Toon posts:

Koelers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
k nu kan ik helemaal door de bomen het bos niet meer zien :P
ik heb een paar vraagjes en wil graag vragen of iemand kan helpen en niet zeggen search want iedereen zegt wat anders met koelers k hier komen de vragen ;)

1: mijn voeding maakt een tering lawaai kan ik die fan op voeding vervangen zoja door wat voor fan (plz zet ff bij waarom die fan beste :P )

2: hoe moet ik mijn memory koelen en heeft dit echt voordelen

3: heeft het gebruik van een blue orb op je geforce zin of is koelen op andere manier beter (zoja welke)

nou ik hoop dat ik antwoord krijg alvast bedankt daarvoor en ja ik weet het zijn newbie vragen maarja ben nog OC newbie *D

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
vraag 1: ? weet ik niet

vraag 2: sdram mem op 133 mhz heeft volgens mij geen ruk zin om te koelen omdat dit (bij mij althans) toch niet warm wordt en. kheb wel ooit een artikel gelezen over een koelrib op rambus maar welk :?
moet je toch maar ff op searchen sorry :P

vraag 3: Ik heb een blue orb op mijn geforce V6800 zitten en die is nu 10 graden koeler onder idle en stressed mode i.c.m. arctic silver

anyone correct me if I'm wrong

Verwijderd

1: Ik heb een fan met noise control erin gezet, maar je kan ook voor een papst gaan die maken maar 12 dB's dus dat zal je echt niet horen! :z

2: Dat lijkt me niet echt nodig, want veel warmte produceren ze toch niet...

3: Blue orb is een zeer goede koeler voor een videokaart, maar zorg er wel voor dat je koelpasta gebruikt, want ik heb gehoord dat de core van een videokaart zeker niet helemaal egaal is. Maar die blue orb maakt wel veel herrie! :'(

Verwijderd

Topicstarter
alvast bedankt voor de replys hoop op meer :9

Verwijderd

overal en altijd papst! maar, koop ze niet op inet. Loop beetje langs electronika shops [vooral die velleman resllen] en doe navraag.

ik zie op internet 80mm met temperatuur sensor voor 60 gulden, ik had in winkel 120x120x35 [35mm dik ja :9~] met sensor voor 30 piek.

Grote voordeel van die papst is dat ze [mijne] vanaf 10 volt echt helemaal geen geluid meer maken. heb me oor op 1 cm gehouden en nog niets gehoord :Y)

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 19:55 schreef QuAd-dUnCAn het volgende:
overal en altijd papst! maar, koop ze niet op inet. Loop beetje langs electronika shops [vooral die velleman resllen] en doe navraag.

ik zie op internet 80mm met temperatuur sensor voor 60 gulden, ik had in winkel 120x120x35 [35mm dik ja :9~] met sensor voor 30 piek.

Grote voordeel van die papst is dat ze [mijne] vanaf 10 volt echt helemaal geen geluid meer maken. heb me oor op 1 cm gehouden en nog niets gehoord :Y)
Wow... precies wat ik zoek! Morge gelijk ff twee van halen bij Velleman :) Ben bezig een stil systeem te maken, maar die fan van de voeding maakt me toch een kabaal...
Hoe bedoel je trouwes vanaf 10 volt :? Heb je er een variabele weerstand ofzo tussen? Want je kunt in een computerkast toch alleen 12, 7 en 5 volt gebruiken?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op donderdag 22 maart 2001 20:19 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Wow... precies wat ik zoek! Morge gelijk ff twee van halen bij Velleman :) Ben bezig een stil systeem te maken, maar die fan van de voeding maakt me toch een kabaal...
Hoe bedoel je trouwes vanaf 10 volt :? Heb je er een variabele weerstand ofzo tussen? Want je kunt in een computerkast toch alleen 12 en 7 volt gebruiken?
eeh, eigenlijk 12 en 5, maar al je 12 op de + en 5 op de - zet heb je 12 - 5 = 7 volt...
Maar je kan idd een variabele weerstand er tussen gooien, of een (aparte) variabele voeding...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 20:26 schreef Demoniac het volgende:

[..]

eeh, eigenlijk 12 en 5, maar al je 12 op de + en 5 op de - zet heb je 12 - 5 = 7 volt...
Maar je kan idd een variabele weerstand er tussen gooien, of een (aparte) variabele voeding...
Misschien niet zo duidelijk neergezet, maar ik bedoelde inderdaad dat je door +12 en +5 te combineren ook 7 volt kunt krijgen. Ik had misschien beter kunnen zeggen: 12, 7 en 5 volt. Maar ik had 5 volt weggelaten omdat het me er vooral om ging hoe hij 10 volt had gekregen... kwist trouwes niet dat er voedingen met variabele voltages bestonden? wel duur zeker :'(

Verwijderd

Leer lezen PsyFlux! >:)

Hij zegt met een variabele weerstand dus dat heeft helemaal niets met voeding te maken.

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:29
Even een paar puntjes over fans.

Kogelgelagerde fans maken meer lawaai.

Dat Papst altijd stil zijn is gelul. Een snelle (lees: veel CFM) Papst fan maakt net zo goed lawaai, misschien een tikkeltje minder dan een brakke no-name, maar toch vergelijkbaar met b.v. een Delta (bij eenzelfde flow).
Hogere flow = meer geluid.
Wil je stil, dan moet je inleveren op CFM's.

Dus, een langzame fan moet je hebben, eventueel een laten lopen op 7V of variabel zoals hiervoor beschreven.

Verwijderd

neem de papst vario fans.. die hebben 3 wires..

rood +12 volt
zwart -
geel temperatuur sensor ansluiting.

je sluit rood en zwart aan op molex, en aan de gele een NTC, en het andere pootje van de NTC ook naar +12 volt.
Tis beetje aankloten met soort ntc dat je nodig hebt, ik heb nu 10k ohm, de 100k waren te zwaar, 10k ook nog beetje.
De NTC geeft minder weerstand als het kouder is, en daardoor gaan fans slomer draaien [het is echt niet andersom met die NTC volgens mijn electronica handelaar :)]
werkt leuk mijn systeempje nu [120mm voorin, 120mm achterin]
Pagina: 1