Videokaart of Voeding? Pc start niet meer op.

Pagina: 1
Acties:

• n41r0j
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:49
Ik kwam gisteravond na een week weer thuis, wilde mijn pc aanzetten maar de cold-boot ging niet voorbij. Hij bleef hard blazen. Geen piepjes of iets. Ik dacht eerst dat het een vaker voorkomend probleem was, vaak moet ik bij zo'n soort probleem de videokaart even aandrukken, maar dat mocht nu niet baten. Toen ik vanmiddag beter ging kijken hoorde ik dat de fans langzamer draaiden dan normaal en ze draaiden niet 'stabiel', dus steeds een klein beetje harder en zachter. Als ik dan het knopje van de voeding uitzet hoor ik de fans nog even een stukje harder draaien voordat ze uitvallen. Lijkt mij dus een stroomprobleem, niet genoeg vermogen ofzo.
Als ik dan de PCI-e voeding-connector uit de videokaart haal, draait ie wel op vol vermogen, maar begint het moederbord ook te piepen. Dus ik sluit het mobo als probleem uit. Videokaart in een tweede PCI-e slot zetten verandert niks aan de zaak.

Wat ik al heb gedaan:
- Voeding opengedraaid, (garantie is al verlopen) alle stof weggezogen
- Alles losgekoppeld, schoongezogen en goed vastgedrukt,
- Alleen de videokaart en CPU aangesloten, maar dit veranderd niks, de fans blijven langzaam draaien.

Nu heb ik hier geen vervangende onderdelen om de videokaart of voeding uit te sluiten, dus ik probeer het even snel hier.

Wat mij ook opviel was dat mijn harde schijf niet meer aanslaat. Dus de fans van de CPU en Graka draaien wel, maar de harde schijf gaat niet ratelen. Hierdoor denk ik dus dat het een voedingsprobleem is, maar zeker weten lukt dus niet.

Specs:
- Gigabyte GA-N650SLI-DS4
- Intel Q6600
- 500 gb sata2 schijf
- 2gb Geil 800 Mhz DDR2 RAM
- Palit Expertvision 8800GT

Ik weet dus niet goed wat het probleem is. Misschien dat er mensen zijn die het probleem herkennen, zelf denk ik dat het de voeding is, maar de videokaart uitsluiten kan ik ook niet aangezien die de laatste tijd kuren kreeg met het moeten aandrukken enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door n41r0j op 02-01-2012 19:23 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:17

Perkouw

Moderator General Chat
Piepjes die optreden zodra je de voedingskabels uit je videokaart zijn normaal, dat hoort namelijk zodra er geen voedingskabel(s) inzitten krijg je er een geweldige piep uit. Komt trouwens uit je videokaart zelf als ik het goed heb.

Je geeft zelf aan dat het waarschijnlijk aan je voeding/videokaart ligt, kan je er echt geen regelen via iemand? Je kan verder niet in het bios e.d. komen ? Staan je fans op het moederbord of op de voeding aangesloten ?

Ook heb je het al over eerdere problemen met je videokaart, was dit nu echt je videokaart of het moederbord ? Het is natuurlijk niet normaal dat je telkens je videokaart moet aandrukken wil je pc het weer doen. Voor nu denk ik eigenlijk niet zo zeer aan je videokaart maar meer aan je moederbord dat misschien stuk is.

[ Voor 28% gewijzigd door Perkouw op 02-01-2012 19:26 ]

• n41r0j
Nee, ik kan geen andere proberen, heb geen spare voeding, moet er waarschijnlijk dus eentje aanschaffen. Fans draaien vanuit de voeding, maar als ik de voeding van m'n videokaart haal draaien die fans vanuit het moederbord ook gewoon.
Bios kom ik niet in, pc start niet door, geen signaal niks.

[ Voor 8% gewijzigd door n41r0j op 02-01-2012 19:27 ]

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Jorian29 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:27:
Nee, ik kan geen andere proberen, heb geen spare voeding, moet er waarschijnlijk dus eentje aanschaffen. Fans draaien vanuit de voeding, maar als ik de voeding van m'n videokaart haal draaien die fans vanuit het moederbord ook gewoon.
Bios kom ik niet in, pc start niet door, geen signaal niks.
Dus als je de videokaart eruit haalt draaien de fans ineens normaal ? Het is jammer dat je in ede woont anders had je van mij wel even een grafische kaart mogen lenen.

