• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 19:03
Ik heb al wat rondgekeken maar ik kom er toch niet helemaal uit:

Ik heb nu een P8P67 Rev 3.1 bord met een I5 2500k.

Hierop zit een Asus ENGTX295 TOP.

Fantastische kaart, nog steeds, maar het nadeel is, de dual PCB kaart is nogal, hmm, warm en hierdoor draait de fan tijdens games erg snel, waardoor mijn met zorg gebouwde systeem nog steeds ERG luid is.

Dit vind ik behoorlijk irritant, dus ik wil hem gaan vervangen.

Ik ben nogal Asus minded en heb dus verscheidene op het oog, maar de keus valt nu tussen een paar:

OF een ENGTX570 DCII, welke 3 slots is en volgens alle tests super de superstil (muziek in mn oren).
OF een HD6970 DCII, idem zie boven, dan maar dan ATI kamp (heb zelf niet echt een voorkeur)
OF een X-fire van 2 HD6950 DC 1gb kaarten de 2gb variant heeft de DCII koeler, welke 3 slots inneemt en dus met een X-fire te dicht op kaart nr. 2 zal zitten waardoor de koeling van beide gpu's naar de klote zal zijn.
of een X-fire van 2 HD6870 DC 1gb kaarten, kleinere broertje, maar tevens met de goede, stille koeler.

In Tomshardware heb ik ze door de benchmarks gehaald en de prestaties liggen van boven naar onder als volgt:

HD6950 CF
HD6870 CF
HD6970
ENGTX570

deze laatste 2 zijn erg aan elkaar gewaagd overigens.

In de BBG staat als aanrader een dubbele HD6950 2gb kaart maar dan van club 3d.

Van deze kaart heb ik ook wat reviews opgezocht en ze vinden deze toch beduidend luidruchtig onder load, iets wat ik juist wil tegengaan.

De stilste optie zal zijn zo'n DCII kaart, als enkele, maar ik kan niet echt goede tests vinden qua geluidsniveaus van de kleinere broertjes de DC. Als deze nagenoeg net zo stil zijn is het uiteraard de leukste optie op 2 in CF te zetten.

Ik kom er dus niet helemaal uit, wat zouden jullie doen?

TD:LR, snel + stil, superstil. which?

Old school gamer

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dirk IJntema schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:41:
Ik kom er dus niet helemaal uit, wat zouden jullie doen?
Zelf een after market cooler op de nieuwe kaart zetten?
Denk aan merken als Zalman, Thermalright, Arctic, Scythe etc.
Zie bijv. de pricewatch.

Een luchtkoeler voor jouw huidige dual GPU-kaart is er volgens mij helaas niet, anders zou dat de goedkoopste oplossing zijn.
Er zijn/waren wel exemplaren met waterkoeling (zie dit voorbeeldje), maar da's heel wat meer gedoe en centjes ;)

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-01 15:27
heb hier eend 6970 met een artic extreme plus erop,

super ding, kaart word niet warmeer dan 60 graden op een fanspeed van 30 en dat is zo goed als niet te horen.

een aanrader, het enigste is natuurlijk je verliest je garantie.

• hostler
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

Iva_Bigone schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:52:
[...]

Zelf een after market cooler op je nieuwe kaart zetten?
Denk aan merken als Zalman, Thermalright, Arctic, Scythe etc.
Zie bijv. de pricewatch.

Een luchtkoeler voor jouw huidige dual GPU-kaart is er volgens mij helaas niet, anders zou dat de goedkoopste oplossing zijn.
Er zijn/waren wel exemplaren met waterkoeling (zie dit voorbeeldje), maar da's heel wat meer gedoe en centjes ;)
Dat zou ik niet doen, vaak verlies je de garantie door er een aftermarket koeler op te zetten.

Als ik jou was zou ik voor de DCII kaarten van Asus gaan. Deze kaarten hebben zich bewezen. Heb er laatst nog een paar in mijn handen gehad... (6970) Op idle zag ik de kaart rond 35 graden!!! Op zware belasing (furmark) deed hij zo'n 70 graden. (Dit was overigen in een HAF-X vol gehangen met fans :P

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
hostler schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:56:
[...]

