Toon posts:

data van oude HDD herstellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Mijn ouders willen, nadat onze 2 overleden pc's al een jaar of 5 stil staan als stofvangers, eindelijk afscheid van ze nemen. Ze willen graag zien of er nog oude foto's o.i.d. op de HDD staan.
Het probleem; ze hebben nog de oude aansluitingen (scsi als ik het goed heb) en al onze pc's hebben Sata aansluitingen op het moederboard. Ik heb wel een kaart gevonden (http://azerty.nl/0-3226-4...mp-satapci11-control.html) Maar heb niet kunnen vinden of ik deze gewoon op mijn moederboard kan aansluiten en of hij de HDD's dan herkend.

Ik heb een ASUS P8Z68-V PRO moederboard.
Oude HDD's zijn o.a WD400 en WD1200.

Graag jullie hulp!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Weet je zeker dat het SCSI is? Veel waarschijnlijker is het gewoon IDE. Maak eens een foto?

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 02-01-2012 20:25 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:00
Heb je die oude harddisks al eens goed bekeken?
WD400 = Western Digital; zoeken op hun site geeft mij het idee dat WD400 een SATA aansluiting heeft die je gewoon op je huidige moederbord zou moeten kunnen aansluiten.

Edit: en wat Gambieter al schrijft: als het echt geen SATA is, dan is het zeer waarschijnlijk gewoon PATA (of IDE, of gewoon parallel-ATA). En in dat geval moet je toch echt even de precieze typenummers hier laten weten.

[ Voor 34% gewijzigd door vanaalten op 02-01-2012 20:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://imgur.com/GXjL3
met deze kabel zat hij aangesloten op het moederboard

• ericjanvanputten
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03-2023
ik heb hier een WD400 liggen en die heeft een IDE aansluiting... misschien dat het iets toevoegd.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:25

Zenix

BOE!

dat is een IDE kabel.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, verkeerd gekeken.
maar dan, werkt dat kaartje of zoek ik dan in de verkeerde hoek?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ja. Haal gewoon een usb-naar-pata converter. Kost niks, overal op aan te sluiten en heb je later nog wat aan.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:30:
http://imgur.com/GXjL3
met deze kabel zat hij aangesloten op het moederboard
Dat is gewoon IDE (pATA), standaard aansluiting. Veel moederborden hebben nog zo'n aansluiting. Of je koopt een IDE > USB verloopstukje.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
mooi! bedankt voor jullie hulp!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 19:11
gambieter schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:33:
Dat is gewoon IDE (pATA), standaard aansluiting. Veel moederborden hebben nog zo'n aansluiting. Of je koopt een IDE > USB verloopstukje.
Het moederbord van TS inmiddels niet meer dus. :o

Dus een controller (PCI of USB) zoeken. Alternatief is een van die oude bakken booten, eventueel met een Ubuntu CD'tje. Kun je alles op een USB-memorystick zetten oid.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Heb je geen handige harry-zaak in de buurt? Zo'n aansluitdingetje kan je ook na 1x gebruik weggooien want de volgende keer dat je hem nodig hebt kan je hem niet meer vinden :)

Geef handige-harry een tientje en die kijkt dan wel even of het kan etc.

Zo doe ik het in ieder geval over het algemeen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
PATA en SATA zijn beide IDE standaarden, het is dus geen IDE maar PATA (parallel ATA) kabel.

PATA heb je in 2 soorten, 40- of 80-wire, beide zou moeten werken maar de 80-wire kan hogere snelheden halen. Beide zijn gewoon 40-pins. Een korte zoektocht op het net geeft een ATA/100 interface op de WD400 hdd, de WD1200 vind ik niet zo snel.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Gomez12 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:40:
Geef handige-harry een tientje en die kijkt dan wel even of het kan etc.
Gewoon een losse USB-behuizing nemen, die raak je niet kwijt en kan altijd nog van pas komen.

Best ernstig trouwens als Tweakers al geen IDE-disken meer herkennen :X

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:07

kevin33

Welkom in Utopia.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Pagina: 1