Dit mag op het eerste zicht een banale vraag lijken, maar ik wilde toch even informatie inwinnen vooraleer de nodige inspanningen te treffen inzake het volgende: kan het kwaad om luidsprekers horizontaal te installeren? Ik heb een iets ouder hifi systeem, namelijk een Kenwood XD-452 en wegens het nieuwe interieur zouden de luidsprekers verticaal moeten geplaatst worden. Nu heb ik ergens gehoord dat niet optimaal zou zijn en helaas werd ik niet veel wijzer na ettelijke pogingen googlen. Dus vroeg ik me bij deze of iemand meer informatie zou kunnen verschaffen over dit euvel, alvast bedankt.
Wellicht dat een audiofiel er bezwaren tegen zou hebben ;-) maar je geluid zal niet slechter worden ;-)
Staande luidsprekers zijn ontworpen om op die manier het geluid weer te geven. De manier van het spreiden van geluid.
Als je ze allebei horizontaal ophangt draait je stereo beeld ook 90 graden. Links is dan nog wel links en rechts is nog wel rechts. Alleen de hoek waar de luidsprekers uitstralen wordt heel anders.
Ze hebben nu bv een hoek van links/rechts gezien vanaf 1 speaker van bv 120 graden. Dat heeft ie als je hem horizontaal op hangt ook, maar dan niet l/r maar boven en onder.
Kort je gezegt je geluid veranderd best wel wat. Je kunt het testen of je het erg/storend vind.
Maar als het anders kan zou ik het doen. (mischien budget voor andere speakers?)
Als je ze allebei horizontaal ophangt draait je stereo beeld ook 90 graden. Links is dan nog wel links en rechts is nog wel rechts. Alleen de hoek waar de luidsprekers uitstralen wordt heel anders.
Ze hebben nu bv een hoek van links/rechts gezien vanaf 1 speaker van bv 120 graden. Dat heeft ie als je hem horizontaal op hangt ook, maar dan niet l/r maar boven en onder.
Kort je gezegt je geluid veranderd best wel wat. Je kunt het testen of je het erg/storend vind.
Maar als het anders kan zou ik het doen. (mischien budget voor andere speakers?)
@Remco Tr: euh, de hoek waaronder ze "uitzenden" blijft toch hetzelfde? Of je nou staand of liggend onder een hoek van 45 graden plast, het is & blijft 45 graden toch?
* MAX3400 is niet zo thuis in geluidsgolven enzo...
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ja klopt dat blijft het zelfde. (is nog steeds de zelfde speaker)MAX3400 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:06:
@Remco Tr: euh, de hoek waaronder ze "uitzenden" blijft toch hetzelfde? Of je nou staand of liggend onder een hoek van 45 graden plast, het is & blijft 45 graden toch?
Maar een speaker heeft links rechts een grotere hoek tov boven en onder. Dus als je speaker op zn zij legt draait dat ook mee.
De ene speaker heeft er veel last van ander niet tot nauwlijks.
Probeer je center speaker van je HT maar op zn kant te zetten dan hoor je het vanzelf.
Ah, nu begrijp ik je beter... Probleem waar ik een beetje mee zat/zit; de Kenwood uit de topicstart is een "13 in een dozijn stereo setje"; ik kan me daarbij niet voorstellen dat er echt een wezenlijk anders geluidsbeeld ontstaatRemco Tr schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:10:
[...]
Probeer je center speaker van je HT maar op zn kant te zetten dan hoor je het vanzelf.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Dat moet je even testen of je het hoort. En dan laten we het in de midden of het aan de oren of de speaker ligtMAX3400 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 15:12:
[...]
Ah, nu begrijp ik je beter... Probleem waar ik een beetje mee zat/zit; de Kenwood uit de topicstart is een "13 in een dozijn stereo setje"; ik kan me daarbij niet voorstellen dat er echt een wezenlijk anders geluidsbeeld ontstaat
Denk dat je bij de speakers wel iets van verschil moet horen omdat de tweeter stuk bij de woofer vandaan zit.
Als je ze op de zijkant legt kan je ook nog kijken of het uit maakt of je de tweeter aan de buiten kant legt of aan de binnenkant houd.
Is maar net hoeveel energie je dr in wilt steken.
[ Voor 24% gewijzigd door Remco Tr op 02-01-2012 15:16 ]
Dit hele gebeuren met het "stralen" van de speakers is zeker geen bullshit .. een zuil speaker zet je immers ook nooit strak tegen de muur aan maar tussen de 30 en 60 cm ivm het zelfde probleem. Over het algemeen is de breedte straling van een speaker breder dan de straling in de hoogte. daarom maakt het niet zo heel veel uit voor het geluid beeld als je 1 meter naar links of naar rechts gaat zitten vanuit het midden van de luisterpositie gezien. Ga je echter 1 meter hoger of lager .. of liever nog 1.5 meter of meer dan zal je weldegelijk geluidsverschil horen. Met name in het hoog! aangezien die frequenties van zichzelf al minder spreiden.
Ik zou zeggen .. stoort het jou niet ? en ziet het er niet compleet wous uit .. gewoon doen.
Ik persoonlijk zou het met een degelijk setje speakers nooit doen.. maarja wie ben ik
Ik zou zeggen .. stoort het jou niet ? en ziet het er niet compleet wous uit .. gewoon doen.
Ik persoonlijk zou het met een degelijk setje speakers nooit doen.. maarja wie ben ik
gewoon doen, niks mis mee.
Wise enough to play the fool
Iedereen hartelijk dank voor de reacties, geeft stof om te experimenteren
Misschien heb je nog wat aan dit artikel over horizontaal en verticaal plaatsen van centerspeakers. Ze doen daar eigenlijk het omgekeerde; heeft het effect om een center-speaker verticaal ipv horizontaal te plaatsen. Maar het zou je een idee moeten geven van of er technische gezien een impact kan zijn als je je speaker anders plaatst 
Of je het voldoende hoort om je hele interieur weer op de schop te gooien is natuurlijk weer een hele andere vraag
Of je het voldoende hoort om je hele interieur weer op de schop te gooien is natuurlijk weer een hele andere vraag
Pagina: 1