Disk error en pc bevriest

Pagina: 1
Acties:

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 15:15
Onlangs heb ik een pc voor mijn vader geassembleerd. Het gaat om een samenstelling van een tweakers best buy guide, namelijk:

-ASRock 880GMH/U3S3
-AMD Athlon II X3 455 / 3.3 GHz - Socket AM3 - L2 1.5 MB ( 3 x 512 KB ) - Box
-Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD502HJ
-Kingston ValueRAM - Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V
-Sony Optiarc AD-7280S
-AOpen H425C - Minitowermodel - micro ATX - voeding 350 Watt ( ATX12V ) - zwart - USB/Audio

Windows 7 professional 32 bit
Microsoft Security Essentials

Alle software is legaal.

Klacht

Nu vermoed ik dat de harde schijf niet in orde is op basis van de volgende klachten:
-Zwart scherm (vast) na werken op een USB stick (dus niet al direct tijdens inpluggen). Zelfs als er bijvoorbeeld slechts foto's worden gescrolled. Zowel indien aangesloten via Dell scherm, als via een USB poort van de pc zelf.
-Na enkele van zulke vastlopers kwam de volgende melding: 'A disk read error occurred, Press Ctrl+Alt+Del to restart'. Deze melding herhaalde zich 2 a 3 maal. Ik besloot de pc een tijdje uit te laten staan. Bij een herstart was de melding weg en ik heb 'm nog niet weer gezien.
-Aangezien ik bestanden wilde backuppen sloot ik een (oude) Lacie externe harde schijf aan. Bij het openen van bestanden op deze schijf ontstond weer een zwart beeld. Daarna onstonden wat verbindingsproblemen met deze harde schijf.
-Momenteel bevriest de computer met regelmaat.Bijvoorbeeld: (1) tijdens internet, zelfs als je enkel een pagina leest, (2) als je bestanden probeert te kopieren, zelfs in veilige modus.

Wat is het probleem?

Ik denk dat er een bad sector is op de harde schijf, maar ik heb nog niks getest.

De harde schijf en het geheugen lijkt in orde. Probleem nog onbekend.

Wat heb ik gedaan?

Bestanden backuppen. Dit lukte eerst niet, zodat ik vroegtijdig dit topic had geopend. Enkele posts hieronder hebben enkel daarop betrekking. Nu de bestanden inmiddels zijn geback-upt heb ik de OP opgeschoond.

Nu volgt de diagnose. Zal beginnen met SeaTools. Zie vanaf deze post.

Update

SeaTools
Basis Tests:
SMART CHECK: pass
Short Drive Self Test: pass
Short Generic: pass
Long Generic: pass

Ik heb de advanced test nog niet gedaan, omdat dit veranderingen aanbrengt aan de schijf met het risico dat ik het systeem niet kan opstarten.

Memtest86+
Na 17 uur en 10 minuten (19 passes) geen errors.

Met andere woorden, hard disk en geheugen lijkt in orde.

Update 2

De pc is een stuk stabieler. Nog geen vastlopers gehad, zelfs niet tijdens het aansluiten van USB apparaten. Dit kan m.i. met een aantal dingen te maken hebben:
1. De dvd-drive zit in een andere SATA poort.
2. Misschien heeft Seatools 'sneaky' wat reparatiewerk verricht?
3. De geluidsinstallatie en de printer zijn niet hardwarematig ingeschakeld.
4. Toetsenbord, muis en USB aansluitingen van DELL scherm zitten volgens mij niet meer in dezelfde USB poorten...

Voordat ik verder nog iets doe laat ik mijn vader op de pc werken, om te zien of zich nog weer iets voor doet.

[ Voor 51% gewijzigd door Tommy The Cat op 04-01-2012 00:57 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Dvd speler op een ander sata aansluiten en weer van ubuntu proberen op te starten.
Andere dvd speler proberen.

Misschien kortsluiting op je usb poort(en) of slechte voeding.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Wat gebeurt er als je je SATA-poort op IDE mode zet? Kun je dan wel Ubuntu booten? :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Tommy The Cat
Ok. De Sata poorten stonden al op IDE mode. De dvd speler heb ik op een andere Sata poort aangesloten (op een 'normale' SATA poort ipv een SATA3). Dat resulteerde in een andere melding (ubuntu 10.04):
Busybox v.1.13.3 (Ubuntu 1:1.13.3-1ubuntu11) built-in shell (ash)
Enter ‘help’ for a list of built-in commands.

