Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Thomasje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05-2024
Voor een klant op zoek naar een tijdelijke oplossing voor een probleem. Op dit moment heeft de klant allemaal tin clients en word de e-mail verwerkt via een exchange server. Nu is het kantoor samen gegaan met een ander kantoor maar ze nemen de naam van de klant aan.

Nu moet er op het nieuwe kantoor ook gemaild worden met hun domeinnaam. Je zou zeggen we maken nieuwe gebruikers aan op de exchange server. Doordat ze niet verder willen met de huidige IT partner word er allemaal erg moeilijk gedaan. Nu zijn we dus opzoek naar een oplossing.

De mx records verwijzen nu dus door naar de exchange server. De domeinnaam is niet bij die IT partner in beheer dus die kunnen gewijzigd worden. Omdat alle software nog via een server gaat (cloud) zou dat eigenlijk moeten blijven. Voor de nieuwe werknemers kunnen tijdelijk pop3 account worden aangemaakt.

Nu heb ik lopen zoeken naar oplossingen en weet niet of ik op de juiste weg ben. Heb onderstaand topic gevonden.

E-mailproxy/relay oplossing

Het ideale zou zijn is dat ik een soort e-mail router heb die de huidige email aliassen doorstuurt naar de huidige exchange server en de nieuwe aliassen aflevert via pop3 op de server waar ook website gehost word. Het bovenstaande topic geld voor alle adressen op het domeinnaam. Is het ook mogelijk zoals ik het schets?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom laat je niet gewoon de mail voor beide domeinen binnenkomen op de Exchangeserver van het "nieuwe" kantoor? Dat stuk is me even niet duidelijk.

Mail ergens binnenlaten komen en vervolgens met pop weer ophalen is veel te omslachtig imho.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Thomasje schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:49:
Voor een klant op zoek naar een tijdelijke oplossing voor een probleem. [knip] Doordat ze niet verder willen met de huidige IT partner word er allemaal erg moeilijk gedaan. Nu zijn we dus opzoek naar een oplossing. [knip]
Ik heb het probleem even samengevat.

Het lijkt me een slecht idee om een tijdelijke oplossing te zoeken voor een structureel probleem. Beslis of je verder wilt met de IT partner en handel daar naar. Dus: email bij IT partner of email helemaal niet bij IT partner.

Door de diensten te verdelen over drie aanbieders (oud, tijdelijk en nieuw) ga je jezelf en de klant alleen maar pijn doen. Als de huidige IT partner moeilijk doet omdat je weg wilt, is dat een hele goede reden om daar wat sneller weg te gaan.

while (! ( succeed = try ()));

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 22:32
Ik sluit me aan bij het bovenstaande, daarnaast zorg dat je duidelijk heb wat de klant als uiteindelijke oplossing wil hebben op beide kantoren en dat als er in fasen gemigreerd dient te worden naar de nieuwe omgeving dat dit vaak met extra kosten gepaard gaat.

Enkele mogelijke oplossingen voor je vraagstuk:
- Uit de tekst haal ik dat je met thinclients werkt, wat ik associeer met terminal servers of soortgelijke oplossing, waarschijnlijk kan je mail via deze infrastructuur ook beschikbaar maken voor het nieuwe kantoor.
- Als ze Outlook hebben dan wel aanschaffen op het nieuwe kantoor zou je via Outlook Anywhere de mail beschikbaar kunnen maken zonder dat de mail de server verlaat.
- Exchange kan "not authoritative" zijn voor een domein, ofwel dat er nog een andere mailserver is voor dit domein welke buiten je AD staat of geen Exchange server is. Praktisch houd dit in dat Exchange alle mail met onbekend emailadres weer naar extern zal routeren. Met een send-connector kan je Exchange vertellen waar hij die mail dan dient af te leveren. Tip: zorg dat je wel een goede spamfilter hebt anders staat je Exchange server spam met niet bestaande emailadressen te forwarden en dat vinden de meeste ISPs niet zo leuk.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Thomasje
Question Mark schreef op maandag 02 januari 2012 @ 20:19:
Waarom laat je niet gewoon de mail voor beide domeinen binnenkomen op de Exchangeserver van het "nieuwe" kantoor? Dat stuk is me even niet duidelijk.

Mail ergens binnenlaten komen en vervolgens met pop weer ophalen is veel te omslachtig imho.
Heb het misschien niet helemaal goed neergezet. Het gaat over 1 domein en daar moeten nieuwe aliassen voor worden aangemaakt. De huidige IT partner wil niet mee werken. In de nieuwe situatie gaan ze weer naar een inhouse oplossing. Het enigste probleem is het wachten op de glasvezel lijnen. Die moeten nog worden aangelegd.

De huidige partner vraagt 1800 euro voor aanmaken van 45 e-mail account en daarna 1400 euro per maand extra. Beetje overdreven!

We zoeken dus een tijdelijke omweg van 3 maanden om dit op te lossen.

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 15:55
Damn. Ruim 31 euro voor een exchangeaccount is best duur.

Denk dat je beste optie is om de inhouse exchangeserver hier vast voor in te zetten.

Deze kan je dan zoals ^^ aangegeven niet authoritive maken en alle niet bekende emailadressen door laten zetten naar de huidige provider.

Je hebt dan natuurlijk wel minimale connectiviteit nodig voor je inhouse exchange server.

Als de connectivity een probleem is wellicht proberen of je voor drie maanden ergens anders een hosted exchange kunt krijgen.

• Thomasje
Omdat er ook via terminal server word gewerkt kan er niet zonder medewerking van de huidige IT partner wijzigingen worden gedaan in outlook.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Thomasje schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 08:17:
[...]
De huidige partner vraagt 1800 euro voor aanmaken van 45 e-mail account en daarna 1400 euro per maand extra. Beetje overdreven!
Welke afspraken zijn gemaakt voor het hosten van mailboxen. Als aan deze mailboxen een uptime garantie van bijvoorbeeld 99.999999% gekoppeld zit vind ik de prijs wel meevallen. Laat de hoster deze kosten eens inzichtelijk maken.

Je zult toch de dialoog met hun aan moeten gaan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1