Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 13:02

JordyOnrust

Leef om te leven.

Topicstarter
Eey,

Ik heb een tijdje geleden een flitser bij ons thuis op zolder gevonden, deze blijft ooit van mijn opa te zijn geweest. Het betreft hier een Philips P526 computer. Zelf ben ik in het bezit van een Canon 1000D en was opzoek naar een flitser voor mijn camera. ( Ik zit te denken aan een Canon Speedlite 430 EX II, maar dit terzijde. )
Nu was ik vanmiddag met iemand in gesprek en die zei dat het waarschijnlijk wel mogelijk was deze door mij gevonden flitser te gebruiken op mijn canon.
Het betrof een kwestie van instellingen en gaan met die banaan. Ik meen mij te herinneren dat hij zei dat ik een sluitertijd van 1/60 moest gebruiken omdat het anders niet zou werken. Hij gaf wel aan dat het eventueel zo kon wezen dat wanneer de flitser geflitst had, deze een bepaalde ontlading aan de camera kon geven wat schadelijk zou kunnen zijn. Dit kwam wel eens voor werd mij vertelt.

Nu mijn vraag, kan ik deze flitser op mijn camera gebruiker ( Verniel ik hier niks mee ? )
En zoja, welke instellingen moet ik gebruiken?

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADulac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-06 20:31
De oudere flitsers geven een stroomstoot aan de camera, deze mag niet bij canon niet hoger zijn dan 6V.
Bij de volgende site is er voor jouw flitser geen informatie bekend. Wel staat er de P536g, wat een opvolger van die van jou is? Die is lager dan 6V en zou dus veilig zijn, maar over die van jouw staat niets. Misschien dat je dit ergens anders nog kan opzoeken. Ik zou het niet proberen als ik jou was, want dan loop je het risico de binnenkant van je camera te frituren ;) .

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 14:29
Je kunt de meeste oude flitsers niet zomaar op een Canon DSLR gebruiken. De spanning op het flitscontact is vaak te hoog. Je kunt dit meten met een multimeter op de hotshoe van de flitser als hij aan staat en niet met de camera verbonden is. Als de spanning boven de maximale waarde van jouw camera ligt, kun je je camera opstoken. Dan moet je bijv. een WEIN Safe Sync gebruiken.

Ik dacht dat de maximale spanning voor Canon 6V is, maar weeg het niet zeker. Even googlen geeft je vast duidelijkheid.

Verder moet je de camera waarschijnlijk in diafragmavoorkeuze of manual mode gebruiken, hoe precies dat ligt aan de flitser, die ken ik niet. Mijn Metz 45 werkt alleen goed in Av en M, E-TTL bestond in die tijd nog niet.

Wil je gemak en betrouwbaardere resultaten, koop dan meteen die 430ex (I of II maakt niets uit).

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyOnrust
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-07 13:02

JordyOnrust

Leef om te leven.

Topicstarter
Oke, uhm. Denk dat het dan verstandig is dit maar niet te proberen. Beter dan maar een nieuwe flitser kopen.
Ik zit dan wel te twijfelen tussen de Speedlite 430 II of een Metz Mecablits 50. Iemand hier dan ervaring mee? Hoor verschillende verhalen over Metz. De een zegt prima flitser, Metz maakt goede producten, ander zei vanmiddag dat het verstandiger was gewoon voor de Canon te gaan omdat deze 'goedkopere' series van Metz gewoon door een chinese fabrikant werd gemaakt en hier een stikkertje van Metz op werd geplakt.

Heb inmiddels een Speedlite 430II. Tot nu toe bevalt deze behoorlijk goed.

[ Voor 13% gewijzigd door JordyOnrust op 09-01-2012 21:35 ]

Als je sterft voordat je sterft, sterf je niet wanneer je sterft. Rom 6:5