(initramfs) mount: mounting /dev/loop0 on //filesystem.swuashfs failed: Input/output error
Can not mount /dev/loop0 (cdrom/casper/filesystem.squashfs) on /filesystem.squashfs
Op grond hiervan heb ik de cd-rw gewist en de ubuntu iso opnieuw gebrand. Nu echter met imgburn en op 4x speed. Nu kon ik dan eindelijk ubuntu starten :).

Daar aangekomen stuit ik op een volgende hindernis. Via 'places' is mijn harde schijf (met 2 partities) niet zichtbaar. Ik kom dus niet bij de bestanden. Als ik een externe harde schijf aansluit, wordt die wel zichtbaar. Is het raadzaam om de interne harde schijf ook op een niet-sata3 poort aan te sluiten? Ik heb hier geen ervaring mee, dus voordat ik dit doe ben ik eerst benieuwd of dit zonder problemen kan. Bovendien ligt er misschien nog een andere oplossing voor de hand.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Doe eens vanaf een terminal:

EDIT: Dit werkte niet, for some reason. Zie Thralas in "Disk error en pc bevriest"

En post dan voor de schijf in kwestie de output van:

sudo smartctl -a /dev/sdX

[ Voor 33% gewijzigd door Thralas op 03-01-2012 03:32 ]

• Tommy The Cat
Als reactie op de eerste lijn (edit: deze lijn is later door Thralas verwijderd) krijg ik:

Disk: /dev/sd?
sudo: smartctl: command not found

[ Voor 26% gewijzigd door Tommy The Cat op 03-01-2012 04:35 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
sudo apt-get install smartmontools

Nog een mooie Wiki-pagina gevonden trouwens ;)

EDIT: Rare terminal heb je trouwens. Vergeet die eerste regel en run `sudo smartctl --scan` zodra je smartmontools hebt geinstalleerd. Vervolgens kun je met `sudo smartctl -i /dev/sdX` kijken of je de goede disk te pakken hebt en als laatste met -a ipv. -i alle SMART info weergeven.

[ Voor 48% gewijzigd door Thralas op 03-01-2012 03:31 ]

• Tommy The Cat
Het installeren van de smartmontools vereist een internetconnectie, maar ik krijg de internet connectie (LAN) niet aan de praat. De melding van Ubuntu (bij het internet icoon) is: 'No network devices available'. Na enig zoekwerk vond ik het volgende commando:

sudo lshw -C network; lsb_release -a; rfkill list

Daarop volgt:

Network UNCLAIMED
description: Ethernet controller
product: Atheros Communications
vendor: Atheros Communications
pshysical id: 0
bus info: pci@0000:04:00.0
version: c0
width: 64 bits
clock: 33Mhz
capabilities: pm msi pciexpress vpd bus_master cap_list
configuration: latency=0

Op basis van deze ubuntu 10.04 documentatie lijkt 'unclaimed' te betekenen dat de benodigde drivers niet zijn geladen. Hoe ik dat moet oplossen weet ik nog niet.

Hoogste tijd! Ten overvloede; ervaring met Ubuntu = 0 ;)

Edit

Zonet heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een volgende poging gedaan om de bestanden vanuit windows te backuppen (dit was vanwege de bevriezingen nog niet gelukt). Tot mijn vreugde heb ik 'gewoon' alle bestanden kunnen kopieren :).

Dit betekent dat mijn Ubuntu vraagstukken worden opgeschort. Ik zal nu overgaan tot het eigenlijke probleem. Om te beginnen met SeaTools.

Edit 2

SeaTools
Basis Tests:
SMART CHECK: pass
Short Drive Self Test: pass
Short Generic: pass
Long Generic: pass

Ik heb de advanced test nog niet gedaan, omdat dit veranderingen aanbrengt aan de schijf met het risico dat ik het systeem niet kan opstarten.

Memtest86+
Na 17 uur en 10 minuten (19 passes) geen errors.

Met andere woorden, hard disk en geheugen lijkt in orde.

Edit 3

De pc is een stuk stabieler. Nog geen vastlopers gehad, zelfs niet tijdens het aansluiten van USB apparaten. Dit kan m.i. met een aantal dingen te maken hebben:
1. De dvd-drive zit in een andere SATA poort.
2. Misschien heeft Seatools 'sneaky' wat reparatiewerk verricht?
3. De geluidsinstallatie en de printer zijn niet hardwarematig ingeschakeld.
4. Toetsenbord, muis en USB aansluitingen van DELL scherm zitten volgens mij niet meer in dezelfde USB poorten...

