eenmalige korting € -165,00
Totaal leveringskosten € 1.258,13
Netwerkkosten
Uw netbeheerder Kosten
Stroom Enexis €232,81
Gas Enexis €153,18
Totaal netwerkkosten € 385,99
Totaal (per jaar; inclusief korting, BTW en energiebelasting) € 1.644,12

En bij gaslicht.com voor hetzelfde verbruik en aanbieding €1759,11 betalen.

En bij easyswitch.nl met dezelfde vastrechtkosten etc. etc. €1614.46

Toch wel wat verschillen bij de eindprijs puur door de sites.

[ Voor 7% gewijzigd door Christiano007 op 05-01-2012 00:16 ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

RvL

Let er bij dit soort vergelijkingsites wel op dat je vaak eenmalig een korting krijgt waardoor het verschil met andere aannemers alleen het eerste jaar zo groot is. Ik zie af en toe bedragen staan van b.v. €260,- (Budget Energie), waarna ze bij mijn verbruik en huidige leverancier zeggen dat ik €340,- kan besparen. Nee, ik bespaar €80 en krijg het eerste jaar €260 op de koop toe. Saillant detail.

En ook voor BudgetEnergie geldt dat bij weinig verbruik de kosten voor vastrecht aardig me kunnen wegen (€5,95 voor stroom en €5,95 voor gas per maand.)

[ Voor 16% gewijzigd door RvL op 05-01-2012 07:56 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36

Nee, gewoon het usual. Leuke pc, 2 tv's..koelkast/vriezer/wasmachine etc. Geen afwasmachine,droger o.i.d.
In hoeverre denk jij dan af te wijken van een gemiddeld stel? Iedereen heeft minimaal wat jij opnoemt en vaak ook nog wel die wasdroger en vaatwasser. Het is je eigen keuze maar 2350KwH is een nette inschatting.

Verschil is wel dat ik fulltime werk en zij niet, dus ze zal meer "verbruiken". Maar of dat zoveel extra is...geen idee.
In stroom zal dat allemaal wel meevallen, mss paar honder KwH op jaarbasis. Veel meer scheelt het op het gasverbruik (in de winter) aangezien je dan langer op een hogere temperatuur stookt.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Zou die korting die je kan krijgen dan verschillen per vergelijkingssite omdat ze zelf een marge opstrijken als je het via hen afsluit?

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
MaximusTG schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 08:49:
Zou die korting die je kan krijgen dan verschillen per vergelijkingssite omdat ze zelf een marge opstrijken als je het via hen afsluit?
Dat zou toch wel haast moeten, want wat ik had vergeleken was ook het zelfde ": ZekerheidsGarantie Elektriciteit en Gas" van Essent aanbieding.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Slechte zaak eigenlijk wel, want dat maakt de vergelijkingssites:

- partijdig, zij hebben profijt bij mensen die een contract afsluiten met de energieleverancier waar zij het meest aan verdienen
- In feite worden ze hiermee zelf een tussenverkoper

Krijgen we nu vergelijkingssites voor vergelijkingssites?
Zou je niet net zo goed elk jaar je leverancier kunnen bellen voor een korting, omdat je anders opstapt naar een ander?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Steevast verlaag ik het termijnbedrag met wat maximaal kan bij de betreffende leverancier.
MaximusTG schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 08:49:
Ik heb een tijd geleden via de consumentenbond een contract afgesloten. Toen kreeg ik die premie van de consumentenbond doorgespeelt. Dat was 17 euro geloof ik.

[ Voor 71% gewijzigd door Roenie op 05-01-2012 11:15 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verstandig is om een zo laag mogelijk "pakket" te nemen, en een ruime reservering op je spaarrekening te zetten :)

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Eerder in dit topic heeft iemand al berekend dat dat juist bijna niks scheelt. Dan zou je effectief bijna niks meer per maand moeten betalen, dan zou je er een substantieel voordeel uit kunnen halen.
Maar dat krijg je nooit voor elkaar zonder heel veel gezeur en gedoe bij je energieleverancier.
Die zijn ook niet gek nl.

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Nou ik heb de aanbieding van easyswitch.nl voor Essent aangevraagd. Een "fatsoenlijke" leverancier voor een leuk bedrag. We zien wel wat het gaat worden na de eerste 2 maanden, of we de boel naar beneden zetten of niet ;). Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Pagina: 1