• n41r0j
Ik laat de videokaart zitten en haal alleen die 6pins molex uit m'n videokaart. Dan piept de videokaart maar de fans draaien wel zoals het hoort. Zodra ik de molex aansluit gaan de fans langzamer en onstabiel draaien.

Over dat aandrukken, dat heeft meer te maken met de kast. Die heeft een kliksysteem waarmee hij de kaart vastdrukt aan de kast. Die klik-schuifjes hebben nu een beetje speling waardoor de videokaart kan schuiven. Daardoor bleef de pc soms in z'n coldboot hangen.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Jorian29 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:33:
Ik laat de videokaart zitten en haal alleen die 6pins molex uit m'n videokaart. Dan piept de videokaart maar de fans draaien wel zoals het hoort. Zodra ik de molex aansluit gaan de fans langzamer en onstabiel draaien.

Over dat aandrukken, dat heeft meer te maken met de kast. Die heeft een kliksysteem waarmee hij de kaart vastdrukt aan de kast. Die schakelaartjes hebben nu een beetje speling waardoor de videokaart kan schuiven. Daardoor bleef de pc soms in z'n coldboot hangen.
Als je het zo schrijft lijkt het inderdaad wel je voeding die het niet helemaal lekker meer trekt, maar zeker weten doe ik dit nu ook niet. Probeer eerst even via iemand een videokaart te lenen dan kan je in ieder geval die helemaal uitsluiten.

Wat betreft het kliksysteem, schroef deze dan alsnog vast dan heb je daar in ieder geval geen last meer van.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vooral na wat je schrijft dat de fans onregelmatig draaien en op het moment dat je de stroomconnector van je videokaart afkoppelt en de fans wel weer normaal draaien, denk ik dat je toch wel met redelijke zekerheid kan zeggen dat je voeding aan het aftakelen is. Een voeding hoeft niet per definitie meteen ermee te stoppen maar dit kan echt stapsgewijs gaan en dat ie steeds minder stroom gaat leveren, dus ik persoonlijk zou als 1ste de voeding vernieuwen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:42

Quad

Doof

Je praat over een voeding, maar wat voor voeding gaat het om?
Ben je ook bekend met de nvidia 8xxx serie problemen? Dus zou niets zeker zomaar uitsluiten.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• n41r0j
Stom ja, vergeet ik de voeding te vermelden. Gaat om een OCZ 600SXS.
Kwam destijds goed uit de reviews, maar lees nu ook her en der dat het problemen geeft

Ik weet dat de 8xxx serie problemen had ja, en dat ze oa. na een korte bakperiode in de oven het weer als vanouds deden. Maar omdat de fans enzo wel goed draaien denk ik dat ik eerst de voeding ga vervangen.

[ Voor 40% gewijzigd door n41r0j op 02-01-2012 19:58 ]

Verwijderd

Toch eerst maar eens testen met een nieuwe voeding (eerst lenen natuurlijk als het kan).

• n41r0j
Het was inderdaad de voeding. Gisteravond op de gok een voeding besteld, twee uur geleden binnengekomen. Alles aangesloten en het werkte weer als een zonnetje. Achteraf had ik het wel eerder kunnen weten, de ledlampjes begonnen telkens te knipperen en de cd-speler wilde niet meer goed z'n werk doen. Dus Roel, je had gelijk, mijn voeding was langzaam aan het sterven.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Jorian29 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:04:
Het was inderdaad de voeding. Gisteravond op de gok een voeding besteld, twee uur geleden binnengekomen. Alles aangesloten en het werkte weer als een zonnetje. Achteraf had ik het wel eerder kunnen weten, de ledlampjes begonnen telkens te knipperen en de cd-speler wilde niet meer goed z'n werk doen. Dus Roel, je had gelijk, mijn voeding was langzaam aan het sterven.
Goed om te horen dat het probleem met een nieuwe voeding is opgelost!
Maar wat voor voeding heb je nu precies gekocht ? Ander merk, zelfde/ander vermogen ?!

Verwijderd

Jorian29 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 19:57:
Stom ja, vergeet ik de voeding te vermelden. Gaat om een OCZ 600SXS.
Kwam destijds goed uit de reviews, maar lees nu ook her en der dat het problemen geeft
De hoeveelheid nergens op slaande reviews over voedingen zijn er in overmacht, fatsoenlijke reviews zijn heel karig.
Pagina: 1