Voordat ik verder nog iets doe laat ik mijn vader op de pc werken, om te zien of zich nog weer iets voor doet.

[ Voor 45% gewijzigd door Tommy The Cat op 04-01-2012 00:56 ]

• Tommy The Cat
jan99999 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 21:17:
Dvd speler op een ander sata aansluiten en weer van ubuntu proberen op te starten.
Andere dvd speler proberen.

Misschien kortsluiting op je usb poort(en) of slechte voeding.
Zou het aansluiten van de dvd speler op een andere SATA poort (in dit geval van een SATA3 (waarvan er twee op het moederbord zitten) naar een 'normale' SATA (meerdere aansluitingen) ook de instabiliteit kunnen oplossen? Zoals gezegd namelijk is de pc momenteel stabiel (alhoewel er in het begin (na verwisselen) toch nog een disc read error is geweest). Wat ook verschilt is dat de dvd speler niet meer wordt getoond in de lijst als de pc wordt opgestart. Nu staat alleen de hard drive op SATA 0 er nog. Misschien zijn die SATA 3 poorten alleen voor harde schijven bedoeld?

Wat betreft je USB suggestie moet ik opmerken dat ik de USB apparaten (onbedoeld) niet op dezelfde wijze weer heb ingeplugd. Dat zou ik weer kunnen wijzigen om te zien of er weer instabiliteit komt.
Ook wilde ik deze breuk in de USB aansluiting nog even tonen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7e0XXdFf7BG7IgJxXwCLmCGV/full.jpg

Dit is de USB poort voorin de behuizing. De USB poort werkt wel. Ik denk zelf dat dit geen kortsluiting veroorzaakt, maar misschien is het een indicatie dat deze poort (ook verder) niet helemaal lekker is? Overigens was het niet zo dat de pc alleen vastliep als deze poort werd gebruikt.

Tot zover mijn overdenkingen. Ik laat mijn vader de pc nog even gebruiken om te zien of het probleem zich met de huidige stand van zaken nog voor gaat doen. Toch zit het me nog niet lekker...

• Tommy The Cat
Na ruim een week probleemloos computeren vraag ik toch nog om advies.

Resumerend, voor uw leesgemak.

Klachten

De pc gaf - eerst bij gebruik van een usb apparaat - vastlopers. Na een aantal keren kwam er bij het opstarten de volgende melding: 'A disc read error occured'. Nadat ik de pc heb laten rusten, kwam die weer tot leven. Daarna veel vastlopers, in veel verschillende omstandigheden. Ook daarna nog een aantal disc-read-errors gehad.

Wat heb ik gedaan

Seatools draaien: geen fouten gevonden.
Memtest draaien: geen fouten gevonden.
De dvd-drive van een SATA3 poort naar een normale SATA poort overgezet. De dvd-drive komt in het opstartscherm (zwart met witte letters, helemaal in het begin) nu ook niet meer tevoorschijn; daar staat nu alleen de harde schijf nog.

Huidige stand van zaken

Pc loopt probleemloos! Met alles aangesloten en gebruikt.

Overdenkingen

Ik heb de USB apparaten nog gewisseld, zodat ik alle USB poorten heb gebruikt. Met andere woorden, ik denk niet dat er iets mis is met één van de USB poorten.

De enige twee aanpassingen (waarvan ik me bewust ben) die m.i. van invloed kunnen zijn is dus:
-Het verwisselen van de DVD drive (misschien is de tweede SATA3-poort niet goed of hoorde de DVD speler daar niet).
-Seatools heeft misschien - zonder dat te melden - een bad sector gevonden en deze gerepareerd.

Vraag

Mijn vader heeft nog niet alle bestanden overgezet en de pc nog niet volledig in gebruik genomen. Het is nu de vraag of ik hem daarvoor groen licht kan geven.

Daarvoor ben ik vooral nog wat huiverig, omdat de disc-read-error zich ook na de DVD-drive wisseling nog één keer heeft voorgedaan.
De vragen waar ik zoal mee worstel zijn dan de volgende. Zal ik hem de pc nu in gebruik laten nemen en afwachten? Kan ik beter de dvd-drive weer eens op de SATA3 aansluiten om te kijken of de pc weer instabiel wordt (dan weet ik dat 't daar zit) of hoorde de dvd-drive daar gewoon niet? Nog raadzaam om de pc eerst een keer helemaal opnieuw te installeren?
Pagina: 1