Dat zou ik niet doen, vaak verlies je de garantie door er een aftermarket koeler op te zetten.
Is dat nog steeds zo? Kan het niet zo gauw bij Asus terugvinden (hun site is weer eens overbelast, hebben ze al 15 jaar last van :P), maar bij een merk als EVGA mag het, mits je de kaart niet daardoor beschadigd hebt, en 'm weer met de originele koeler opstuurt voor garantie.
The product must be returned to EVGA in the original factory configuration and condition.
All aftermarket modification must be reversed before sending in the product for replacement.

• hostler
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

Volgens mij (not sure) zit er bij Asus, gigabyte en nog een paar andere een stikkertje op een van de schroeven.

• Exbloder
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-12-2025
Als de gpu niet al te snel moet zijn kan je deze nemen:
pricewatch: Powercolor SCS3 HD6850 1GB GDDR5
En er eventueel een of twee lowspeed fans op zetten, kom je tegen de €200, maar dan heb je wel een compleet silent 6850(de kaart wordt met deftige airflow dacht ik niet meer dan 74°[bron), steek er een low rpm fan op(scythe slip stream bijvoorbeeld) en je hebt een kaart die helemaal niet warm of luid is.

Je zit dan wel met een tripleslot kaart die 'slechts' een 6850 is.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

ötzi

eclecticus

Heb zelf de Asus ENGTX570 DCII , voor een leuk prijsje (€240,-) op de kop getikt en ben erg tevreden ;
erg stil en komt in load niet boven de 52 graden uit (idle 28 graden) , ook kun je de kaart best aardig overklokken...

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:15
Je zou ook waterkoeling kunnen overwegen, kan heel stil zijn, hoog tweakers gehalte, maar helaas wel duur.

Verwijderd

Als geld geen probleem is kun je natuurlijk een nieuwe kaart kopen. Zelf zou ik gaan voor een aftermarket cooler of als je het echt stil wil krijgen je GPU en CPU aan de waterkoeling.

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

de twin frozzer reeks van msi zou een van de beste koelers zijn op de markt,
ik heb wel geen idee of deze ook stil zijn.

ik heb gisteren een gelid koeler op mijn oude 4850 gezet [HTPC], wat een verschil met de asus koeler..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Ik heb 2 MSI R6970 Lightnings en die zijn erg stil. Zonder load hoor je ze amper en op load valt het ook reuze mee. Pas als de temperatuur boven de 85 C komt beginnen ze echt te blazen.

En toen dat gebeurde zag ik dat een loshangend draadje een van de 2 fans tegenhield, daarna is de temp niet meer boven de 65 C geweest 8-)

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:41
MikeVM schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 05:53:
de twin frozzer reeks van msi zou een van de beste koelers zijn op de markt,
ik heb wel geen idee of deze ook stil zijn.

ik heb gisteren een gelid koeler op mijn oude 4850 gezet [HTPC], wat een verschil met de asus koeler..
Ik heb een 580 twin frozr, behoorlijk overclockt .. 30 graden idle (in een HAF 922) (kamer temp 20 graden)
Met BF3 word de kaart zon 70graden met 50% fanspeed, en 50% is .. bijna onhoorbaar
Met standaard clocks word de kaart zon 45 graden op full load 100% fanspeed (met furmark, of heaven unigine)
Dan maakt ie herrie, maar blijft heerlijk koud!

Dus .. ik zou als ik jou was voor een Twin Frozrr gaan (hoewel ik me voor kan stellen dat je een Asus wil, als je asus minded ben)
Maar zoals andere al zeiden, die twin frozrr's zijn erg goed qua koeling!(en in mijn ogen ook qua design)

Verwijderd

Die Lightnings zijn ook Twin Frozr (III), erg stil, erg koel, maar wel *erg* groot.
Je moet goed kijken of ze wel in je kast passen. In mijn kast heb ik iets van 1 mm speling tussen de kaart en de case fan :-)

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 19:03
Voldoende info mijn kant uit, waarvoor ontzettend bedankt.

'Toevallig' staat op V&A net een ENGTX570 DCII te koop +/- 100,= onder de huidige nieuwprijs.

Dit is een uitermate goede aanbieding, dus hier ga ik zeker even werk van maken.

Old school gamer

Pagina: 1